Suursaari-race kisaraportti Happy Ours:ilta

Moderators: Petri, harald

toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Suursaari-race kisaraportti Happy Ours:ilta

Post by toxi »

Vene on Albin Nova mutta kun miehistönä Rea, Antti, Asko ja allekirjoittanut jotka kaikki on Feneellä kilpailleet niin ajattelin tänne laittaa muutaman kommentin.

Kisaan lähdettiin hyvillä mielin koska tuulta oli luvattu tarpeeksi että vene kulkee. Tämä olikin sitten kisan hyvä puoli.

Startin ampuminen aikataulun mukaan oli niin "bad judgement" kun olla voi koska kisa järjestäjät olivat ohjeisiin kirjanneet kohdan
"Jos vene lähtee myöhemmin kuin 4 minuuttia lähtöviestinsä jälkeen, kirjataan se ilman tulkintaa ei lähteneeksi (DNS). Tämä muuttaa sääntöjä A4 ja A5."
Lähdöt ammuttiin pläkään jossa puolet veneistä oli vailla ohjailuvauhtia. Meidän kohdalla tilanne oli se että oltiin n. 30m lähtövenen takana minuutin kohdalla mutta meillä kesti 7-8 minuuttia ehtiä viivan yli. No tässä sitten luettiin ohjeita ja sääntöjä mutta lopputulemana ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin että me emme ole lähteneet.

Takanamme lähti First 31.7-luokka ja kun olimme melkein lähtöviivalla kun he lähti niin oli helppo todeta että sielläkin moni oli viivan alla neljä minuuttia lähdöstä. Muista lähdöistä ei ole näköhavaintoja mutta kun tuulta ei ollut niin veikkaisin että siellä on ollut samanlaisia ongelmia. Ainakin LYS1:n lähdössä kuulin rannalta katsojan todistuksen mukaan olleen yksi, mahdollisesti kisan suurin vene joka on helppo spotata, joka ei ollut ylittänyt viivaa ennen seuraavan luokan lähtöä.

Suurin osa veneistä jatkoi kuitenkin kilpailua ja ottivat tuloksen. Me totesimme yksissä tuumin että kun me emme ole sääntöjen mukaan lähteneet niin emme lähde turisteina saarta kiertämään vaan suuntasimme keulan seuran ulkoilusaareen saunomaan.

Harmittava tapaus mutta näitä sattuu. Harmitus vain nousi toisiin sfääreihin kun selvisi että pläkään lähtöjen ampumisen lisäksi kilpailun järjestäjät eivät ole millään tavalla valvoneet itse asettamaansa sääntöä.

Soitin tänään kilpailun johtajalle Ari Peltomäelle ja hän vain totesi että hänellä ei ole tällaista listaa veneistä jotka eivät ole ehtineet lähtöön ja näinollen ei voi tehdä asialle mitään. Siis mitvit. Miksi tehdään kilpailusäännöistä poikkeus purjehdusohjeisiin jos sitä ei sitten seurata? Miksi selvästi linjan alla olevat kipparit jatkavat kilpailua jos tietävät rikkoneensa sääntöjä? Purjehdus perustuu kuitenkin rehellisyyteen ja jos tällaisia sääntöjä ei noudateta niin mikä sanoo että siellä ei pidetä vaihdetta päällä samalla kun ladataan akkuja tms.?

LYS3 luokassa on ainakin yksi vene menossa pokkaamaan huomenna joka ei ollut viivan yli ajoissa. Jos sieltä löytyy yhtään äijää niin vielä olisi aikaa ilmoittaa RAF.

Tällaista tälläkertaa...jos lukijoissa löytyy kilpailun järjestäjiä niin esitän kysymyksen että miten meni noin niinku omasta mielestä?

Jos viestissä paistaa katkeruus läpi niin se ei ole vahinko. Leuka rintaa ja kohti uusia pettymyksiä.

//Tomppa
s/y Happy Ours
FIN-3767
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11032
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen jo onnitellut ORC2-luokan voittajaa Pallea, mutta nyt hän näyttää olevan kuudes. Aikamoisia vaihteluita tuloksissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

En ole ollut tänä vuonna kilpailuorganisaatiossa millään tavalla mukana mutta tietyllä lailla loopissa kuitenkin. Nähdäkseni tuossa on kilpailijan kannalta aika rajallisesti järkeviä vaihtoehtoja mutta periaatteessa ei välttämättä olisi ihan mahdoton ajatus tehdä hyvityspyyntöä lautakunnan virheestä (jos se on toteen näytettävissä) ja yrittää hakea esim. kilpailumaksun hyvitystä (tai vapaapääsyä ensi vuoden kisaan) sillä perusteella että lautakunta on syystä tai toisesta toiminut purjehdusohjeiden vastaisesti ja vene joka on tulkinnut ohjeita kirjaimellisesti on sitten kärsinyt sinänsä vääryyttä.

En osaa sanoa miten paljon hyvityspyynnöillä voi käytännössä hakea "kilpailun ulkopuolista" oikeutta koska periaatteessa on tuossa sekin riski että hyvityspyynnön puitteissa kilpailusääntölautakunta (ellei jo suoraan kisan protestilautakunta) on tilanteessa missä vaihtoehtoina on oikeastaan ko. luokan tulosten hylkääminen eikä paljoa vaihtoehtojakaan ole.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kiintoisa protesti btw.
http://www.suursaarirace.fi/ilmoitustaulu/protestit

42.3 h on moottorin käyttöä karilleajon/kontaktin yhteydessä, tiukkaa peliä ja eka protesti asiasta jota olen itse nähnyt. Selvähän tuo on jos kerta orderit eivät moottorin käyttöä erikseen salli (i-kohta).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11032
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo karilleajo on kuvattu hyvin tuossa;

http://www.first317.fi/blog/toiminta/ke ... ic&t=200.0
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Rannalta katsottuna arviolta yli puolet veneistä olisivat saaneet DNS, jos sääntöä olisi tarkasti noudatettu. Tokio, Huusela, Furiosa jne jne. Pahin yksittäinen tapaus oli yksi LYS2-luokan vene, joka ylitti linjan viimeisenä n. 45 minuuttia starttinsa jälkeen. Tuloksissa DNF, mutta tuskin starttinsa takia. Parka yritti ensin paaralla linjan yli, mutta seuraavan lähtöryhmän klunga tuli jo styyralla. Väisti kiltisti kaikkien takaa ja ajautui kauas linjasta. Sitten vähän myöhemmin yritti styyralla, muttei päässyt poijun yli, vaan teki 270 astetta jiipin kautta. Sitten joskus 21:15 paikkeilla ylitti linjan.

Tuo sentään väisti paaralla. Pari 40+ jalkaista venettä vaan pokkana käänsi paaralle ja pakotti styyran veneet väistämään. Yksi aiheutti melkoisen sumpun kun neljä venettä oli keihäänkärkimuodostelmassa keulat yhdessä ja perät reilun 90 asteen sektorissa ilman, että kukaan voisi kääntyä mihinkään. Jyräsi lopulta paaralla kaikkien styyran veneiden "läpi". Aika idiootti pitää olla kääntyäkseen paaralle lähes nollavauhdissa, kun styyralla tulee iso klunga. Eipä tuostakaan ketään diskattu.

Aika vähän tuossa kilpailulautakunnalla oli hyviä optioita. Starttien siirtäminen olisi varmasti johtanut kaaokseen, sillä monet eivät osaisi luokkalippuja. Aika surkeaa olisi ollut myös hylätä yli puolet veneistä.

Olikos tuo sääntö jo viime vuonna? Silloin yksi luokkansa voittanut tajusi n. 5 minuuttia lähdön jälkeen varastaneensa, laski spinnun ja kryssi takaisin lähtölinjalle ja lähti ehkä 15 minuuttia myöhässä. Ei voinut jäädä lautakunnalta huomaamatta, kun kaikki muut veneet olivat jo kaukana.

2012 MM-kisoissa yksi vene varasti kevyessä kelissä linjan keskivaiheilta I-lipun ollessa ylhäällä. Veneen siis piti kiertää pikän linjan pää. Ei ehtinyt, vaan sai DNS:n, jonka takia tippui Silver-fleettiin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuossa tapauksessa sentään pieni toivo olisi ollut käyttää VHF:ää selventämään jatkokuvioita jos lautakunta olisi nostanut AP:n. Eikös kaikilla kilpailijoilla pidä olla se olemassa joten ainakin X% kyllä sitä kuuntelisi ja ribillä nyt voisi käydä vielä huutelemassa lopuille jos joku itsepäisesti tahtoisi yrittää lähteä matkaan.

Tuo varastuskeissi onkin kiintoisa, eikös tuossa kuitenkin vene oikeastaan ole kyllä lähtenyt (hmm, lähtemisen tulkinta vähän monimuotoinen, varastanut vene on eri kuin DNS) mutta 29.1 mukaisesti pitää käydä vielä linjan toisella puolella. Sanamuodot ratkaisevat, jos kirjoitetaan että lähtö sulkeutuu 4 min jälkeen, tällöin tilanteen pitäisi olla aika selvä ja tuo mainittu keissi ei enää olisi mahdollinen (29.1 määrittää kyllä X-lipulle aikarajan joka kai tarkoittaa myös sitä miten pitkään, ellei ordereissa muuta sanota, lähtö on auki).
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Sääntöjen mukaan varastanut vene ei ole startannut kunnes on käynyt startin jälkeen linjan takana ja tarvittaessa kiertänyt pään. Katso startin määritelmä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Äh, totta, itsestäänselvä asia sinänsä, aloin aikaraja-asiaa miettiäessä lukemaan suomenkielisiä sääntöjä ja "lähtölinjan lähtöpuoli" kääntyi mielessäni päinvastaiseksi kuin se onkaan, pre-start on ollut aina paljon intuitiivisempi. 29.1 tosiaan määrittää vain lautakunnan tekemiset X:n kanssa, ordereissa tosiaan määritellään lähdön aukiolo.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Sääntö on sääntö. Ei sitä tarvitse mitenkään erikseen tarkasti tulkita. Eikä myöskään surkutella, jos säännön mukaan on hylättävä vaikka koko fleetti.

Joko varastaa tai myöhästyy tms. Ei ole vähän myöhästymistä, kuten ei ole vähän raiskaamistakaan.

Jos kilpapurjehtija ei osaa sääntöjä (tunne esim. lippujen viestejä), niin voi, voi. Ei siitä mahdollisesti aiheutuvaa hässäkkää tarvitse mitenkään surkutella.

Tilannetajun käyttö taas olisi ollut varsin suotavaa lautakunnalta. Tunti AP:ta ylhäällä, ja kaikilla olisi ollut hyvin tuulta startata. Aika perusasia myös huolehtia siitä, että tietää, mikä vene on kisassa mukana ja mikä ei. Avomeripurjehduksen historiaa voisi todellakin tehdä ensi vuonna osaamalla startata ja tehdä tuloslistan oikein.

Jokainen myöhästynyt venekunta, jolla on tulos, katsokoon itseään syvälle peiliin huijarin kasvojaan. Voisi vaikka vähän hävettää, eiks vaan. RAF onnistuu helposti.

Onnistuisiko reilu kisaaminen ensi kerralla... Ei eihän kiinni edes tarvitse jäädä. Riittää, kun itse tietää, koska toimii väärin ja koska oikein. Ja toimii rehtinä urheilijana tilanteen mukaan. Vaikka se miten helvetisti harmittaisi, on kuitenkin hyvä mieli ja voi kävellä rehtinä leuka pystyssä. Toisin kuin ne muut.

Ylpeä Happy Oursin kisatiimistämme ja kiitos vielä saunaretkestä :-)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Ei se todellakaan ole noin suoraviivaista!

Kilpailulautakunta teki pahan arviointivirheen, kun ei poistanut kipparikokoukseen mennessä tuota 4 minuutin ikkunaa. Tosin kokeneet kisaajat tietävät, että käytännössä noista myöhästymistä ei pläkässä koskaan rangaista, poislukien arvokisat ja vastaavat, joissa on suora ja riittävän pitkä linja. Myöhästymisestä ei kuitenkaan saa etua ja ko. oloissa myöhästymisen välttäminen oli joissain starteissa todella vaikeaa. Oikeastaan täysin mahdotonta olisi ollut koko isompien starttiryhmien ehtiä varastamatta linjan yli. Jos joku olisikin hylätty, hyvityspyynnön tekemällä olisi hylkäyksen varmasti saanut pois vedoten olosuhteisiin, joissa oli mahdotonta kaikkien ehtiä linjan yli. Protestilautakunnalla on kuitenkin aina oikeus tehdä oikeudenmukaiseksi katsomansa ratkaisu eli se ei ole pakotettu hylkäämän veneitä ko. tilanteessa.

Tietysti startin lykkääminen olisi ollut vaihtoehto, mutta ei se tunti olisi alkuunkaan riittänyt. Eka lähtö oli kai 20:00 ja jonkinlainen tuuli alkoi ehkä 21:30. Kaikista pahin pläkä oli ehkä 20:30-21:15.

Kilpailuja järjestetään kilpailijoille, joista ko. kisassa hyvin merkittävä osa on erittäin satunnaisesti kisaavia. Heille ei varmasti olisi ollut helppo viestittää uutta lähtöaikaa vesillä. Kipparikokouksessa se ehkä olisi onnistunut.

Helppo on tietysti sanoa voi voi, ette osaa sääntöjä. 50 venettä diskaamalla olisi sitten melkein varmistettu, että ensi vuonna on 50 venettä vähemmän. Nyt suututettiin nähtävästi yksi venekunta. Heillekin voisi sanoa voi voi. Luulitteko todella, että joku alkaa hylkäämään yli puoli fleettiä tällaisessa tapahtumassa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Helppo on tietysti sanoa voi voi, ette osaa sääntöjä. 50 venettä diskaamalla olisi sitten melkein varmistettu, että ensi vuonna on 50 venettä vähemmän. Nyt suututettiin nähtävästi yksi venekunta. Heillekin voisi sanoa voi voi. Luulitteko todella, että joku alkaa hylkäämään yli puoli fleettiä tällaisessa tapahtumassa.
No, on tuossa se ongelma että löytyykö nyt aidosti Suomesta juurikaan kölivenepuolella enää "enemmän oikeita" kisoja. BOW:n avomeri on saaristokisa, joten kyllä SSR on se "oikea avomerikisa" ja jos niissä sitten ei noudateta purjehdusohjeita niin vaikea purjehtijoiden on kuitenkin arvioida miltä osin purjehdusohjeet ovat ok.

Ikiaikainen SSR-keissihän on se aluevesirajan ylittäminen mikä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus mutta montako venettä on siitäkin diskattu (no, moniko on protestoinutkaan). Mitä enemmän selviä orderirikkomuksia sallitaan, sitä vähemmän ordereista välitetään jatkossakin, vaikkakin ymmärrettävää, kyllä lautakunta aina ottaa riskin tehdessään tuollaisia ratkaisuita. Viikkokisoissa vielä voi aidosti tehdä sopuratkaisuita, yksittäisessä viikonlopun ratakisassakin niitä nyt vielä voi ehkä katsoa läpi sormien mutta entä vuoden ainoassa oikeassa avomerikisassa?
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Joakim wrote: Kilpailulautakunta teki pahan arviointivirheen, kun ei poistanut kipparikokoukseen mennessä tuota 4 minuutin ikkunaa.
Tästä olen samaa mieltä. Ensivuotta ajatellen purjehdusohjeessa voisi tietysti mainita, että ohjetta voidaan muuttaa vesillä ja mainita vaikkapa VHF kanavan tätä varten. Tähän kaiketi löytyy säänöistäkin ohjeistusta.

Me siis teimme virheen kun emme ymmärtäneet pysyä riittävän lähellä linjaa. Koska emme purjehdusohjeen mukaan ollut kilpaileva vene, lähdimme saunomaan sen sijaan, että olisimme lähteneet kiertämään kivikasaa vain todetaksemme maalissa tulokseksemme olevan DNS.
Joakim wrote:Tosin kokeneet kisaajat tietävät, että käytännössä noista myöhästymistä ei pläkässä koskaan rangaista, poislukien arvokisat ja vastaavat, joissa on suora ja riittävän pitkä linja.
Meinaatko tosissaan, että olisimme menneet pokkaamaan pokaalia ykköstilasta tietäen, että Donna oli startannut oikein ja ajanut hemmetin hienosti? Me emme lähde kisaamaan muista sijoista kuin tuosta 1. ja enpä usko, että sinäkään lähtöalueelle ajellessasi ajattelet, että kahdeksas tai 11. sija olisi upea saavutus.
Nähtävästi 30+ vuoden kölivenekisakokemuksella en kuulu kokeneiden kisaajien joukkoon ja jos asenteen täytyy olla tuollainen en koskaan haluakkaan kuulua. Jätän mielummin kisaamatta.
Tunnistan tuon asenteen mutta sitä en ymmärrä miksi puhut siitä kuin se olisi jollain tavalla hyväksyttävää.
Sitten tuosta 50 veneen hylkäämisestä sen verran, että mitä sitten jos jollain tulee pahamieli. Tuohon saa varmaan ammattiapua jos ei kykene itse hyväksymään omia virheitään tai oppimaan niistä.

Donnan kipparille Markulle ja miehistölle isot onnittelut upeasta suorituksesta!!! Ei varmasti ollut helpoin keli 31:lle ;) =D>

Ensivuonna ajoissa linjalla :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tulin rantaan n. 20:20, joten en osaa kommentoida mitä pienimpien luokkien lähdöissä on tapahtunut. Sen sijaan pitäisin täysin kohtuuttomana, jos noista näkemistäni lähdöistä joku vene olisi hylätty (siis DNS) ko. aikarajan takia. Jos pitää ajaa koneella 20 m päähän linjasta, jotta on edes toivoa ehtiä yli linjan ja olla varastamatta, tehtävä on kohtuuton. Varsinkin kun linjalla on vielä lukuisia edellisen lähdön veneitä tulppana. Oikeasti tuolla tuuli niin hiljaa, että vendatkaan eivät onnistuneet.

Kyse on siis paljon enemmän kilpailulautakunnan kuin purjehtijan virheestä. Minulla ei olisi mitään ongelmaa mennä pokkaamaan ykköspalkinto ko. tilanteessa, varsinkin kun mielestäni on kilpailulautakunnan tehtävä laittaa se OCS/DNS sinne ko. tilanteessa. Nyt olivat varmasti päättyneet olla laittamatta niitä DNSiä, jotta vältytään siltä hyvityspyyntörumbalta.

Aluevesirajan rikkominen on täysin eri asia. Sillä saa usein selkeää etua, jos ranta vetää paremmin tai pääsee luotojen aaltosuojaan. Myöhästymällä lähdöstä ei taatusti saa etua, mutta voi tietysti ajatella, että saa virheensä anteeksi.

On noita vastaavia tilanteita tullut muutaman kerran vastaan. Viimeksi taisi olla HL pari vuotta sitten. Tulimme mahtavaa vauhtia (loki näytti 0.0) kohti starttialusta, mutta toinen vene kiihdytti vielä hurjempaan vauhtiin ja jouduimme väistämään stattialuksen väärälle puolle vielä 30 s aiemmin nappistartilta vaikuttaneesta tilanteesta ja tekemään 360 päästäksemme linjalle, josta olimme lopulta n. 10 minuuttia myöhässä. Toinen vene oli sitkeästi yrittänyt linjalla parin veneen mitan päästä linjasta, mutta oli vielä enemmän myöhässä. Tuollakin oli 4 minuutin sääntö, mutta ketään ei hylätty, vaikka kilpailulautakunnalla olisi ollut helppo havaita myöhästyjät (toisin kuin Suursaaressa).
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Vielä tuosta 50 veneen hylkäämisestä. Jos järjestäjä joutuu hylkäämään yli puolet veneistä, on järjestäjä itse epäonnistunut pahemman kerran. Mielestäni nyt tehty menettely oli paras mahdollinen, kun tilanne oli jo päästetty ko. tilanteeseen. Ei tuossa ole mitään, josta purjehtijoita voisi syyllistää, siis niitä, jotka purjehtivat maaliin ja ottivat palkinnot, vaikka myöhästyivätkin startista.
Post Reply