Twilight Summer Sailing Series 2014

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Estelle on vielä sen verran vaiheessa, että huominen jää väliin.

Odotan innolla raporttia huomisista järjestelyistä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Subbota liittyy.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

5 fenettä siis radalla, mikäs sen mukavampaa. Mutta tosiaan, katsoo nyt mitä sitä tekee syksyn kanssa, WHC:n kuolema eniten huolestuttaa mutta ymmärtää sen ettei hoskin ollessa taustavoimana torstaikisojen yli voitu kävellä vaikka se sikäli olisi ollut loogisin paikka "uudelle kisasarjalle", nyt tässä kun pahimmassa tapauksessa käy juuri niin että veneet vain jakautuvat pienempiin fleetteihin eri kisoihin ja lopulta jotkut kisat vain hiipuvat pois. No, se ei ole tämän ketjun aiheena, palataan siihen kun tästä kisasarjasta on saatu jonkinasteinen arvio.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Petri wrote:pahimmassa tapauksessa käy juuri niin että veneet vain jakautuvat pienempiin fleetteihin eri kisoihin ja lopulta jotkut kisat vain hiipuvat pois
The worst I would say if Twilight kills WHC and then dies itself. There always would be another races of course, but still. Fleet split is very bad, too...
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Koko juttuhan lähti 31.7- ja 36.7-fleeteistä. Nyt kuitenkin ilmaiselle kaudellekin on ilmoittautunut vain yksi 36.7 ja isommat veneet ylipäätänsä loistavat poissaolollaan. Ylipäätänsä ilmoittautuneita on todella vähän. Kyseessähän on sarjailmoittautuminen, joten tuskin kaikki ilmoittautuneet tulevat joka kerta.

Eikö maanantai olisi ollut täysin vapaa päivä? Vai onko maanantai jotenkin huonompi kuin muut arki-illat? Perjantai on tietysti huonompi.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tänään sadaan kaiketi kuusi Fenettä mukaan jos ja kun Anneli lipuu paikalle ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:Tänään sadaan kaiketi kuusi Fenettä mukaan jos ja kun Anneli lipuu paikalle ;)
Tervehdys

Ei me mitään livuta paikalle. Me tulaan kokka kohisten :D. Anneli pulahti eilen illalla veteen ja kiireessä saatiin mastokin pystyyn etustaagin ja ylävanttien varaan. Tänään sitten Annelista tehdään purjevene rikaamalla loppuun ja asentamalla purjeet vetoakseliin. Kiirettä tekee ja ihmeisiin ei ole aikaa, joten perussetillä mennään.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Ei me mitään livuta paikalle. Me tulaan kokka kohisten :D. Anneli pulahti eilen illalla veteen ja kiireessä saatiin mastokin pystyyn etustaagin ja ylävanttien varaan. Tänään sitten Annelista tehdään purjevene rikaamalla loppuun ja asentamalla purjeet vetoakseliin. Kiirettä tekee ja ihmeisiin ei ole aikaa, joten perussetillä mennään.
Tässä on asennetta.

Ilmoittautujien listaa kun katselee, niin rupeaa mietityttämään mihin akseliin s/y Antti Salovuoren purjeet nostetaan :shock:

FIN 2216 Panu Ranta OV Anneli
FIN 2545 Antti Salovuori MP Antti Salovuori
FIN 2621 Mikko Eronen TRIP s/y ElecTrip
FIN 2741 Olli Niemi HSK Lisbeth
FIN 2949 Petri Sane SMER St. Olga
FIN 10983 Alex Osipov HLVK Subbota
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Eikös tapana ole, että veneen nimi = pääsponsorin nimi... Anneli, Olga Lisbeth, jne.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

I would gladly appreciate clarification of couple of paragraphs of the Notice of Race.

#7. Rataosuuden muuttaminen
Radan suuntaa muutettaessa näytetään viestilippu C ja annetaan äänimerkkejä. Jos rataa joudutaan muuttamaan silloin, kun luokat ovat eri osuuksilla, niin uudelle kiertomerkille lähtevän luokan viestilippua näytetään yhdessä viestilippu C kanssa.

+ What exactly do they change with Charlie? Direction of sailing along the track or actually switch between Rata 1 and Rata 2? If second - which signal (flag/ no flag) is which? Or do we read the Rata 1/2 track choice by presence/absence of leeward gate buoys?

#10. Maalilinja
Maalilinjan vasempana päänä (katsottuna tulosuunnasta) on punaista lippua kantava poiju ja oikeana päänä viestitysaluksessa oleva lipputanko, jossa on oranssi lippu.

+ This "katsottuna tulosuunnasta" puzzles me. If I sail downwind to the finish line as it is sketched in the Notice of Race, the RC vessel will be on my port side and the pin on my starboard. What have I misunderstood here? If I was finishing on upwind course those sides would be correct, but then the sketches become wrong?..
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

The C-section refers to change of mark positions during the race (changing the position of UW marks due to wind shift etc) and essentially the section in SI just removes the need to mention the direction of the new marks as RRS requires.
Class flag is used in a situation where boats from several classes are rounding say the DW mark and the new mark applies only to a certain class.

Do note that the finishing line is on the other side of committee boat than the starting line. I.e. when you sail DW looking at the finishing line (i.e. katsottuna tulosuunnasta), port side of the finishing line is the bouy with the red flag and the starboard side is the committee boat.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Got it, thank you.
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Lilie menee tänään ottamaan aurinkoa perinteiselle WHC-radalle. Katsotaan ens viikolla jos kokeilis kaukaisempia vesiä.

t. Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sorry Alex, didn't notice that they actually added a second course option (on a day of the first start...what have they been doing for the whole winter, well most likely due to HR-issues but still...). But still, chapter 7 and C-flag doesn't handle that issue, though I wonder how they are planning to annouce which course is used (Duh, count the bouys ;))...

With limited resources, course 2 is the only reasonable option, I'd say 1 isn't going to be used that much...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, pistetäänpä sitten kommentteja tänne itse kilpailusarjasta, kisaraportti vaikkapa uuteen ketjuun.

Tiivistys: Amatööripuuhastelua ts. business as usual suomalaisessa kilpapurjehdusskenessä.

Lautakunta alueella n. kuudelta, eli aivan liian myöhään, lopputuloksena täysi viestintähiljaisuus (tai, kai ne VHF:ssä viestivät, mutta eivät tietenkään missään jaksaneet mainita asiasta etukäteen) ja joskus 18.25 nostettiin sitten luokkalippu (ts. 10 minuuttia SI:n mukaisesta starttiajasta), linjalle josta juuri ja juuri pääsi styyralla yli.
Kaksi venettä oli käytössä eli linjaa olisi hyvin voinut korjata mutta toisen veneen aika taisi mennä ties mihin koutsaukseen josta tosin meidänkään venekunta ei kostunut mitenkään, ehkä meidät näkee jonkun kuvan taka-alalla mutta toisaalta, oltiin toki paras Fene joten eihän me tarvita neuvoja ;)

Lähdön jälkeen sitten epämääräistä odottelua, sitten AP ylös ja linjaa säätämään, tuloksena aivan sikana vino linja lautakunta-aluksen puolelle.

Järjestelijät tekivät n. kaksi asiaa oikein:
1. Valitsivat täydelliset olosuhteet jolloin poijuja ei tarvinnut siirrellä ja itse radat olivat hyvät ja suorat
2. Yrittivät saada mut järjestämään kisaa

Kaikki muu oli lähinnä tuuria, liputustenkin kanssa toisen lähdön kohdalla homma meni vähän miten sattuu, vitosen kohdalla näin ylhäällä ensin P:n, sitten lopulta luokkalipun eikä sekään tullut mielestäni tasan minuuttia AP:n laskemisen jälkeen mutta voin olla väärässäkin. Mielestäni tällaisissa iltakisoissa on ehdottoman tärkeää että aikataulu pitää, jos siihen ei ole esteitä olosuhteitten takia, se että lautakunta tulee paikalle myöhässä ei ole selitys vaan laiskuutta ja kyvyttömyyttä.

Paljon on parannettavaa että tätä voi kutsua ammattimaiseksi tjsp.
Ilmaista lounasta ei tietenkään ole, eli on ymmärrettävää että kulut pitää kattaa joten osallistumismaksu on sikäli perusteltua mutta vähän pelottaa että jos koko talven valmisteluitten jälkeen lopputulos vesillä (täydellisellä kelillä) on tätä tasoa niin mistä ihmeestä sitten se maaginen 10 hengen järjestelijäporukka löytyy joka hoitaa loput kisat kotiin kunnialla.

Vähän turhan isoa palaa on yritetty haukata, kuten jo aiemmin ennakoin, tuo koutsaus yms. ei tule onnistumaan ilman riittäviä resursseja ja jos resursseja ei ole, niin homma menee miten sattuu.

Negatiivista tekstiä, mutta on syytäkin. Rata-kisasarjalle on kyllä varmasti kysyntää ja on hyvä että joku on sitä lähtenyt tekemään, mutta tässä moodissa kyse on enemmän harjoituksista joissa sitten aikataulujen venymiset yms. ovat ihan ok. Ja suurin ongelma mulle on se että suurin em. asioista olisi ollut täysin korjattavissa pelkästään keskittymällä tekemiseen ja miettimällä askelta eteenpäin.
Last edited by Petri on Thu Jun 05, 2014 07:12 am, edited 2 times in total.
Post Reply