Keskiviikkokisa 3/2019

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Keskiviikkokisa 3/2019

Post by Petri »

Kerrankin itse vesillä + 5v vahvistus. Lähtö heti pieleen vaikka strategia lähteä vaan vauhdilla oli oikea, toteutuksessa aliarvioin kelin keveyden ja myöhästyimme 2,5min. Spinnukin yritettiin nostaa mutta nousi skuuttikulma kärjessä :) purje alas ja ylös ja vielä linjalta yritettiin leikata spinnulla fleetin perässä. Oikealla laidalla tuntui olevan painetta ja muutkin feneet sen haistoivat joten sinne. Paine kasvoi hiljalleen, mutta kasvoi myös siksi että varsasaari käänsi tuulta vasemmalla laidalla ja pääosa fleetistä tuntui olevan jo vihreällä. Aika jännä kääntö kyllä, tuuli siis jostain kaakontapaisesta ja lähdöstä veneet kryssivät styyralla about varsasaaren pohjoiskärkeä kohti mutta lähempänä saarta vain nousivat ja nousivat...joku saaren aikaansaama tuuli kenties.

Menimme ihan äärioikealle, matalikkoa hipoen, vauhdin ollessa jo 2,3 solmua. Venda ja kohti vihreää ja sikäli yllätyksenä koko fleetti alkoi seisoa kun varsasaari jäi taakse, lopulta vihreällä jo ihan fleetin tasalla, Mosquito jäi taakse. Subbota taisi olla tässä kohtaa fleetin kärjessä, Alex lähti siis myös oikealle mutta vendasi takaisin päin paljon aiemmin, se ilmeisesti toimi hyvin (tai vauhti muuten oli hyvä) Mutta sitten taas tyyntyi ja eteneminen seisahtui. Totesin että kärsimättömyys alkoi olla jo kohtalaisella tasolla ja maaliintulo ehkä realistisesti ysin tienoilla -> DNF ja kotiin iltapalalle.

Kuten viime vuonnakin, lapsi mukana on ihan ok kisata mutta puheripuli (eikä siis omani) hieman haittaa keskittymistä :)
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Keskiviikkokisa 3/2019

Post by Cage »

Tuuliennuste oli kevyt, mutta pientä liikettä oli ennen lähtöä. Rata oli 5 ja tarjolla oli varsin mukava vastatuulilähtökin, joka kuitenkin on harvinaista tällä kiinteällä lähtöviivalla. Strategia oli mennä Miessaarenselän oikeaan laitaan ja arvottiin miten päästäisiin tätä strategiaa toteuttaan. Tai siis, selvä oli, että poijun pää ja ylin vene, joka olisi jopa prioriteetti eturivin paikkaan nähden. Päätettiin strategiaksi tulla sivutuulella kohti viivaa poijun takaa ja sitten nostaa kryssille ja kohtapoulin siitä venda. Noh, siinä kun ennen lähtöä vielä paaralla livuttiin hiljaa poispäin poijusta, niin alkoi tulla fenettä vastaan. :D Ensiksi tuli Subbota styyralla jo suuntana lähtöviiva ja meidän yläpuolella paaralla poispäin lipui vielä Olga. Vendattiin styyralle ennen Olgaa ja saatiin parempi positio lähtöä ajatellen. Meidän vendan jälkeen styyralle vendasi myös Lucky Too, joka taisikin ottaa parhaimman lähdön, tosin Subbotakin sai hyvän, vaikka oli ehkä vähän turhan ajoissa. Jompikumpi Albineista siinä oli ja se sai myös hyvä lähdön. Loppupeleissä oltiin reilu minuutti myöhässä lähdöstä, mutta lähdettiin ihan Lucky Toon peräpeilissä melkein kiinni ja jos oltais oltu aikaisemmassa, niin meidät olis helposti nostettu viivan yli.

Ihan pieni hetki seurattiin fleettiä styyralla, mutta sen jälkeen lähdettiin toteuttamaan ennalta suunniteltua strategiaa hakea tuulia oikeasta laidasta. Päätös oli myös helppo tehdä, Subbota kun hyvällä venevauhdilla alempana ja edempänä kulki hieman kovemaa ja Lucky Too myös (tietysti isommalla LYS:llä) myös teki pientä kaulaa. Vendattiin siis paaralle ja aika nopeasti meidän vendan jälkeen myös Subbota vendas samaan suuntaan. Huomattiin että Olgakin täydensi fenetrioa hakeutumalla oikeaan laitaan. Ihmettelin ettei feneiden lisäksi kukaan muu tullut oikeaan laitaan, sillä ennen starttia melkein koko fleet haisteli hyviä tuulia siellä samaan aikaan. Epäusko meinas jossain vaiheessa iskeä, kun Subbota meidän yläpuolella meni nopeammalla vauhdilla ja styyralla jatkanut fleet sai hyvät nosteet lähellä rantaa. Subbota vendasi takaisin styyralle ennen meitä kun oikeassa laidassa vihdoin alkoi olla hieman enemmän painetta purjeissa, tuulta sellaiset 2-2,5 m/s. Me päätettiin jatkaa paaralla ajatuksella että katsotaan nyt tämä kortti kokonaan. Kun vihreä alkoi olla about tvärs, niin vendattiin styyralle. Vasemmassa laidassa olleet veneet oli saanut todella hyvän nosteen, mutta vuorostaan veti banaania merkin suuntaan. Me päästiin vetään suoraa merkille, mitä nyt ihan vähän jouduttiin väistään keskiosan karikkoa matalammalla kurssilla. Oikeassa laidassa saatiin hyvä tuuli ja kun muu fleet lähestulkoon vaikutti pysähtyneen, niin päästiin tuikkaan ensimmäisenä vihreälle merkille selkeästi muita edellä.

Ennen vihreää ison luokan veneet oli saavuttanut meidät ja iloksemme häiritsi koko muuta fleettiä, paitsi meitä, jotka oli ylimpänä. Juuri ennen meitä vihreällä vendasi yksi X-99 ja Speculator. Niillä näytti paaralla olevan hyvä suunta merkkiä kohden, niin heitettiin mekin paaralle, vaikka näytti siltä että hieman idempänä oli edes vähän parempi tuuli. Paaralle vendattuamme saatiin X-99:n ja Speculatorin tavoin takkiin ja jouduttiin pudottaan kurssia. Takana tulleiden pienen luokan veneiden jatkaessa styyralla niitä idän parempia tuulia kohti, päätettiin meikin heittää venda styyralle, niin että suojeltais johtopaikkaamme. Tämä tappoi meidän vauhdin ja etenkin Yoda, Subbota ja Ariel pääsi hyvällä vauhdilla selkeästi lähemmäksi. Vendattiin jonkun ison luokan veneen jälkeen paaralle ja kohti selällä olevaa poijua. Tässä vaiheessa sekä Yoda että Ariel pääsi kuittaan meidät, mutta jatkettiin omaa suorittamista kun tiedetään niillä olevan meitä korkeammat LYS:it. Poiju rundattiin pienen luokan kolmantena veneenä.

Rundauksen jälkeen spinnu ylös ja näytti lupaavalta, että yhdellä kierroksellä rataa päästäisiin jopa maaliin määräaikaan mennessä, kun spinnu jaksoi melkein vetää. Mutta, siitä sitten alkoikin tyyntyminen. Yritettiin leikata, mutta lopputuloksena oli että jiipin jälkeen ajettiin plattista kohti pohjoisviittaa paaralla. Siinä sitten se Huuselan vanha vene tuli styyralla ja genaakkeri roikkuen vedessä meitä kohti, niin pakko oli heittää takas styyralle. Hetken aikaa odoteltiin että eikö ne aio jiipata paaralle, mutta kun ei, niin otettiin vähän etäisyyttä niihin nostamalla ja jiipin jälkeen kierrettiin heidän perän kautta. Subbota ja Lucky Too alkoi jo hengittää tiukkaan niskaan tässä vaiheessa. Lucky Too haki ylimpänä tuulia sieltä samasta laidata, joka oli meidät kryssillä vienyt johtoon. Se kannatti, Lucky Too oli pitkän aikaa ainoa vene, jonka spinnu veti, muiden veneiden spinnujen roikkuessa surullisen näköisinä. Sittenhän se lopullinen tyyntyminen alkoi. Ihmettelin kun fleetissä oli ties mitä suuntia välillä veneillä, tosin, tämä sai aika nopeasti selityksen. Kansalaisten siirryttyä nauttimaan kauniista kesäillasta veneilyn merkeissä, niin perä-aaltoa oli tarjolla koko ajan. Välillä loki sanoi 0.00kn ja SOG oli 0.03. Spinnukin dropattiin ja nostettiin uudelleen, kun pieni vire tuntui tulevan edestäpäin. Lopuksi kuitenkin genoalla mentiin. Onnistuttiin kuromaan umpeen Lucky Toon etumatkaa, mutta kun alettiin olla niin lähellä eteläisen rannan kareja, niin tehtiin venda. Vendan jälkeen ohjailuvahtia ei ollut ja vene lähtikin ihan omatoimisesti tekemään jiippiä. Tämän härdellin jälkeen oltiin ihan samassa tilanteessa kuin ennen vendaa, paitsi että Lucky Too oli kasvattanut vähän etumatkaansa. Seistiin ihan paikalla ja tunnusteltiinkin venehakalla (kaiku ei näyttänyt juuri sillä hetkellä syvyyttä kun siinä joku häikkä) että seistäänkö me pohjassa, kun etenkin isopurje näytti vetävän, mutta mihinkään ei liikuttu. Ei me ilmeisesti oltu, päästiin siitä sitten eteenpäin jossain vaiheessa jopa 0,3-0,5 kn vauhdilla.

Ympärillä moni vene alkoi keskeyttää. Meitä jännitti eniten se, että ehtisikö Lucky Too maaliin ainoana veneenä. Sitkeästi loppuun aikarajaan saakka veti Lucky Too, Subbota ja me, oliskohan Arielkin pohjoisen rannan puolella ollut loppuun saakka. Lopputulos kuitenkin tuo viime kaudelta niin tuttu DNF koko pienelle luokalle.

Kiitos miehistölle, joka jaksoi yrittää loppuun saakka, vaikka tuuli oli mitä oli ja keulassa istuessa näkymätkin oli purjeen takia rajoitettuja. Ensi viikolla taas, toivottavasti paremmassa tuulessa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Keskiviikkokisa 3/2019

Post by alex »

The wind in the starting area was very light with a hope for more wind outside and dying wind in the forecast. Track 5, regular direction, expectations for distance shortening.

We came to the starting line on starboard tack only a few seconds late while many boats looked 1-2 minutes late.

We tacked to port as soon as we had a possibility - when we were able to duck behind quicker Lucky Too. There was no intention to go too close to islands, though Estelle and probably Olga sailed farther into the corner. Interesting that only three boats went to the right side of the track, all of them FE83. :)
After we tacked back to starboard we were able to sail to the first green mark on the same tack which was a clear mistake - we should have made two more tacks to stay in the middle of the track and come to the green mark later. Meanwhile, at the green mark the whole fleet was barely moving pointing too high. Right before the green mark Estelle took the lead of the fleet and first LYS1 boats reached us too.

After the green mark we overstood a few boat lengths to ensure we will be above the LYS1 fleet with the better wind. Looks like it was not necessary though. Also there we had R10 situation with Ariel - I had to alter course on starboard tack a little bit to safely pass behind them on port tack, but decided not to protest. If they were 1-2 seconds later, I would have protested for sure. On this leg we significantly shortened our distance to Estelle, but haven't reached her yet.

After the red round buoy there was a spinnaker course. We were closing distance to the boats in front of us, but probably only because there was less wind in front of the fleet than behind it. Some boats went far right, some left, we chose to drift in the middle. When we were at the S-N marks gate the wind died completely, most of the boats were pointing in different directions. We were watching weed in the water to prove to ourselves we were drifing towards the finish line. Spinnaker had zero effect, genoa was only turning the boat around no matter on which side we were trying to hold.

Time to 21:15 went in boredom, then we used our fog horn to announce the end of the glorious race, dropped the sails and motored home. The most stubborn boats were Estelle, Lucky Too and us. :D

The whole class DNF.
Post Reply