Päijännepurjehdus 2016

Moderators: Petri, harald

Post Reply
filia
alokas
Posts: 34
Joined: Tue Jun 29, 2010 13:28 pm

Päijännepurjehdus 2016

Post by filia »

Jyväskylän Juurikkasaareen on kokoontunut noin 140 venettä 44. Päijännepurjehdukseen. Startti-illan viimeistelyjä meinaa sade hieman hillitä, toisaalta sade saattaa taata yöunet kun juhlinta kansilla menee liian kosteaksi.

FE83 luokkaan on ilmoittautunut neljä venettä, lähtölistassa on viisi FE83 venettä. Viime vuonna ensimmäisenä maaliin saapunut, mutta luokkasääntöjen vastaisessa varustuksessa ajanut, FE83 on nyt LYS luokassa kertoimella 1.09! Taitaa olla maailman nopein FE kun lyssikin on himpun isompi kuin meillä muilla. Saa nähdä aikovatko tänäkin vuonna ajaa perämoottori ylhäällä, josta siis viime vuotinen hylkäys. Onkohan idea kompensoida tuo ylhäällä oleva perämoottori +0.01 lisäyksellä.

Kisaa voi seurata livenä osoitteessa online.paijannepurjehdus.fi

Pasi.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Taitaa olla joku kilpailulautakunnan kanssa tehty ratkaisu perustuen LYS-säännön tarkennuksiin

"Vene voi kilpailukohtaisesti kilpailunjärjestäjän niin salliessa käyttää muutettua LYS-lukua silloin
kun se
• purjehtii ilman spinaakkeria/genaakkeria tai
• käyttää taulukon erittelystä poikkeavaa potkurivarustusta."

Ja vastaavasti
"veneessä ei ole taulukkoveneelle määriteltyä kiinteästi asennettua potkuri, jolloin LYS-lukua
nostetaan seuraavasti:
1. ilman potkuria kiinteiden sijasta: +0,02
2. ilman potkuria säädettävien sijasta: +0,01"

Eri asia sitten kyllä on, riittääkö 0,01 oikeasti kompensoimaan sitä että veneessä on pelkkä pieni perämoottori joka on vedestä ylhäällä vs. sitten vaikka joku "vakio-FE" missä on painava 1GM ja kaikki akselinkannattimet veden alla hidastamassa. Mutta oletan että sen verran kippari on itse tehnyt tuota kalkyyliä että on todennut edullisemmaksi mennä LYS:iin 0,01 sakolla kuin ajaa FE-luokassa moottori vedessä.
Post Reply