Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Petri »

Täähän meni ihan hyvin

Inferno 29, lukumuutos 0.8941 -> 0.9137.

Noei, onhan tuo siis valtava muutos ollut mutta rehellisesti olisin itse kyllä vain ottanut lisävuoden LYS:lle jos kerta edes LYS-FR suora konversio ei ole onnistunut jopa yleisten venetyyppien osalta.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Petri wrote: Mon Jun 22, 2020 12:12 pm Inferno 29, lukumuutos 0.8941 -> 0.9137.
Onhan tuo karu luku 29:lle. Nopeampi kuin Inferno 31, X-302 jne. Elan 31, Dehler 29 ja Avance 36 käytännössä samalla luvulla.

Mitatun 29:n luku on 0,88:n paikkeilla (esim. Bice), joten alkuperäinen taulukkoluku oli ihan linjassa sen kanssa.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by mihor »

Heinäkuun alku ja amp sivuilla edelleen:
Suomenlahti Ranking 2020
Lisätietoja kauden 2020 rankingista pikapuoliin
Jos/kun kilpailussa on iso/pieni-luokkajako, missä menee ison ja pienen luokan raja? Tietääkö joku, mitä FinRating lukua tuossa pitäisi käyttää, ettei käy niin, että joku vene on Ranking sarjassa välillä pienessä luokassa ja välillä isossa.
s/y Mariko, FIN-2380
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi »

Ajattelin hakea tuollaisen Finrating-todistuksen kun siihen kovasti kehotetaan. Muutama kysymys heräsi kuitenkin ja arvelen että täältä voisi löytyä joku joka osaa vastata.
-Pitääkö olla Avareitten jäsen jotta voi hakea Finrating-todistuksen?
-Lasketaanko viulustaagien saalingit mukaan "number of spreaders" kohtaan?
-Rikistä pyydetään mittoja jotka ovat vaikeita mitata. Voiko nämä jättää tyhjäksi ja data tulee vakioveneestä?
-Albin Nova taulukkoveneessä on mainittu rikityypiksi 9/10 vaikka tietääkseni kaikki ovat 7/8. Aiheuttaako tämä paljonkin vääristymää tasoituslukuun?
-Paljonko miehistönpaino vaikuttaa. Seilataan usein 4-5 hengen porukalla joten onko tyhmää laittaa kiloja mahdolliselle kuudennelle kaverille?

//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Pitää olla jäsen, jotta saa todistuksen. Voi vasta liittyä.

Viuluja ei lasketa saalingeiksi. Onko Novassa sellaiset?

Novalle ei ole hyvin olemassa rikimittoja. LYSissä ei ollut kaikkia mittoja ja niiden määrittely oli LYSissä epämääräisempää. Eihän niiden mittaaminen nyt kovin vaikeaa pitäisi olla, jos vain on pitkä mitta.

Rikityypillä ei ole väliä, sehän tulee mitoista.

Miehistöpaino vaikuttaa, mutta miten paljon on venekohtaista. Miehistöpainoa vaativissa veneissä vaikuttaa enemmän.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi »

Kiitos vastauksista.
Joakim wrote: Mon Jul 27, 2020 23:38 pm Pitää olla jäsen, jotta saa todistuksen. Voi vasta liittyä.
Ok, liityn.
Viuluja ei lasketa saalingeiksi. Onko Novassa sellaiset?
Minulla on kun ruotsin luokkasäännöt sallivat.
Novalle ei ole hyvin olemassa rikimittoja. LYSissä ei ollut kaikkia mittoja ja niiden määrittely oli LYSissä epämääräisempää. Eihän niiden mittaaminen nyt kovin vaikeaa pitäisi olla, jos vain on pitkä mitta.
Ei ne vaikeita ole mutta kun ei ole apuria lähipäivinä ja kiire painaa päälle että ehtisi saada todistuksen Helsinki-tallinna-raceen. Luulin että melko tarkkoja mittoja olisi olemassa kun Novalle on annettu ORCi-todistuksia.
Kuinka nopeasti tuon todistuksen saa kun on täyttänyt anomuksen?
Miehistöpaino vaikuttaa, mutta miten paljon on venekohtaista. Miehistöpainoa vaativissa veneissä vaikuttaa enemmän.
Meillä miehistön paino vaihtelee välillä n. 320-540kg.

Toinen mielenkiintoinen kysymys olisi että kun veneen mukana tuli "reacher" eli aivan tolkuttoman kokoinen genoa jota ei ole voinut käyttää LYSissä. Paljonkohan tällainen harvoin käytettävä purje huonontaa Finratingiä. HLP arviolta ainakin 2-3 metriä lisää LYS-fokkaan.
//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Ei ole maailmalla yhtään Albin Novaa ORC International mittakirjalla koskaan ollut. Suomessa on yksi 1991 mitattu, jolla ilmeisesti on ollut josku muinoin IMS-mittakirja, mutta siinäkin on merkintä, että rikimitat pitää tarkistaa.

ORC Clubeja löytyy, mutta niiden mittojen oikeellisuudesta ei ole koskaan varmuutta. Mittakirjoilla on virallisesti 2 viikon toimitusaika. Käytännössä saa yleensä nopeammin, varsinkin tarpeeseen. Alle viikon toimitusvaatimuksesta joutuu maksamaan pikatoimituslisää.

Miehistöpaino ja reacher selviävät testimittakirjoilla, joita voit itsekin tehdä ORC Sailor Servicessä n. 10 €/kpl. Kyllähän tuollainen 200 kg muutos jo vaikuttaa. Reacher vaikuttaa fokkaveneessä vielä enemmän, mutta se riippuu tuon tarkemmista mitoista (puolileveyssuhde ja pinta-ala) ja nostotavasta (kiinni etustaagissa, lentävänä etustaagin etupuolella tai lentävänä etustaagin takapuolella).
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Vilkaisin nopeasti tuota. 200 kg lisää miehistöpaino vaikutti 0,0055 ja HLP 3,8->6 0,0174. Tuossa siis reacher genuana eli ei spinnu ja kiinni etuliikissä.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi »

Kiitos kaikista vastauksista. Näistä oli paljon apua.
Joakim wrote: Tue Jul 28, 2020 11:54 am Ei ole maailmalla yhtään Albin Novaa ORC International mittakirjalla koskaan ollut. Suomessa on yksi 1991 mitattu, jolla ilmeisesti on ollut josku muinoin IMS-mittakirja, mutta siinäkin on merkintä, että rikimitat pitää tarkistaa.
OK. olin jotenkin siinä uskossa että niitä olisi ollut. Tarkoitttaako tämä että jos haluaisin ORCi-mittakirjan niin runkokin pitäisi mitata vai löytyykö siitä tiedot jostakin. Taitaa tulla helkkarin kallis mittaus jos kaikki pitää tehdä alusta.

Onko sulla heittää arviota paljonko suunnilleen mittaukset maksaisi jos hankkisin Novaan ORCi-mittakirjan?

Sain likan auttamaan hilaamaan itseni mastoon joten rikistä on mitat otettu. Huomenna saan purjeet mitattua ja täytettyä tuon Finrating-hakemuksen ja todistuksen tarvitsen viimeistään 7.8 joten toivoa taitaa olla että se onnistuisi.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Kyllä Novalle runkotiedosto on. Sen mittaaminen olisi maksanut suuruusluokkaa 600 €. Kaikki muut mittaukset purjeiden määrästä riippuen yhteensä n. 300 €.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi »

ok ja kiitos. Saattaapi olla että ensi keväänä maailma näkee ensimmäisen ORCi Novan. Nyt FinRating-hakemus on jätetty sisään. Aika paljon pienemmät mitat oli kuin Finrating-taulukkoveneellä.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Joakim wrote: Wed May 27, 2020 14:29 pmYritetään.
Oli aika laittaa vähän numeroita taulukkoon. Aika paljon on FEne nopeutunut, tai pitäisi purjehtia nopeammin samalla veneellä. Tämä nyt ei ota ollenkaan kantaa siihen mitä muilla veneillä on käynyt.

Vertailu 2011 mittakirjaan pohjautuvaan cheat-sheetiin;
Screenshot at 2020-09-01 20-37-36.png
Nyt on selvä hyppäys kryssitargetissa 10-12 knotsissa jossa target vaihtuu 5.2 -> 5.5 kn. Aikaisemmin 5.1->5.3.

On alueita joissa vene on hidastunut, koko taulukon oikea puoli keskeltä. Eli kovemmilla sivuvastaisilla tuulilla. Noin yleisesti vene on kuin onkin nopeampi kryssillä ja lenssillä kuin aikaisemmin. Joka ei varmaan yllätä. Mutta kuten sanottu, ei ole tiedossa mitä muutoksia on fleetissä joten vertailu on vähän turha.

Häkellyttävintä on ehkä että ORCi:n mukaan FEne on nykyään minuutin maililla nopeampi kevyellä lenssillä. Veneen tuntien höhötämme kaikki partaamme ja menemme salaa komeroon itkemään.


2020 cheat sheet (pitää taas tilata tarroina nämä)
polar2020.png

Lenssillä ajetaan nyt plattista 14 kn tuulesta alkaen, joka pitänee myös paikkansa. Näkyy itse asiassa aika vähän VMG:ssä, mutta riskit tietenkin vähenevät kun kulmat vähenevät joten käytännössä nopeampaa ajaa alas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim »

Onhan tuossa paljon tapahtunut! 2013 tuli varsin suuri muutos kulkuvastukseen ja jossain vaiheessa muutettiin purjekertoimia niin, että kaikkien veneiden nopeudet saatiin lähemmäs mitattuja.

Mun entinen Tempokin näyttää nopeutuneen 2010:stä 6 kn lenssillä n. 50 s/M ja on 2020 mittakirjassa melkein 2,5 min/m nopeampi kuin Charlotta. Muutos tasoittuu niin, että 20 kn lenssillä nopeus on lähes sama kuin 2010. Kryssillä nopeus on kutakuinkin sama 10-12 kn, mutta kevyessä 2020 nopeampi (31 s/M 6 kn) ja kovassa hitaampi (23 s/M 20 kn). Sivutuulessa Tempo on hidastunut reilusti, 53 s/M 6 kn ja 16 s/M 20 kn.

Ihan järkevään suuntaan ovat muutokset menneet. Sivutuulessa oli aina mahdoton päästä targetteihin. On se kyllä Bavarialla edelleen vaikeampaa kuin kryssillä ja lenssillä.

Kryssillä pitäisi Tempolla ajella varsin samoja vauhteja kuin FE:llä, muttta 1-2 astetta korkeammalle. Vaikuttaa järkeviltä! Erona tuossa on 2010 ennustuksiin kovemmassa tuulessa vain nousukulma, josta on tippunut n. 1,5 astetta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Joakim wrote: Wed Sep 02, 2020 10:22 am Ihan järkevään suuntaan ovat muutokset menneet. Sivutuulessa oli aina mahdoton päästä targetteihin. On se kyllä Bavarialla edelleen vaikeampaa kuin kryssillä ja lenssillä.
Tämä on kyllä totta! Ehkä se johtuu siitä että sivutuuleen ei ole mitään optimointia tehnyt (trimmi, purjeet, treeni, jne) verrattuna miten panostetaan kryssi- ja lenssinopeuksiin ja niitten parantamiseen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by harald »

Miten tuo DH-luku määräytyy? Jos FEneellä on taulukossa 0.8470, Charlottan testimittakirja 0.8283, niin paljonkohan luku olisi ilmaan 1-genoaa ja kahdella miehistön jäsenellä <200 kg?

Mitä tämäkin tarkoittaa?
Taulukkoveneille ei voida DH-todistusta antaa, koska DH-todistus pohjaa aina ORC-yhteensopivan mittakirjan (kuten FinRating-todistus) lukuihin
Entä voiko osallistua saman kauden aikana eri kilpailuihin taulukkoveneenä ja todistusveneenä (esim. mittakirja ilman ykkösgenoaa)?
edit: ilmeisesti ei voi 2.3 säännöissä:
Mikäli taulukkoveneellä on FinRating-todistus, sen on kilpailtava kyseisen todistuksen mukaisella luvulla.
.-
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply