WHC 8 7.9.2016

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 8 7.9.2016

Post by Petri »

Jepjep, kauden eka ja vika kisa, kolmaskohan kerta oli liikkuvassa purjeveneessä allekirjoittaneelle ja keulagastille, Jaska nyt on harjoitellut jo enemmänkin Merellissä. Poijussa vielä harjalla vähän pohjan tutkimista mitä nyt varsi veden alle ylsi, vaikkei kesän aikana ole tehnyt pohjalle yhtään mitään ja vene ollut pääosin poijussa, ainakaan akuuttia näkkimiehitystä ei tuntunut olevan. Kolmosrata ja kiva aurinkoinen keli.

Lähtö puhdas lenssilähtö, saaren peitto oli taas faktori mutta arvioin että vihreän luota hyvällä vauhdilla pääsisi varmemmin vapaissa tuulissa ja sanotaan että vaikka 5s lähdöstä myöhästyttiin, lopputulos oli sellainen semiok. Poijun luota lähteneet olivat hieman paremmassa tuulessa mutta peittelivät toisiaan. Jiippailtiin siinä sitten etsien tuulta, aika arpapeliä tuo nähdäkseni lopulta oli ja toki isommat veneet ottivat jo kaulaa Leviatanin lisäksi. Merkille tullessa toisiaan peittelevät Lilie ja Merelli olivat ihan lähellä, Lilie pääsi juuri puikkaamaan edestä mutta Merelli taas tunki merkin väliin (periaatteessa kyllä merkkitilalla, toim. huom.) mutta jäi kässärikäännöksen jälkeen paljolti paikoilleen eikä sitten mahdollistanut kryssille nostamista, protestista huolimatta jäi siihen vielä toviksi pakkailemaan spinnukamoja. Koko härdellin tuloksena Lilie ehti saada n. 100m kaulan ja meni menojaan.
Merellin kanssa loppukisa olikin sitten kissahiirileikkiä, lenssitellessä meni vielä ok mutta kryssillä jo vähän huolestutti trimmien täydellinen arvailu. Lopulta taidettiin lukea tuulet kohtalaisen ok, trimmi oli kutakuinkin hyvä ja ajoin yllätyksekseni ei-huonosti kun Merelli ei varsinaisesti saanut kiinni kryssimatkalla Käärmesaarten luota Miessaaren poijulle. Poijulta vihreälle sitten olisi ollut spinnupaikka mutta päätin ettei viitsitä lähteä kikkailemaan ja Merelli pääsi aivan iholle ja paremmalla merkinkierrolla pääsi melkein ohi, mutta tipahti kuitenkin lopulta sen verran taaemmas. Kauden ensimmäinen varsinainen alamerkinkierto siis pieleen.
Loppukryssi oli taas vähän arpapeliä, hain shiftejä rannan luota mutta ulompana tuuli paremmin, Merelli taas haki tuulta ulkoa ja krossasikin meidän edestä lähellä maalia. Kuitenkin, ulkona tuuli sen verran paremmin että muutama minuuttia myöhemmin me taas menimme Merellin edestä kohti maalia, en tiedä sitten menikö Merellissä venda pieleen vai mitä koska aika iso ero syntyi rehellisesti ehkä 200m+200m matkan aikana. Meinasi lopussa käydä vielä nolosti kun poijua etsiessä ajoimme aivan liian ylös yli linjasta ja Merelli otti kiinni kokka kohisten kunnes tajusimme laskea kurssia kohti poijua.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Olipas mukava kisa Olgan kanssa! Tuloksesta ei niin väliä.
Kryssi tuntui aika hyvältä kun vain löydettiin säädöt kohdilleen ja päästiin saarten suojista pois. Vendat kesti edelleen aivan liian pitkään valmistua, siinä on hyvä kohde harjoittelulle.

Mulle jäi hieman epäselväksi miksi minä en olisi saanut ajaa sen vihreän ja teidän väliin? Tuo jäi hieman hämärän peittoon...jos vaikka oppisi uutta.
Styyrallahan tultiin kai molemmat? Peittokin oli hyvissä ajoin vai?
Osuttiin siinä hässäkässä vihreään tai paremminkin yritimme ottaa sen mukaan spinnupuomilla ja sen takia pyörittiin.

Viimeisellä spinnulegillä sieltä poijulta vihreälle, saimme hajoitettua spinnuplokin "Lisbethin"-tyyliin ja olin valmistautunut ottaamaan purjeen alas puukon kanssa. Onneksi kuitenkin skuuttia ei tarvinnut katkaista ja lompakko ohenee vain plokin tai kahden verran #-o

Kiitokset vielä miehistössä olleille Realle ja Jarmolle! Tää purjehtiminen on hikistä hommaa kun kippari piiskaa jatkuvasti tekemään hommat nopeammin ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikä tuo Lisbeth-style on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Skuutti plokin rungon ja kehrän väliin. Muistaakseni Olli on joskus kertonut, että noinkin voi käydä. Oisko ollut Hangon regatassa? Kyseessä siis Harkenin 57mm Carbo...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Miten se on olllut kiinni varvaslistassa, sakkelillako? Meillä tuo on dyneemasakkelilla jolloin se pääsee vapaasti kääntymään eikä tuota ole meille ikinä tapahtunut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joo, kyllähän sulla oli oikeus tulla siihen väliin kun olitte jo tulleet zonelle, olin ensin katsovinani että ette olisi olleet peitossa mutta kun olitte Lilieen nähden peitossa niin ketju kyllä syntyi.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tuo oli sakkelilla kiinni ja tällöin voi tosiaan käydä niin, että ploki "lukittuu" väärään asentoon. Uudessa ajattelin kokeilla tuota teilläkin käytössä olevaa kiinnitys tapaa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Valpurissa oli kauden viimeisessä kisassa gasteina Alvar, Ari ja Mari. Starttiin tultiin lähtösuoraa pitkin kohti poijua aavistus liian aikaisessa. Pyöräytettiin 360 ylimääräisen ajan (ja valitettavasti vauhdin) tappamiseksi. Tavoitteena oli hakea oikeasta laidasta parempia tuulia. Tuulen noustessa 3m/s nostettiin spinnu ja haettiin jonkinlaista keskiarvokurssia kohti vihreää merkkiä. Merkin jälkeen ihmeteltiin pyörivää Merelliä ja sen jälkeen Merellin kamppailua spinnun kanssa. Ei kuitenkaan pysytty vauhdissa ja pikkuhiljaa jäätiin hännille. Loppuvaiheissa ei ollut muuta mainittavaa kuin sulakkeen palaminen. Ilmeisesti jääkaapilla oli liian kova kuorma oluiden jäähdyttämisessä. Saman sulakkeen takana ei ollut onneksi muuta kuin kaikki mittarit ja karttaplotteri. Ensi vuonna Valpuri jatkanee WHC:ssa, sen verran on nopeuseroa muihin Feneisiin.
Jankka
s/y Merel
FIN 6612
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Skuutti plokin rungon ja kehrän väliin. Muistaakseni Olli on joskus kertonut, että noinkin voi käydä. Oisko ollut Hangon regatassa? Kyseessä siis Harkenin 57mm Carbo...
Meillä ongelma ratkesi kuminauhalla. Jos ploki pääsee putoamaan kannelle, se voi huonolla tuurilla kiilautua varvaslistaan niin ettei pääse kääntymään skuutin suuntaisesti. Nyt on mennyt monta vuotta ilman ongelmia, kun kaidevaijerista lähtevä kuminauha pitää plokin irti varvaslistasta. Dyneemasakkeli olisi tietysti hyvä, mutta meillä on edelleen terästä.

Carbo-plokin runko on niin joustavaa tavaraa, että ne eivät välttämättä hajoa kertalaakista, kun skuutti kiilaantuu väliin. Meillä on ainakin kestänyt episodin jälkeen vielä hyvin.
Olli Niemi
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Didn't fully catch the context, what was that Lisbeth-style spinnuplokin tarina?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

We once had a problem with carbo blocks. The spinnaker block can get stuck in toerail so that it doesn't align with the spinnaker sheet. This can cause the block body to bend, and sheet can get stuck between sheave and the block body.

This can be prevented by a shockcord that keeps the block away from toerail.

Now Antti had the same problem, and I guess it's now one of the several problems named after Lisbeth. Did you know that there's also a stone named after our boat near Käärmeluodot?
Olli Niemi
Post Reply