Page 1 of 1

Keskiviikkokisa 10/2019

Posted: Wed Aug 28, 2019 23:41 pm
by Cage
Tänään oli vaihteeksi idänpuoleista tuulta. Lähdössä jotain 2-3 m/s, parhaillaan kisan aikana jopa 5 m/s. Lähtö siis vastatuulilähtö, mutta samalla vähän omalta osaltaan vaikea, koska ahtauden takia ns. pakko tulla styyralla, mutta kuitenkaan ei pääse maan takia kiihdyttään sieltä suunnalta, mistä haluaisi. Radaksi lautakunta valitsi 5.

Otettiin tänään yksi huonommista starteista ja siihen kisa tänään meidän osalta oikeastaan meni. Ei lähdetty kokonaistuloksien johdosta kovin agressiivista lähtöä tekemään ja tästä syystä päätettiin jättää poijun pää rauhaan, koska odotimme sinne ruuhkaa ja mahdollisuutta tulla piinatuksi viivan yli. Päätettiin lähteä tekemään vastaava U:n muotoinen käännös satamaan kuin viimekin viikolla, eli ensiks sisään vähän vihreän suunnalta, sitten sivutuuleen kohti Brändholmenia ja vendan kautta styyralle. Tiedettiin tämän olevan vaikea ajoittaa oikein, joten tehtiin yksi harjoituskierros, jolloin siihen ei mennyt kovinkaan paljon aikaa (muistettiinkohan ajat väärin?). Sisäänpäin mentäessä saimme seuraa Pikku Myystä, joka oli vielä vähän meitä sisempänä ja Arielista, joka lähti viivaa kohti hieman ennen meitä. Vendattiin ja jotenkin arvioin etäisyyden/ajan/nopeuden väärin ja löysättiin jopa purjeita hetkellisesti hiljentääksemme vauhtia. Noh, lopputulos tosiana kakkosrivin lähtö ja oikein hienosti fleetin peitossa. Tästä syystä lähdettiin hakemaan mahdollisimman nopeasti mahdollisuutta kääntää paaralle ja saatiinkin se varsin nopeasti, mutta piti vielä väistää myös huonosti lähtenyttä Leviathania. Charlotta otti hyvän lähdön keskellä viivaa tai jopa aika lähellä vihreää ja pääsi hyvin vapaisiin tuuliin Lucky Too:n kanssa.

Paaralla päästiin sitten vapaisiin tuuliin ja huomattiin, että meillä on oikein kiva tuuli ja että meillä menee oikeastaan ihan hyvin muuhun fleetiin nähden. Kun matala alkoi lähestyä, niin tehtiin venda styyralle. Saatiin seuraa Arielista, joka päätti vendata meidän alle. Siinä mentiin hetki hyvin lähekkäin, kunnes Ariel sai pienen etumatkan ja päätettiin vendata pois. Paaralla ei genua oikein näyttänyt jaksavan, niin siirrettiin skuuttipistettä taaemmaksi, mutta kuitenkin tuntui siltä, ettei paaralla kulkenut yhtä hyvin kuin styyralla. Jonkun verran jouduttiin tekemään ylimääräisiä vendoja kryssillä väistääksemme paskoja ja karia, mutta vihreä rundattiin neljäntenä veneenä. Charlotalla oli about se etumatka, joka tuli jo lähdössä, eli vene kyllä kulki ihan ok.

Vihreältä vedettiin sivutuulta poijulle ja sieltä spinnu ylös ja jonossa kohti Gädaa. Matkalla sinne pohjoisviitan jälkeen pyrittiin ajamaan polaareja ja jiipin kautta rundaamaan poijua toiselle kierrokselle. Etäisyys Charlottaan jälleen samaa luokkaa kuin aikaisemminkin. Seuraavasta kryssistä ei jäänyt paljon kerrottavaa, kryssittiin siinä Charlotan perässä, kunnes pääätimme karin jälkeen lähteä keskemmältä hakemaan parempaa tuulta, mutta eipä siitä sen enempää hyödytty, Charlottakin tuli hetken päästä sinne. Vihreä rundattiin jälleen about samalla etäisyydellä Charlottaan kuin aikaisemmin.

Vihreän rundauksen jälkeen päätettiin että jotain pitäisi tehdä, Charlottaa ei tultaisi saavuttamaan pelkästään ajamalla letkassa sivutuulta ja sen jälkeen spinnua. Halusin myös kokeilla muistaakseni Elvströmin kikkaa, että jos on liian tiukkaa spinnutella, niin vetää spinnulla alempaa kurssia ja nostaa sitten merkille ilman spinnua. Spinnun nosttossa oli vähän hankaluutta ja tämän seurauksena ajauduttiin hieman liian alas. Hetken saatiin oikein hyvät vauhdit spinnulla. Virhe oikeastaan sattui sitten siinä, että yritettiin ajaa merkille spinnulla, niin että poijua rundatessa olisi spinnu valmiiksi ylhäällä ja jiipin kautta oltais heti valmiita. Kurssi merkille oli kuitenkin liian korkea järkevään spinnutteluun ja loppupeleissä mentiin about samaa vauhtia kuin olisi liikkunut ilman spinnua. Ei siis viety loppuun sitä Elvströmin kikkaa, joka olisi kyllä vaatinutkin sitten aikamoisen rumban poijun lähellä, koska olisi pitänyt nostaa genua, laskea spinnu, ottaa puomi pois, jiipata, puomi takas, spinnu ylös ja genua alas, mikä sekään ei välttämättä olisi ollut niin nopeaa. Vielä kun poijun ympäri tehty jiippi meni vähän heikosti, niin loppupeleissä spinnuttelumme poijulle ei kannattanu ja Charlotta pääsi vähän kasvattamaan etumatkaansa meihin.

Maaliin sitten letkassa. Voittajaksi Lucky Too, Charlotta kakkonen ja me kolmonen, tosin meidän sijoitus meni poisheitoksi. Feneellä oli kyllä vaikea pärjätä linjakkaampaa ja korkeamastoisempaa Lucky Too:ta vastaan tänään. Kokeilussa meillä oli uudenlainen kevyen tuulen rikitrimmi, joka vaikutti toimivan ihan jees, kunhan ehkä kiristetään ihan vähän alavantteja. Jostian syystä tänään kuitenki jo toinen kisa putkeen, kun styyra tuntuu kulkevan paremmin kuin paara. Mutta, ensi viikolla sitten vähän enemmän fokusta lähtöön ja toivotaan enemmän feneystävällistä keliä.

Kiitos miehistölle ja järjestäjille!

Re: Keskiviikkokisa 10/2019

Posted: Thu Aug 29, 2019 09:07 am
by harald
Kun me tulimme alueelle tuuli moinasi ajoittain aika hyvin, josta tuli sellainen fiilis että "jahas, tällainen kisa". Osin samasta syystä jäimme pyörimään viivan tuntumaan koska olin huomannut että ordereissa on aika tiukka 5 minuutin raja. Tämä on ehkä ihan hyvä loppujen lopuksi, saimme ok vauhdin mutta ehkä valuimme vähän liikaa kohti vihreää ts. olisi voinut rohkeammin ja aikaisemmin ajaa kohti viivaa. Nyt jäi Lucky Too meidän styyran takasivun puolelle varjostamaan joka johti siihen että jouduimme ajamaan optimaalista vähän korkeampaa. Alla oli Yola, mutta tämän kanssa ei syntynyt jännitystä.

Oletimme tuulen kääntyvän vasemmalle, mitä se tekikin. Olimme niitä veneitä jotka olivat eniten vasemmalla kun shifti tuli, tämä on ehkä suurin syy eroon Estelleen. Ero kasvoi silmissä kun vendasimme ja tuuli jatkui kääntymistä. Venda tosin johti suoraan keskikarikolle. Tästä kun vendasimme phojoiseen ja takaisin itään vendasi sitten Lucky Too meidän päälle.

Paremmalla reittivalinnalla olisi helposti saanut minuutin pois purjehditusta ajasta. Nyt meni kryssimiset jonkun tietyn nimeltämainitsemattoman isomman veneen paskojen välttelyksi tai matalikkojen takia ylimääräisten vendojen tekoon. Vielä kun vendat FEneellä maksaa niin oli selvää että ihan optimaalista aikaa tästä ei tullut. Tästä huolimatta vihreän kiertäminen toisena veneenä lämmitti näin pitkän tauon jälkeen.

Lucky Toon aika ei jättänyt jossiteluun varaa. Onnittelut Estellelle kokonaisvoitosta ja Lucky Toolle osakilpailun voitosta. Vielä olisi yksi jäljellä.

Re: Keskiviikkokisa 10/2019

Posted: Fri Aug 30, 2019 01:21 am
by Panu
Tervehdys

Tälläkin kertaa oltiin mukana samalla miehistölä kuin viimeksi. Ainoan muutoksen teimme, että vaihdoimme pinnaan Jukan, mikä jätti minulle enemmän aikaan trimmiin ja taktiikkaan Ernon kanssa.

Jännityksellä jäätiin odottamaan edelliseltä kerralta, joko saataisiin genoan trimmi kesytettyä ja miten luvattu heikko tuuli meihin iskisi. Päivällä tuuli näytti aika pahalta jopa synkältä, mutta onneksi ennusteet lupailivat parempia aikoja illaksi, kuten myös toteutuikin. Tuuli epätyypillisesti noin 5 m/s luokkaa idästä. Lautakunta teki ainoan järkevän ratapäätöksen cruisailla lahtea radalla 5 jolloin on vielä kelivaraa lyhentää kisa ensimäiseen kierrokseen jos tarvetta

Taas tultiin lähtöön sillä lailla tiukkaan aikaan, että ehdittii juuri ja juuri nihkeästi testamaan genoan trimmiä innepäin ennen ekaa lähtömerkkiä, jota emme kuitenkaan ehtineet napata, kun emme olleet siihen varautuneet. 4min töötti tuli varmasti ja tällä kertaa ilman mitään arvailuja. Lähtö keskeltä linjaa muiden luottaen poijupäähän, Tuuli oli niin että syyran halssilla mentiin lähes linjan suuntisesti ja siitä kukin vendasi paaralle vapaampiin vesiin ja tuuliin. Oltiin ekojen joukosa vendaamassa ja reittiä tähysteltiin tuulien haistelun merkeissä. Separaatio ahdistus piti meidä samalla reitillä liki kaikkien muiden kanssa ja keskikarikko kierrettiin varsasaaren puolelta.

Vihreällä merkillä oli tungosta ja sivutuulen jonossa kohti punaista poijua, jolla olisi pitänyt jiipata ja nostaa spinnu samaan aikaa. Tyydyimme tekemään jiipin ensin ja sitten vasta spinnun noston. Jonossa klunga ajoi kohti lähtöpoijua jonka kiersimme vimeisesä kolmanneksessa. Taas lähti klunga kiertämään keskikarikkoa varsasaaren puolelta, mutta tällä kertaa teimme oman ratkaiun ja mentiin keskeltä portista läpi ja saatii vapaat tuulet ja hyvän noston suoraan vihreälle merkille.

Vihreällä ison luokan se vanha 2 tonnari näytti huonoa makua tunkien meidän ja merkin väliin ilman peittoa. Tonnarista kuului epämääräistähuutoa ja huusin takaisin että merkkitilaa. Emme sitä saaneet, vaan he menivät isomman oikeudella meidän ja merkin väliin pakottaen meidät ulkokaarteeseen. Kerroin heille mielipiteeni heidän tunkemisesta väliin ilman, että olisi saavutettua peittoa :(. Tällöin ei siihen väliin vaan oikein sovi menemään sovussa. Mielessä kävi protesti, mutta kun ei ollut lippuakaan eikä edes sitä punasta lakkia, niin se siten jäi tekemättä. Taas vedettiin sivutuulessa poijulle, jiippi sekä spinnu ylös. Nyt huomasimme, että Subbota oli jäänyt reitinvalinnan takia meille 300m. Aika kovan hyödyn keräsimme omasta reitistämme. Ihme, ettei kukaan muu tehnyt samaan toisella rundilla. Spinnulla sitten vedettiin maaliin asti.

Tällä kertaa sai olla omaan tekemiseensä kohtuullisen tyytyväinen. Vene saatii kulkemaan suht. toisten tahtiin ja reitin valinnalla loput hyödyt kotiin. Tuloksissa kuudes. Ei paha lainkaan. Kolmas kisa Myyllä ja Subbota tuli pestyä ensimmäisen kerran, kun edelliset kerrat ollaan tultu juuri heidän takana maaliin. Tätä pitää kutsua kehitykseksi. :D

Terveisin Panu