Ranking 4: FE83 Luokkamestaruuskilpailu 2015 FEnetsialaiset

Moderators: Petri, harald

The Tourist
alokas
Posts: 2
Joined: Tue Oct 15, 2013 20:10 pm

Post by The Tourist »

Moikka kilpailijat!

Haluaisin muistuttaa teitä ilmoittautumisesta lauantai-iltapäivän ruokailuun. Ilmoittautuminen sulkeutuu tänään kello 15.
http://esbosegelforening.fi/esf-kalende ... -pa-harrys

Terveisin Lasse, ESF
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos muistutuksesta, ja kiva että ESF:n edustaja on täällä. Oliko tuosta vege/kala-pasta kysymykseen mitään vinkkiä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
The Tourist
alokas
Posts: 2
Joined: Tue Oct 15, 2013 20:10 pm

Post by The Tourist »

Valitettavasti minulla ei ole asiasta tietoa.

Yleensä Saaristoravintola Paven on hoitanut ruokapuolen, vaikka itse ruokailu tapahtuu ravintola-alueen ulkopuolella (mahdollistaa BYOB-käytännön). http://www.paven.fi/

Olen vain ESF:n jäsen, en virallinen edustaja :)

Yritän ehtiä tulla ottamaan kuvia kisoista. Onko fe83.org:iin mahdollista ladata otoksia?

-Lasse, ESF
FE64-omistaja
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Älkää stressatko ilmoittautumisesta. Mitään papereita ei jaettu eikä kysytty, laitettiin vain rasti ruutiin. Ilmoitustaululla oli eilen sama SI ja osallistujalista kuin netissä. Lisäksi ilmoitus, että 470 ja FE83 ei kisaa perjantaina, toisin kuin SI antaa ymmärtää.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Saataisiiko kerättyä trackkejä talteen? Itse ajattelin laittaa GPS:n keräämään logia ja tuupata ne h-vene saitille.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Juu, minulla on track-keräys melkein aina päällä vaikken ole jaksanut niitä tuupata h-vene:nettiin tänä vuonna. Tähän kisaan oli tarkoitus antaa trackereita, katson mitä ehdin vielä tänään kerätä kamppeita kasaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

The Tourist wrote: Yritän ehtiä tulla ottamaan kuvia kisoista. Onko fe83.org:iin mahdollista ladata otoksia?
Tottakai, ja tämä on jopa suotavaa niin ne pysyy tulevaisuudessakin nähtävillä. Laita minulle vaikka s-postia kisan jälkeen niin sovitaan miten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Lisbeth saattaa ilmaantua tänään illalla/yöllä Pentalaan.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä pistän vielä tekstaria jollekin jos kukaan ei kyylää foorumia mutta voisiko joku ilmoittaa Olgankin kisaan, näillä näkymin ei päästä tulemaan paikalle Pentalaan tänään vaan ilmaannutaan suoraan aamulla radalle.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vähän nopeasti jotain raportin tynkää kun lähdöt ovat vielä synkkinä mielessä. Jotenkin osasi odottaa että suoritustaso on mitä on kun porukka oli kerätty kasaan sekalaisista lähteistä ja varsinaisesti kukaan ei hoitanut rutiinitonttiaan Olgassa.
Toisaalta perinteinen vitutus-disclaimeri järjestelyihin, koskaan en ole nähnyt noin paljoa porukkaa ja veneitä rata-alueella ilman että kukaan vaivautuu tekemään mitään radalle. Ilmeisesti kansituoleissa istuskelu oli paljon tärkeämpää kuin tehdä niinkin vaativia operaatioita kuin lähtölinjan suoristus.

No koska lähtölinja oli vino kuin Pisan torni, kunhan sen jalusta olisi ensin pettänyt ja torni kaatunut maahan, niin ekassa lähdössä oli ihan selvää mistä pitää lähteä. Toisaalta spekuloimme että vasemmalla laidalla voisi tuulla enemmän kun vallitsevan tuulen piti olla läntistä mutta ilmeisesti Porkkalanniemi käänsi tuulta kuitenkin lounaisemmaksi alkuun.
Lähtö siis ihan ok, 5s oltiin myöhässä lipulta mutta paaralla silti fleetin ohi, en ihan tajunnut miksi kaikki kökkivät ruuhkassa veneellä kun poijun etu oli niin valtava.
No, siihen sitten ekan lähdön hyvät asiat loppuivatkin, fleetin suojelun mukaisesti lähdettiin nopeasti pois oikeasta laidasta ja mentiin sinne minne muutkin, paitsi Charlotta joka lähti oikealle. Ja vähemmän vaikeaa onkin arvata mitä se tarkoittaa, no, n. 300-400m taka-matkaa ylämerkillä.
Ylämerkkien lähestyminen oli kyllä vaikeaa, paaralla vain rekasimme ja styyralla ei oikein kulkenut. Jälkikäteen tuli tajuttua että olisi vain pitänyt tulla kaukaa oikealta vähän leikkarin ylikin kun tuuli jotenkin temppuili ylämerkkien luona.
Lenssillä ei kulkenut, kryssillä oltiin taas väärässä paikassa ja toisella lenssilläkään ei kulkenut ja otettiin vielä tietenkin väärä poiju alamerkeistä.
Eli jos kisan aikana oli oikea ja väärä paikka olla kunakin ajanhetkenä, me oltiin aina väärässä. Tulipa miltei ajettua nepan yli maaliintultaessa kun kommunikaatio miehistön kanssa allaolevista veneistä oli vähän epäsynkassa. Manööverit sentään meni ihan ok, mikä antoikin jo enteitä tulevasta.

Meno takkuili koko ajan ja tilannetta ei erityisesti auttanut kun vieressä olevasta 606:sta Sallisen Anssi alkoi huutelemaan muovipussista perämisestä, vakavuusasteen arvuuttelusta huolimatta pitihän asiaa tarkistaa mutta enpä kyllä kädellä tai puoshaalla mitään löytänyt peruutteluiden jälkeen. Ehkä siellä jotain oli, tai sitten ei, yhtäkaikki venevauhti oli koko ykköslähdön todella huonoa.

Toiseen lähtöön sitten kolmosta päälle kun tuuli tuntui kovenevan, linja oli yhä vino muttei enää monumentaalisesti joten paaran startit saivat jäädä.
Startissa ok styyralla linjaa pitkin ja sitten menoksi. Siihen sitten loppuikin hyvin menemiset, sentään nyt ei menty oikean laidan miinaan minne Melissa taisi jämähtää. Ylämerkille taas sama virhe, liian lähelle merkkejä ja kitkuttelua merkeille. Kauempaa oikealta tulleet vetivät puhtaasti sisään.
Lenssillä purje vaihtoon ja keskustassa shiftejä ajaen otimme hyvin kiinni fleettiä, vieläpä niin että käytännössä olimme tulossa alamerkille kolmea venettä ennen jotka olivat ylämerkillä meidän takanamme.
Mutta sitten merkinkierto menikin täysin pieleen ja genuan vetoon saaminenkaan ei onnistunut mitenkään joten siinähän se.
Palauduttiin sitten kuitenkin hieman kryssin aikana kunnes useampi huonosti mennyt venda (esim. leebow-venda on vaikea saada onnistumaan jos purje vapautetaan heti kun vene alkaa kääntyä -> kaikki paine purjeesta katoaa jo kauan ennen piitä) lopulta johti siihen että ylämerkin kiertoa harjoiteltiin taas kolmisen kertaa ja kaikki vain tuntui menevän pieleen skuuttien kireyden yms. kanssa.

Loppulenssi sitten Melissaa vartioiden, mielestäni oikea poiju (eli ylhäältä katsoen oikea) kiertäen maaliin.

Ihan kiva ajaa rataa, vähän turhan pitkä rata kylläkin näin pienelle venemäärälle, ison osan kisasta ajoi aika yksin. Mutta vahvistuipahan se fiilis että turha näihin kisoihin tulla ellei ole valmistautunut, käytännössä otettiin kaikilta pataan ihan sen takia että kaikki mitä oli tehtävissä väärin, myös tehtiin väärin, ajamisesta ja taktiista perusmanöövereihin asti.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sen verran karmeasti nuo manööverit meni että en tiedä kelpaako ne edes koulutusmateriaaliksi, mutta jotta jotain positiivistakin mieleen jäisi, pistetään tuosta nyt videota lähdöstä.

http://youtu.be/-m9VEZBe9fs
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Olipa mukava viikonloppu. Voittajastakaan ei jäänyt epäselvyyttä, onnittelut vaan haraldille ja miehistölle!

Meillä la meni hyvin, etenkin kun oli kova tuuli ja tää oli meidän ensimmäinen ratakisa. Vauhtia ja tilanteita riittti, mutta venevauhdissa kryssillä ei ollut paljon jakoja.

Tänään su kryssivauhti oli vieläkin huonompi, tuntui että ajetaan tervassa. Toiseen lähtöön kokeiltiin saada lisää vauhtia pienemmällä keulapurjeella tuulen yltyessä aamuisesta, mutta eipä auttanut. Tuntui myös että olin sekaisin shiftien kanssa miten ne ois pitänyt ajaa.

Ylämerkilletulo jäi mulle epäselväksi koko vkl ajalta että miten se ois kannattanut tehdä.

Ratahan pitää tehdä isomman fliitin mukaan, joten tällä kertaa 606 mukaan. Jos lähtölinja ja rata ois olleet täysin vinossa, ois ko. fliitin lähdöissä ollut enemmän varaslähtöjä. Mielestäni rata oli vähän vino, mutta ei mitenkään merkittävästi.

Kaiken kaikkiaan hyvät ja mukavat kisat. Kiitos kaikille osallistujille ja järjestäjille Ja erityiskiitos tietysti gasteille Janille ja Lauralle!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sulla on Ville löysemmät kriteerit, kyllähän tuo sunnuntain eka lähtö oli niin vino kuin rata voi olla ilman että oikeasti se pitäisi jo ampua katki.

Lenssithän oli yhden halssin sivutuulivetoja, trackeista näkyy kyllä jänniä, voi suorastaan kiroilla paljon kun näkee noita kryssikulmia...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Antti oli jo tehnyt koko kisoista omat kisansa, mutta mietin josko lähtökohtaiset ovat helpommat.
Ohessa esim. sunnuntain eka lähtö ja Olgan tracki.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=240

Ja sunnuntain toka
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=241
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Sulla on Ville löysemmät kriteerit, kyllähän tuo sunnuntain eka lähtö oli niin vino kuin rata voi olla ilman että oikeasti se pitäisi jo ampua katki.

Lenssithän oli yhden halssin sivutuulivetoja, trackeista näkyy kyllä jänniä, voi suorastaan kiroilla paljon kun näkee noita kryssikulmia...
Katsos nyt itse kryssikulmiasi ja vertaa sitä radan suuntaan. Niiden mukaan ajoit toisella halssilla n. 290-310 astetta ja toisella 200-220. Sanotaan keskimäärin 300 ja 210, joista tulee keskimäräiseksi tuulen suunnaksi 255. Alamerkiltä ylämerkille näyttää olevan n. 249 astetta ja alamerkiltä levittäjälle n. 246 astetta. Kryssi oli siis 6 ja lenssi 9 astetta vino noilla tiedoilla.

606:lla tehtiin jiippi jokaisella lenssillä. Sunnuntain ensimmäisen lenssin aikana tuuli shiftasi niin, että loppulenssin pääsi yhdellä ellei ollut ajanut pohjoisreunaan. Toinen lenssi oli varsin suora.

Kerrotko vielä monta astetta rata saa mielestäsi olla vino ennen kuin yksityyppikisa pitää keskeyttää? Itsellä on kokemusta SM-kisoista, joissa ajettiin spinnulla kryssiä eikä pistettty poikki.

Lähtölinjatkin olivat 606:lla täysin OK sunnuntaina. Lauantaina oli kaksi aika vinoa linjaa, mutta niistäkin päästiin liikkeelle, toisella kertaa vasta mustan lipun avulla. Eikä veneet edes pahasti pakkautuneet "edulliseen" päähän ja "epäedullisstakin" tultiin kärkijoukossa ylämerkille. Se edullisen pään mahdollinen etu realisoituu vasta krossatessa. Jos shifti tulee takaisin ennen sitä, edun voi menettää.
Post Reply