Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Moderators: Petri, harald

Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jan »

harald wrote: Mon Sep 07, 2020 13:41 pm Miten tuo DH-luku määräytyy? Jos FEneellä on taulukossa 0.8470, Charlottan testimittakirja 0.8283, niin paljonkohan luku olisi ilmaan 1-genoaa ja kahdella miehistön jäsenellä <200 kg?

Mitä tämäkin tarkoittaa?
Taulukkoveneille ei voida DH-todistusta antaa, koska DH-todistus pohjaa aina ORC-yhteensopivan mittakirjan (kuten FinRating-todistus) lukuihin
Entä voiko osallistua saman kauden aikana eri kilpailuihin taulukkoveneenä ja todistusveneenä (esim. mittakirja ilman ykkösgenoaa)?
edit: ilmeisesti ei voi 2.3 säännöissä:
Mikäli taulukkoveneellä on FinRating-todistus, sen on kilpailtava kyseisen todistuksen mukaisella luvulla.
.-
Esim Ipanema on mielestäni hakenut vaan "normi" finratingkirjan mutta miehistöpainolla 180kg: http://avarit.org/avarit/certtable/L11381

Eli jos haluaa sekä erikseen full-crew luvun ja DH-luvun niin pitää hankkia kaksi mittakirjaa jos ymmärrän oikein?

Meillä kaksi kirjaa josta ehkä saa osviittaa miehistön vaikutuksesta:

http://avarit.org/avarit/certtable/L11938C

http://avarit.org/avarit/dhcerttable/L11938C
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Petri »

9633 vs. 9431
eli aika hävitty peli mennä edes kisaan vakioluvulla.
Onhan tuossa kieltämättä nyt saatu kätevä lupa-automaatti kasaan, toki rahat kai menee sikäli avomeripurjehdukseen eli huonompiakin paikkoja satunnaisille kympeille on.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

^ei tuosta tule riippuvaiseksi. Eka vuosi ilmainen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jan »

Petri wrote: Mon Sep 07, 2020 15:40 pm 9633 vs. 9431
eli aika hävitty peli mennä edes kisaan vakioluvulla.
Onhan tuossa kieltämättä nyt saatu kätevä lupa-automaatti kasaan, toki rahat kai menee sikäli avomeripurjehdukseen eli huonompiakin paikkoja satunnaisille kympeille on.
Niin, tuossa ero johtuu siis miehistöpainosta. Vauhtiero olennainen 7 ja 2 hengen välillä kun vene 3,35m leveä.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Ero riippuu valitusta miehistöpainosta ja purjeista. Esim. FinnFunilla eroa on vain miehistöpainossa, joka vielä tuossa veneessä vaikuttaa vain vähän: 0,9491 vs 0,9429 (320 vs. 165 kg).

DH-mittakirja on tasoituksiltaan täysin identtinen, jos miehistöpaino ja purjeet ovat samat. Ipanemalla on erikseen DH ja tavallinen mittakirja, jolloin he saavat purjehtia samalla luvulla myös avoimissa kisoissa DH-miehistöllä (ja eivät siis saa purjehtia lainkaan suuremmalla miehistöllä).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Eli voisi hakea normi- ja DH-mittakirjan ja DH:ssa olisi vähemmän miehistönpainoa sekä vaikka ilman genoaa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Jan »

harald wrote: Mon Sep 07, 2020 17:07 pm Eli voisi hakea normi- ja DH-mittakirjan ja DH:ssa olisi vähemmän miehistönpainoa sekä vaikka ilman genoaa?
Juuri näin, esim Krutin mittakirjoja voi ihmetellä tai vaikka Xelina.
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by olpalon »

Petri wrote: Fri Apr 24, 2020 00:17 am Eikä ehkä raha niinkään, mietin miten integraatio esim. M2S:ään tapahtuu. Jos veneellä on mittakirja, voiko enää kisata taulukon luvulla? Eli tavallaan mittakirjan omaava vene ei iltakisaan osallistuessaan enää olisi samalla luvulla muihin nähden.

Mielestäni tuossa on siis hyvätkin puolensa, ehdottomasti, mutta jos tosiaan vain mittakirjan hankinnalla voi nopeuttaa venettään, homma voi vähän hankaloittaa ei-vakavampaa kisailua.

Nyt julkistettiin yksi luku, sisälsikö Finrating myös triple numberin? Sitä voisin itse mielelläni ottaa käyttöön iltakisoissakin, tuulen määritys vain Harmajan keskiarvona ja määritelmä suoraan ordereihin.
Keskari/Tiistis 2021 kausi on jo periaatteessa ovella ja ainakin itsellä on kieltämättä mittakirja-asiat mielessä. Ainakin hypoteettisesti olisi kiinnostavaa käydä kisoissa jotenkin kilpailukukyisellä luvulla (vajaalla veneellä). Yhtenä keskiviikkona esim. Rouvan kanssa (DH, ilman spinnua, rulla G3) ja toisena esim. normimiehistö, spinnu ja rulla G3 (varmaan edelleen?). Jotta tuon DH-mittakirjan saisi hankittua, niin pitää olla myös ei "normi" mittakirja ja jos on mittakirja, niin silloin ei saa käyttää taulukkolukua (FR-sääntö 2020 s.6), jolloin samassa kisassa voisi periaatteessa olla samoja veneitä eri luvuilla.

Keskari 2020 SI näyttäisi ainakin äkkiseltään taipuvan tähän joustavaan harrastuskilpapurjehdusajatukseen.

p.s Keskari 2021 SI voisi ottaa myös DH-jutut mukaan kuvioihin.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by asalovuo »

harald wrote: Mon Sep 07, 2020 13:41 pm Entä voiko osallistua saman kauden aikana eri kilpailuihin taulukkoveneenä ja todistusveneenä (esim. mittakirja ilman ykkösgenoaa)?
edit: ilmeisesti ei voi 2.3 säännöissä: Mikäli taulukkoveneellä on FinRating-todistus, sen on kilpailtava kyseisen todistuksen mukaisella luvulla.
Vähintäänkin se pitäisi säännössä sallia, että veneellä jolla on mittakirja pitää voida osallistua kilpailuu taulukkoluvulla, joka on suurempi kuin mittakirjassa oleva.
Tarkoitan siis sitä, että jos saan todistuksen kautta ns. "kyykytys"-luvun esim. 0.666 omalle veneelleni voin itse edelleenkin valita osallistunko perhepurjehtijoiden kisaan todistuksella vai esim. 1.000 taulukkoluvulla jos näin haluan.

Se on kai mahdollista, että kilpailujärjestäjä tekee luokkajaon miten lystää? esim. ORCi (kilpaveneet) ja muut (ORC club ja taulukko) omiin luokkiinsa.
Petri wrote: Mon Sep 07, 2020 15:40 pm Onhan tuossa kieltämättä nyt saatu kätevä lupa-automaatti kasaan, toki rahat kai menee sikäli avomeripurjehdukseen eli huonompiakin paikkoja satunnaisille kympeille on.
...ja parempiakin paikkoja kympeille varmasti löytyy esim. SPV:n alaisuudessa toimivien seurojen juniori toiminta, joka käytännössä vastaa siitä, että Suomessa ylipäätään on kilpapurjehdusharrastajia tulevaisuudessa!
En todellakaan tiedä mihin tällä kaikella kerätyt rahat menevät mutta toivotavasti tällä kustannetaan vain ja ainoastaan kulut, joita FR systeemin ylläpito vaatii. Näin haluan uskoa ja todellakin toivon.

Tiedän ettei tämän järjestelmän ylläpitoon ole vapaaehtoisia jonoksi asti eli ylläpidosta olen aivan valmis maksamaan niille ihmisille, jotka tähän aikaansa uhraavat.=D>
Olen sitä mieltä, että aikuiset ihmiset, jotka haluavat harrastaa jotakin, pystyvät sen tavalla tai toisella itse kustantamaan. Se on sitten oma valinta haluaako siihen käyttää 100Eur vai 100kEur kaudessa ja miten toimintansa rahoittaa.

Mikään ei kai estä myöskään toimimasta avoimemmin esim. samaan tapaan kuin SPV (https://spv.fi/teema/liittomateriaalit/) nythän ei enää puhuta pelkästä avomeripurjehduksesta vaan yleisesti koko Suomen kölivenepurjehduksesta?
Tämäkin ongelma tietty poistuu pikkuhiljaa kun kohta kaikki Suomen aktiivipurjehtijat ovat tätä uutta järjestelmää ylläpitävän Ry:n jäseniä... :D
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi »

Herätellään taa topiccia kun avareitten sivuilta ei oikein saa selvää, ja Albin Novan vauhti on näköjään talven aikana taas parantunut entisestään ainakin Inferno 32 suhteen joka on aina ollut piikki lihassa. Nitten vauhtiin ei pysty mitenkään jollei tuule niin että eivät voi käyttää G1:stä. Ennen oli 1,15/ 1,16 ja nyt ollaan taulukon mukaan 0,911/ 0,9113 eli käytännössä melkein samassa.

Jos haluaisin hankkia ORCi mittakirjan niin mitä minun pitää tehdä? Pitääkö vene punnita ja missä vaiheessa? MAston punnitus pitää tehdä maissa mutta mitä siinä saa olla kiinni? jne jne. Onko jossakin olemassa ohjeet miten edetä vai pitääkö ottaa mittamieheen yhteyttä ennen kun valmistelee mitään? Mitä kaikkia maksuja tästä seuraa ja mitkä ovat kertaluontoisia? Tämä Finnrating tuntuu olevan melkoinen rahastus-automaatti kun taulukko-luku on täysi vitsi kun on pakko hankkia mittakirja että pärjäisi edes jotenkin.. Esim fokan neliöt ovat taulukossa 16% isommat kuin omani vaikka oma on aikoinaan hankittu LYS-maksimimitalla.

//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by asalovuo »

toxi wrote: Thu Apr 15, 2021 23:14 pm Herätellään taa topiccia kun avareitten sivuilta ei oikein saa selvää, ja Albin Novan vauhti on näköjään talven aikana taas parantunut entisestään ainakin Inferno 32 suhteen joka on aina ollut piikki lihassa. Nitten vauhtiin ei pysty mitenkään jollei tuule niin että eivät voi käyttää G1:stä. Ennen oli 1,15/ 1,16 ja nyt ollaan taulukon mukaan 0,911/ 0,9113 eli käytännössä melkein samassa.

Jos haluaisin hankkia ORCi mittakirjan niin mitä minun pitää tehdä? Pitääkö vene punnita ja missä vaiheessa? MAston punnitus pitää tehdä maissa mutta mitä siinä saa olla kiinni? jne jne. Onko jossakin olemassa ohjeet miten edetä vai pitääkö ottaa mittamieheen yhteyttä ennen kun valmistelee mitään? Mitä kaikkia maksuja tästä seuraa ja mitkä ovat kertaluontoisia? Tämä Finnrating tuntuu olevan melkoinen rahastus-automaatti kun taulukko-luku on täysi vitsi kun on pakko hankkia mittakirja että pärjäisi edes jotenkin.. Esim fokan neliöt ovat taulukossa 16% isommat kuin omani vaikka oma on aikoinaan hankittu LYS-maksimimitalla.

//Tomppa
ORCi kirjaa haettaessa mittaukset tekee mittamies eli yhteys mittamieheen, jotta saat hinnan, ohjeet sekä aikataulun mittaukselle. https://avomeripurjehtijat.org/mittamiehet/

En aivan tarkkaan muista mitä kaikkea mitattiiin maissa mutta ainakin maston punnitus ja mittaus kuten mainitsit noiden lisäksi ainakin potkuritiedot. Olettaisin, että kaikki mitä pystyy mittaamaan veneen ollessa maissa kannattaa myös mitata siellä.
Luulisin, että mastossa saa/pitää olla kiinni samat helat kuin vesilläkin...mutta köysistä en ole varma pitikö ne vetää pois.
Veneen punnitseminen hoitunee varalaita /kallistusmitauksen yhteydessä eli se tehdään vesillä. Operaatio vaatii tuulettomat ja aallottomat olosuhteet eli päivän/illan sopiminen on varsinkin syksyllä hieman haastavaa. Nyt keväällä tuon luulisi onnistuvan varsin helposti ainakin kelien puolesta...
Mulla meni ~tunti kun tyhjensin venettä ja toinen kun täytin kamat takaisin eli tekisin mittauksen keväällä vain säästääkseni omaa aikaani.

Suuntaa antava hinnasto löytyy täältä https://avomeripurjehtijat.org/hinnasto/ mutta tuon varmaan löysitkin. Koska hinnastossa on tuo epävarmuuskerroin 50eur/h niin varmistin hinnan ennen kuin mitään tehtiin.
Minun käsitys on hinnoista se, että mittakirjan käytön vuosittaiset kulut on jäsenmaksu+mittakirjan uusiminen jos siis unohdetaan kaikki muut kulut (xxxxx eur) mitä käytöstä seuraa.


Nämä ohjeet sain viime syksynä Sampsalta kun mittautin venettäni osittain uudelleen.
"Kallistuskoe, varalaidat
Selvitetään veneen oikaiseva momentti ja painopisteen korkeus kallistuskokeella. Kallistuskoetta varten tarvitaan suojainen satama tai lähes tuuleton päivä. Jos tuulee, pitää veneen keula saada mittauksessa tuulta kohti. Mittauksessa vene päästetään kellumaan vapaasti ja mittaus tehdään laiturilta, köydet löysällä. Mittaustilanteessa tarvitaan reilusti tilaa veneen molemmin puolin.
Painot asetetaan isopurjeen puomin päähän, joka asetetaan vuorotellen veneen molemmin puolin.
Varalaidat voidaan mitata onnistuneesti matalalta laiturilta (ponttonilaituri) tai jos on joku kumivene, voidaan käyttää sitä.
Ison veneen kallistuskokeeseen (>35ft) kannattaa ottaa jo pari apuria.

Kallistuskokeessa veneen pitää olla tyhjä. Ei työkaluja, ankkuria, ketjua, katsastusvarusteita, ylimääräisiä köysiä, pelastusliivejä, vaatteita, ruokailuvälineitä. Hella ja kiinteät laitteet paikoillaan, samaten patjat ja turkkilevyt. Ei muonaa, vettä, lastia, tyhjä septitankki. Pelastusliivit, valjaat pois. Polttoainetankki joko ihan tyhjä tai täysi. Riki pystyssä ja peruskireenä, ei roikkulöysänä. Ei pelastuslauttaa tai irrallisia autopilotteja. Ei mitään purjeita veneessä mittauksen aikana. Aikaa menee 2-3h.

Kirjataan veneen inventaariin säiliöt, niiden materiaalit ja tilavuudet, akut, lämminvesivaraaja jne."



Fokan kohdalla veikkaan, että ongelmana on se, että "välimitat" puuttuu taulukosta? Fokassa on latat ja kaiketi takaliesman ei tarvitse olla suora (jos välimitat puuttuu niin oletan laskentasoftan arpovan siihen mielestään sopivat "maksimimitat"). :wink:
En päässyt katsomaan taulukkoa tällä hetkellä kun sivustolla on näköjään hieman haasteita, eikä tarkempia purjemittoja pääse katsomaan.


Olisi mahtavaa jos joku Avomeripurjehtijoiden mittamiehistä kirjoittaisi yleisohjeistuksen mittausta varten ja jakaisi sen Avareiden sivustolla :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by olpalon »

toxi wrote: Thu Apr 15, 2021 23:14 pm Herätellään taa topiccia kun avareitten sivuilta ei oikein saa selvää, ja Albin Novan vauhti on näköjään talven aikana taas parantunut entisestään ainakin Inferno 32 suhteen joka on aina ollut piikki lihassa. Nitten vauhtiin ei pysty mitenkään jollei tuule niin että eivät voi käyttää G1:stä. Ennen oli 1,15/ 1,16 ja nyt ollaan taulukon mukaan 0,911/ 0,9113 eli käytännössä melkein samassa.

Jos haluaisin hankkia ORCi mittakirjan niin mitä minun pitää tehdä? Pitääkö vene punnita ja missä vaiheessa? MAston punnitus pitää tehdä maissa mutta mitä siinä saa olla kiinni? jne jne. Onko jossakin olemassa ohjeet miten edetä vai pitääkö ottaa mittamieheen yhteyttä ennen kun valmistelee mitään? Mitä kaikkia maksuja tästä seuraa ja mitkä ovat kertaluontoisia? Tämä Finnrating tuntuu olevan melkoinen rahastus-automaatti kun taulukko-luku on täysi vitsi kun on pakko hankkia mittakirja että pärjäisi edes jotenkin.. Esim fokan neliöt ovat taulukossa 16% isommat kuin omani vaikka oma on aikoinaan hankittu LYS-maksimimitalla.

//Tomppa
https://www.orc.org/index.asp?id=16

The mast is weighed with: forestay, backstay, spreaders, jumpers, shrouds, chain plates, runners, lights, antennae, wiring and other permanently fitted components all slack stretched down and secured with light material at the bottom of the mast. Excluded are: checkstays, halyards, boom van and reefing lines.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Cage »

Menee vaan älyttömämmäksi tämä. Eli pitäisi poistaa fallit ja sit kauhee duuni yrittää saada ne pujotettua takaisin. Joo morjes! :x

Nyt syntyy kolme eri kastia, eli taulukkoveneet, ORC Club ja ORCi. Pitäisi erotella jokainen näistä omaksi ryhmäksi kisoissa. Lopputulos on sit että jokaisessa luokassa on joku 3 venettä ja homma pirstoutuu ihan liikaa. Näin kävi esim. Tanskassa, jossa kehiteltiin Dansk Handikap, joka yritti olla mielestäni vähän liiankin hieno ja viikkokisoissa oli tosi isot lähdöt, mutta loppujen lopuksi kisakumppaneita omassa ryhmässä aika vähän.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Maston punnitus ei ole pakollista ORCi-mittakirjassakaan ja vaikutus lukuun melko vähäinen ellei masto ole poikkeuksellisen painava oletuspainoon verrattuna. Charlotalla testattuna mastopunnituksen poistaminen 0,8286->0,8301. Vaikutus siis 0,18%, eli 1/5 yhdestä LYS-pykälästä. Tuolloin Charlotan 41,3 kg mastopainon ja 3,8 m puomia korkeamman painopisteen tilalle tulee oletusarvot 23,9 kg ja 2,7 m. Sama ero tulee vaikkapa 40 kg suuremmalla miehistöpainolla tai 0,25 m2 suuremmalla isopurjeella.

Fallien tilalla saa vetää ohuet vetonarut, joten ei tuo ole iso homma, jos vain on sopivaa vetonarua.

Olen ohjeet kirjoittanut aikanaan ja ne ovat olleet vuosikirjassa ja myös ainakin joskus AMP:n sivuilla. Nythän sivut on taas kerran uusittu, joten en tiedä niistä mitään.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Cage »

Kiitos tarkennuksesta! Jos saa olla vetonaru, niin sitten helpottuu joo huomattavasti.

Pitäis kaivaa jostain esille mitä mittauksia meidän veneestä on jo olemassa sen aktiivisimman kisauran ajalta. Painoa tosin on paljon enemmän nykyään kuin silloin.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply