HLKK 1.6.2022

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

HLKK 1.6.2022

Post by Cage »

Estelle saanut miehistön kasaan ja on tulossa. \:D/
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 1.6.2022

Post by Cage »

Lautakunta valitsi meille radan 4, eli Melkin kierron keltaisella lipulla. Hyvä valinta tälle tuulelle.

Ennen lähötä piti arpoa uskooko norskien tai suomalaisten ennustetta. Matkalla Gedaan kun tuuli oli sellaista suht tasaista 5-6 m/s ja yr.no ennusti huomattavasti laskevaa tuulta, kuin taas FMI ja Foreca ennusti nousevaa. Norskien ennuste oli näistä tuorein, kun tuli juuri ennenkuin lähdin himasta, niin päätin uskoa sitä. Poimittuamme pari gastia kyytiin Gedasta, tuuli oli vähän voimistunut, mutta koska odotin laskevaa tuulta, niin keulaan meni G1. Koska arvelin radaksi tulevan joko 3 tai 4, niin pidin myös G1:stä hyvänä valintana sivutuuliosuuksia varten.

Tuuli yltyi kuitenkin ja muuttui puuskaisemmaksi, joten G1 oli liikaa. N. 1,5min ennen lähtöä mun ajanottokello singahti pidikkeestään rannesta mereen jiipin yhteydessä (jep, pitää muistaa ettei kiristä remmiä ihan niin paljon, kun se sit aiheuttaa sen että kello helposti pullahtaa pidikkeestään). Onneksi aika oli vielä kahdella kellolla, niin oli joku haju milloin pitäisi lähteiä. Varsinaista lähtöstrategiaa ei ollut, paitsi etten halunnut olla viivan oikeassa reunassa, missä ajattlein että tulisi ruuhkaa. Semi-improvisoiden lähtömooveiksi tuli lähestyä paaralla viivaa ja heittää styyralle sit kun tarvii tai on sopiva väli. Väliä ei tullut ja kun yltyneentuulen takia lähtö oli vähän survivalia G1:llä, niin siinä nyt tuli joku lähtö tehtyä, ei mikään nappilähtö, mutta olisi voinut olla huonompikin. Kuitenkin meidän yläpuolella oli meitä peittäviä veneitä, niin pois oli päästävä siitä kohdasta.

Kisan aikana nähtiin miten hienosti kovassakin tuulessa ja lähtöhässäkässä ketju voi toimia, kun yksi vene joutuu pyytämään tilaa käännökselle välttääkseen esteen, tässä tapauksessa rannan. Varsin kohtuullisesti veneet yksi toisensa jälkeen välittivät viestiä eteenpäin ja lähtyivät kääntämään paaran halssille. Hyvä meille, päästiin pois paskoista.

Kryssillä vihreälle ei sen kummempaa tapahtunut. Rundasimme 5. veneenä aika hyvin Subbotan kannoilla. Yritettiin hyötyä G1:stä, mutta ei päästy kuitenkaan Subbotan ohi, ja rundaus seuraavalla vihreällä sama järjestys kuin ekalla. Sitten taas kryssiä portin läpi ja tällä legillä kuitattiin Subbota. Portista ei päästy ihan kunnialla läpi, koska vendasin vähän liian aikaisin Lucky Too:n perään ja valahdettiin siitä paskoihin. Eli pari vendaa lisää, niin että päästiin vapaisiin tuuliin. Tässä kohtaa G1 oli oika purje, mutta hetken päästä tuuli jälleen yltyi ja varmasti G3:sesta olis hyötynyt, vaikka meillä vauhti ja nousukulma ihan hyvinä pysyikin. Melkin kohdalla jouduttiin taas tekeen enemmän vendoja kuin edellä menevät, mutta ei me siinä taidettu paljoa jäädä. Melkin toisen jääpoijun jälkeen nousi spinnu ja lähdimme spinnutteleen kohti eteläviittaa ja sen jälkeen porttia. Pidettiin edellä meneviin verrattuna enemmän etäisyttä Melkkiin, niin ettei jouduttaisi Melkin peittämiksi. Joku ongelma Arielissa oli spinnun kanssa, niin ohitimme heidät. He saivat kuitenkin genuan nosettua ja sen jälkeen asettuivat meidän tuulen puolelle niin että vähän oikeastaan koko matkan välillä varmaankin heittivät meidän päälle tuulivarjonsa. Olivat kuitenkin niin kaukana, että niihin reagointi olisi vaatinut varsin paljon ensiksi nostamista ja sit körröttelyä plattiksessa. Portin jälkeen vihreälle vaikutti aluksi varsin hyvältä leikkauskulmalta, mutta muuttui plattiksesi ja jopa niin että tehtiin jiippi paaralle hetkeksi ja sen jälkeen ajatus oli toisen jiipin jälkeen laskea spinnu nopeasti ja lähteä sivutuuleen kohti toista vihreää. No, komennot tuli vähän turhan tiheään ja jouduttiin hetken jatkamaan samalla kurssilal matalalle. Onneksi kuitenkin spinnu saatiin alas ja genua ylös varsin nopeasti. Tämä menee ihan kipparin piikkiin ja lopputuloksena jälleen Ariel meidän yläpuolella peittelemässä. Vikalle vihreälle saavuttaessa ensimmäinen (ja ainoa) ison luokan ohittava vene saavutti meidät, mutta juuri sopivalla hetkellä niin että lähdettäessä loppusuoralle, se ei peittänyt meitä. Ariel jatkoi peittämistä hyvän tovin, mutta maalia lähestyttäessa saatiin hyvä hotti kulma ajaa spinnua maaliin ilman peittoja.

Maalissa taidettiin olla 4. vene ja loppusijoitus 2. Tyytyväinen siihen kauden ensimmäisen skaban ja vielä kovatuulisen skaban päätteeksi. Kiitos Ollille, Arille ja Marialle, joista tämän illan miehistö koostui!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1.6.2022

Post by harald »

Hienoa että päästään likkelle. Olen maannut kuolinvuoteellani pari viikkoa angiinan kanssa mutta se on nyt selätetty. Ensi viikkolla pitäisi päästä radalle.

Satuitko Cage katsomaan meidän poijuköysiä matkalla ulos tai sisään?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply