Turkisregatta 2020

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Turkisregatta 2020

Post by asalovuo »

Kisa valmistelut alkoivat torstaina pohjan pesulla ja ylimääräisen painon poistolla veneestä. Perjantaina lähdin viemään venettä kisapaikan lähtöalueen läheisyyteen BSS:lle, jonne olin saanut luvan viedä veneen. Totesin pohjan pesun aiheuttaneen ainakin sen että vene kulki koneella noin puoli solmua kovempaa eli pesu ei siis ollut turha operaatio.
Lauantaiaamuna lähdimme kohti kisasatamaa autolla kyydissä taas teipattu G3, Olli ja Jukka sekä yksi Tiaren perhemiehistön jäsen.
Lähdimme lähtöalueelle tuntia ennen starttia ja meillä oli hyvin aikaa tarkistaa uusi spinnu ja tehdä muutoinkin normaalit harjoitus liikkeet.

Startti paikaksi valikoitui linjan keskiosa, jossa oli hyvin tilaa säätää vauhti sopivaksi. Lähestyimme linjaa oikea-aikaisesti hyvällä vauhdilla mutta 30 sekuntia ennen paukkua nousikin AP jonka syy jäi epäselväksi. Homma siis aloitettiin alusta ja toistimme saman uudelleen ja ylitimme lähtölinjan toisena veneenä. Valaska taisi ottaa parhaan lähdön.
Lähdimme ajamaan kohti puuskaisessa tuulessa kohti ensimmäistä kääntömerkkiä arpoen kokoajan pitäisikö spinnu nostaa vai ei. Tuuli oli kuitenkin sen verran vaihteleva (TWA vaihteli 60 ja 90 asteen välillä), että spinnu nostettiin vasta kääntömerkillä, jonka kiertosuunta oli ennalta määrätty punaisella lipulla. Kiersimme merkin viidentenä Valaska, Guy33, Avance 36 ja Lucky Too olivat edellä mutta varsin lähellä vielä. Kalvön itäpuolella pidimme huolen siitä, että olemme kokoajan ylinvene eikä yksikään isompivene siten ajanut meidän yläpuolelta.
Savuimme kiertämään itäviittaa samaan aikaan First 40:sen kanssa ja jostain ihmeen syystä he olivat saaneet päähänsä, että merkkitila olisi heidän, vaikka ilmoitimme ettei peittoa ollut sen enempää kuin tilaakaan. Pidin siis sisäpaikan, vaikka he yrittivät tunkea meidän ja merkin väliin. Kun he lopulta väistivät alapuolelle heidän keulapuomi viisti viiden sentin päästä Merellin takakaiteesta. Merkin kierto meni edellisen episodin saattelemana ns. käsille ja vendatessa merkin ympäri vauhti putosi liki nollaan.
Kryssi kulki varsin tasapainoisesti vaikka purjetta oli aivan liikaa ainakin puuskissa. Yritimme pysyä kokoajan vapaissa tuulissa ja luulen, että onnistuimme siinä varsin hyvin. Tässä vaiheessa olimme vielä edellä menevien Valaskan ja Lucky Toon kannoilla. Kryssiosuuden jälkeen alkaneella sivutuuli osuudella tapahtui jotakin, koska tuossa jäimme mielestäni eniten edellä oleviin nähden.
Spinnu nousi uudelleen Kalvön saariryhmän länsipuolella ja jiippasimme jääpoijulla edelleen viidentenä veneenä kohti Långholmenia. Spinnuosuudella Kaivokarin kohta tuotti kaikille spinnullisille veneille haasteita. Tuuli oli jatkanut nousemista ja kun tuulikulma oli liki 90 alkoi meilläkin olla liikaa purjetta. Sinnittelimme kuitenkin parin broachin saattelemana lähes viitalle asti ennenkuin vaihdoimme ykkösgenuaan. Käänsimme punaiselta lyhyelle kryssille ja muutaman vendan tehtyämme käänsimme kohti maalia, nostimme spinnun uudelleen ja ylitimme maalilinjan luokkamme viidentenä veneenä.

Tasoitusten jälkeen sijoituksemme oli toinen omassa luokassa ja 4. kokonaiskisassa.
Tarkemmat tulokset:
https://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/ ... lokset.pdf
ja
https://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/ ... lokset.pdf

Kiitoksia miehistölle Gage, Olli ja Jukka!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply