Twilight Race 1/2014

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Twilight Race 1/2014

Post by Petri » Wed Jun 04, 2014 21:57 pm

Ok, keli about täydellinen, tasainen itätuuli n. 4-5 m/s, koko jengi kasassa ja lisäksi ammattipurjehtijavahvistuksemme.

Alueelle vähän tiukasti, en vähättele Antin ja Ollin kärsimystä mutta vähän itse mietin touhun mielekkyyttä käyttää karkeasti 1,5h siirtymisiin.
Kryssitrimmit kuntoon, spinnun kanssa hämminkiä, sitten lähtöä odottelemaan.

Linja rajusti vino, niin vino etten edes uskonut sitä ja ajauduimme vähän liian alas mutta valinta lähteä poijun päästä toimi silti. Paukun kohdilla venda poijun luona ja Paaralla fleetin edestä.
Tuulen piti ennusteissa kääntyä vasemmalle ja linjan vinoutuminen indikoi sitä, joten vasenta laitaa hakemaan. Kryssivauhti ok, ykkösenä ylämerkillä, lenssi selustaa varjellen tiukasti Merellin kanssa jiippitaktiikkaa harrastaen ja lopulta ekana alamerkillä. Kryssi samalla agendalla mutta olennaisesti myös selustaa varjellen, Merelli oli ainoa jolla oli väliä, muut kauempana takana. Lenssille oltiin jo saatu vähän etumatkaa joten ajettiin keskustaan josta tiesin pääsevän hyvällä koralla maaliin tuulen kääntyessä mantereelle päin. Selvästi ykkösenä maaliin, iisipiisi.

Toinen lähtö, linja vino rajusti lautakunta-alueelle päin, täydellinen lähtö tulossa mutta Albin-Tuulia lähtee urpoilemaan veneen väliin ja kitisee vielä jotain ettei muka saisi nostattaa. Urpot sitten pakottivat väliin, seurauksena kylkikosketus ja protesti. Tunarit jäivät sitten vielä siihen päälle ajamaan aiheuttaen hieman häiriötä mutta erityisesti estäen laidan vaihdon tarpeen ottaessa. Eivät edes tehneet sitten kieppejä (44.2 noudattaen), hitto mitä pellejä, hiekkalaatikko on noita varten ennenkuin tulevat radalle. Videota tulossa ;)
No, siinä meni sitten pari veneenmittaa täydellistä lähtöä hukkaan ja kryssi oli haastavampi, tuntui ettei oikein kulkenut ja Olli painoi menemään kovaa. Vasen laita ei ihan ehkä toiminut enää yhtä hyvin, merkin lähellä Olli tulee styballa ehkä vähän jo slööraten, arvioin vendapaikan väärin ja heitimme yläpuolelle (EDIT: ÖVERISTI yli leikkarin, täysi moka meiltä kun keskityttiin Olliin eikä leikkariin, leikkarivendalla oltaisiin oltu edellä..päivän ainoa huono suoritus ja nyt ottaa päähän hitosti) mutta kovalla vauhdilla Olli puskee merkin ja meidän väliin. En tiedä olisiko veneenmittaa aiemmin tehty venda aiheuttanut muuta kuin kolarin :)
Lenssillä sitten tiukkaa skabaa, ohitus ja hieman edelle mutta Olli sisäpaikalla ja pääsimme 10cm päähän kölilinjan eteen hivutusta mutta kun veneet kulkee yhtä kovaa lenssillä niin ei vaan voi mitään. Alamerkille siis pakko antaa Ollin kiertää mutta tiukasti kiinni merkkiin ja hyvä kierto mutta ajoin liian ylös/purjeet eivät toimineet ja Olli pääsi irti.

Loppukryssi Ollia jahdaten ja selustaa vartioiden, lenssillä jibesettinä heti spinnu ylös ja keskustasta koraa hakemaan, maaliin sitten kovasti leikaten mutta ei auta, hopea on häpeä. Alkoi kyllä vendat menemään kovasti pitkälle leikkareilla, mä en katso niitä yhtään ja sitten reagoin liian hitaasti kun kundit sanoo sen, pitää vaan oppia kääntämään vene heti kun tulee ilmoitus että leikkarilla ollaan.

Saldo siis 1-2 ja omien laskujeni mukaan kisan voitto, jipjee, ensi viikolla sitten työmatkalla.

Gopro oli päällä kakkoslähdön, parikin laitetta loggasi trackia mutta ambit näemmä tosiaan jättää trackiin millisekuntit joten pitää katsoa ottaako trekbuddystä jossa on tunnetusti pieni aikasynkkaongelma.

Videota startista
http://www.youtube.com/watch?v=Whd-wRj- ... ture=share

Vähän hidas jibesetti, spinnun avautuminen ei sujunut ihan optimaalisesti mutta eipä tota ole treenattukaan vuosiin.
http://www.youtube.com/watch?v=YTJrlf0h ... MSdLTPzv0w

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Jun 05, 2014 08:12 am

Maaliajat näemmä löytyvät tuolta kisasarjan FB-sivulta. Yllättävän paljon ovat feneitten tulokset jakautuneet, tiukkaa skabaa ilmeisesti.

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Thu Jun 05, 2014 10:37 am

Tässä vielä suora linkki kokonaistuloksiin: http://twilightracing.files.wordpress.c ... -06-04.pdf

Ajat näköjään vain facebookissa: https://www.facebook.com/twilightracing ... am&fref=nf
Olli Niemi

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Jun 05, 2014 11:01 am

Mites noihin tuloksiin pitäisi sitten suhtautua, oliko tässä kokonaisranking ja entä miten poisheittoja?

Hmm, protesteista ei tarvinnutkaan ilmoittaa lautakunnalle ellei tullut damagea, eli vielä ehtisi ilmoittaa protestista...hmmm, jaksaisikohan, ei vaan silloin maaliintulon yhteydessä inspannut ottaa spinnua alas ja huhuilla lautakuntaa.

alex
luti
Posts: 334
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo

Re: Twilight Race 1/2014

Post by alex » Thu Jun 05, 2014 11:07 am

Petri wrote:Albin-Tuulia lähtee urpoilemaan veneen väliin ja kitisee vielä jotain ettei muka saisi nostattaa. Urpot sitten pakottivat väliin, seurauksena kylkikosketus ja protesti
You should have lifted them even more so they would have barged into RC vessel - the video would have been a lot more spectacular. :twisted:

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Jun 05, 2014 11:35 am

Eli FE-tulokset on siis

1:

1 Olga
2 Merelli
3 Subbota
4 Lisbeth
5 Anneli
6 Electrip

2:
1 Lisbeth
2 Olga
3 Anneli
4 Merelli
5 Subbota
6 Electrip

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Jun 05, 2014 18:40 pm

Koutsin kommentit ovat netissä
http://twilightracing.fi/valmentajan-palaute/

Sikäli toi twisti oli aika jännä koska ilmeisesti taas rannempana tuuli oli voimakkaasti kiertävä, eli eri halsseilla olisi voinut käyttää erilaista trimmiä. No, paha sitten sanoa miten monta veneenmittaa siinä saadaan etua, ainakaan siis meillä kun skuuttipistettä ei muuteta lennosta niin yleensä on parempi jättää kaikki säätäminen väliin ja keskittyä muihin juttuihin, mutta toki siinä osasyy onkin miksi venevauhdin kanssa pitää tosissaan tapella Ollia ja Anttia vastaan.
Mutta tiukilla purjeilla me mentiin, eli ei siis twistattu juurikaan.

Hengauksen suhteen vähän mietityttää että on jokseenkin venetyyppikohtaista, ainakaan itse en kaivannut yhtään lisäpainoa laidalle, toki meitä oli se 5 (joskin kiloina sen 3 raavaan miehen verran) eli kokonaisuuden kannalta oli parempi pitää jengi reagoimaan nopeasti kaikkeen kuin lukittautua hengauspositioon, etenkin tuulen voimakkuuden muutokset kyllä tarvitsivat aktiivisesti trimmaajan puuttumista trimmiin.

Yhden alamerkin mokailun perusteella olisi pitänyt kyllä pistää jollekin käteen ison skuutti, mä kiristin ison aivan liian nopeasti kireäksi kun yritti samaan aikaan ajaa käännöstä "oikein".

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2204
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Thu Jun 05, 2014 21:47 pm

Tervehdys

Eilen veneessä ei kippari kvartetti, vaan trio eli mukana Harri ja Max, joten käsien määrässä hävittiin esim. Olgalle :D. Hyvin mentiin, jos valmisteluihin vertaa...:?

Eilinen meni hilkulle veneen rikauksen kanssa. Matkalla Larusta rata-alueelle tehtiin viimeisiä köysien vetoja yms. toimia. Noin 20min ennen starttia vedettiin purjeet ylös ja treenattiin pari spinnujiippiä ihan muistin virkistykseksi ja eikun viivalle.

Linja oli vino. Poiju olisi ollut suosiollinen paaran lähdölle muiden edestä, mutta olisi vaatinut tarkkaa ajoitus. En halunnut mennä kolistelemaan heti alkuun, joten ajoissa linjalle ja linjaa pitkin poijua kohden. Tätä sitten toteittivat muutin ja olivat pahuksen meidän edellä, joten startissa jäätiin vähän paskoihin.

yhtää emme olleet ehtineet kenttää tutkia, joten vedettiin vasemmalle, kun vene toisensa jälkeen vendasi oikealle. Ylämerkillä selvisi, että oikeapuoli veti ja toisaalta että meidän trimmi ei ole kohdillaan. Hengetöntä oli meno. Puuttui vauhtia ja höidiä. Tokalla kryssillä sitten oiealle ja ylämerkiltä heti jiippi parempiin tuuliin. Onneksi teekkarit suostuivat olemaan meitä huonompia, tosin eivät paljoa.

Lähtöjen välillä työkalut esille ja mastonsäätöön ja genoan skuuttipisteen etsintään. Pakko oli hieman paneutua, kun ei arvaamalla mennyt kohdalleen.

Toisessa lähdössä oltiin taas myöhässä, mutta hyvin komiteaveneen leikkarilla. Kuuntelin Petrin raikuvaa ääntä Albinille, jonka reaktio oli vispata peräsintä, kuin arpoen onko tilaa vendata vai onko pokkaa veetää väliin. No pokkaa oli liikaakin ja kolahdus siitä tuli, ja aivan turhaan. Albini ei varmaan voittanut tuosta yhtään mitään, vaan asetti oman ja toisen veneen vaaraan. Harkitsematonta ja huonoa arviointia.

Nyt vene kulki ihan toisella tavoin ja antoi mahdollisuuden kisata muitakin vastaan. Tästä lähdöstä ei oikein jäänyt mitään merkittävää mieleen, niin keskittyneitä kisaamaan olitiin. Ainoastaa muitelen, että kryssit ja lenssit vedettiin meren puoleisella laidalla. Oikeat säätö- ja trimmitoimet sekä keskittyminen palkittiin merkittävästi paremman sijoituksen merkeissä.

Pikkuisen ihmettelin sitä huutojen määrää, mitä Firsteistä lähti. Taitaa olla yskänlääkkeellä tähään käyttöä karhean kurkun hoitamisessa. Ekassa startissa yksi 31,7 yritti väkisin väittää sisäpuolen peittoa ja merkkitilaa ylämerkillä tilanteessa missä heillä ei siihen ollut oikeutta. Se peitto pitää ansaita ennen Zonea, eikä Zonella, kuten eilen. Ei se tosin meitä hirveästi hidastanut, kun annoimme tilaa pienellä opetuksella säestäen. Ennemmän oltaisiin saatu turpaan, jos se olisi mennyt yläpuolelta ohi vieden meidän tuulen. Viisaampi oli antaa mennä alta.

Otetaan tähän kertauksena se oikea sääntö merkkitilasta (lihavoituna se eilisen casen merkitsevä kohta):

18.2 Merkkitilan antaminen
(a) Kun veneet peittävät toisiaan, ulkopuolisen veneen täytyy antaa sisäpuoliselle veneelle merkkitilaa, ellei sääntö 18.2(b) päde.
(b) Jos veneet peittävät toisiaan, kun niistä ensimmäinen saavuttaa vyöhykkeen, sillä hetkellä ulkopuolisen veneen täytyy sen jälkeen antaa sisäpuoliselle veneelle merkkitilaa. Jos vene on selvästi edessä, kun se saavuttaa vyöhykkeen, sillä hetkellä selvästi perässä olevan veneen täytyy sen jälkeen antaa toiselle veneelle merkkitilaa.
(c) Kun sääntö 18.2(b) vaatii venettä antamaan merkkitilaa,
(1) sen on jatkettava tilan antamista siinäkin tapauksessa, että peitto myöhemmin lakkaa tai uusi peitto alkaa;
(2) jos se joutuu peittoon merkkitilaan oikeutetun veneen sisäpuolelle, sen pitää myös antaa tuolle veneelle tilaa purjehtia oikeaan suuntaansa niin kauan kuin veneet peittävät toisiaan.

Jos kuitenkin merkkitilaan oikeutettu vene ohittaa tuulensilmän tai poistuu vyöhykkeestä, sääntö 18.2(b) lakkaa pätemästä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E » Fri Jun 06, 2014 17:36 pm

Olihan keli :) Aurinkoa taivaan täydeltä ja riittävästi tuulta, vielä nousujohteisesti ajatellen meidän spinnuharjoitteluja. Haukilahti on öbaut 1-1,5h matkan päässä ja nyt iltapäivän kevyellä tuulella selvittiin ~0,5 h, joten aikaa harjoitteluun oli kivasti. Oltiin reippaasti ensimmäiset kisa-alueella.

No joo, se säästä. Tulokset puhuu puolestaan... Liikkeellä oltiin asetelmalla, että reenataan perämiehen kanssa Hankoa varten ja gastit jälleen ensimmäistä kertaa kisaamassa. Eniten päivässä tuli itselle oppia miehistöjaon tekemisestä ja manööverien ohjeistamisesta näistä lähtökohdista. Kisaformaatti, keli ja miehistö oli jokseenkin erilainen kun viime viikon kisa-avauksessa whc:ssa, joten allekirjoittaneella oli aika paljon talven pölyjä tässä suhteessa. Reenailut tuli tarpeeseen, kun kisaformaatti sisälsi normiviikkokisaan verrattuna aktiivisempaa manöveerausta. Pari gastia oli spinnutellut huvikseen muutama vuosi sitten ja kolmas opetteli vasta spinnun alkeita. Mukana siis Olli, Venla, Mika ja perämiehenä Markus.

Keskityttiin aika paljon manööverien hieromiseen ja saatiin kivasti päivän viimeiseen kierrokseen kaikki menemään aika mukavasti, joten harjoitus palkittiin :) Se mikä tässä hävittiin, niin trimmien ja sään katsominen jätettiin suosiolla sivuosaan, mikä maksoi paljon tuloksissa. Ennen lähtöä yritettiin vähän vertailla muihin (jahka vaivautuivat paikalle :roll: ), mutta kovin paljoa muutoksia ei tehty ja kun keli vielä eli, niin näillä mentiin.

Vähän siis "pelottaa" nähdä kuvia, todennäköisesti purjeissa ja vähän kaikessa on aika paljon parannettavaa, lähtien fallien kireydestä... Facebookissa julkaistussa kuvassa 2. startissa näkyy genoa olevan aika hirveä. Tehtävänjakoa pitää kehittää ja käyttää aikaa ja energiaa tasapainoisemmin eri osa-alueisiin. No siitä huolimatta otettiin 2. startissa melkoinen parannus ensimmäiseen, jossa ei päästy linjan vinouden takia edes styyralla yli :)

Eli ekassa startissa perämies oli sen verran jumissa että jäätiin Lisbethin alle ja yritys kiepata yläpuolelle muuttui yhdessä vinon linjan kanssa selviytymistaisteluksi poijulle. Paaralla yli ja ihmetys linjan vinoudesta. Vapaissa ylämerkkiä metsästämään ja taidettiin olla jopa jotakin edellä. Laitoja ei pahemmin vertailtu, vaan pelattiin itsellemme tilaa ja aikaa tehdä oma suoritus. Spinnuosuudet saatiin menemään ilman rintsikoita ym, mutta pientä hakemista oli. Taisi siinä kipparilla vähän syke ja äänikin nousta :oops: , kun ei kaikki mene niinkun elokuvissa.. Asiaa ei helpottanut, että levittäjä oli todella lyhyt ja valmistelut piti aloittaa hyvissä ajoin styyralla leikkaria pitkin.

Toiseen starttii päätös parantaa lähtöä ja manöövereita, joten oltiin aikaisemmin hakemassa paikkaa. Oltiin vähän liian kovaa tulossa ja ei jarruteltu tarpeeksi, joten valuttiin poijupäähän. Linja taisi olla aika reippaasti vino, kun kaikki jäivät laivapäähän, mutta toisaalta vapaissa päästiin kontrolloimaan täysin oma startti ja lähdettiin vauhdilla ja vähemmän myöhässä. Lähdön jälkeen oli useampi vene takana, joten näkisin, että ei tuo tyhjä poijupää täysin katastrofi ole :) Taisipa siinä tulla annettua vielä pikkaisen tasoitustakin, kun käskyllä säätää genoaa aukesikin falli. Ainakin Lewmarin lukot on helppokäyttöiset :lol:

Jossain välissä vähän nukahdettiin ja vene ei kulkenut oikein mihinkään. Jouduttiin vielä ylämerkille tullessa väistelemään, joten maalissa taas täydet pisteet. Toisaalta oli todella kiva lopettaa kisat siihen, että näistä lähtökohdista spinnumanööverit saatiin menemään todella sujuvasti viimeiselle pätkälle. Vaati vain harjoitusta, toistoa, toistoa ja sen että on hiljaa eikä sekoita huutamalla ohjeita pää punaisena :oops:

Että semmoista tällä kertaa. whc olisi ollut mielestäni helpompi paikka harjoitella tällä kokoonpanolla, kun spinnumanöövereitä ehtii enemmän kertoilla lennosta. Enemmän ratakisassa kuitenkin oppii ja olisi kiva pitää Feneet yhdessä, eikä tuo Melkin rata-aluekaan ole meille yhtään huono vaihtoehto :)

-Mikko Eronen, ElecTrip

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Re: Twilight Race 1/2014

Post by max » Thu Jun 12, 2014 07:08 am

Petri wrote: Toinen lähtö, linja vino rajusti lautakunta-alueelle päin, täydellinen lähtö tulossa mutta Albin-Tuulia lähtee urpoilemaan veneen väliin ja kitisee vielä jotain ettei muka saisi nostattaa. Urpot sitten pakottivat väliin, seurauksena kylkikosketus ja protesti. Tunarit jäivät sitten vielä siihen päälle ajamaan aiheuttaen hieman häiriötä mutta erityisesti estäen laidan vaihdon tarpeen ottaessa. Eivät edes tehneet sitten kieppejä (44.2 noudattaen), hitto mitä pellejä, hiekkalaatikko on noita varten ennenkuin tulevat radalle. Videota tulossa ;)
Ootko ihan varma, että ei heittänyt 360:stä? Muistelisin, että heittivät, mutta vasta kun olivat kääneet paaralle ja pääseet pois muiden edestä. 360 meni aika vauhdikkasti, eli jos katse oli veneestä pois muutaman sekuunin niin voi hyvinkin jäädä tuollainen kuva. Olin siis Annelissa gastaamassa ja tultiin tuohon hässäkkään vähän teidän perässä.

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Twilight Race 1/2014

Post by Petri » Thu Jun 12, 2014 09:05 am

max wrote:
Petri wrote: Toinen lähtö, linja vino rajusti lautakunta-alueelle päin, täydellinen lähtö tulossa mutta Albin-Tuulia lähtee urpoilemaan veneen väliin ja kitisee vielä jotain ettei muka saisi nostattaa. Urpot sitten pakottivat väliin, seurauksena kylkikosketus ja protesti. Tunarit jäivät sitten vielä siihen päälle ajamaan aiheuttaen hieman häiriötä mutta erityisesti estäen laidan vaihdon tarpeen ottaessa. Eivät edes tehneet sitten kieppejä (44.2 noudattaen), hitto mitä pellejä, hiekkalaatikko on noita varten ennenkuin tulevat radalle. Videota tulossa ;)
Ootko ihan varma, että ei heittänyt 360:stä? Muistelisin, että heittivät, mutta vasta kun olivat kääneet paaralle ja pääseet pois muiden edestä. 360 meni aika vauhdikkasti, eli jos katse oli veneestä pois muutaman sekuunin niin voi hyvinkin jäädä tuollainen kuva. Olin siis Annelissa gastaamassa ja tultiin tuohon hässäkkään vähän teidän perässä.
Se pointti 360:issa on siinä että mahdollisimman pian tilanteen jälkeen pitää hankkiutua eroon muista veneistä jotta voi tehdä 360:n. Se että purjehtii ensin samalla kurssilla tovin arpoen mitä tehdä ei täytä säännön vaatimuksia ja niin ollen 360 ei ole 360.
Se että vene pyörii ei välttämättä tarkoita sitä että noudattaa 44.2:sta, ainoastaan Matchissa kieppien tekemisen paikan ja ajan voi valita vapaasti.

alex
luti
Posts: 334
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo

Re: Twilight Race 1/2014

Post by alex » Thu Jun 12, 2014 10:13 am

Petri wrote:
max wrote:
Petri wrote: Toinen lähtö, linja vino rajusti lautakunta-alueelle päin, täydellinen lähtö tulossa mutta Albin-Tuulia lähtee urpoilemaan veneen väliin ja kitisee vielä jotain ettei muka saisi nostattaa. Urpot sitten pakottivat väliin, seurauksena kylkikosketus ja protesti. Tunarit jäivät sitten vielä siihen päälle ajamaan aiheuttaen hieman häiriötä mutta erityisesti estäen laidan vaihdon tarpeen ottaessa. Eivät edes tehneet sitten kieppejä (44.2 noudattaen), hitto mitä pellejä, hiekkalaatikko on noita varten ennenkuin tulevat radalle. Videota tulossa ;)
Ootko ihan varma, että ei heittänyt 360:stä? Muistelisin, että heittivät, mutta vasta kun olivat kääneet paaralle ja pääseet pois muiden edestä. 360 meni aika vauhdikkasti, eli jos katse oli veneestä pois muutaman sekuunin niin voi hyvinkin jäädä tuollainen kuva. Olin siis Annelissa gastaamassa ja tultiin tuohon hässäkkään vähän teidän perässä.
Se pointti 360:issa on siinä että mahdollisimman pian tilanteen jälkeen pitää hankkiutua eroon muista veneistä jotta voi tehdä 360:n. Se että purjehtii ensin samalla kurssilla tovin arpoen mitä tehdä ei täytä säännön vaatimuksia ja niin ollen 360 ei ole 360.
Se että vene pyörii ei välttämättä tarkoita sitä että noudattaa 44.2:sta, ainoastaan Matchissa kieppien tekemisen paikan ja ajan voi valita vapaasti.
I think he might have done the 360 right after the start - I saw one Albin turning back seconds after the start. I thought he was early and was returning to cross the line again, but in the chain of events he probably was making a full turn. Perhaps he couldn't do it earlier because he was locked between you and RC vessel and a boat would need some room for a full trun, but it's just my guessing as I learned about the collision only from the forum after the race.

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Jun 12, 2014 10:38 am

You can actually count the seconds in the video shown previously, the incident (note, the incident, not the protest) occurred at the start and it takes easily some 30s before you can hear them tacking, or more.
Should you want to obey 44.2 they should have immediately tacked after passing committee boat and naturally there would have been room as they were the topmost boat of the fleet.

The biggest issue in 44.2 is always that one should actively try to get clear, pondering what to do is not part of that as the incident is where rules are broken, not while someone shouts the protest. Same applies to the protest, it should we hailed immediately after the incident, not 30 seconds later.

The rules are quite clear on penalty turns, but majority of sailors does not know it, only think the penalty as 360 and typically choose when to take the penalty turn, quite often optimizing the personal gain.

alex
luti
Posts: 334
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo

Post by alex » Thu Jun 12, 2014 10:52 am

Well, as I said I had too little information on what actually happened as I was concentrated on other things, so I trust your words. :-)

Post Reply