2121-06-23 Haukkis

Moderators: harald, Petri

Post Reply
User avatar
olpalon
luti
Posts: 256
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

2121-06-23 Haukkis

Post by olpalon » Wed Jun 23, 2021 23:15 pm

Summa Summarum tunnelmat ekan ratakisan jälkeen:

EDIT: 1 x RAF, 1 x pökä, ei kivaa
Tahmeaa sekä kurahousujen alla, että yleinen vauhti sekä ylä-, että alamäkeen.
Rulla G-jotain ei vedä (tai puute henk. koht. osaamisessa) varsinkaan epämääräisessä kevyessä tuulessa.
Kahdet kädet eivät riitä järkevään rataspinnutteluun.
Sailracerilla osuu viivalle aika tarkasti myös minuutin etuajassa ja pihviksi kahden muun FE:n väliin.
Normikeskiviikkoa tilavampi lähtöalue yhdistettynä vastatuuleen on kivaa.
Liput ja signaalit kannattaa opetella.
Last edited by olpalon on Thu Jun 24, 2021 13:33 pm, edited 1 time in total.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

Cage
Hallitus
Posts: 792
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: 2121-06-23 Haukkis

Post by Cage » Thu Jun 24, 2021 00:40 am

Ratakisaa, jee! Ja vielä kaksi lähtöä, jee! \:D/

En oikein meinannut uskoa yr.no:n näyttämiä päivän tuulilukemia, kun ennustivat että klo 15 olisi 27m/s puuskissa. Seurailin sitten päivän aikana ukkosrintaman matkaa Saarenmaalta pääkaupunkiseudulle ja kyllä, hieman ennen klo 15 taivas tummui, jylisi ja välähteli sekä vettä tuli kuin saavista. Onneksi ennuste lupaili myös että homma olisi ohi about siihen aikaan kun pitäisi lähteä satamasta kohti Gädaa ja että luvassa olisi jopa liiankin kevyttä tuulta. Enteili siis ihan kivaa iltaa ja todelisuus oli ennustettakin parempi, koska tuulta oli sen 3-5 m/s.

Ekaan lähtöön valittiin perinteinen pois viivalta, kääntö ja takas viivalle lähtö. Ei sitten millään meinattu päästä toteuttaan meidän strategiaa, koska linjan takana tuli niin paljon veneitä että valitsin heittää vielä vendan & jiipin kautta, niin että saatais tilaa lähteä haluttuun suuntaan. Tämä tietysti tappoi aika tehokkaasti meidän vauhtia, mutta vendan kautta takas viivaa kohti. Yläpuolellamme oli lähimpänä Feria, jonka tuulen puolella oli Pikku Myy. Saavutimme peiton molempiin veneisiin ja aloimme nostattelemaan tiukkaa kryssiä kohti lähtöviivan venettä. Hetken päästä Pikku Myy teki vendan paaralle, sillä tilaa ei ollut jäämässä. Feriallakin olisi ollut tilaa väistää tuomariveneen tuulen puolelle ja tehdä venda. Jouduimme kuitenkin laskemaan omaa kurssiamme, niin ettei Feria osuisi tuomariveneeseen ja niin ettemme itse osuisi Feriaan. Tässä Feria sortui säännön R11 rikkomiseen ja tästä johtuen meiltä protesti. :B-flag: Pikku Myyn ja Ferian lähtöstrategia tulla viivan tuulen puoleiselta alueelta veneelle toimii yleensä hyvin, mikäli muu fleet ei ole kovin kokenut / kilpailuhenkinen ja on odotettavissa että veneen päähän jää tilaa. Sen riskinä on kuitenkin se että joku sulkee linjan, jolloin tilaa ei jää. Ferialla oli kaksi vaihtoehtoa, eli Pikku Myyn tavoin väistää vendaamalla tai sitten korjata tekemänsä rike tekemällä heti lähdön jälkeen 360 astetta käännös, joka olisi kuitannut rikkeen.

Lähdön jälkeen jäimme hetkeksi Ferian paskoihin, kunnes paremman vauhdin johdosta saatiin tuulta Ferian etupuolelta. Strategiamme oli hakeutua radan oikeaan kulmaan, jossa vaikutti olevan vähän parempaa imua. Subbota tuli paaralla meidän perän takaa ja vendasi Ferian alle eteen. Tässä vaiheessa olimme saaneet sen verran kaulaa veneisiin, että mahduttiin tekemään venda paaralle ja toteuttaa strategiaamme. Sen verran menee eri lähdöt ja kierrokset sekaisin, etten muista kuinka monella vendalla ylämerkille tultiin, mutta olimme siellä toisena veneenä Lucky Toon jälkeen. Lenssille lähdettäessä hakeuduimme jälleen samalle puolelle rataa kuin kryssillä. Tästä lenssistä en kovinkaan paljoa muista, eli varmaankin oli aika tasaista laskettelua ja jiippailua kohti alamerkkiä. Rundaus jälleen toisena veneenä Lucky Toon jälkeen. Sitten tässä ihmettelenkin että oliko mitään erikoista tässä lähdössä enää. Varmaan kryssittiin, lenssattiin ja taas lyhyesti kryssittiin maaliin, koska lähdöstä tuli 1. sija 8 sek marginaalilla Lucky Too:hun.

Toinen lähtö olikin sitten mielenkiintoisempi. Lähdimme toteuttamaan samaa strategiaa kuin aikaisemmin, mutta maamerkkinämme ollut Haukilahden vesitorni hävisikin näkyvistä puiden taakse kun aloimme sitä etsimään. Koska strategian toteutus oli vähän hakusessa, niin käännyttiin viivaa kohti n. 15 sek suunniteltua aikaisemmin ajatuksella, että etsitään sieltä se oma lähtöpaikka. Kohti viivaa tultaessa Subbota oli meidän yläpuolella ja yritti alapuolelle. Teimme sopivat liikkeet, jotta saatiin Subbota pysymään tuulen puolella ja aloimme sulkemaan viivaa. Subbota jäi kärkkymään tilaa, mutta käänti lopulta pois, kun tilaa ei jäänyt. Olimme kuitenkin liian ajoissa viivalla ja lähdimme lasketteleman viivaa pitkin. Mahduimme hyvin tuikkaamaan Minnamarin keulan edestä, mutta viivan pää alkoi jo häämöttää. Päätin että jarrutellaan heittämällä viivan yli ja sitten taas takas viivan alapuolelle, jossa tilaa tälle manööverille oli riittävästi. Olin jo unohtanut Minnamarin, koska sehän me jo ns. mielessäni hoideltiin. Minnamari oli kuitenkin laskenut kurssiaan meidän suojan puolelle sinä aikana kun me käytiin viivan väärällä puolella ja tilaa ei mielestäni jäänyt muuhun kuin tekemään varaslähdön. Aloimme heti hakemaan tilaa tehdä venda paaralle, niin että päästäis takas viivan taakse. Vastaan meitä tuli sekä Subbota että Pikku Myy, mutta päästiin paaralla heidän edestä ja heti heidän ohitettua meidät lähdettiin jiipin kautta nostamaan takas kryssille. Onneks Sandra keulassa huomasi että X-lippu vieläkin vaan heiluu tuomariveneesäs, niin ei muuta kuin kurssia alas ja jo toistamiseen hakemaan vauhtia uudelleen . Kun X-lippu vihdoin laski, niin nostimme kryssille ja lähdettiin about samaan aikaan paaralla tulleen Ferian kanssa. Tässä vaiheessa tilanne näytti varsin toivottomalta, muilla oli jo paljon etumatkaa.

Kryssillä lähdimme styyralla muiden perään. Strategia oli hakeutua tällä kertaa radan vasempaan laitaan, jossa vaikutti olevan paremmat tuulet. Koska kaikki muut edellämme meni siihen suuntaan, niin totesimme että pitää kokeilla ainakin tehdä jotain muuta ja lähdimme paaralla oikeaan laitaan. Ylämerkille tultaesa olimme saavuttaneet edellä olevia vähän, mutta olimme selkeästi pääfliitin takana. Lenssillä muu fliitti lähti styyralla, niin päätimme heittää heti jiipin ja paaralle. Jälleen ajatuksena että pitää kokeilla jotain muuta. Välillä näytti hyvältä ja päästiin ajaan polaareja,sitten taas tuuli shiftasi ja jo melkein aloitettu jiippi piti perua, ettei oltais jouduttu ajaan väärään suutaan. Odottelimme ja tuuli shiftasi takaisin, jolloin jiippi pystyttiin tekemään. Alamerkille tultiin styyralla ja olimme saavuttaneet Pikku Myyn. Alamerkillä siis sisäpaikka ja rundaus kryssille. Lähdimme jälleen kryssillä radan oikeaan laitaan, joka oli vaikuttanut hyvältä edellisellä kierroksella. Tuuli shiftaili ja ylämerkille tultaessa olimme ensimmäinen fene, edessä Minnamari ja Lucky Too. Lenssillä saavutimme molempia veneitä ja Lucky Too nosti kurssiaankin. Shiftaileva tuuli auttoi kuitenkin siinä että pääsimme hetkellisesti ihan ok kulmilla merkkiä kohti, mutta etenkin lopussa piti körötellä liian syvää kulmaa merkille. Rundasimme kuitenkin ihan Lucky Toon perässä kolmantena veneenä. Alamerkin jälkeen Lucky Too vendasi heti styyran halssille, Minnamari ja me jatkoimme hetken paaralla, koska maaliviivan poiju ei ollut ihan heti leikkarissa. Vendan kautta maaliin ja selkeä 1. sija lasketussa ajassa. Kukapa olisi uskonut, kun lähdön jouduimme ottamaan uusiksi kaksi kertaa. Jälleen hyvä muistutus siitä, että lähtö on vain osa kilpailua ja että purjehtimalla omaa purjehdusta voi tehdä ihmeitä.

Kiitos miehistölle, joka tänäänkin viime viikon tapaan oli Sandra keulassa, Maria pianossa ja Antti trimmeissä!
Last edited by Cage on Thu Jun 24, 2021 07:22 am, edited 3 times in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

Cage
Hallitus
Posts: 792
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: 2121-06-23 Haukkis

Post by Cage » Thu Jun 24, 2021 00:43 am

Niin ja kiitos myös Petelle & muille järkkääjille, jotka tekivät parhaansa saadakseen meille hyvät radat shiftailevassa tuulessa. Ei ole helppoa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

Petri
FE-junkie
Posts: 3915
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: 2121-06-23 Haukkis

Post by Petri » Thu Jun 24, 2021 09:03 am

Sanoisin että kun tuossa tuulessa oli tietty oikealle painottuva shifti/kääntymä pitkällä oskillaatiolla, oikea laita olisi ollut aina parempi ja olisin mennyt sinne itse joka kerta. Se selittää ehkä enemmän Estellen nousua kakkoslähdössä jos muut menivät vasemmalle. Rataa ei viitsinyt rakentaa ns tietoisesti vinoksi mahdolliseen keskimääräiseen suuntaan kun tuo intervalli oli epäsäännöllinen ja kymmeniä minuutteja (eli ei todnäk shiftiä vaan liikkuvien rintamien vaikutus?) mutta vikat lenssithän oli vinoja mielestäni molemmissa lähdöissä ainakin osalle veneitä kunnes tuuli taas palautui.

User avatar
olpalon
luti
Posts: 256
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: 2121-06-23 Haukkis

Post by olpalon » Thu Jun 24, 2021 14:47 pm

Tuossa Cagen mainitsemassa proteesitilanteessa sattui todellakin käsittämätön kuulolaitehäiriö, koska siinä oltiin käsirysyetäisyydellä, eikä asianmukainen viestittely silti tarttunut nauhalle. Mieleen painuva yhden pisteen arvoinen koulutustapahtuma kaikkinensa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

Post Reply