Dronekuvaa GOFR:sta -> opetusmateriaalia merkinkiertoon

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Dronekuvaa GOFR:sta -> opetusmateriaalia merkinkiertoon

Post by Petri »

Kivaa kuvaa (harmaasta) kelistä:
https://www.youtube.com/watch?v=XxvsjDyxXlo

Mutta videokuvan lisäksi tuosta voi katsoa kiintoisan Casen alamerkin kiertoon:
-> 1:55 alkaa, First317-luokan veneitä tulossa merkille.

Punaspinnuinen johtaa ja vaikkei tilanteen pohjustusta näykään, olisi todnäk että veneellä olisi merkkitila merkille.

Spinnu tulee alas sinänsä hyvin etukäteen mutta sitten meneekin jotain pieleen, vene käytännössä ajaa suoraan merkin viereen sivutuuleen ja n. maston ollessa merkin kohdalla alkaa kääntämään hiljakseltaan kohti vastaista. Keula on kohti vastaista miltei veneenmitan merkin jälkeen.

Takaatuleva vene taas jättää ehkä hieman enemmän tilaa merkin väliin ja aloittaa käännöstä jo merkin alapuolelta niin että käytännössä perän ohittaessa merkin keula on jo kohti vastaista.

-> Hetki purjehdusta, molemmat saavat purjeet kevyessä kelissä vetoon ja käytännössä lopulta veneenmitan takana tullut vene onkin edelläollutta ylempänä ja voisi halutessaan kontrolloida toisen kulkua.

Mutta sen verran ehkä sitten kuitenkin trimmeissä on eroa tai toinen vene saa leebow-pakkituulia aikaan että ylempi vene hieman jää. Koska oletettavasti kyse oli ekasta ylämerkistä, ei yläpuolinen jää siihen pakkituuliin vaan lähtee irti (maaliin tullessa olisi hyvin kannattanut vaan ajaa suoraan leikkarille asti ja voitto kilpakumppanista olisi ollut varma).

Noitahan sattuu mutta harvoin pääsee seuraamaan näin hyvin aitiopaikalta ja ottaa opiksi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minulla on jossain kirjassa hyvä kuva miten tuo alamerkin kierto pitää tehdä, pitää etsi kun vain illemmalla ollaan kotona taas.

1) Lähesty merkin "korkeus" (ts viiva, joka leikkaa alamerkin 90 asteessa tuulen suuntaan nähden) noin kahden veneenmitan päässä. Tässä spinnu alas.
2) Noin veneenmitta em. viivan alapuolella ollaan skuuttaamassa kryssipurjeet tiukemmalle käännöksen tahdissa, vene on TWA 90°
3) Merkin kohdalla ollaan täydessä vauhdissa ja täydessä kryssissä (käytännössä kaikki eivät vielä ole ehtineet hengaamaan)

Käytännössä pitää lähestyä merkkiä paljon kauempaa kuin ensituntumalta tuntuisi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Aloin juuri miettimään että jos saisi Olgan porukoiden drone-miehen joskus Etelään päin niin olisi hauska tehdä sellainen video missä noita merkinkiertoja juuri videoitaisiin ja voisi lisätä videoon selviä steppejä "käännä peräsintä tässä" jne.

Sitten kun olisi yksi hyvä mallisuoritus olemassa, sen pohjalta voisi piirtää varjon ja verrata muutamaa suoritusta siihen veneen uran osalta.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Dronekuvaa GOFR:sta -> opetusmateriaalia merkinkierto

Post by Panu »

Petri wrote: Takaatuleva vene taas jättää ehkä hieman enemmän tilaa merkin väliin ja aloittaa käännöstä jo merkin alapuolelta niin että käytännössä perän ohittaessa merkin keula on jo kohti vastaista.

-> Hetki purjehdusta, molemmat saavat purjeet kevyessä kelissä vetoon ja käytännössä lopulta veneenmitan takana tullut vene onkin edelläollutta ylempänä ja voisi halutessaan kontrolloida toisen kulkua.
Tervehdys

Tuosta videosta voisi myös opia sen, että kun alamerkkiä lähestyttäessä nostaa genoan valmiiksi ylös, ei sitä saisi skuutata liian kireälle. Tällöin genoasta ei juuri ole apua käännöksen aikana (sivu tuulessa) vauhtia kiihdyttämään. Nyt kuvasta näyttäisi (ajassa noin 2:10-2:15), että takaa tulevalla olisi genoa ollut löysemmällä, kun edellä ajavalla. Samalla takaa tulevan laajempi kääntösäde jarruttaa veneen vauhtia vähemmän ja löysempi genoa taasen vetää käännökssä sivu tuulen aikana paremmin. Lisäksi myös taaemman venen paremmin ajoitettu käännös toi selvää etua. Näin veneiden välimatka oli ajettu melkein kiinni ja päästy toisen tuulen yläpuolelle kontroliin ja "lihaan kiinni".

Pienistä jutuista se menestys / menetys näyttää olevan kiinni OD luokissa. Virheistä rangaistaan, niin kuin sen pitääkin olla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Nopein tapa kiertää alamerkki on olla kylki "kiinni" merkissä suoraan myötätuulen kohdalla eli suunnilleen puolessa välissä käännöstä. Tällöin ei edessä ja takana saa olla lähellä veneitä, joita vastaan pitää taistella "kaistasta". Ko. tilanteessa molempien olisi pitänyt kiertää niin, että kylki on "kiinni" merkissä vasta veneen jo ollessa kryssisuunnalla. Tällöin saadaan korkein mahdollinen kaista.

Ko. vene oli kylki kiinni merkissä jo käännöksen alussa ja näytti siltä, ettei se voinut edes aloittaa kääntymistä riittävän ajoissa, vaan joitui odottomaan, että merkki on keskiveneen ohi. Se ei ole koskaan järkevä tapa kiertää merkki, kuten videosta näkyy. Päälle päässyt vene kiersi hiukan paremmin, mutta ei sekään päässyt merkin korkeudelle. Molemmat tulivat liian lähelle merkkiä korkeussuunnassa spinnulla.

Molemmilla oli täysi vapaus valita lähestyminen merkille. Olisi pitänyt tähdätä veneenmitta alemmaksi.
Post Reply