Twilight Race 2/2014

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Taas oltiin radalla vajaalla miehistöllä. Käsien puute ei onneksi muodostunut ratkaisevaksi tekijäksi. Kisassa Jani oli pinnassa ja Harri S keulassa minun hoidellessa köysiä.

Taas saapuminen meni hieman tiukaksi ja Larussa puhallellut tuuli pisti miettimään G1 ja G3 välillä. Nähtyämme Bajanin vetävän kolmella miehellä G1:llä tehtiin sama päätös, joka oli mielestäni oikea. Ei yhtään liikaa tehoja. Pitää vain ihmetellä miten Lilie jaksoi edetä tuota vauhtia G3:lla varsinkin toisessa lähdössä.

Minulle ei oikein jäänyt käsitystä / muistikuvaa kisan kulusta, kun oli kädet täynnä köysiä ja tekemistä. Kummasti kiire ja jatkuva puuhaaminen pienentää havaintoaluetta taikka muistin kestoa, vai onkohan kyse vain ikänäöstä tai dementiasta?

Ei otettu oikein hyviä startteja, varsinkin toka startti oli yhtä hässäkkää. Mistä tuo kaikkien etuaikaan linjalle ryntääminen johtuikaan. Taitaa syyt olla lautakunnassa, joka ei näyttänyt AP:ta, mutta äänimerkit oli kuin AP olisi otettu alas. Toiset luulivat ekaa merkkiä 5:seksi joka todellisuudessa olikin 6:nen. No takaisinkutsuhan siitäkin tuli. Hyvä niin.

Ekassa startissa vauhti oli kohdallaan, mitä nyt ekan vendan engelsmanni hidasti meitä todella pahasti. Toivuttuamme mentiikin sitten ihan hyvin ja ja napatiin Subbota lenssillä ja Bajan tarkalla purjehduksella merkinkiertotilanteissa. Vendattiin Bajanin alle vöhön eteen ylämerkkiä lähestyttäessä ja nostettiin siitä merkin yli. Spinnu vetoon ja karkuun. Bajan jäi nostelemaan purjeitaan jonkun sotkun seuauksena ja jäi merkitsevästi eikä päässyt enään häiritsemään.

Toiseen startiin tuuli himmasi ja yritimme ottaa lisää tehoja pussikkaammilla purjeilla. No olisi pitänyt olla vieläkin enemmän pussia, kun aallokossa tuntui puutuvan. Subbota veti tokassa lähdössä hyvin ollen meidän edellä maalissa. En tiedä mitä he tekivät nyt eri tavalla, mutta vauhti oli etenkin lenssillä ihan toista kuin ekassa lähdössä.

Hiki tuli ja kivaa oli. Formaatti on hyvinkin viihdyttävä.

Aina on joku jolla on pidempi matka kuin toisilla. Olemmeko koskaan kuuleet miten Antti olisi valittanut pitkää matkaa WHC:hen (aikanaan jopa Sarvastosta saakka)...?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Twilight Race 2/2014

Post by Panu »

Lilie wrote: Meillä nyt käytössä uunituore G3, joka vedettiin ensimmäistä kertaa salkoon rata-alueella. Infakkereita ei meillä ole, tuolla kelillä niiden tarpeellisuudesta en ihan varma ole. Tasaisella vedellä varmasti auttavat. Mutta hyvin tuntui toimivan tuo G3.
Tervehdys

Tuo Matrix polyester taffetalla on ihan mainio seili. Hyvä kombinaatio laminaatin jäykkyydestä ja Dacronin kestävyydesta. Hyvinhän se teitä vei eteenpäinkin. Itse olen samanlaiseen varsin tyytyväinen.

Mielestäni nuo infakkerit olisivat olleet poikaa juurikin tuossa kelissä. Ne olisivan antanen mahdollisuuden tiukkaan skuuttikulmaan jättämällä skuutti lieman löysäksi ja genoan pussikkaaksi. Näin olisi tehoja ollut enemmän ja säilynyt mahdollisuus vetää aika ylös tuuleen. Hyvän kompromissin kyllä löysitte, ei voi kuin kehua. :D

Miten kireä oli teidän riki tuossa kelissä ja säädättekö vanttien kireyksiä kelin mukaan?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Ei niin että toisaalta WHC on yhtään sen parempi Ollille tai Antille, teekkareista puhumattakaan. No, Olli nyt sentään voi huudattaa Kubotaa ja olla perillä vartissa.
Joo, pintakaasulla tullaan 20 solmua lasissa, ei se varttia pitempään ota 8)

...Kyllä tohon siirtymään voi vähintään tunnin varata meidänkin konetehoilla. Ja pääsääntöisesti tullaan kuitenkin purjeet ylhäällä, jos tuulta piisaa. Eipä mua sinänsä haittaa, siinähän ollaan kuitenkin purjeveneessä merellä, mikä ei lähtökohtaisesti ole ihmiselle yhtään huono ympäristö. Joskus on vaikeuksia saada itseä tai miehistöä siirrettyä töistä rantaan ajoissa, kun moni tulee aika kaukaa. Aina on kuitenkin ehditty linjalle.
Olli Niemi
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Re: Twilight Race 2/2014

Post by Lilie »

Panu wrote:Mielestäni nuo infakkerit olisivat olleet poikaa juurikin tuossa kelissä. Ne olisivan antanen mahdollisuuden tiukkaan skuuttikulmaan jättämällä skuutti lieman löysäksi ja genoan pussikkaaksi. Näin olisi tehoja ollut enemmän ja säilynyt mahdollisuus vetää aika ylös tuuleen. Hyvän kompromissin kyllä löysitte, ei voi kuin kehua. :D

Miten kireä oli teidän riki tuossa kelissä ja säädättekö vanttien kireyksiä kelin mukaan?
Ei säädetä vantteja kelin mukaan. Ylävantit kireällä ja alavantit suht löysällä. Mietittiin toiseen lähtöön vaihtoa G1:een mutta päätettiin jatkaa samalla. Ainakin tuolla G3:lla joutui ajamaan alas että ei pysähtynyt aaltoihin.

T. Ville
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Twilight Race 2/2014

Post by asalovuo »

Lilie wrote: ps. meidän purjeet (iso & G1) ovat dacronia vuosimallia 2009 tai 2010. Joidenkin mielestä vanhat, toisten mielestä lähes uudet...
Sisään ajetuthan nuo sitten vasta on. Veikkaisin, että vasta kun keli kovenee alkaa eroa syntymään purjeista. Tarkoitan siis, että kun keli alkaa olla reivikynnyksen lähellä noilla laminaatti seileillä pystyy ajamaan karvan verran pidempään. Tämän ainakin itse huomasin kun vaihdoin dacron purjeet laminaatteihin.

Merellissä iso on 2009 ja G1 2010. Iso on viimevuoden huollon jäljiltä varsin hyvä mutta ykkönen alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt. Jälkimmäinen kuluu paljon enemmän, varsinkin alue skuuttikulmasta kahden metrin säteellä joka suuntaan alkaa hapertua sen osuessa vantteihin ja mastoon jokaisessa vendassa. Kuidut mylarin sisällä on ok mutta itse mylarfilmi on kulunut.
Purje on nyt kotona ja tarkoitus olisi tarkistaa selviänkö teippaus operaatiosta itse vai pitääkö turvautua neulomon apuun.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Twilight Race 2/2014

Post by Olli »

asalovuo wrote:Kuidut mylarin sisällä on ok mutta itse mylarfilmi on kulunut.
Purje on nyt kotona ja tarkoitus olisi tarkistaa selviänkö teippaus operaatiosta itse vai pitääkö turvautua neulomon apuun.
Mulla olisi sama ohjelmassa. Aika isoja alueita täytyy teipata. En usko, että homma paranee viemällä ammattiauttajalle, insignia-tarraa ne sielläkin siihen lätkii. G1 on mallia 2009, ja näyttää kyllä siltä, että ensi kaudeksi tarvitaan uusi.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja pieniin paikkauksiin multa löytyy kyllä vielä joku 80x80cm palanen kevlar-teippiä, jos on akuutti tarve, ei kustannuksia yms. mutta varaan oikeuden arvioida tarvitsenko sittenkin itse tuota vielä enemmän jos joku tahtoo rohmuta kaiken :D
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Twilight Race 2/2014

Post by Panu »

asalovuo wrote:Kuidut mylarin sisällä on ok mutta itse mylarfilmi on kulunut.
Purje on nyt kotona ja tarkoitus olisi tarkistaa selviänkö teippaus operaatiosta itse vai pitääkö turvautua neulomon apuun.
Olli wrote: Mulla olisi sama ohjelmassa. Aika isoja alueita täytyy teipata. En usko, että homma paranee viemällä ammattiauttajalle, insignia-tarraa ne sielläkin siihen lätkii. G1 on mallia 2009, ja näyttää kyllä siltä, että ensi kaudeksi tarvitaan uusi.
Tervehdys

Vanha käytännön tuoma tuntuma laminaattipurjeiden kestoiästä on 5 - 7 vuotta aktiivista kisaamista. Ollin ja Antin tilanne vain vahvistaa tuota sääntöä. Hyvällä ylläpidolla ja varovaisella käytöllä purjeen saa kestämään pidempäänkin. Ehkä huippuna oli meidän vanha mylar G1, joka palveli 17 kautta.

Merkittävää on, että laminaatit ovat muodoltaan varsin hyvän näköisiä ihan loppuun asti toisin, kuin dacron purjeet joiden muoto kärsii käytöstä kankaan venyessä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply