2021-09-08 Haukkis

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

2021-09-08 Haukkis

Post by olpalon »

Kipparin räkätaudista johtuen Feria loistaa poissaolollaan tänään. Suotuisaa tuulenvoimakkuutta ja -suuntaa muulle FE-fleetille.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by harald »

Veneessä minä, Pone ja Freda.

Olipa kiva keli. 15 knotsia tuulta satamassa ja sataman edessä joten kolmosella lähdettiin. Selällä sitten tyyntyi 10-12 knotsiin joten uusi musta ykkösgenoa keulaan. Jee.

Viitosrata normaaliin suuntaan oli pettymys. Kisa oli jonossa ajelua. Olisipa edes ollut toiseen suuntaan niin olisi ehkä saanut vihreä-maali pätkästä kryssiä.

Lähdössä oli vähän ruostetta jota piti karistaa ja piti nostaa spinnu kahdesti. Tässä Subbota otti hyvän startin, kuten myös Minnnamari meidän allamme. Taktiikka oli kiihdyttää vähän kuumemmalla kulmalla sillä lippupäässä oli vähän vähemmän painetta. Tämä onnistui melko hyvin ja taisimme olla kolmas vene vihreän ympäri. Kisa oli sitten suurinpiirtein tässä. Ajettiin Subbotan takana kaksi kierrosta ja maaliin.

Olisi kiva jos kisaan saisi vähän kryssiä. Kolmosrata olisi varmaan ollut tosi kiva tänään.

Hatun nosto Subbotalle joka purjehti eleettömästi ilman virheitä koko radan. Olisin suonut heille voiton tänään, mutta meidän 27 jalkaisten joukossa on jostain syystä 37 jalkainen joka voitti, onnittelut heillekin.

Onnittelut Cagelle ja koko Estellen porukalle kokonaiskisan johdosta.

Ekan kierroksen aikana otettu, spinnun siirto toiselle puolelle menossa
Image

Maalisuoralla takanamme;
Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by alex »

The forecast was pretty heavy for the outer areas and milder for the inshore. Weakening later, anyways. The short-time forecast - SW 8 m/s - was as such, so we went out with full main and G3. While out, with actual readings of SW 5(6) m/s, we switched to G1 and noticed that Charlotta and Estelle were doing the same.

The announced race track was 5, which was a surprise as we expected 2 or 4. Standard direction; while counter-clockwise, it would have been more upwind work.

We started from the middle of the line, as planned, right in time. Hoisted the spinnaker immediately and proceeded towards the green mark. All other boats seemed to have hesitation at the starting line, so we quickly got an advantage. Minnamari passed us like a turbo-rocket. That boat is either in the wrong class or has a super-favorable FR number, or rather both. Spinnaker sailing to the green mark was calm, and we loved how colorful spinnakers aligned behind. Need to check if my GoPro delivers.

At the green mark, Charlotta established an overlap - our G1 gets stuck on the guardrails (something that the sailmaker could have done better), but we managed to defend our position. The leg to the flagged buoy went OK, except that we had to point higher than the rest of the fleet - Charlotta was ready to swallow us for the tiniest mistake.

Rounded the flagged mark and sailed to the end of the lap without adventures - no significant changes in the fleet positions. Lucky Too tried the spinnaker, but the course was too high. From our boat, it looked like they didn't gain anything.

Rounded at the end of the first lap and continued. Most of the second lap was a repetition of the first lap. We built some distance on the spinnaker leg. The wind shifted more to the South - the boats had to make a correcting tack to get to the flagged mark. We overstood a little bit just before tacking to the mark and allowed Charlotta to get closer. The wind had more shifts and lulls on the last leg. We built more distance at the first half of the leg and lost some advantage at the end of the leg. During the last leg, both Lucky Too and Estelle tried their spinnakers, but not for long.

Finished second, also second in overall results. The first in FE fleet.

Thanks to Masha and Patrik, to all of the competitors, and to the race committee. Special thanks to Charlotta for keeping us tuned in. Congratulations to Estelle for winning the series. It was a good season.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by harald »

Tuossa RaceQS. Sain viimein toimimaan niin että se tallettaa koko kisan ajan pädissä, samassa missä karttakin on. Toivottavasti oli toisillakin päällä?

Miten tuossa yhdistetään muita veneitä?

https://raceqs.com/tv-beta/tv.htm#userI ... eading=360
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by alex »

harald wrote: Wed Sep 08, 2021 23:39 pmTuossa RaceQS.
I just loaded the racecourse marks.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by harald »

Thanks, I wondered why stuff kept popping up seemingly automagically.

Could You please prepare to show how You do this at our next meeting?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by Cage »

Tästä päivästä ei kyllä jäänyt kovinkaan paljon kerrottavaa meidän suunnalta. Itsellä ei oikein ollut fiilistä eikä pää ollut mukana. Jos 16:30 pitäisi olla rannassa, niin parasta valmistautumista ei ole olla vielä klo 14 Tampereella. Lisäksi tälläiset ns. varmistelukisat on vaikeita, kun pitäis kuitenkin vetää hyvin, mutta ilman isoa riskiä. Vaikka ymmärrän valinnan rata 5:stä lautakunnalta lähtöalueen kevyen tuulen takia, niin kisa meni pitkälti pötkössä ajelemiseksi ilman kovinkaan dramaattisia käänteitä. Vene oli niin tahmean oloinen että piti ennen lähtöä näyttää vähän Scrubbistä sille. Jännä noston yhteydessä nähdä kuinka epätasaisen pesutuloksen saa kiireessä vesillä.

Ennuste oli ihan suht reipasta tuulta ja satamassakin vielä näytti siltä, niin laitettiin aluksi keulaan G3. Miessaarenselällä selvisi kuitenkin hyvissä ajoin ennen lähtöä että G1 olisi oikea valinta, niinpä alkoi vaihto-operaatio, jonka aikana yritin parhaani mukaan heilutella Scrubbistä. Oliko siitä sitten hyötyä tai oliskohan sekin aika vaan pitänyt käyttää järkevämmin trimmien ja fiiliksen hakemiseen? Ehkä olisi.

Spinnulähtö ja ajatuksena meillä oli ajaa aika syvälle lähtöviivan taakse, käntää ja lähteä hakemaan paikkaa n. keskeltä, jossa vaikutti olevan ihan hyvää painetta verrattuna suojaisampaan poijun päähän. Alimmaksi veneeksi vihreälle emme halunneet lähteä ja oli keskiviivan lähdöllä myös riskit tulla peitetyksi. Lähtö oli ihan jees, nostatettin vähän ylempänä olleita veneitä, koska oltiin niin paljon etuajassa. Lähdön jälkeen ihan meidän yläpuolella oli Subbota. Jossain siellä oli myös Minnamari, koska spinnun noston jälkeen oltiin sekä Subbotan että Minnamarin alla. Pidettiin paikkaa ihan kohtuullisena, koska ajateltiin että Minnamari lähtee siitä omia menojaa spinnulla. Heillä kestikin kauan saada spinnu nostettua ja vetoon ja me jäätiin pahasti Minnamarin ja Subbotan peittämäksi. Jossain vähän aikaisemmin mulla taisi olla sekunnin murto-osa aikaa päättää menenkö Subbotan ylä- tai alapuolelle. Ajatus oli mennä omaa purjehdusta suoraa merkille eikä läheä mukaan nostatteluskaboihin. Siinä Minnamarin ja Subbotan peittämänä sitten vähän harmitti ettei oltu menty yläpuolelle. Laskettiin sitten jonkin verran niin että saatais vähän hajurakoa ja sen myötä vapaampia tuulia. Vihreälle kuitenkin tultiin Minnamarin, Subbotan ja Charlotan jälkeen. Sen jälkeen tulikin strekkiä poijulle/lipulle. Ei jostian syystä oikein saatu höjdiä ja ajauduttiin sekä Subbotan että Charlotan paskoihin. Sen verran tuuli tuli sivusta että vendaa ei kannattanut tehdä, niin siinä sitten paskoissa vaan merkille.

Eipä siinä sit oikein sen ihmeellisempää loppukisassa. Kutakuinkin strekkiä / spinnua seuraavalle merkille, mitä nyt tuli toisella kierroksella kokeiltua spinnua EMK:n poijulta kohti karin eteläpuolella olevaa pohjois-/eteläporttia. Tuulikulma oli kuitenkin liian pieni sille (AWA tippui ~60 => ~45), niin otettiin aika nopesti spinnu alas. Maaliin ekana ja selvällä kaulalla seilasi Minnamari, kakkoseksi Subbota ja kolmoseksi Charlotta. Neljäntenä maalissa ja sama tulosluettelossa. Tämä kuitenkin riitti koko rankingin voittoon. \:D/

Kiva oli nähdä että Subbotan, Charlotan ja meidän venevauhti oli kutakuinkin sama, kun letkassa seilailtiin. Hienosti vedetty Subbotalta ensimmäiseksi feneeksi!

Tänään veneessä oli Sandra, Perttu ja Ari. Tänä vuonna on tullut seilailtua eri konstellaatioilla. Vakiomiehistö oli viime viikolla ensimmäistä kertaa kasassa ja tänäänkin mentiin taas uudella setupilla. Kiitos kaikille meillä kesän aikana veneessä olleelleille sekä järkkääjille!
Last edited by Cage on Thu Sep 09, 2021 00:12 am, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by harald »

Kiva nähdä tosiaan että venevauhdeissa ei isoja eroja ole vaan erot tulevat kierroissa, manöövereissä ja sitten kryssillä ehkä, jos sellaista olisi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by Cage »

Hyvä muuten ettei Sans Rival saanut meitä kiinni, koska olisin päästänyt sen nikottelematta ohi siinä luulossa että sillä on isompi FR kuin miellä. Mutta sehän on pienempi(!). Eikös sillä LYS aikoinaan ollut isompi kuin feneillä?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by alex »

Cage wrote: Thu Sep 09, 2021 00:17 amEikös sillä LYS aikoinaan ollut isompi kuin feneillä?
Their LYS was 1.10. FR 2020 was 0.863.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by alex »

harald wrote: Thu Sep 09, 2021 00:00 amThanks, I wondered why stuff kept popping up seemingly automagically.
GPX files ain't magic.
harald wrote: Thu Sep 09, 2021 00:00 amCould You please prepare to show how You do this at our next meeting?
Why not?.. Need a GPS track which I haven't used before tho. Will see if I have one around or if I could generate a fake one.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: 2021-09-08 Haukkis

Post by alex »

harald wrote: Thu Sep 09, 2021 00:00 amCould You please prepare to show how You do this at our next meeting?
We need to understand what's needed. How to mark a racecourse? How to read what RaceQs shows? There are youtube videos for all of that, actually.
Post Reply