Hangöregattan 2018 Luokkamestaruus!

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Hangöregattan 2018 Luokkamestaruus!

Post by harald »

Siitä kilpailukutsu ja ilmoittautumiset: http://hangoregattan.fi/

Vuosikokouksen pöytäkirjasta " Yhdistys osallistuu luokkamestaruuskisojen kuluihin hallituksen päättämällä tavalla, syyskokouksen määritetyn budjetin puitteissa.". Tämä tarkentuu kohta, että paljonko tuetaan.

Viimeinen ilmoittautumispäivä lähestyy kovaa vauhtia ja on jo torstaina 28.6!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta ilmoittautunut

edit: Kuten myös Electrip ja Merelli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Tulossa ollaan, mutta miehistöstä ei ole vielä varmuutta, joten ilmoittautuminen taitaa jäädä viimetinkaan :roll:
terv. Artsi/DANIELA
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Estelle ilmoittautunut.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyvä, meillä on luokka!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Hyvä juttu, että luokka on koossa. Meillä ongelmana totaalinen miehistön puute ja juhannuksena hajonnut skuuttivinssi :evil: joten ei hyvältä näytä... Löytyisikö sieltä Hesan suunnalta joku innokas gasti, joka suostuisi skuuttailemaan vanhoja paskabarbarossia pizza- ja birrapalkalla? :?:
Rohkeita yhteydenottoja numeroon 0456526645 \:D/
terv. Artsi/DANIELA
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Alkaa helpottaa! Ilmottauduttu mukaan. Uudet Harkenin vinssit tulossa ja niitä vääntämään todennäköisesti joku teekkareista. Kiitos PetriF! \:D/
terv. Artsi/DANIELA
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Hangon Regatta/luokkamestaruus 2018

Post by Artsi »

Pitkästyttävän pitkä video nähtävillä Youtubessa:
https://youtu.be/_ail6Q3Bmj0
:lol:
Ja tulokset tuolta:
http://hangoregattan.fi/wp-content/uplo ... -TOTAL.pdf

Tosi mukavaa oli olla mukana, vaikka ikää kertyikin jo aivan riittävästi! :madlaugh:
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minulla on jutut vielä kesken, tai ajanpuute vaivaa kovasti juttujen kirjoittamista. Kiitos että otit aloitteen ja rupesit kertomaan Hangöstä.

Ensimmäinen huomio, emme koskaan vedä levangin vaunua keskikohtaa ylemmäs. Emme ainakaan genoalla, joka leveistä rusteistä johtuen omaa melko huonon skuuttauskulman muutenkin. Kun levanki vedetään ylös, aukeaa sola liikaa ja veneestä tulee sellainen vaappuva. Tuntuu hyvältä, mutta vauhti tippuu kuin lehmän häntä.

Mistä olet löytänyt tuon läskin läti.. eiku lainettien lopina-soundtrackin :)

Olisi tästä ollut Racing-puolella valmis säiekin.

Teillä on rotat spinnulle katon päällä. Näyttää toimivan hyvin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Tinnitus kun vaivaa, niin latasin netistä softan "Deep Sleep 3d" :lol: . Ei auttanut vaivaan, mutta hyviä ääniefektejä saa videiohin!
terv. Artsi/DANIELA
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Post by JoonasV »

"Ensimmäinen huomio, emme koskaan vedä levangin vaunua keskikohtaa ylemmäs. Emme ainakaan genoalla, joka leveistä rusteistä johtuen omaa melko huonon skuuttauskulman muutenkin. Kun levanki vedetään ylös, aukeaa sola liikaa ja veneestä tulee sellainen vaappuva. Tuntuu hyvältä, mutta vauhti tippuu kuin lehmän häntä."

Koita nyt Harald ymmärtää, että on muitakin tapoja purjehtia ja trimmata purjeita, kuin teidän.

On totta, että vauhti putoaa, jos skuutti on pohjassa ja sitten vetää levankivaunun ylös. Tästä ei kuitenkaan tuossa kyse, vaan purjeen twistiä säädetään sekä skuutilla, että levangilla. Ihanteellisessa tilanteessa molempia säädetään jatkuvasti koko kryssin ajan tuulesta, aalloista, kuskin ajotavasta jne riippuen. Isopurjeen trimmiin kuuluu lisäksi outhaulin, kikin ja hekin säätäminen kryssillä. Näistä oikeastaan FE:ssä kiki on ainoa jolla ei ole juuri kryssillä käyttöä, koska puomi tulee niin lähelle levankia, ettei se pääse juurikaan aalloissa elämään. Hekkiä tulisi ajaa yhtä aktiivisesti, kuin levankia/skuuttiakin ja outhauliakin heti, kun tuulen voimakkuudessa on pysyviä muutoksia. Näillä kaikilla säädöillä vaikutetaan ensisijaisesti juuri isopurjeen muotoon, koska esim. hekillä ei FE:ssä, jossa on pitkä vapaa toppi, ole juurikaan keulastaagin kireyteen vaikutusta (vrt. barduunat tai moderni hiilikuituriki). Jos levanki on aina keskellä, jää yksi merkittävä säätö käyttämättä ja puomia ei ole mahdollista saada edes keskilinjalle, vaikka skuutti olisikin kireä. Kireän skuutin ongelma on lisäksi purjeen huonompi virtaavuus ja vaikeampi ajettavuus etenkin aallokossa. Myös kevyen tuulen kryssillä purjeen takaliikin on oltava auki, jotta vene mihinkään kulkee. Tämä ei onnistu levanki keskellä nousun kärsimättä.
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

JoonasV wrote:"
Koita nyt Harald ymmärtää, että on muitakin tapoja purjehtia ja trimmata purjeita, kuin teidän.
Ok, yritän :D

Kivahan se olisi jos jokainen kertoisi miten trimmaa. Sitä siinä yritin, sen suuremmin kivitauluja nakertamatta. Olen vain sitä mieltä että levangin nostaminen ei toimi. Kommentti ei ollut osoitettu kenellekään, eikä varsinkaan sinulle joka teit videossa todella hyvää työtä. Se oli vain huomio että me emme tee niin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Post by JoonasV »

Hyvä, jos näin on.

Muistin vielä edellisen kommenttisi samasta aiheesta: "Itse en nosta levankia ikinä tuulen puolelle, korkeintaan keskelle. Skuutilla twisti pois vaan."
Sain näistä sellaisen käsityksen, että on olemassa vain levanki-keskellä-skuutti-pohjassa -trimmi, joka toimii kaikissa olosuhteissa, vaikka näin ei tietenkään ole.

Itse teen näin:
Rannassa rikitrimmi keliin sopivaksi. Laiskana miehenä kiristän tai löysään pelkästään keulastaagia. Kevyessä kelissä keulastaagia löysälle, tämä saa aikaan raken kasvun, peräsinpaineen ja ajovoiman kasvun sekä sivuvanttien löystymisen, jolloin vene tuntuu paremmalta ja kasvaneen ajovoiman myötä toivon mukaan myös kulkee kovempaa. Kovassa tuulessa tietysti päinvastoin. Keulastaagia kireämmälle, jolloin myös sivuvantit kiristyvät, rake, pinnapaine ja ajovoima pienenevät. Tämä helpottaa ajamista, parantaa nousukulmaa kireämmän genoan etuliikin ansioista ja stabiloi rikiä kasvaneessa aallokossa. Kirempi riki mahdollistaa myös hekin vetämisen kireämmälle. Jos riki on löysä ja kiristää hekkiä riittävästi, sivuvantit löystyvät ja tämä taas saattaa aiheuttaa reippaassa tuulessa muita ongelmia.

Merellä kevyessä kelissä fallit löysät (meillä iso ei ole etualakulmastaan missään kiinni, vaan vedetään merkkiin ja etuliikkiä säädetään cannarilla), outhaul löysä, levanki lähtökohtaisesti penkin reunalla (välillä yli ja välillä alle, yleensä kuitenkin yli), skuutti isossa melko löysä ->lisää tuulta, kireämpi. Puomi yleensä keskilinjalla tai aavistuksen alle. Reilu twisti isossa, jotta takaliikki pysyy auki ja virtaa kunnolla. Myös hekillä avataan ison takaliikkiä kevyessä kelissä. Genoan alaliikki ylävantissa kiinni ja takaliikki 5-10cm irti saalingin päästä.
Keskituulilla oikeastaan kaikkea tasaisesti kireämmälle. Hekkiä ajetaan jatkuvasti, levanki lähtökohtaisesti edelleen penkin reunalla, mutta skuutti kireämpi. Puomi keskilinjalla tai yli. Puuskissa levankia alas, tuulirei'issä ylös. Tällä pyritään pitämään kallistus tasaisena, peräsinpaine ja nousu vakiona.
Genoan alaliikki ylävantissa kiinni n. 0,5m matkalta, takaliikki samassa paikassa.
Kovassa tuulessa etu- ja alaliikit kireät. Takaliikit auki. Aallokosta riippuen säädetään twistin määrää. Sileällä vedellä levanki alempana, skuutti kireämpänä, aallokossa vaunua ylös ja skuuttia auki. Tällöin aaltoja ajaessa jokin osa isopurjeesta on aina vedossa.
G3:n inhaulerit käyttöalueen alapäässä melko sisällä, tuulen voimistuessa/ aallokon kasvun myötä ulospäin.

Tämä tosiaan karkeasti miten Nefer Neferissä kryssillä tehdään. Levangille ei siis ole oikeaa paikkaa, vaan se määräytyy kelin mukaan. Samoin on kaikkien muiden trimmien kohdalla. Siksi en näistä yleisohjeista pidä, koska ne vaan eivät toimi kaikissa olosuhteissa, kaikilla kuskeilla.

En myöskään väitä, että edellä kuvaamani tapa toimisi kaikilla muilla. Itse vain olen tottunut noin tekemään ja mielestäni se ihan mukavasti on toiminut.

"Saa käyttää, mut ei ol pakko hei!" ;)
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Oma kokemus on kyllä taas se että yleisohje joka tuottaa vaikkapa nyt 95% tuloksen 70% effortilla on paljon parempi kuin käyttää aikaa sen 5% saavuttamiseen. Mitä tiukemmaksi kisa menee, tietenkin sitä tarkempiin tuloksiin pitää päästä, mutta ns. 3-4 hengen miehistöllä realiteetti on kuitenkin että sellaisia 100% yhteen asiaan keskittyviä kavereita on vähemmän kuin 10 hlön veneessä.

Riippuu hirveän paljon kisan tyypistä minkälaisella strategialla pärjää, pitkät kisat tai edes pitkät W/L kisat huutavat kovempaa venevauhtia kuin lyhyemmät. Painotetusta keskiarvosta tuossa kuitenkin on kyse missä karkeasti tulos muodostuu:
- Manöövereistä
- Taktisista/strategisista valinnoista
- Venevauhdista

Lilie oli hyvä esimerkki siitä miten hoitamalla kaksi alinta 95% tasolla pärjäsi hyvin, mutta toisaalta olen muissa luokissa nähnyt taas juuri sitä että vaikka kilkkeet ja venevauhti ovat priimaa niin kun taktiset valinnat ovat välillä erittäin heikkoja, lopputulos kärsii. Ja monesti näissä taustalla on sitten sitä että yritetään nysvätä niitä viimeisiä prosentteja venevauhtiin.
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Post by JoonasV »

Itse en taas ymmärrä ajatusta lähteä kisaan 70%:n effortilla. Minusta juuri tuon viimeisen 5%:n tavoittelu on koko kilpapurjehduksen ydin. On kyse sitten vauhdista, manöövereistä tai taktisista valinnoista.

Feneessä tarvitaan kisamiehistöön vähintään neljä, mielellään viisi ihmistä, jos halutaan saada veneestä kaikki irti. Kolmella loppuu jo kädet kesken.

Jos näistä yksi ajaa, nykii hekkiä ja katselee ympärilleen, toinen trimmaa isoa (skuutti, levanki, outhaul, cunningham, kiki), alamäessä spinnun gaijassa, kolmas trimmaa genoaa ja alamäessä spinnua, neljäs on pianolla ja viides keulassa, niin kyllä siinä aika hyvin pystyy omaan hommaansa keskittymään.

Olen kyllä purjehtinut kilpaa veneissä, joissa on >10 henkeä kyydissä ja ymmärrän erot näihin pienempiin. Minusta pienempi miehistö ei kuitenkaan sulje pois myös venevauhtiin keskittymistä.

En missään nimessä väheksy veneenkäsittelyn, manööverien tai taktiikan osuutta kilpapurjehduksessa. Kaikki osa-alueet on syytä olla kunnossa, jos meinaa pärjätä. Edellisessä keskustelussa oli kuitenkin kyse pelkästä venevauhdista. Veneenkäsittely paranee vain ajamalla, manööverit paranevat treenaamalla ja taktisia valintoja voi opetella vaikka kirjasta, katsomalla Youtube -videoita tai purjehtimalla enemmän rataa. Samalla tavalla venevauhtia voi harjoitella, jolloin kisassa ei tarvitse nysvätä, kun vauhti löytyy kelissä, kuin kelissä.
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
Post Reply