Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Kiitos Joakim!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Jester wrote: Wed May 27, 2020 14:49 pm Loistavaa!
Miltäs ne mitat näyttää? En ole verrannut OD-sääntöön ainakaan 10 vuoteen. Painoa saattaa olla liikaa, kun ORC:n mittaustapa on muuttunut, mutta tuskin niin paljoa, että sillä olisi oleellista merkitystä.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by VVille »

Voiskohan tossa FE vs. H olla takana se et H:n LYSsiä on nostettu kun se on tiukkana OD-luokkana menestynyt suomessa hyvin jo kauan, ja siksi ORC-OD jonka pitäisi huomioida vain vene näyttää et se ois hitaampi kuin LYSin perusteella olettais? Tosin, samalla logiikalla FE:llä pitäs olla sama tilanne, ja varmaan onkin, eli jos FE:lle saatte jollain aikataululla OD-kirjan niin homma lienee hyvässä, luku palautuu suunnilleen järkeväksi. Eli tavallaan, koska molempien LYS on noussut hiukan perusveneen lukua ylemmäs koska tiukka OD on tuonut toisaalta osaamista tiimeihin ja toisaalta myös sen et kun on hyvät trimmiohjeet ym. niin myös satunnaisempi miehistö saa ulosmitattua suuremman osan veneen vauhtipotentiaalista. Ja sit molempien vauhtipotentiaali ORCissa olisi siksi hiukan pienempi, mutta nyt tulee H:n ja FE:n välille ero kun toiselle Finrating-luku tulee ORCista ja toiselle LYSistä vakiokertoimella, eli toinen saa tuon LYS-pohjaisen "OD-rankkarin" ja toinen ei.

Tää on nyt iso jumppa ja monella on tullut hassuja lukuja epäuskoa, mut täytyy vaan sietää tää, lopputuloksena lienee kuitenkin aikanaan paljon reilumpi ja faktapohjaisempi tasoitusjärjestelmä, kunhan avarit saa hiottua homman kuntoon :) Huomiona, näyttäis et toi vakiokerroin on ollut 1.275 (mutu, ei fakta). Sillä kun muuntaa niin aika monen luku alkaa asettua kohdalleen, verrattuna siihen et käytti viime vuoden LYS-ORC kerrointa 1.293 jolla toi näytti vähän hassulta kun kaikkien luku nousi.

Ja kyllähän tää esimerkki sinänsä nostaa esiin senkin miks tässä jumpassa on järkeä, LYSissä on niin paljon hihanravistelua verrattuna ORC-pohjaiseen, esmes nyt se et OD-luokkien luvut on usein noussu ;)
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Cage »

H:hon nähden esim. First 31.7:t on vielä isommin "häviämässä" (1.18/1.07=1,103 vs. 0.9280/0.8261=1,123 ja ilman pyöristyksiä siitä tulee yli 2%-yks). Nämä molemmat luokat ovat hyvin purjehtivia OD-luokkia ja molemmilla OD ORC kirjat merkintänä taulukossa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Cage wrote: Thu May 28, 2020 16:59 pm H:hon nähden esim. First 31.7:t on vielä isommin "häviämässä" (1.18/1.07=1,103 vs. 0.9280/0.8261=1,123 ja ilman pyöristyksiä siitä tulee yli 2%-yks). Nämä molemmat luokat ovat hyvin purjehtivia OD-luokkia ja molemmilla OD ORC kirjat merkintänä taulukossa.
Ihan odotusten mukaan. Kahden eri tasoitussysteemin tasoitusten välillä on n. 2% keskihajonta. FE ja 99% taulukosta on vielä LYS-pohjaista eli ne eivät ole toisiinsa nähden "hävinneet" tai "voittaneet". Sen sijaan ORC-pohjaisiin, eli OD- ja todistusveneisiin, nähden sekä niiden kesken sitten tulee vertailuveneestä riippuen sekä "häviöitä" että "voittoja".

Siitä voi sitten vääntää ikuisesti mikä on "oikein".

Se mitä viime vuoteen verrattuna on tapahtunut, on taulukkoveneiden tasoitukset ORC-pohjaisiin todistuksiin verrattuna huonontuneet vajaat 2%. Tuosta seuraa, että suurin osa taulukkoveneistä hyötyy todistuksesta, kuten FE ja AE.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Laita mulle OD mittakirjaan tarvittavat tiedot
-maksimi purjeet, oletuspaino, oletusmiehistöpaino...rikimitat, potkurimitat
Pitäisi varmaan keskustella sääntötyöryhmässä tästä, mutta miksei täälläkin. Mitä laitetaan OD-veneen oletuspainoksi ja oletusmiehistöpainoksi? Rikimitat on sinänsä helpot, mutta potkurimitat on sellainen kysymysmerkki kun meidän luokkasäännöissä ei ole muuta kuin että sellainen pitää olla ja sillä pitää päästä 5 knotsia. Mitä ehdotatte, onko suora akseli ja taittolapapotkuri a' la Charlotta tarpeeksi OD? Mitä sitten jos jollain on S-vetolaite, se ei taida olla OD-mittakirjan mukainen enää?

Mitä Joakim tekisi meidän tapauksessa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Tuohan on sekoitus politiikkaa ja sääntöjä. En tunne tarkemmin FE83 sääntöjä, mutta ne ilmeisesti sallivat jatkoperän, vetolaitteen ja akselin. Ei kai sentään myös perämoottoria?

Jotenkin sitten pitäisi tehdä ORC Club, jota mahdollisimman moni saa käyttää ja samalla se olisi oikeudenmukainen niin FE:lle kuin niitä vastaaan kilpaileville. Säännön pitäisi määritellä jotenkin mitkä veneet saa käyttää.

Jos laittaa arvot nopeimman mukaan, FE:n tasoitus tulee taulukkoa kovemmaksi, lähinnä jatkoperän kautta.

ORC:n OD-veneissä ei taida missään olla noin suurta variaatiota kuin FE:ssä. On tietysti painoeroja ja vaikkapa X-99:ssä on ollut eri koneita ja siten eri vetolaitteita. Mutta ei jatkoperiä ja tuskin missään noista on sekaisin vetolaitteita ja akseleita.

Potkuriasennuksen voi vielä hoitaa ottamalla noista pienivastuksisempi, luultavasti vetolaite. Tai laittamalla "Club-potkuri", joka ei ota kantaa asennustapaan ja antaa edellistä huonomman tasoituksen.

Jatkoperän leipominen mukaan kuullostaa melko toivottomalta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Kyllä, perämoottori, mutta potkurin pitää olla vedessä :D
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jester »

Hei,
en ole itse mitannut mutta katsoin Norjan Orci-mittakirjoja ja valitsin tyypilliseltä näyttävän veneen ja on samankaltainen kuin meillä käytetty esimerkkivene. En tiedä miten painon mittaus on muuttunut, pitäisi varmaan tutustua syvemmin mittasääntöön nyt kun olisi jopa mahdollisuus jonkinlaiseen optimointiin, ehkä....

Kilpailun kannalta olisi ehdottomasti mielekkäintä että esim. kaikki OD-Expressit kilpailisivat samalla tasoitusluvulla.

Albin Express mittoja Orci-mittakirjoista

Vene ORCI ToT Paino Crew Fokka m2 Iso m2 Spinnu m2

NOR-101 0,8504 1851kg 350 14,82 18,81 42,75
FIN-691 0,8488 1842kg 15,44 18,73 42,87
Jester
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Onko tämä Suomessa käytetty tuorein luokkasääntö: https://www.expresseglare.se/wp-content ... ss__5_.pdf

Tuossa on suurempi miehistöpaino ja eroja purjemitoissa. Osa purjemittaeroista johtuu muutoksista ORC-säännössä. Fokalla on tullut lisää mittoja ja spinnulle mitataan keskileveys entisen suurimman leveyden sijaan. Luokkasäännöstä ei suoraan saa kaikkia purjemittoja. LP puuttuu, samoin osa ahvenselkämitoista. Ne pitää jotenkin arvioida. Minimipaino on 1780 kg, joten sitä pitäisi vähentää.

Voisi olla jotain liitteen tapaista korjattuna.
Attachments
L-0691E_CL.pdf
(321.65 KiB) Downloaded 149 times
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jester »

Miehistön paino on meillä Max 350kg, Max. Painoa 385kg harva vene saavuttaa. 350kg tarvii jo 2x95kg ja 2x80kg, vai olenko poikkeava, pitääkö huolestua? ,😁. Min. Paino veneelle on 1820kg mutta en ole lähemmin tutustunut mitä sisältää. Kiitos erinomaisista tiedoista.😁
Jester
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Onkos teidän sääntö nähtävillä? Ruotsissa näyttää 2014 alkaen olevan tuo 385 ja vanhoille veneille sallitaan 1780 kg. Suomessa taitaa kaikki olla vanhoja eli 1900-luvulla tehtyjä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Joakim wrote: Wed May 27, 2020 14:29 pmYritetään.
Näyttää muuten tuo kuva veneestä vähän hassulta kun masto on pystyssä noin. Iso menee reippaasti hekin ohi, ja onko tuo outo muoto merkki siitä että isopurje on mitattu huonosti?

On muuten muuttuneet ne tavoitenopeudetkin, ja etenkin lenssillä mennään nyt suoraan alaspäin. Aivan erimuotoinen polari kuin aikaisemmin etenkin lenssin osalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

harald wrote: Mon Jun 15, 2020 17:57 pm Näyttää muuten tuo kuva veneestä vähän hassulta kun masto on pystyssä noin. Iso menee reippaasti hekin ohi, ja onko tuo outo muoto merkki siitä että isopurje on mitattu huonosti?
Eihän tuossa ole tarpeeksi tietoa, jotta tuollaista voisi tarkasti nähdä. Tuohon vaikuttaa hekin kiinnityspiste ylhäällä (miten pitkä kraana?) ja alhaalla sekä rake.

Sulla varmaan on tallessa WB:n mitat, joten voit verrata niihin. Tietysti voit myös mitata.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Tuota purjetta ei enää ole, joten pitää mitata tämä uusi joskus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply