Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

Petri wrote: Wed May 27, 2020 10:39 am Kyllähän periaatteessa kilpailujärjestäjä voi päättää mitä haluaa, veneethän voivat valita ilmoittautua vai ei. Kilpailukutsuun voisi hyvin kirjoittaa että oikeus kilpailla on veneillä jotka kilpailevat taulukon mukaisella luvullaan jos sellainen on, jos ei, todistuksen luvulla. Tällöin siis FE83 ei voisi kilpailla kuin taulukkoluvulla, one-off83 taas todistus-luvulla.

Eli ORCi-pohjainen luku vastaa hyvin esim. H-veneen lukua mikä myös kuitenkin vastaa hyvin sellaista arkikokemusta viikkokisoista keskimäärin.
2 sadasosan ero, mitä ero nyt on, on taas sitten melkoinen hyppy.
Tuossahan se menee niin, että jos mittaat veneelle eri mitan (suurempi tai pienempi) yhdellekin purjeelle niin se ei ole enää taulukkovene. Eli silloin se osallistuu todistuksella.

Haluaisin lukea niitä sääntöjä, mutta avareiden sivuilla on vain ruutu josta saa katsoa sitä PDF:ää. Onko missään sitä PDF-tiedostoa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

Ymmärsinkö nyt oikein, että Finrating listaveneet eivät olekaan ORC-lukuihin perustuvia vaan otettiin kaikille kylmästi LYS-luku kertaa x?

Pitää hengittää syvään hetken aikaa.

7 vuorokautta aikaa ensimmäiseen kisaan, eikä säännöistä ole kuin joku esikatseluversio käytettävissä. Purjeet pitäisi ottaa veneestä pois ja mittautaa. Pitäisi hakea mittakirja em. mitoilla, ja mahdollisestiko ORC-kirja koska vene löytyy taulukosta?


edit: "Huom! Mittakirjan tilaaminen edellyttää Avomeripurjehtijoiden jäsenyyttä."

Mitenköhän tuo kestää tarkastelua?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Petri »

Käytännössä nyt on vain nimetty LYS->Finrating ja kerrottu Lyssit vakiokertoimella. Eli jos ei ota liikaa stressiä menestyksestä, ainakin iltakisoihin voi sitten osallistua kuten ennenkin. Toki jos sitten esim. H-vene kilpaileekin automaattisesti 2 sadasosaa pienemmällä luvulla niin elämä on. Mutta se nyt lienee ainoa poikkeus joukossa. Toki jos sitten hakee itselleen todistuksen, voikin kisata pienemmällä luvulla, muiden Feneiden seassa.

Ensi vuonna ehkä sitten olisi varsinainen FR-kausi ja itse unelmoisin suorina tietokantalinkkeinä ORC/AMP-tietokantaan ja esim. triplenumberit käyttöön suoraan M2S:stä vain tuulitiedon valinnalla.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Cage »

Miten OD-mittakirja haetaan? Eikö se nyt sit olisi järkevin vaihtoehto tässä? Voi olla, että joudutaan hakemaan kaksi eri mittakirjaa, yksi peräjatkeella ja ilman. Tai mitenköhän tohon voisi suhtautua, kun peräjatke on kuitenkin luokkasäännöissä hyväksytty?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

harald wrote: Wed May 27, 2020 11:21 am 7 vuorokautta aikaa ensimmäiseen kisaan,
(Mittarkirjan) Toimitusaika on 14 pv tilauksesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

Cage wrote: Wed May 27, 2020 11:31 am Miten OD-mittakirja haetaan? Eikö se nyt sit olisi järkevin vaihtoehto tässä? Voi olla, että joudutaan hakemaan kaksi eri mittakirjaa, yksi peräjatkeella ja ilman. Tai mitenköhän tohon voisi suhtautua, kun peräjatke on kuitenkin luokkasäännöissä hyväksytty?
edit: OD-mittakirja meh, en lukenut kunnolla

Meille tulisi todennäköisesti DH-kirja tuon lisäksi.

Kirja haetaan näin:

A) hae avomeripurjehtijat jäseneksi. Tämä on pakollista. Ilmeisesti 30 € /vuosi
B) mittauta vene. Jos oikein hyvin pitää tehdä niin ORCi-mittaus varalaita- ja kallistusmittauksineen. Varaa tähän päivä ja 100 €
C) mittauta purjeet 20 €/kpl
D) punnitse miehistön jäsenet
E) hae mittakirjaa, pitää uusia joka vuosi. Mittakirja on ilmainen tänän vuonna. Tulevaisuuden vuosihinta ei ole julkaistu, arvaan että 30-50 € / vuosi näin alkuun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

Cage wrote: Wed May 27, 2020 11:31 am Miten OD-mittakirja haetaan? Eikö se nyt sit olisi järkevin vaihtoehto tässä? Voi olla, että joudutaan hakemaan kaksi eri mittakirjaa, yksi peräjatkeella ja ilman. Tai mitenköhän tohon voisi suhtautua, kun peräjatke on kuitenkin luokkasäännöissä hyväksytty?
Tuo olisi mielestäni paras vaihtoehto meille, kun meillä on kerran OD-säännöt. Mutta kun meidän mitat ovat 1=1 LYS-mittoja niin en usko että luku siitä muuttuisi. Minusta on vähän surullista että tulevaisuudessa emme purjehdikaan iltakisoissa enää scratchiä, vaan jokaisella on eri mittaluku.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim »

Petri wrote: Wed May 27, 2020 10:39 am Kilpailukutsuun voisi hyvin kirjoittaa että oikeus kilpailla on veneillä jotka kilpailevat taulukon mukaisella luvullaan jos sellainen on, jos ei, todistuksen luvulla.
Mitä sitten tekee vaikkapa FE, johon on hankittu ylikokoinen spinnu tms.? Venetyypille on taulukkoluku, mutta ei sitä saa käyttää. Nythän jo potkurittomuus riittää siihen, ettei taulukkoa voi käyttää veneille, joissa potkuri on taulukossa.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim »

harald wrote: Wed May 27, 2020 11:42 am Tuo olisi mielestäni paras vaihtoehto meille, kun meillä on kerran OD-säännöt. Mutta kun meidän mitat ovat 1=1 LYS-mittoja niin en usko että luku siitä muuttuisi. Minusta on vähän surullista että tulevaisuudessa emme purjehdikaan iltakisoissa enää scratchiä, vaan jokaisella on eri mittaluku.
Tuo 31.7 OD on mun tekemään perustuva. ORC-mitat luokkasäännöstä ja useiden veneiden ORCi-mittauksista. Kaipa sama olisi mahdollista FE:lle? En ole missään tekemisissä FR-päätösten kanssa, joten en tiedä.

Vaikea kuvitella, että jatkoperä mahtuisi samaan lukuun. Kuten näettä luvuista, se on ORC:n mielestä huomattavasti nopeampi.
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jester »

Hei Joakim,
löytyykö esim. lentävä kani/Econen mittakirjaa mistään, olisin kiinnostunut Expressin purjeiden mitoista ja painosta. Yleisesti kiinnostaisi mihin lukuihin nämä nykyiset FR:t perustuvat :)
Jester
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Jester wrote: Wed May 27, 2020 12:34 pm Hei Joakim,
löytyykö esim. lentävä kani/Econen mittakirjaa mistään, olisin kiinnostunut Expressin purjeiden mitoista ja painosta. Yleisesti kiinnostaisi mihin lukuihin nämä nykyiset FR:t perustuvat :)
Ei näytä löytyvän, kun on sen verran vanha ja AMP:n sivuilta kaikki on poistettu. Mulla tuo on ja ehkä ORC Sailor Servicestä voi myös ajaa. Lurifaxilla tuorein vuodelta 2006. Tänne foorumille ei ilmeisesti saa tiedostoja liitettyä?

Tuoreessa taulukossa Express ei ole OD-veneenä eli se perustuu vain ja ainoastaan viimevuotiseen LYS-lukuun. Tuon reilut 15 vuotta sitten tehdyn OD-dataan perustuvan mukaisella mittakirjalla FR olisi 0,8488 eli selkeästi parempi kuin taulukossa. Sama pätee useimpiin veneisiin. Mutta joillan todistus vain huonontaa lukua, vaikka vene olisi taulukon mukainen. Asiaan vaikuttaa myös taulukossa olemattomat asiat, kuten miehistöpaino.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Joakim wrote: Wed May 27, 2020 13:24 pm Ei näytä löytyvän, kun on sen verran vanha ja AMP:n sivuilta kaikki on poistettu. Mulla tuo on ja ehkä ORC Sailor Servicestä voi myös ajaa. Lurifaxilla tuorein vuodelta 2006. Tänne foorumille ei ilmeisesti saa tiedostoja liitettyä?
Tässä uudessa versiossa saa, itse asiassa! Siitä kirjoitusikkunan alla on "Attachments" niin siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by harald »

Joakim wrote: Wed May 27, 2020 12:19 pm Tuo 31.7 OD on mun tekemään perustuva. ORC-mitat luokkasäännöstä ja useiden veneiden ORCi-mittauksista. Kaipa sama olisi mahdollista FE:lle? En ole missään tekemisissä FR-päätösten kanssa, joten en tiedä.
Laitoin kysymyksen toimikunnalle, katsotaan mitä siitä tulee.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Yritetään.
Attachments
L-0691E.pdf
Albin Express "OD", identtinen Lurifax + Econen
(319.47 KiB) Downloaded 146 times
L-2674.pdf
Charlotta
(323.93 KiB) Downloaded 180 times
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jester »

Loistavaa!

Kiitos Joakim!
Jester
Post Reply