Keskiviikkokisa 9/20
Posted: Thu Sep 10, 2020 13:45 pm
Tervehdys
Eilen olikin viimeinen keskiviikko kisa aika vaihtelevassa kelissä. Veneessä Olli taas keulilla, minä ja Aleksi köysissä, varustamon edustaja Jukka pinnassa ja vieraileva taiteilija Valtteri (Squaw) teknisenä painolastina mukana haistelemassa tuulia.
Ennusteet lupailivat illaksi aika raikasta tuulta. Satamassa laitettin keulille G3:n valmiiksi ja moottorilla kohti Mellsteniä. Lähempänä lähtoaluetta ihmeteltiin,missä se raikas tuuli oikein on. Olli katsoi kännyllä netistä rannikkoasemien tuulitietoja ja nekin olivat jotenkin ristiriitaisia ja yllättäviä erojasisältäviä. Erityisesti Harmajan matalat lukemat verrattuna Mäkiluotoon antoi pohdittavaa. Toisaalta kisa käydään Mellstein läheisyydessä ja mäkiluodon tuulet eivät niin kaukaa juuri vaikuta.
Mellstenin selällä tuulta oli luokkaa 5m/s, joka ei viiden hengen miehitöllä ole oikein tiittävä G3:lle, nopeasti vaihdettiin G1 keulille ja siinä vaihtaessa vitsailtiin, että kohta sen G3:sen sa taas laittaa takaisin, vaan ei laitettu ehkäpä olisi pitänyt, mutta palataan siihen myöhemmin.
Kiikareilla tihrustetiin lautakunnan ratavalintaa joka oli "ylläri päätös" rata 5,mikä pitäisi veneet aika sisällä Mellstenin lahdella ilman, että ulompana merellä mahdollisesti puhaltavat kovemmat puuskat pääsisivät kisaa sotkemaan.
Keskityttiin starttiin ja sen ajoitukseen, mikä kannatti, koska oltiin vain veneen mittan myöhässä linjasta paukun kajahtaessa. Oltiin tosin fliitin alinvene, mutta emme juurikaan kärsineet muiden veneiden varjosta tuulen tullessa sivuvastaisesti. päästii vihreälle merkille vendaamatta muiden Feneiden ollessa ihan lähietäisyydellä. Kurssi kohti EMK:n poijua olikin jo tiukempaa kurssia. G1 veti hyvin ja laitapainokin riitti kivasti. Jostain syystä (G3!) Merelli pystyi ajamaan selvästi korkeammalle, jolloin hyvä vauhtimme ei riittänyt kompensoimaan häviötä höidissä. Tämän legin keskittymistä "hieman haittasi" paaran alavanttin vanttiruuvin rikipultin rengas sokan katoamisen huomaminen ja tilanteen korjaaminen uudella sokalla. Rikipultti oli jo päässyt liikkumaan niin, että loputa se piti vasaralla naputtaa taksisin paikalleen, ennen kuin uuden sokan sai paikalleen. Onneksi selvittiin tästäkin vain säikähdykesellä ja hätäisillä korjaavilla toimenpiteillä. Ehkäpä joku ensi kaudella muistaa teipata rengas sokatkin, niin ettei ne kauden aikana jotenkin vain "katoa" mystisesti jälkiä jättämättä .
EMK:n poiju kierrettiin Merellin vetäessä feneitä, Myyn ollessa toinen ja Subbotan vahtiessa perää. Poijulla jiippi ja spinnun nostoon. Ihan ilman vaikeuksia spinnu ei noussut, kun styyran skuutti jäi keulakehän taakse eikä oikein luistanut. pinen säädön jälkeen spinnukin veti kursin ollessa 100-80 astetta apparenttia. Kardinaali portista läpi tultumme kurssinousi siten, ettei spinnusta saanut juuri hyötyä, joten otettiin alas kallistamasta. Spinnun alasottoon kannusti myös aitiopaikalta nähty Merellin spinnun rikkoutuminen ! Sääliksi kävi, kun peräkkäisinä keskiviikkoina Antin spinnu sanoo työsopimuksensa irti. Ilmeisesti tämän kovan onnen spinnun parasta ennen päiväys on jo pahasti ummessa tai mailit ovat vaan sillä jo täynnä.
Lähtölinjan poijupää kautta kierrettiin toiselle kierrokselle tuulen nyt selvästi piristyneenä. Genoa 1 alkoi olla jo turhan suuri tuuleen nähden, eikä laitapainokaan pitänyt aina kallistusta kurissa. Pitelin ison skuuttia kädessä ja päästin painetta aina, kun peräsimen pito oli rajoilla tai vene kallistui liikaa. Vihreältä kohti EMK:n poijua tuuleen tuli mukaan voimakkaampia puuskia ja eteneminen vaikeutui puuskissa veneen kallistellessa. Subbota pääsi takana G3:llaan selvästi korkeammalle ja saavutti meitä. Poijulle tulessa luulimme ehtivämme Subbotan editse, mutta tuo luulo oli puhdas arviointi virhe. Vendan jälkeen huomasimme subbotan olevan edessä ja väistimme takaa ja missasimme poijun, jota jouduimme sitten hakemaan pariin kertaakin pyörähtäen ennen kuin sen onnistuimme kiertämään. Syynä näihin "pakollisiin kuvioihin" oli vendan jälkeinen rekaaminen jolloin ajauduimme pois poijun linjalta. Lopulta pääsimme jo selvästi muille jääneenä letkanperään ajamaan kohti maalia.
Merelli voitti kauden päätöksen Subbotan ollessa toinen ja myyn ollessa viides. Pojun hakemisen "pakollisiin kuvioihin" kulunut aika erotti lopulta meidät kolmossijasta (feneiden kolmoisvoitto oli siis varsin lähellä eilen)). Kauden koknaistuloksissa Myy oli lopulta kuudes, mikä on aivan kelpo suoritus aloittelevalta miehistöltä ekan ehjän, mutta lyhyen kauden jälkeen.
Kiitokset kaikille mukana olleille ja kisoja järjestäneille. Jäämme kaihoisasti odotamaan jo ensi kautta. Joko saisimme lisää feneitä radalle ?
Eilen olikin viimeinen keskiviikko kisa aika vaihtelevassa kelissä. Veneessä Olli taas keulilla, minä ja Aleksi köysissä, varustamon edustaja Jukka pinnassa ja vieraileva taiteilija Valtteri (Squaw) teknisenä painolastina mukana haistelemassa tuulia.
Ennusteet lupailivat illaksi aika raikasta tuulta. Satamassa laitettin keulille G3:n valmiiksi ja moottorilla kohti Mellsteniä. Lähempänä lähtoaluetta ihmeteltiin,missä se raikas tuuli oikein on. Olli katsoi kännyllä netistä rannikkoasemien tuulitietoja ja nekin olivat jotenkin ristiriitaisia ja yllättäviä erojasisältäviä. Erityisesti Harmajan matalat lukemat verrattuna Mäkiluotoon antoi pohdittavaa. Toisaalta kisa käydään Mellstein läheisyydessä ja mäkiluodon tuulet eivät niin kaukaa juuri vaikuta.
Mellstenin selällä tuulta oli luokkaa 5m/s, joka ei viiden hengen miehitöllä ole oikein tiittävä G3:lle, nopeasti vaihdettiin G1 keulille ja siinä vaihtaessa vitsailtiin, että kohta sen G3:sen sa taas laittaa takaisin, vaan ei laitettu ehkäpä olisi pitänyt, mutta palataan siihen myöhemmin.
Kiikareilla tihrustetiin lautakunnan ratavalintaa joka oli "ylläri päätös" rata 5,mikä pitäisi veneet aika sisällä Mellstenin lahdella ilman, että ulompana merellä mahdollisesti puhaltavat kovemmat puuskat pääsisivät kisaa sotkemaan.
Keskityttiin starttiin ja sen ajoitukseen, mikä kannatti, koska oltiin vain veneen mittan myöhässä linjasta paukun kajahtaessa. Oltiin tosin fliitin alinvene, mutta emme juurikaan kärsineet muiden veneiden varjosta tuulen tullessa sivuvastaisesti. päästii vihreälle merkille vendaamatta muiden Feneiden ollessa ihan lähietäisyydellä. Kurssi kohti EMK:n poijua olikin jo tiukempaa kurssia. G1 veti hyvin ja laitapainokin riitti kivasti. Jostain syystä (G3!) Merelli pystyi ajamaan selvästi korkeammalle, jolloin hyvä vauhtimme ei riittänyt kompensoimaan häviötä höidissä. Tämän legin keskittymistä "hieman haittasi" paaran alavanttin vanttiruuvin rikipultin rengas sokan katoamisen huomaminen ja tilanteen korjaaminen uudella sokalla. Rikipultti oli jo päässyt liikkumaan niin, että loputa se piti vasaralla naputtaa taksisin paikalleen, ennen kuin uuden sokan sai paikalleen. Onneksi selvittiin tästäkin vain säikähdykesellä ja hätäisillä korjaavilla toimenpiteillä. Ehkäpä joku ensi kaudella muistaa teipata rengas sokatkin, niin ettei ne kauden aikana jotenkin vain "katoa" mystisesti jälkiä jättämättä .
EMK:n poiju kierrettiin Merellin vetäessä feneitä, Myyn ollessa toinen ja Subbotan vahtiessa perää. Poijulla jiippi ja spinnun nostoon. Ihan ilman vaikeuksia spinnu ei noussut, kun styyran skuutti jäi keulakehän taakse eikä oikein luistanut. pinen säädön jälkeen spinnukin veti kursin ollessa 100-80 astetta apparenttia. Kardinaali portista läpi tultumme kurssinousi siten, ettei spinnusta saanut juuri hyötyä, joten otettiin alas kallistamasta. Spinnun alasottoon kannusti myös aitiopaikalta nähty Merellin spinnun rikkoutuminen ! Sääliksi kävi, kun peräkkäisinä keskiviikkoina Antin spinnu sanoo työsopimuksensa irti. Ilmeisesti tämän kovan onnen spinnun parasta ennen päiväys on jo pahasti ummessa tai mailit ovat vaan sillä jo täynnä.
Lähtölinjan poijupää kautta kierrettiin toiselle kierrokselle tuulen nyt selvästi piristyneenä. Genoa 1 alkoi olla jo turhan suuri tuuleen nähden, eikä laitapainokaan pitänyt aina kallistusta kurissa. Pitelin ison skuuttia kädessä ja päästin painetta aina, kun peräsimen pito oli rajoilla tai vene kallistui liikaa. Vihreältä kohti EMK:n poijua tuuleen tuli mukaan voimakkaampia puuskia ja eteneminen vaikeutui puuskissa veneen kallistellessa. Subbota pääsi takana G3:llaan selvästi korkeammalle ja saavutti meitä. Poijulle tulessa luulimme ehtivämme Subbotan editse, mutta tuo luulo oli puhdas arviointi virhe. Vendan jälkeen huomasimme subbotan olevan edessä ja väistimme takaa ja missasimme poijun, jota jouduimme sitten hakemaan pariin kertaakin pyörähtäen ennen kuin sen onnistuimme kiertämään. Syynä näihin "pakollisiin kuvioihin" oli vendan jälkeinen rekaaminen jolloin ajauduimme pois poijun linjalta. Lopulta pääsimme jo selvästi muille jääneenä letkanperään ajamaan kohti maalia.
Merelli voitti kauden päätöksen Subbotan ollessa toinen ja myyn ollessa viides. Pojun hakemisen "pakollisiin kuvioihin" kulunut aika erotti lopulta meidät kolmossijasta (feneiden kolmoisvoitto oli siis varsin lähellä eilen)). Kauden koknaistuloksissa Myy oli lopulta kuudes, mikä on aivan kelpo suoritus aloittelevalta miehistöltä ekan ehjän, mutta lyhyen kauden jälkeen.
Kiitokset kaikille mukana olleille ja kisoja järjestäneille. Jäämme kaihoisasti odotamaan jo ensi kautta. Joko saisimme lisää feneitä radalle ?