Page 1 of 1

Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Mon Aug 19, 2019 22:19 pm
by Cage
Osui silmään, että su 25.8. järjestetään Pentala RWYC Challenge. Näyttää siltä että Estelle olis menossa. Tulisko muita?
https://manage2sail.com/fi-fi/event/PentalaRWYC#!/

Re: Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Tue Aug 20, 2019 09:08 am
by harald
Takaa-ajolähtö kello 10:30. Ei kiitos :)

Re: Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Thu Aug 22, 2019 20:11 pm
by Cage
Estelle ilmoittautui.

Re: Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Sat Aug 24, 2019 10:12 am
by Joakim
harald wrote: Tue Aug 20, 2019 09:08 am Takaa-ajolähtö kello 10:30. Ei kiitos :)
Tuo on n. puolitakaa-ajo ja tulokset lasketaan aikaa-ajalle. https://www.manage2sail.com/fi-FI/Home/ ... 4b53b65120

Re: Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Mon Aug 26, 2019 12:31 pm
by Joakim
Albin Express sai paremman tasoitetun ajan kuin ison luokan voittaja, joten ei hirveästi haitannut se, että joutui lähtemään nousevaan tuuleen. Toisaalta sai tulla maaliinkin nousevassa tuulessa nopeimpien jälkeen. Lähdössä tuuli alle 2 m/s ja lopussa 6 m/s.

Puolitakaa-ajo toimii hyvin tuollaisessa!

Re: Pentala RWYC Challenge su 25.8.2019

Posted: Tue Aug 27, 2019 09:59 am
by Cage
Meidän kisa meni vähän tylsäksi yksinajeluksi. Rata lyhykäisyydessään Pentala-Kytö-Rönnkobben-Kytö-Rysäkari-Rönnkobben-Stora Ådholmenin vihreä, poiju Gädan edessä ja maali Nokkalassa. Ennustetu tuuli oli lähdössä 2 m/s ja nouseva 5 m/s sekä lounaaseen kääntyvää, eli rata hyvin spinnupainoitteinen. Lähdössä oli tosiaan kryssiä 2 m/s ja meidän perään lähtenyt Albin Express Sara liikkui niin kevyen näköisesti, ettei ollut meidän paino/purjepintalala-yhdistelmällä oikein mitään jakoa. Myös S&S One off Circe tuli ison toppigenuansa ansiosta hyvin. Molemmilla oli kyllä myös vähän eri linja kuin miellä ja pääsi hyvin nostamaan saaren rantaa pitkin, kun me oltiin tehty styyran lähdön jälkeen venda paaralle ottaaksemme vähän pidemmän paaran pätkän. Kun kapeikoista päästin vähän avonaisemmalle vedelle Kytötä kohti, niin tuuli alkoi nousemaan ja kääntymään etelän kautta lounaaseen. Heti kun alkoi tuulla 4 m/s alkoi meilläkin paatti kulkea ja saatiin poimittua Circe ennen merkkiä Kytön edustalla. Sara oli jo mennyt menojaan ja etumatkaa oli todella paljon.

Kytön luota lähdettiin spinnuttelemaan kohti Rönnkobbenin lounaispuolella olevaa punaista merkkiä. Tässä meillä vielä kulki ihan hyvin ja yritettiin ajaa about polaareja kun siihen mahdollisuus. Circe pääsi tässä vaiheessa valtavan spinnunsa ansiosta ohi, mutta ei nyt onnistunut karkaamaan kovinkaan kauas. Kun tuuli vähän keveni Isoa Lehtisaarta lähestyessä, niin päätettiin leikata ja odoteltiin kivaa sivutuulispinnuttelua punaista kohti. Mentiin samaa linjaa kuin Circe, mutta tiedä sitten mikä tuli, jäätiinkö liikaa suojaan Ison Lehtisaaren taakse matalan mastomme kanssa tai mikä, mutta ei vaan kulkenut ja edessä menivät menojaan ja takaa tulevat tulivat lähemmäksi. Lisäksi tuulen suunta ei tosiaankaan ollut mitään sivutuulta, vaan jouduttiin jopa miettimään leikkaamista ja jiippaamista kauemmaksi Isosta Lehtisaaresta. Tämä nyt kuitenkin olisi tuonut vielä lisää matkaa taitettavaksi siinä ihme reiässä missä oltiin, niin ei tehty ja kitkuteltiin merkille. Söi kyllä miestä ja naista tämä. Eipä siinä sitten muuta kuin ylhäisessä yksinäisyydessä rata loppuun, kalasoppa naamaan ja kolmas sija pienessä luokassa. Tämä kisa olisi ollut mukavempi, jos olis ollut muita feneitä mukana. Järjestelyt kuitenkin hoitui hienosti ja kiva että maaliin tullessa on kokoontuminen sopan ja palkintojen jaon merkeissä.

Noin yleisesti jäätiin ihmettelemään kun kryssillä styyralla kulki niin paljon paremmin kuin paaralla, etenkin nousukulma. Syitä voisi olla tuulen kerrostuminen tai sitten se että ennen kisaa ehdittiin vain pesemään pohja paaran puolelta (joka helposti tehtävissä laituripaikalla) ja myöhästyneen satamastalähdön vuoksi ei ehditty rantautua Pentalaan pesemään styyran puoli. Mutta, styyran halssilla kuitenkin imupuoli kölissä on styyralla, joten tätä vasten paaran halssilla olisi pitänyt saada paremmin höjdiä eikä niin siis ollut nyt. Lisäksi meillä oli vähän uusi sekoitus vanttien trimmeissä (alavantit vähän kireämmällä kuin aikaisemmin kevyen tuulen trimmillä) ja tämäkin saattoi vaikuttaa, ainakin trimmari valitteli vähän ison muotoa. Noh, keskiviikkona taas katsotaan miten kulkee, nyt on molemmat puolet pohjasta pesty ja rikitrimmiäkin vähän taas säädetään.

Kiitos miehistölle ja järjestäjille!