Page 4 of 9

Posted: Wed Jun 04, 2014 22:05 pm
by Olli
Petri wrote:Negatiivista tekstiä, mutta on syytäkin. Rata-kisasarjalle on kyllä varmasti kysyntää ja on hyvä että joku on sitä lähtenyt tekemään, mutta tässä moodissa kyse on enemmän harjoituksista joissa sitten aikataulujen venymiset yms. ovat ihan ok.
Höh. Ikävä jos sulle jäi huono maku. Meillä oli kivaa, ja konsepti on ihan huippu. Laiturilla juttelin kolmen 31.7:n miehistön kanssa, ja kaikki tykkäsivät.

Tämä nyt oli ensimmäinen osakilpailu, ja mun mielestä onnistui hyvin.

Posted: Wed Jun 04, 2014 22:17 pm
by Petri
Olli wrote:
Petri wrote:Negatiivista tekstiä, mutta on syytäkin. Rata-kisasarjalle on kyllä varmasti kysyntää ja on hyvä että joku on sitä lähtenyt tekemään, mutta tässä moodissa kyse on enemmän harjoituksista joissa sitten aikataulujen venymiset yms. ovat ihan ok.
Höh. Ikävä jos sulle jäi huono maku. Meillä oli kivaa, ja konsepti on ihan huippu. Laiturilla juttelin kolmen 31.7:n miehistön kanssa, ja kaikki tykkäsivät.

Tämä nyt oli ensimmäinen osakilpailu, ja mun mielestä onnistui hyvin.
Mun vaatimustaso onkin korkeampi, syystäkin, harmi sinänsä että keskinkertaisuuskin kelpaa koska silloin lopputulos vain on että kahdesta keskinkertaisesta toinen todnäk kuolee ja lopulta ei välttämättä jää mitään jäljelle.

Posted: Wed Jun 04, 2014 22:45 pm
by asalovuo
Hauskaa tuolla oli vaikka venettä ei saanut kulkemaan ei sitten millään.
Linja oli molemmissa lähdöissä pahasti vinossa ja toisessa lähdössä lippujen kanssa oli hienoista säätöä ja lähtö kuviot olisi pitänyt ehdottomasti ottaa uusiksi...
Levittäjä olisi saanut olla pidemmällä nyt se oli sijoitettu kuin sitä ei olisi ollut ollenkaan.

Hyvä tuosta tulee kunhan järjestäjät saavat muutaman käsiparin lisää ja hieman harjoitusta.

Posted: Wed Jun 04, 2014 23:09 pm
by Olli
Petri wrote:Mun vaatimustaso onkin korkeampi, syystäkin, harmi sinänsä että keskinkertaisuuskin kelpaa koska silloin lopputulos vain on että kahdesta keskinkertaisesta toinen todnäk kuolee ja lopulta ei välttämättä jää mitään jäljelle.
Sullakin on ollut jonkinmoinen oppimiskäyrä kisajärjestelyissä. Muistan yhden jos toisenkin kommelluksen WHC:ssa, mutta siitähän touhu on sitten kehittynyt paljon keskinkertaista paremmaksi. Varmasti tässä uudessa sarjassakin homma ajan myötä kehittyy.

Todella ikävää, jos WHC:lle käy huonosti, mutta siellä oli kuitenkin tänään 5 venettä pikkuluokassa, ja isossa 12. Ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon, WHC:hen saattaa tämän tilanteen myötä uskaltautua uusiakin porukoita.

Posted: Wed Jun 04, 2014 23:19 pm
by Petri
Niin, mutta mä en kyllä alakaan pyytämään rahaa mun järjestelyistäni. Okei, se on kylläkin vale koska olen kyllä kiristämässä eräältä seuralta korvausta lippukunnalle järjestäjäresursseista (meidän veneporukan jäsenet kun ovat tyypillisesti miehittäneet ison osan ko. seuran kölivenekisojen järkkäritehtävistä viime vuosina), varainhankinta ei katso keinoja :)

Ja nyt tässä tapauksessa ei pitäisi olla rookieita kehissä ja tuo myöhään rata-alueelle tuleminen nyt vain tuntuu olevan tapa Hoskilla/Suomessa (pl. kylläkin pari erittäin kovatasoista järkkääjää). WHC:n puolella sen sijaan teini-ikäinen kundi liputti oikeaoppisesti yleistä takaisinkutsua ja kilpailijat olivat niitä jotka eivät osanneet lippuja.

Ongelma päällekkäisissä kisoissa onkin juuri ne järjestelijät ja niitten puute, fleettien jakaantumisesta puhumattakaan. Nykyinen malli ei pysty toteuttamaan ratakisoja vaativammissa olosuhteissa, mutta onko sitten resursseja lisäkäsiin? Tähän lainatakseni erään kipparin toteamusta "tammikuun saunaillassa kaikki ovat täysillä mukana ja treenejä vedetään helmikuusta alkaen mutta sitten kun eka kisa onkin edessä niin puolella onkin kaikenlaista estettä".

Se onkin sitten hankalampi dilemma miten toisaalta kehittää purjehdusskeneä (ts. ratakisaa viikottain) mutta säilyttää samalla entry-level-kisat (ei helvetissä ratapurjehdusta) niin että joku jaksaa niitä järjestääkin.

Posted: Thu Jun 05, 2014 09:22 am
by alex
Petri wrote:Sorry Alex, didn't notice that they actually added a second course option [...] though I wonder how they are planning to annouce which course is used (Duh, count the bouys ;))...
Never mind, I decided that I will count the buoys before the race and cross check it with my crew in case I miss one or two. :)

Posted: Thu Jun 05, 2014 09:47 am
by alex
Well, I liked the first experience with Twilight Racing. Starting procedures were a bit messy and the race course was biased, but anyways it was fun. Let's see how it develops.

Posted: Thu Jun 05, 2014 18:51 pm
by asalovuo
alex wrote:Well, I liked the first experience with Twilight Racing. Starting procedures were a bit messy and the race course was biased, but anyways it was fun. Let's see how it develops.
I share the same feelings. Hope that the organizers will get more people to build up the race course and also read the starting procedures from the racing rules of sailing. Anyway the problems were more or less forgotten when we finnished sailing yesterday.
Petri wrote: Se onkin sitten hankalampi dilemma miten toisaalta kehittää purjehdusskeneä (ts. ratakisaa viikottain) mutta säilyttää samalla entry-level-kisat (ei helvetissä ratapurjehdusta) niin että joku jaksaa niitä järjestääkin.
Tarkoititko, että ratakisa ei sovi entry-level kisaksi? Et kai...
Minä olen ainakin sitä mieltä, että ratapurjehdus on nimenomaan parasta harjoitusta muihin kisamuotoihin. Manöverien osalta tuohan on pelkkää saman toistoa samoin lähtöjen kanssa. Normaalisti saaristokisassa ei ole yhtään samanlaista manöveriä vaan jokainen poikkeaa jollain tapaa toisistaan. Kun kaikki tarpeellinen veneen käsittelyyn on opittu ensin radalla ei ole kummoinenkaan homma saada miehistöä toimimaan oikein saaristo karkeloissa...

btw. mulle on aivan sama ajanko radalle 3 tuntia/suunta vai 10min. Tämä ei ole siis millään muotoa syynä kisavalintaan. Uutta pitää kokeilla ja jos joku viitsii vaivautua rakentamaan ratakisan keskellä viikkoa niin tottakai sitä kokeillaan. WHC:n kuten monen muun saaristokisan ongelma on se, että useimmiten siellä ajellaan jonossa merkiltä merkille ja juuri kun alkaisi se osuus jossa taktisia päätöksiä voisi edes harkita, tulevat ison luokan veneet sotkemaan homman :)
Joka tapauksessa minulle käy kaikki LYS, ORC, OD oli sitten kyseessä rata-, saaristo- tai avomerikilpailu. Vietän lähes kaiken liikenevän ajan merellä, joko kisaten tai muutoin nauttien siellä olosta miehistössä tai kipparina. Enemmän tämä homma on minulle elämäntapa, johon olen kasvanut kuin harrastus...
Olli wrote: WHC:hen saattaa tämän tilanteen myötä uskaltautua uusiakin porukoita.
Tämä mullakin kävi mielessä. Meno WHC:ssa on ollut kohtuullisen totista varsinkin lähdöissä ja luulisin, että kun lähes joka kisassa vähintään kolme ensimmäistä sijaa on valloitettu Feneillä niin ei siinä paljoa ole muille jaettavana paitsi niille jotka tulevat mukaan nauttimaan kesäillasta.

Posted: Thu Jun 05, 2014 21:12 pm
by Panu
Tervehdys

Olipa ihan kiva kisailta eilen. Pikkuisen järjestelyt tahmasivat ja tuo radan muuttaminen pääsi pikkuisen yllättämään. Kahden aikaan iltapäivällä kotoa lähtiessäni tarkistin netistä kisaohjeet. Hoskin serveri oli down, eikä päästänyt sivuille ei kännyllä eikä tietokoneella. Tulostin vanhemman version mukaan kovalevyltä pappilan hätävaraksi.

Aika pienellä miehityksellä oli järjestävät liikkeellä. Toisaalta onhan meidän sprinttikisoja vedetty yhden hengen toimikunnallakin. Tosin silloin kisaveneet hoisivat poijujen siirrot. Meidän on myös muistettava, että hoski nimittää tätä sarjaa harjoituskilpailuksi, ehkä syystäkin. No harjoitusta me ja lautakunta saatiinkin. Ollaan etevämpiä ensikerralla.

Posted: Fri Jun 06, 2014 17:39 pm
by Mikko E
Järjestelyt kieltämättä hakivat vielä uomiaan, mutta eihän se meillä muillakaan mene aina kerrasta putkeen. Orderien päivitys viime hetkellä oli aika yllätys. Kuinka moni muuten sai tiedon laittaa radiosta kanava 72 päälle? Subbotalle(?) saatiin huudettua viesti eteenpäin, mites muut?

-Mikko

Posted: Fri Jun 06, 2014 18:10 pm
by Petri
Eipä ollut SI:ssä/nettisivuilla VHF:ää mainittu niin en jaksanut edes järkätä sellaista mukaan, sitten vielä VHF:n käytössä on iso riski rikkoa sääntöjä jos siellä annetaankin sellaista infoa joka voisi hyödyttää kilpailijoita ja koko mahdollisuudesta ei ole tiedotettu.

Ja sama toisinpäin, vaikka siitä ilmoittaa mutta ei vaadi VHF:n omistamista, tietosisällön kanssa pitää silloinkin olla hyvin tarkkana. Hyvä vain kuitenkin että tätäkin kautta VHF:n käyttö lisääntyy.

Posted: Mon Jun 09, 2014 15:43 pm
by max
Bajan on tulossa myös radalle, nyt kun kevätkiireet rupeavat hellittämään. Pitää tätä kisaformaattia testata, vaikka pidemmän päälle ratakisaaminen Melkin edustalla ei kuitenkaan kovasti lämmitä pitkän siirtymämatkan vuoksi.

Posted: Tue Jun 10, 2014 13:52 pm
by alex
Mikko E wrote:Järjestelyt kieltämättä hakivat vielä uomiaan, mutta eihän se meillä muillakaan mene aina kerrasta putkeen. Orderien päivitys viime hetkellä oli aika yllätys. Kuinka moni muuten sai tiedon laittaa radiosta kanava 72 päälle? Subbotalle(?) saatiin huudettua viesti eteenpäin, mites muut?
I heard that RC was telling another boat (don't remember which one) about the VHF, so I sailed close to RC vessel and asked about the channel - they replied. They didn't really bring any information on VHF that could give an advantage, but Petri is right - the VHF was not mentioned in racing documents and therefore any other boat could have protested. But I'd say not against us, but rather on RC actions because they were willing to give that VHF channel info out.

It would be good to point that to the RC so they make VHF usage official and clear to everyone, either it's allowed to racers or not.

Posted: Tue Jun 10, 2014 14:15 pm
by alex
I sent e-mail to Matt on the VHF issue.

Posted: Tue Jun 10, 2014 22:20 pm
by Petri
Mitenkäs raati tulkitsee kohtaa 14 ordereissa:
Kilpailussa noudatetaan kohdassa 1 mainittuja sääntöjä. Vahinkoa tai vakavaa vahinkoa aiheutuneista protestitilanteista
tulee ilmoittaa heti kilpailun päätyttyä tuomarialukselle. Protestit tullaan käsittelemään erillisenä myöhemmin ilmoitettavana
ajankohtana. Protesti tulee jättää kirjallisesti viimeistään ennen klo 12.00 kilpailua seuraavana päivänä sähköpostilla
osoitteeseen twilightracing.fi ( ät ) gmail.com

Mitenkä te toimisitte protestin kanssa josta ei ole tullut vahinkoa tai vakavaa vahinkoa? Tai, mitä _pitää_ tehdä protestille sääntöjen ja purjehdusohjeitten puitteissa.