offshorettaako?

Moderators: Petri, harald

Post Reply
kaisa

offshorettaako?

Post by kaisa »

terve,
kevyttä ilmojen haistelua fe83:n suuntaan harrastelen. kiinnostais offshoreluotettavuus, kun ei pääasiallinen purjehteluinto kohdistu ihan just keppien kiertämiseen tai ydinperhesatamagrillailuun.
nykyinen mainio purkkini menee missä vain, mutta miten fe83:n kanssa noin itämerimittakaavassa liikkuu? on kuitenkin vähän kepeä ja pikkuinen...
eikä siitä nykyisestäkään kovin heppoisin perustein haluaisi luopua.
valistusta, kelikokemuksia, saisikos, kiitos! ja tietenkin tyypittämään pitäis päästä.
kaisa
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

vai sukulaissielu

Post by Jari »

vai sukulaissielu :D

eipä tuo "paikallaan pyöriminen" oikein ole minunkaan heiniä. FE83 kokemuksia minulta löytyy valitettavasti vain parilta kaudelta, mutta nekin ovat varsin positiivisia.

omalla paatilla tuli ajeltua mm. itämeren poikki slitestä venstpilsiin (olisiko 90mailia). tuulta oli pahimmillaan 13 m/s pinnassa. aallokko kerkesi kasvaa isohkoksi, mutta kertaakaan ei reissun aikana tullut epäiltyä veneen kestävyyttä. pisin yhtäpitkään ajettu reissu oli sitten venstpilsistä riigaan (+125M/26h) vähän kevyemmässä kelissä. tosin ventspilssin edustalla 9m/s tuulessa koettiin erittäin terävä ja ikävä aallokko.

pitempiä reissuja varmastikin pystyy tekemään suotuisissa keleissä. syys myrskyjä en ihan heti lähtisi biskajalle haastamaan, mutta kyllä FE83:lla pääsee itämeren piirissä varmasti joka paikkaan, mihin mieli vie.

itsellämme pidempien legien suunnittelu on tyssännyt epäilykseen jälkikasvun viihtyvyydestä. itse kyllä viihdyin FE83:ssa (vesi wc, toimiva keitin, jääkaappi ja riittävän iso sitlooda varmasti ovat nuo avaimet "onneen")!

mihin ajattelitte mennä? ensikesän reittiä suunnitellessa kaikki uudet ideat olisivat tervetulleita :D
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: offshorettaako?

Post by Panu »

kaisa wrote:..., mutta miten fe83:n kanssa noin itämerimittakaavassa liikkuu?
Tervehdys

Tapasin Piritalla tuossa 90-luvun lopulla erään Feneilijän joka kehui estoitta venettään ja kertoi liikkuvansa kelissä kuin kelissä Itämeren piirissä. Kommelluksiakin oli matkan varrella ollut. Muistaakseni hänellä taisi olla jo kolmas FE83 käytössään. Yhden hän oli ajanut myrskyssä päreiksi jollekin luodolle Ruotsissa, toisesta hän oli luopunut luonnollista kautta ja kolmannella aloittanut purjehtimisen uudelleen.

Nimeä muistanut kysyä, mutta voipa olla että hänkin lukee näitä sivuja. Joten jos tunnistit itsesi niin tervepä terve :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

niin ja onhan meillä yksi FEneilijä joka on Eritreassa, Afrikassa siis ellen nyt
muista ihan väärin. Tai takaisinmatkalla pitäisi olla tällä hetkellä jo, toivottavasti
saapuu perille asti.

Ja tuossa on FEpurjehtija lehdessä juttua välimerestä:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 47&id=07_G
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

Post by jouni »

Ostimme nykyisen Fe:mme jo hieman ikääntyneeltä herralta, joka oli viidentoista vuoden aikana kolunnut veneellä Itämerta Tanskaa myöten. vene on yhä mainiossa kunnossa ja omatkin kokemukset ulkomereltä ja vähän suuremmasta aallokosta / tuulesta ovat pelkästään myönteisiä. T. Jouni/Adios.
Ps. Vanha suurin genuamme lähti muuten postipaketina Eritreaan, kun kaverit olivat saaneet kuulla, että Afrikan ympärillä on vain kevyitä tuulia.
User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 10:43 am, edited 1 time in total.
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Vene-lehdessä oli muutama vuosi sitten artikkeli 80-luvun alussa olleesta itämeren myrskystä, jossa tuulihuiput oli jotain 30 m/s.
Artikkelissa kerrotaan erään Ruotsiinpäin merta ylittäneen purjevene-eskaaderin kohtalo.

Siellä oli mukana myös yksi FE83. Sillä ei ollut tuossa kelissä ensin muuta ongelmaa kuin miehistön väsyminen. Rannikkoa lähestyttäessä aallokko kasvoi merkittävästi, ja veneessä ollut vanhanmallinen ontto peräsinakseli katkesi. Tuo akseli on nykyveneissä kai umpitavaraa järjestään? ... joten uudenmallisella akselilla FE83 olisi voinut olla kolmas ehjänä perille tullut vene noista 12:sta lähtijästä.

En pitäisi huonona suosituksena...
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Löysin artikkelin, se on ollut Vene-lehdessä 11/2012 nimellä "Michaelan myrsky". Jolla on venenetin tunnukset, voinee lukea sen suoraan sieltä.

Mukana ollut FE83 oli nimeltään Altair.
Veneitä oli eskaaderissa kymmenen, reitti oli Luvia-Gävle, ja ajankohta 11-13.6.1981. Säätiedoista mainitaan 13.5 klo 05 Märket: 30,6 m/s.

Altairin vaiheista mainitaan artikkelissa vain rantautumispaikka ja meripelastusraportin tiedot:
"Altair (FE) Södrhamn/Ljusne klo 04:00
- peräsinvaurio. hinauksen aikana mies mereen, mutta saatiin ylös"

Kelin luonteesta on artikkelissa muutama kuvaava kohta:

"En ollut uskoa silmiäni. Pronssiset pistoolihaat alkoivat oieta"

"Tätä on vaikea uskoa, mutta näimme karikon paikassa jossa oli nelisen metriä vettä. Kun kivet paljastuivat aallonpohjassa, Jussi huusi että kohta rytisee, mutta pääsimme aallonharjalla yli"

"Petronella ja Friendship saivat aaltojen välissä pohjakosketuksen paikassa, jossa oli neljä metriä vettä. Veneiden rungot vaurioituivat."
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Muistan kyllä tuon silloin 80 -luvulla Vene-lehdestä lukeneeni. Tapahtuma oli järkyttävä ja ilman hukkumisiakaan ei selvitty. Muistikuvani mukaan kuitenkin FEneelle kävi niin, että eskaaderin hitainpana veneenä se jäi jo alussa sen verran muista, ettei joutunut pahimpaan ukkosrintamaan. En muista kerrotun peräsinakselin, vaan peräsimen katkeamisesta, jolloin vene purjehti takaisin Suomeen ja pelastui siten pahimmalta. Voin hyvinkin olla väärässä. Oliko tuossa mainitsemassasi arkistossa alkuperäinen juttu kokonaisuudessaan, josta vaurio selviäisi?
terv. Artsi/DANIELA
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Juttua tuosta löytyy ainakin VENE-lehdistä 8/81 ja 8/82. Tässä poiminta FE-83:n osalta:

FE-83 irtoaa peräsin, ajoankkuri rikkoutuu. Pelastusalus ottaa FE:n hinaukseen ~ klo 20. Hinauksen alussa iso aalto paiskaa veneen kyljelleen, jolloin yksi juuri kajuuttaan menossa ollut lentää mereen, mutta saadaan ongittua pelatusalukseen.

Toinen saman kokoluokan vene:

8,8 m pitkä 3,3 tonnia painava puinen Friendship (rakennettu 1965, joilloin voitti Hanko Sandhamnin ja 4. GR:ssä) hajottaa klo 1.00 lopullisesti myrkyfokkansa, jolla se on koneavusteisesti päässyt irti rannasta. Pelkkä 14 hv kone ei riitä pitämään korkeutta. Puominkorkuinen aalto pyyhkäisee yhden hengen veneestä. Kaidetolppaan sidottu turvaköysi katkaisee 8 mm pultin ja repii toisen läpi rungosta. Toinen köysi on vielä kiinni, mutta uhria ei saada pinnalle, vaan hän lopulta irtoaa köysistä viritetyistä valjaista ja löytyy seuraavana päivänä kuolleena. Vene ja loppumiehistö selviävät täpärästi sataman aukosta sisään.

MP 28 selvisi reissuista "ongelmitta".
Post Reply