Page 1 of 2

Karvalakki 2020

Posted: Mon Oct 05, 2020 13:53 pm
by asalovuo
Aloitin Karvalakin valmistelut lähes välittömästi Turkisregatasta palattuani kasaamalla miehistöä kisaan.
Viikonlopulla alkoi näyttää siltä etten tulisi saamaan venettä täyteen mutta toisin kävi Jukka, Jaakko ja Gage ilmoittautuivat miehistöön vaikka keliennuste tämän tyyppiselle "avomeri"-veneelle ei ehkä ollutkaan se kaikista miellyttävin. Tiedossa oli siis märkä kilpailu jossa tultaisiin testaamaan kaluston kestävyyttä.
Kävin läpi ilmoittautuneiden listaa ja huomasin ilokseni, että mukaan oli ilmoittautunut 4 FE83:sta, Merellin lisäksi kisaan oli lähdössä Pikkumyy, Subbota ja uutena tuttavuutena S/y Orion! Jostakin syystä Subbota ei päässyt linjalle asti.

Lähdimme satamasta hieman yhdeksän jälkeen ja matkalla kävimme läpi miten tai millaisella strategialla rataa lähdettäisiin kiertämään. Olin edellisenä iltana yrittänyt tehdä ko. suunnitelmaa ja tullut siihen tulokseen, että jos tuuliennuste pitäisi paikkansa meidän pitäisi lähteä G1:llä ja vaihtaa purje pienempään ensimmäisen spinnulegin aikana. Suunnitelmana oli myös pysytellä mahdollisimman "sisällä" kun lähtisimme kryssimään kohti Flathällgrundettia.

Otimme kohtuullisen startin linjan keskivaiheelta ehkä hieman lähempää linjan poijun päätä kuin lähtövenettä. Olimme liian aikaisin linjalla ja jouduimme hieman jarruttamaan juuri ennen lähtöä joten kun ajoimme linjan yli olisi vauhtia saanut olla enemmän.
Ajoimme styyralla kohti Lauttasaarta tarkoituksen saapua vastatuulipoijulle yhden vendan taktiikalla. Leikkari meni tietysti pitkäksi mutta se oli tietyllä tavalla hyvä, koska merkille saapui iso määrä veneitä styyralla meidän tullessa merkille paaralla ja oli hyvä, että meillä riittävästi tilaa väistää muita. Keulaan oli nostettu G1 ja sen avulla pysyimme ensimmäisellä sivutuuli legillä muiden mukana ja lähes ajoimme kokomatkan fliitin ylimpänä veneenä. Melkille saavuttiin Infernojen, Expressien ja muiden luokkamme "isojen" veneiden kanssa. Legi Melkin jääpoijulta Trutkobbenille olisi varmaan mennyt spinnulla mutta tuuli tuli kuitenkin sen verran sivulta ja sitä oli jo sen verran paljon, että päätimme ajaa pätkän samaan tapaan kuin muutkin ilman sitä. Pysyimme edelle hyvin muun edellä ajaneen joukon mukana.

Trutkobbenin eteläpoijulla nostimme spinnun ja aloimme vaihtamaan keulapurjetta tarkoituksena ajaa kryssiosuus G3:lla. Aikaa vaihdolle oli alle 10 minuuttia koska seuraavamerkki oli sen verran lähellä. Onnistuimme vaihtamaan keulapurjeen juuri ajoissa tuulen antaessa meille välillä yli yhdeksän solmun vauhteja.

Kääntömerkillä toteutettiin normaalit kuviot, G3 ylös, spinnu alas ja porukka laidalle hengaamaan. Kierron jälkeen pianisti totesi, että Genuan falli on poikki ja totesin saman vilkaisulla keulaan. Fallista siis katkesi kuori eli dyneemaydin oli edelleen ehjä ja purje pysyi ylhäällä mutta fallin kiristäminen tai mikään muukaan operaatio ei tullut siis kyseeseen. Lähdimme kryssimään paaralla kohti reunamerkkiä tuulen ollessa 8-10m/s välillä. Suunnitelmamme oli alun perin pysyä radan vasemmassa reunassa mutta jostakin syystä emme tikanneen sisään vaan jatkoimme edellä ajavan Donnan (Inferno 31) perässä ulos Koirakarin ohitse. Kun loppuen lopuksi päätimme tehdä vendan oli aalto kasvanut jo niin suureksi, että se alkoi varmasti vaikuttaa vauhtiimme vaikka se oli edelleen hyvää ja polarien osoittamissa rajoissa.
Lähestyimme muuta sisempänä ajanutta fliittiä ja tilanne ei näyttänyt niin pahalta kuin aluksi olin mielessäni ajatellut. Sisempänä ajaneet veneet eivät olleet juuri saavuttaneet tai jättäneet meitä eli olimme edelleen hyvissä asemissa. Jatkoimme paaralla Katajaluodon ja Pitkäkari välistä aina Flathällenin pohjoispoijulle, josta lähdimme kohti reunamerkkiä, joka olisi radan seuraava kiertomerkki. Merkille saavuttaessa näytti siltä ettemme olleet jääneet muiden veneiden kyydistä edelleenkään. Muut Fe't olivat riittävästi perässä mutta Albinien osalta oli vaikea sanoa olivatko jo tuossa vaiheessa edellä (siis tasoitetussa ajassa).

Ajoimme ulos sivutuulessa ja G1:nen olisi toiminut paremmin ensimmäisellä legillä kohti Gråskärbådanin viittaa (mahdollisesti myös paluukin olisi sillä onnistunut). Purjetta ei voinut vaihtaa, eikä falliin muutoinkaan uskaltanut koskea eli mentiin molemmat legit G3:nen keulassa.

Palatessamme Flatgrundetille yritimme nähdä edellä ajavien puomin puolta eli oliko joku joutunut siis jiippaamaan. Näytti kaukaa katsottuna siltä, että jiippiä ei tulisi ja valmistelimme spinnun nostovalmiiksi. Merkillä vedimme spinnun ylös mutta normaalista poiketen jätimme pakotettuna G3:sen ylös. Tuskin siitä mitään haittaakaan oli koska tuulikulma oli 170-180 asteen välillä ja spinnu saatiin skuutattua riittävästi esiin.
Ennen Katajaluotoa totesin laivan lähestyvän mereltä. Näytti siltä, että se pudotti hieman nopeuttaan ja väisti meitä.
Jiippiä ei legillä tullut ja koirasaaren kohdalla pudotimme spinnun ja pienen sivutuulipätkän jälkeen lähdimme kryssimään kohti Trutkobbenia ja Melkkiä.

Melkin luona vedimme spinnun uudelleen ylös, tällä kertaa se nousi "solmussa" ja jouduimme aikamme pumppaamaan fallia sen auki saamiseksi. Kun se vihdoin aukesi päästimme G3:sen alas uskoen, että spinnulla voisi ajaa maaliin asti. Edessä purjehtinut Albin ajoi maaliin spinnu ylhäällä ja me teimme saman.

Tasoitetussa ajassa sijoituksemme oli 4. Kaksi Albinia ja Folkkari ehti siis meidän edelle.
Kisasta jäi päällisin puolin hyvä fiilis olin tyytyväinen niin omaan suoritukseemme kuin kilpalujärjestäjiin.
Varmaan sain "k-pää valittaja"-maineen vaikken sitä mielestäni ole. Ensikerralla en siis ota yhteyttä keneenkään ja mennään sääntöjen mukaan ja tehdään protesteja sekä hyvityspyyntöjä. Hyvähän niitäkin on joskus harjoitella :)

Kiitokset Jukalle, Jaakolle ja Gagelle hienosta kisasta! Kuin myös Kopun kisajärjestäjille ja erityisesti Kopun kilpailuista vastaavalle Nooralle!!

Re: Karvalakki 2020

Posted: Tue Oct 06, 2020 09:13 am
by VVille
Miksi saisit k-pää valittajan maineen? Luvut etukäteen tarkistaneena (kyllä, olen tehnyt tuon jokaiseen kopun kisaan pl. HTR tällä kaudella, ja tulen tekemään ensi kaudellakin. Joku virheellinen varmasti päässyt lipsahtamaan läpi sormien, kun M2S piilottaa viimeisen desimaalin jollei sitä erikseen kaiva esiin, ja muutenkin, mutta väittäisin että yli 90% virheellisistä on pyydystetty ja korjattu, ja varsinkin alussa noita oli paljon, nyt kipparit alkaa olla oppineen M2S ja FR salat, ja virheellisiä oli Karvikseen enää reilut 10% ilmoista), mä oon kyllä ihan tyytyväinen silloin kun joku huomaa virheen ja siitä ystävällisesti huomauttaa, juuri kuten teit :) Tee jatkossakin samoin jos huomaat virheellisiä lukuja, paljon fiksumpaa kuin lähteä tunkkaamaan virallista tietä jälkikäteen josta tulee kaikille paljon enemmän vaivaa (ja se tunkkaamiseen ja hyvityspyyntöihin käytetty effortti on sitten pois jostain muusta, joka sitten näkyy joko siinä ettei riitä energia asioiden kehittämiseen, tai pahimmillaan puuttuvissa järkkäreissä). Ja pisteet myös ystävällisestä viestistä, välillä kisajärkkärinä saa ihan käsittämättömän agressiivista palautetta huomioiden et vapaaehtoisena tässä käytetään iltojamme siihen et ois purjehduskisat olemassa. Kumpa kaikki toimisivat kuten sinä :)

Re: Karvalakki 2020

Posted: Tue Oct 06, 2020 11:40 am
by asalovuo
Mulla on aina tapana tarkistaa osallistujalista ei sen takia, että siellä olisi virheitä vaan ihan siitä syystä, että saan selville ketä vastaan lähdetään kisaamaan (luvutkin tulee siinä tarkistettua). Tottakai kaikkia vastaan kisataan mutta totuus on se, että kun on riittävän monta kertaa kisannut samojen veneiden kanssa osaa valmistautua niiden kohtaamiseen jo ennalta eli on hyvä tietää kuka tulossa radalle. Toki "mustia hevosia" aina ilmestyy radalle mikä on vain erittäin positiivista!
Lähinnä viittasinkin tuolla siihen jälkimmäiseen palautteeseen :wink:
Mielummin olisin ikävä kyllä ollut viettämässä iltaani perheeni parissa... mutta ei siitä sen enempää.
Asia on jo minun mielestäni pyyhkiytynyt ja nyt keskityn ensikauteen ja sen suunnitteluun. Odotan innolla, että nuo FinRating-luvut/-sääntö päivitetään ja virheet sekä puutteet korjataan. :D

Tiedän varsin hyvin itsekin kilpailuja järjestäneenä, että aina palaute ei ole mukavaa/positiivista. Noista on vain päästävä esim kilpailupäällikkönä/-järjestäjänä yli ja ottaa palaute vastaan, analysoida mikä meni väärin, miettiä miten parantaa toimintaa, jne. jne.
Jos palautteen annossa mennään henkilökohtaisuuksiin voi ne sivuuttaa ja unohtaa yleensä täysin turhina.

Re: Karvalakki 2020

Posted: Tue Oct 06, 2020 13:49 pm
by asalovuo
Laitetaan tämä RaceQS linkki myös tänne kun se itse asiassa kuuluu tänne.
https://raceqs.com/tv-beta/tv.htm#userI ... heading=78

Tieto eStelasta ei ollut ikävä kyllä valunut aivan kaikille. Orionin kippari ei varmaan ollut kuullut sen käytöstä tai sitten oli törmännyt samaan ongelmaan kuin minä, että koodia sen käyttöön ei ollut jaossa.
Mulla on GPS, joka tallettaa jälkeä kokoajan eli sain kuitenkin kerättyä trackin sieltä. Pikku Myy:n eStelan csv formaatissa kerätty tiedosto ei suoraan käynyt tuolle RaceQS softalle vaan jouduin tekemään siitä gpx tiedoston käsin.

Jos Orionin tracki löytyy talletettuna jostakin, niin sen voi halutessaan lähettää minulle niin voin lisätä sen samaan kisaan tai sen voi tehdä myös itse :) (Jos formaatti on väärä niin voin jeesata muokkauksessa)

Re: Karvalakki 2020

Posted: Tue Oct 06, 2020 16:05 pm
by Joakim
Yllättävän monella oli estela päällä. Meillä oli ensimmäisenä ongelmana puuttuva latausjohto. Päätettiin sitten laittaa se päälle vasta juuri ennen lähtöä, jotta akku ei tyhjene. No se tietysti unohtui ja muistui mieleen vasta tylsällä pätkällä kohti Gråskärsbådenia. Sitten ei ollut sitä vaadittua koodia. Olisiko pitänyt käyttää joskus keväällä saatua? Mistäs sen nyt olisi muistanut kaivaa, kun ei 4 kk ole tarvittu? Lähettävä AISkin temppuili ja rantajoukot jo ihmettelivät, mitä meille on tapahtunut.

Koskas viimeksi FE83 ei ole voittanut Karvalakkia, kun tuulta on ollut reippaammin? FinRating taulukkoluku tietysti teki vaikeampaa, mutta olisi AE voittanut viime vuoden LYS-luvuillakin. Vanhoilla 1,12 1,08 tai 1,11 1,07:llä sitten olisi tullut niukka voitto FE:lle.

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 09:43 am
by olpalon
Pientä henk. koht. kysymysmerkkiä aiheuttaa se, että kärkipään todistusveneet ovat ajaneet viikkokisoja taulukkoluvulla. MIksi hakea todistusta jos ei käytä sitä koko kautta?

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 10:05 am
by harald
Ehkä he ovat ilmoittautuneet taulukkoluvulla, eikä sitä saa kesken sarja vaihtaa?

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 10:05 am
by asalovuo
Joakim wrote: Tue Oct 06, 2020 16:05 pm Koskas viimeksi FE83 ei ole voittanut Karvalakkia, kun tuulta on ollut reippaammin? FinRating taulukkoluku tietysti teki vaikeampaa, mutta olisi AE voittanut viime vuoden LYS-luvuillakin. Vanhoilla 1,12 1,08 tai 1,11 1,07:llä sitten olisi tullut niukka voitto FE:lle.
Joo noin laskeskelin itsekin. Parannettavaa löytyy mikä on sinänsä hyvä juttu motivaation ylläpitämisen kannalta :D

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 10:14 am
by olpalon
harald wrote: Wed Oct 07, 2020 10:05 am Ehkä he ovat ilmoittautuneet taulukkoluvulla, eikä sitä saa kesken sarja vaihtaa?
Nyt kun tarkemmin katsoin, niin ainakin yksi todistus on myönnetty vasta syyskuussa. Makes sense.

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 14:39 pm
by Jester
Kausi oli aika erikoinen ja FinnRating luvut tulivat myöhään niin luulen että tämä mittalukuoptimointi vain jäi. 4Play olisi luultavasti voittanut KoPun konaisrankingin jos olisi hakenut todistusta aikaisemmin. Talven aikan varmaan tulee lisää hakemuksia ensi vuodelle.

Jester

Re: Karvalakki 2020

Posted: Wed Oct 07, 2020 15:20 pm
by olpalon
Jester wrote: Wed Oct 07, 2020 14:39 pm Kausi oli aika erikoinen ja FinnRating luvut tulivat myöhään niin luulen että tämä mittalukuoptimointi vain jäi. 4Play olisi luultavasti voittanut KoPun konaisrankingin jos olisi hakenut todistusta aikaisemmin. Talven aikan varmaan tulee lisää hakemuksia ensi vuodelle.

Jester
Parempi olisi jos taulukkoluku olisi sellaisella tasolla, että taitava miehistö pääsisi samaan lopputulokseen "ilmaiseksi".

Re: Karvalakki 2020

Posted: Fri Oct 09, 2020 13:34 pm
by Jester
En nyt tiedä mihin viittaat miehisöllä mutta se taulukkolukuhan on vain johdettu suoraan arvioidusta LYS-luvusta eikä sillä sinänsä ole suoranaisesti mitään yhteistä ORC-luvun kanssa joka on laskennallinen arvo perustuen mittauksiin ja mallinnukseen.

Jester

Re: Karvalakki 2020

Posted: Fri Oct 09, 2020 15:25 pm
by olpalon
Täysin samaa mieltä, että ei ole mitään yhteistä, vaikka vene ja varusteet olisivatkin samat kummassakin tapauksessa.

Re: Karvalakki 2020

Posted: Fri Oct 09, 2020 15:36 pm
by asalovuo
Kannattaisiko tuo taulukkoluku korjata vastaamaan luokkasääntöä esim clubikirjan kautta. Siis sen sijaan, että jokainen venekunta hakee oman samanlaisen mittakirjan. En tiedä onko mahdollista...
Kun katselee 4Playn ja Lurifaxin lukuja niin eipä niissä hirveesti eroa ollut eli voisi äkkiä ajatella, että taulukkolukukin pitäisi olla jotakin 4Playn ja Lurifaxin luvun kaltaista. Molemmat noista taitavat edelleen olla ~luokkasäännön mukaisia?
Erot varmaan tulee miehistö painosta ja purjeiden muutamien senttien eroista, jotka ei ole varmaan maksimikokoisia.

Sitten todistusveneiden joukosta löytyy S/y Vimma, jonka luku selittynee pääosin varmaan Assyllä.

Aika näyttää mihin suuntaan homma lähtee.

Re: Karvalakki 2020

Posted: Mon Oct 12, 2020 22:55 pm
by luma
Orionin kippari täällä hei! Olimme ensimmäistä kertaa oikeassa kisassa mukana joten mitään syvällistä taktista analyysiä ei ole luvassa mutta jos nyt jotakin kuitenkin kirjoittelisin. GPS-trackia ei valitettavasti löydy koska tieto eStelasta tuli minulle liian myöhään ja starttistresseissä ei todellakaan muistanut laittaa muuta tallennusta päälle.

Pursiseuran höntsäkisojen jäljiltä oli jäänyt sellainen fiilis että johonkin oikeaan kisaan voisi olla hauska osallistua ihan vain kokemuksen vuoksi, ja karvalakkikisa sopi aikatauluihin hyvin. Kaveriporukasta löytyi miehistöksi yksi 31.7- ja yksi folkkari-kisaaja joten täysin ummikkona ei tarvinnut onneksi lähteä. Foorumilta olin lukenut että G3 on paras purje joten sellainenkin (juuri sisäänajettu vm. 2006) käytiin vielä edeltävänä iltana Teekkaripurjehtijoilta lainaan.

Startti meni yllättävän hyvin, lähdimme lautakuntaveneen läheltä ja heti paaralle hakemaan tilaa ja parempia tuulia. Melkin poijulle ajettiin tasatahtia Pikku Myyn kanssa, ja folkkari Siiri oli myös hyvänä kirittäjänä. Ensimmäinen spinnuosuus Trutkobbenilta eteenpäin meni muuten hyvin, mutta spinnun lasku meni häsellykseksi ja jouduimme ajamaan reilusti merkin yli ennen kuin spinnu saatiin alas ja päästiin lähtemään kryssille. Siinä tuulessa ja aallokossa päästiinkin sitten nauttimaan ikälopuista purjeista, kun kaikki muut tuntuivat katoavan horisonttiin ja oma vene ei liiku yhtään mihinkään. Isojen veneiden tullessa ohi kävi myös pieni aivopieru väistämissääntöjen suhteen, kun yritimme etsiä edes pientä suojaa aallokolta pohjoisesta. Säikähdin kohti tulevia isoja veneitä ja tein vendan muun fleetin suuntaan, ja vähän myöhemmin miehistöstä kuuluu että "miks me näin tehtiin, niiden olis kuitenkin pitäny väistää". No niin tosiaan olisi ja ehkäpä ensi kerralla tämänkin muistaa paremmin. Loppumatka sujui ilman ihmeempiä tapahtumia, ja Melkin jälkeen maaliviivalle tultiin rinta rinnan H-veneen kanssa. Tämä kisa ratkesi lopulta siihen, kun broachasimme melkein päin lautakuntavenettä juuri ennen maaliviivaa. Ei ollut monesta metristä kiinni että kääntyykö vene takaisin maaliviivalle vai olisiko pitänyt lähteä 360-kierrokselle törmäyksen välttämiseksi.

Kaiken kaikkiaan tämä ensimmäinen kisa oli erittäin positiivinen kokemus. Tavoitteena oli päästä maaliin asti, pitää hauskaa ja oppia uusia asioita. Kaikki nämä täyttyivät ja lisäksi ei edes oltu kisan viimeisiä! Syksyn tarjouksista on tarkoituksena päivittää sisäänajetut purjeet hieman uudempiin, joten eiköhän Orion osallistu ensi vuonnakin ainakin johonkin kisaan.

Ihan käytännön kysymyksenä kiinnostaisi vinkit spinnuoperaatioihin. Purjeen sijoitus keulaboksiin on tiedossa mutta spinnun laskemisen käytännön operaatiot ovat vähän epäselviä. Youtubesta löytyvät Estellen kisavideot on kyllä katsottu läpi mutta niistä ei kovin hyvin keulaan näe, joten vinkit keulagastille olisivat tarpeen.

Ylipäätään kisa oli erittäin hauska ja opettavainen kokemus, kiitos järjestäjille ja kisakumppaneille!