FE-ranking #4 LM2014 - Hangon regatta

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Harmillista tosiaan että Estellekään ei sitten Hankoon päässyt ja toki moni muukin fene oli estynyt
Estellehän sitten lopulta pääsi Hankoon. Tulosluettelossa pitäisi kai olla tämän päivän ekan startin kohdalla DNF eikä DNC. Jos ymmärsin oikein, niin Estelle oli ehtinyt purjehtia tämän päivän ekaa lähtöä jo jonkin matkaa, ennen kuin sai Teasen kyljestä sisään :cry:
Petri wrote:(pakko vaan jälkiviisaana todeta että se stadi-vaihtoehto lienee sellainen jota pitänee vakavasti alkaa miettiä kun länsirannikon edustus on kolmatta vuotta putkeen Artsin varassa, no, sitten vaan keksitään miten kuitenkin Daniela saadaan laivattua paikalle ettei kisat jää väliin!)
Veikkaan, että osanotto olisi ollut kutakuinkin sama tai pienempi, vaikka kisa olisi ollut täällä. Ei ainakaan mun tai Haraldin osanottoon olisi varmaankaan vaikuttanut.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ja tossa vielä suora linkki tuloksiin: http://www.hangoregattan.fi/images/resu ... _FINAL.pdf
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:
Petri wrote:Harmillista tosiaan että Estellekään ei sitten Hankoon päässyt ja toki moni muukin fene oli estynyt
Estellehän sitten lopulta pääsi Hankoon. Tulosluettelossa pitäisi kai olla tämän päivän ekan startin kohdalla DNF eikä DNC. Jos ymmärsin oikein, niin Estelle oli ehtinyt purjehtia tämän päivän ekaa lähtöä jo jonkin matkaa, ennen kuin sai Teasen kyljestä sisään :cry:
Pics or didn't happen! (Cagellahan taisi olla onboard-kamera? Joten mielenkiintoisia raportaaseja voi olla tulossa)

Kieltämättä kohtalaisesti epäonnea Cagella jos noin kävi, toivottavasti ei nyt romuta lomasuunnitelmia täysin?
Petri wrote:(pakko vaan jälkiviisaana todeta että se stadi-vaihtoehto lienee sellainen jota pitänee vakavasti alkaa miettiä kun länsirannikon edustus on kolmatta vuotta putkeen Artsin varassa, no, sitten vaan keksitään miten kuitenkin Daniela saadaan laivattua paikalle ettei kisat jää väliin!)
Veikkaan, että osanotto olisi ollut kutakuinkin sama tai pienempi, vaikka kisa olisi ollut täällä. Ei ainakaan mun tai Haraldin osanottoon olisi varmaankaan vaikuttanut.
Joo, ei esim. teekkareita välttämättä saisi "Hesaregattaan" siinä missä Hankoon, mutta kai jotain tarttis miettiä että miten toteuttaa kilpasarjaa kun selvästi käytännössä arki-iltoja pidemmät kisat ovat haastavia monelle venekunnalle. Tai sitten vain tehdään niinkuin 49erit l. Luokkamestaruus ratkaistaan juuri erinäisten iltakisojen (omat pisteet Turun seudun kisoillekin) perusteella ja mestaria "rankaistaan" lokakuussa uintireissulla :twisted:
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Harmillista tosiaan että Estellekään ei sitten Hankoon päässyt
Tervehdys

Ensimmäiseksi vilpittömät pahoittelut Gagelle. Hänellä oli tosi huono tuuri. Ensin kaveri tsemppaa kaikkensa, että pääsisi mukaan. Kohtaa vastoinkäymisiä, jotka selvitettyään osoittaa päättäväisyyttä ja hyvää motivaatiota kilpaillakseen edes viimeisenä päivänä. Ja sitten sunnuntain ensimmäissä startissa 16 min purjehduksen jälkeen TILT Game over.

Kukaan. Siis ei kukaan aja tahallaan toisen kylkeen. Vahinkoja sattuu ja niistä pitää oppia.
Petri wrote:...kun länsirannikon edustus on kolmatta vuotta putkeen Artsin varassa, no, sitten vaan keksitään miten kuitenkin Daniela saadaan laivattua paikalle ettei kisat jää väliin!),
Artsi juhlallisesti vakuutti, ettei enää osallistu luokkiksiin, ettei hänen takiaa tarvitsisi Hankoa pitää yllä. Artsille tiedoksi, että ymmärrän pointin, mutta saat vielä syödä nuo sanasi. Kyllä Danielaa edelleen kaivataan lämpimästi radalla ja laiturilla.
Petri wrote:Lauantaina taisi tuuli shiftailla ja ties mitä ja ainoastaan Merelli sai kopattua tuloksen ja tänään sitten olikin todellista purjehdusjuhlaa kun Russaröllä näytti 13-14m/s tuulia :)
Lauantaina oli aamusta hernerokkasumua ja suunnaltaan vaihtelevaa heikkoa tuulta. Puolelta päivin AP lippu ammuttiin alan ja veneet siirtyivät vesille. Onneksi sumu hieman helpotti, että löydettiin rata-alueelle ja linjalta jopa nähtiin ylämerkki. Kovin tuntui pitkältä tuo rata. No ehkäpä toimikunta oli valmistautunut lyhentämään rataa, niin vaadittaessa. Katin kontit. Kelluttiin, lilluttiin ja purjehdittiin reikäisessä shiftailevassa tuulessa kolmisen tuntia kuullaksemme että vain voittaja saa tuloksen, kun tuo 15min sääntö oli ordereissa. Sääntöjen mukainen ratkaisu kyllä, vaan ei urheilullinen. Jokainen, joka ajoi maaliin oli voittanut ainakin ITSENSÄ. Lautakunnan tulkinta nollasi tämänkin ilon. Joku sanoikin, että tyypillistä suomalaista toimintaa...?

Lopussa tuuli oli niin heikko, että radalta poistuttaessa hinaukseen oli paljon pyrkijöitä. Fe oli taasen yksi vetovoimaisimmista luokista. Taisi Tripillä olla vedossa 7 h-venettä, meillä 2 ja yksi 606. Hatunnosto heille siitä. Samalla sumu yltyi entisestään. Onneksi Trekbuddy oli taskussa ja sillä pääsi kivasti satamaan. Muutoin olisi mennyt "työlääksi" tuo rantautuminen. Handylle kiitokset kartoista.

Sunnuntaina tuuli antoi meille todellisen mahdollisuuden kisata Merelliä vastaa tuulen puhaltaessa aika raikkaasti. Kaksistaan saatiin kisattiin "verissä päin" Antin ottaessa ekan lähdön ja me sen toisen. Muut tulivat selvästi jääneenä. Kisan jälkeen laiturissa oli "pakko" juhlistaa päivän voittoa juomalla kokonaisen tölkin keskiolutta.
Petri wrote: Onnea Antille luokkamestaruudesta, merivesi oli varmasti kohtalaisen viileää tuollaisen myllerryksen jälkeen.
Joo onnea Antille. Pantiin kampoihin sen minkä pystyimme, emmekä antaneen missään välissä periksi. Valitettavasti "sotanornumme" on ylipainoinen, eikä oikein kulje keveällä kelillä. Oma valintahan tuo on, mutta ei ole helppoa tyhjentää venettä poijussa jollalla.

Hopea ei ole häpeä varsinkin, kun miehistö ei olut harjoitellut yhtään ja koskaan emme ole purjehtineet yhdessä. Kanssani kisasivat Alex trimmarina Petri F pianossa ja Simo keulalla. Kiitokset miehistölle lukuisten vitsieni kestämisestä :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote:Kisan jälkeen laiturissa oli "pakko" juhlistaa päivän voittoa juomalla kokonaisen tölkin keskiolutta.
:shock: :shock: :shock:

Jos Estellen kolari tapahtui sunnuntaina niin oliko kenties kyseessä perussetti missä purjeista ei saanut painetta pois ja vene ei sikäli ollut ohjailukykyinen? Ikäviä sattumia nuo ja vaikea niitä treenatakaan etenkin jos gastit eivät heti tiedä mitä tehdä kun pinnamies menettää hallinnan?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jos kolmen tunnin purjehdukseen sovelletaan 15min aikarajaa joka on käytännössä määritetty "normaaleille" kahdelle startilla päivässä ts. n. 60-90min purjehduksille niin se on kyllä jo täyttä vittuilua lautakunnalta, ei mitään tolkkua ja vaikkei välttämättä (pitää vähän tarkistella mutta toisaalta kun mitään tavoiteaikoja tai muita aikarajoja ei annettu niin...) mitään sääntöjä ole rikottu niin todella heikkoa toimintaa lautakunnalta.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Jos kolmen tunnin purjehdukseen sovelletaan 15min aikarajaa joka on käytännössä määritetty "normaaleille" kahdelle startilla päivässä ts. n. 60-90min purjehduksille niin se on kyllä jo täyttä vittuilua lautakunnalta, ei mitään tolkkua ja vaikkei välttämättä (pitää vähän tarkistella mutta toisaalta kun mitään tavoiteaikoja tai muita aikarajoja ei annettu niin...) mitään sääntöjä ole rikottu niin todella heikkoa toimintaa lautakunnalta.
Tervehdys

Joo, vit******tahan tuo tuntui. Varsinkin, kun lautakunta tiesi hyvin, ettei toista lähtöä tule samalle päivälle, eli mitään järjellistä syytä 15min rajalle ei ollut. Ei todellakaan mikään urheilullinen päätös. Jos vedotaan ordereihin, niin sitten ordereita pitänee muuttaa jatkossa, jotta järkevä ja urheilullinen tulkinta voisi olla mahdollinen.

Olisihan lautakunnalla ollut kaikki mahdollisuudet lyhentää rataa, muttei katsonut sitä tarpeelliseksi. Eli he omalla toiminnallaan edesauttoivat suurten erojen syntymistä. Lienee tunnettua, että kevyellä ja reikäisellä kelillä erot kasvavat merkittäviksi. Ja sitten kaiken yrittämisen ja hikoilemisen jälkeen ähä kutti, et muuten saa tulosta, kun me jne. seli seli...
Ystävällisin veneily terveisin PR
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

And slightly larger jpegs should anyone need them.

http://www.wanderlens.com/temp/hangonregatta2014.zip
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote: Joo, vit******tahan tuo tuntui. Varsinkin, kun lautakunta tiesi hyvin, ettei toista lähtöä tule samalle päivälle, eli mitään järjellistä syytä 15min rajalle ei ollut. Ei todellakaan mikään urheilullinen päätös. Jos vedotaan ordereihin, niin sitten ordereita pitänee muuttaa jatkossa, jotta järkevä ja urheilullinen tulkinta voisi olla mahdollinen.
Se mitä olisi pitänyt tehdä on määrittää enimmäisaika lähdölle, tai lyhentää rata suoraan ekalle kiekalle. Ei tuossa oikein muuta tehtävää olisi kun ei tuota aikarajaa kovin helpolla saada muunnetuksi ellei lautakunta ole kovinkin proaktiivinen kisaamista odotellessa. EIkä tuo asia välttämättä tule edes mieleen tuulta odotellessa.
Mutta enimmäisajalla olisi tuostakin selvitty ilman että iso osa fleetistä pettyi tulokseen.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Sailpixissä löytyi muutama kiva otos FE-fleetistä sunnuntailta:

http://sailpix.fi/hanko-regatta-2014-sunday/
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Hienoja kuvia, muutama jopa meidän 16 min urakasta. Harmillista, että se päättyi kuten päättyi. Kiitos myötätunnon osoituksista.

Alustavien keskustelujen perusteella Leeveneen kanssa kuvien perusteella vauriot näyttäisivät olevan korjattavissa. Näillä näkymin isoimmaksi ongelmaksi olisi muodostumassa jalkalista, jota ei enää saa. Ja jos yhdelle puolelle vaihtaa listan toiseksi, niin työtunteja tulee roppakaupalla lisää kun pitää vaihtaa myös toiselle puolelle. Tarkempi tuomio saadaan kun vene ensi viikon lopullla saadaan Leeveneelle paikan päälle ihmeteltäväksi.

Saa toivoa, ettei Partisen huolella tekemä köliremppa, Leeveneen tekemät kölitukkien vaihto & vahvistus sekä itse kahden kevään ja alkukesän aikana tekemäni työtunnit mene romukoppaan ja että vene saadaan korjattua.

Kuten Panu totesi, niin ei kukaan tahallaan päin aja. Tässä tapauksessa ilmeisesti syy juuri Petrin arvaama, eli kun kova paine purjeissa, niin venettä ei ole saatu laskettua.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Cage wrote:kun kova paine purjeissa, niin venettä ei ole saatu laskettua.
Mainsail trimmer must stay alert in such conditions to ease the sheet promptly to allow the helmsman to bear away. Also a tight kicker may prevent the bearing away.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

In FE the mainsail trimmer and helmsman are typically the same, hence in most cases the biggest problem is that helmsman is not able to release the sheet due to clamp configuration i.e. whether it is easier to lock or release the sheet especially when heeled heavily and steering from the side.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Petri wrote:In FE the mainsail trimmer and helmsman are typically the same, hence in most cases the biggest problem is that helmsman is not able to release the sheet due to clamp configuration i.e. whether it is easier to lock or release the sheet especially when heeled heavily and steering from the side.
It is a known problem, yes. Someone must help with the sheet then and it all applies to "being alert". A sudden gust may easily broach boat to windward and if another boat is too close a collision may be inevitable.
Post Reply