WHC 12/2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Wed Sep 11, 2013 13:10 pm

CM Kabinetti on varattu mun nimelläni.

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Wed Sep 11, 2013 22:39 pm

Nopee raportti.

Poijun pää tuntui paremmalta paikalta lähteä. Ikävä kyllä kaikki muutkin halusivat sinne. Charlotta yritti tunkea meidän ja poijun väliin. Yritys onnistui, vaikka lähdössä otettiin vähän kontaktia (tästä löytyy huono videokin). Olin jo protestoimassa, mutta sitten tajusin, että Bajanin varustukseen ei kuulu punaista lippua. Turha huutaa ilman lippua, sillä ei Charlotta mitään tekisi ennen punaista lippua. Keskitytään vain omaa suoritukseen ja muiden väistämiseen. Todo: Punainen lippu ensikauden ostoslistalle.

Spinnutellessa Melkiltä takaisin Anneli oli meidän edellä. Ajettiin oikeaa laitaa. Isot puskivat kovasti päälle, mutta pystyimme pitämään isot alempana. Huomasin, että voisimme heittää kahden ison perän jälkeen jiibin ja näin päästä eroon Annelista. Anneli ei pystyisi heittämään jiibbiä suoraan isojen alle. Tai jos heittäisi Anneli olisi siinä nalkissa. Heitimme jiibin ja kurssi kohti punaista merkkiä joka myöhemmin osoittautui myös maalilinjaksi. Maaliin päästiin juuri ennen Annelia.

Maalin tulon jälkeen käytiin Panun kanssa keskustelua, onko sääntöjen mukaista lyhentää kisa merimerkkiin, joka ei ole ratamerkki. Säännöissä on kuitenkin seuraava kohta:
Mikäli rataa lyhennetään merellä, kilpailulautakunnan veneessä on lippu S nostettuna. Veneiden täytyy tulla maalilinjan yli purjehtimalla edellisen merkin suunnasta. Maalilinja on kilpailulautakunnan veneen ja lähinnä olevan kiinteän merimerkin välissä. Tämä muuttaa kilpailuviestiä S.
Tuossa vain puhutaan merimerkistä ilman speksausta siitä, että sen pitää olla myös ratamerkki. Mikäli merimerkki voi olla mikä tahansa random merimerkki, niin sääntö on hölmö. Veneet kuitenkin yrittävät mennä parasta reittiä kahden ratamerkin välillä, eivätkä koita kiertää kaikkia merimerkkejä.

Joku varmaan osaa kertoa miten sääntöä tulkitaan?

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 11, 2013 23:00 pm

Osuiko oikeasti? Anteeksi, tuliko vahinkoja? Fredan mukaan oli tosi lähellä, noin 10 cm. Itse en havainnut osumaa ollenkaan. Ensi kerralla pitää ottaa vähän lisää väliä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 11, 2013 23:13 pm

Upea ilta, joka päättyi kiivaaseen keskusteluun Casa Maressa pizzan ääressä.

Lähdössä satamasta sortsit jalassa, kuten aina WHC-kisoissa. Ykkönen keulille ja spinnu valmiiksi Fredan toimesta. Pone noudettiin vasta jedasta. Peik kipeenä.

Upea keli, noin 4-5 m/s idästä/kaakosta. Tarkoittaa melko tarkkaa vastatuulilähtöä, mikä toteutuikin. Lähestyimme poijua paaralla, ja vendasimme sopivaan aukkoon juuri Bajanin taakse. Harmi vain että tuli melko ahdasta, ja vauhti oli melko nolla lähdössä. Vendasimme siis pois, ja jatkoimme kohti kaakkoa. Muu fleetti vendasi tietenkin myös koska heillä tuo pohjoisranta lähestyi.

Ekalla kryssillä tuntui siltä että meidän ohitse mentiin vasemmalta ja oikealta. Pur imme vain hammasta yhteen ja koitimme siinä kryssiä kaikkien paskoissa.

Tracki tuolla;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=230

Kuten trackista näkee pääsimme täpärästi keskikareikon eteläpuolelta. Ajoimme rauhassa vendoja vältellen leikkarille ja Ponen tarkalla silmällä melko tarkasti aika pitkältä täydellisesti styyran halssin leikkarille.

Ihmetys oli suuri kun vihreällä oli edessä vain Ariel, muiden väistellessä toisiaan. Me olimmekin ottaneet aika monta venettä ekan kryssin loppupuoliskolla. Jännää, odottelen träckejä muilta. Olisi kiva tietää mitä tuossa tapahtui.

Vihreältä vihreälle takana pysyi täpärästi Bice, joka oli ilmestynyt taas mukaan. Tervetuloa. Heidän tuulen puolella aivan loistavan startin ottanut Lilié. Muut tässä vaiheessa vihreän viitan ruuhkan takia perässä.

Heti tokalla vihreällä venda, ja Bice oli vendannut melko samaan aikaan alle. Jatkoimme rinta rinnan koilliseen, ja vendasimme kohti pun-vihr porttia. Pääsimme yhdellä vendalla portista läpi, ja vendasimme takaisin kohti käärmeluotoja koilliseen. Tässä tulikin ihan mukava sifti, mutta Herring Rouge ja Bice olivat tässä vetäneet vielä vähän enemmän vasemmalle.

Olimme kuitenkin leikkarilla Melkin eteläkärkeen nähden, emmekä halunneet vendata. Melkin eteläkärjen tuntumassa Bice ja Herska ajoivatkin ohi reilusti luun puolella. Mary tuli ulko ja vendasi taaksemme.

Melkin itäpuolella punainen poiju oli se varsinainen merkki. Ariel johdossa suorassa ajassa, ja Bice tokana. Herska vendasi allemme, ja pääsivät merkille veneenmitan ennen meitä.

Vihreälle viitalle tultaessa kellotimme itsellemme noin 2 min 30 s johdon Arieliin nähden. Lilié ehkä 100 m perässä.

Spinnu ylös ja jiippailen kapeikoista. Ja sitten hyvin alkanut ilta menikin puihin. Auringonlaskussa purjehtien vedimme taas takaisin käärmeluotojen alle punaisen pohjoispuolelta. Tässä välin oli kuulemma lautakunta avuliaasti tosin päättänyt lyhentää rataa sen viitan kohdalle. Ihan jees, mutta kun se viitta ei ole radan merkki niin eihän se ihan oikein mennyt.

Purjehdimme portista läpi, ja jiippasimme kohti seuraavaa vihreää huudellen protesteja. Herska ottikin spinnun alas ja kryssivät takaisin vihreälle viitalle. Tästä me purjehdimme maaliin rannassa. Oluet korkattiin jo vehkasaaren jälkeen.

Hyvityspyyntö on jätetty. Toivottavasti saamme tuloksen tästä, olisi muuten täydellinen sarja takana sillä olemme lähteneet jokaiseen osakilpailuun ja saaneet tuloksenkin jokaisesta.

Rankinvoitto on kuitenkin varma.

Kiitän kaikkia osallistumisesta ja todella hienoista hetkistä. Tämäniltainen kisa oli kyllä parhaimpia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Wed Sep 11, 2013 23:21 pm

Meillä taas arvoimme alkuun että rannan puoli oli edullisempi ja paaralla lähtien pääsisi vielä tuonne rata-alueen oikeaan reunaan minne tahdoimme. No, olimme vähän etuajassa linjalla ja tuloksena piti vendata styyralle Lilien? takia, se siitä sitten, upporikas ja rutiköyhä ei toiminut mutta jos ei noita kokeile niin ei niitä tule koskaan tehtyä.

Loppukisa meni trimmejä ihmetellessä häiriöisessä tuulessa ja eipä siitä kummempaa kerrottavaa jäänyt. Lopussa en edes ajanut kun kulkuvalojen toimimattomuus pakotti tekemään pikaviritelmiä ennen auringonlaskua ja en oikeastaan edes huomannut koko lyhennyskuviota, kunhan vain jatkuvasti mainitsin miehistölle että katselkaa missä TAITAI on ja menkää sinne.

Mutta, hyvityspyynnöt on otettu vastaan, en kuitenkaan näe että on mitään muita vaihtoehtoja kuin hylätä kisa jos paljastuu että hyvitys on sääntöjen vastainen. Jos kisa hyväksyttäisiin, niin moni vene jotka nyt joutuivat tekemään valtavia suunnanmuutoksia huomattuaan lyhennysmaalin kärsisivät ajassa verrattuna veneisiin jotka purjehtivat joko suoraan maalin läpi tai maalin vierestä.

Valitettavasti tosin tämä tulos/kisajärjestelypäivitys painuu nyt nukkumaan flunssaa pois joten tarkemmat selvittelyt jäävät huomiselle.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 11, 2013 23:34 pm

Ei sitä noin vain voi hylätä kun Charlotta purjehti maaliin oikein.
32
SHORTENING OR ABANDONING AFTER THE START


32.1
After the starting signal, the race committee may shorten the course (display flag S with two sounds) or abandon the race (display flag N, N over H, or N over A, with three sounds), as appropriate
...
...
However, after one boat has sailed the course and finished within the time limit, if any, the race committee shall not abandon the race without considering the consequences for all boats in the race or
series.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie » Wed Sep 11, 2013 23:39 pm

Hieno ilta, hyvä tuuli, kunnon vastatuulistartti, hyvin menny kisa.. Kunnes maalilinja olikin keskellä merta meidän selän takana! Myös meiltä lähti hyvityspyyntö.

Ikävästä jälkimausta huolimatta on ollut hienot kisat tänä kesänä. Kiitos kaikille muka olleille veneille. Ja tietysti erityiskiitokset "vakiogasteille" Lauralle ja Janille, sekä vieraileville tähdille Marialle, Jannelle, Annulle ja Lassille.

Ville

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 11, 2013 23:43 pm

Kiitos Liliélle, raikkaalle tuulahdukselle whc-ehen! Ensi kautta odotellen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 11, 2013 23:51 pm

Mun mielestä jos tätä käsitellään, niin pitäisi myös miettiä urheilullisia näkökulmia asiaan. Tässä ei ole nyt kyse vain meistä, vaan osallisena on myös veneitä joiden rankingpisteet menevät ristiin tämän lyhentämisen kanssa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2204
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Thu Sep 12, 2013 01:45 am

Tervehdys

Kauden päättävään WHC:hen lähdettiin yhden miehen vajaalla, mutta tästä emme lannistuneet. Mukana tänään Jani pinnassa + Harri ja minä.

Otettiin kuten kaikki muutkin poijupään startti. No ruuhkaahan oli ja joku Charlotta törttöili edessä keskittyen omaan suoritukseen niin, ettei tilanteen seuranta ollut ihan 100% tasolla. No pikkasen väistelyä, vendailua ja lutvimista niin päästiin radalle. Myöhässä oltiin ja vauhtikin tössäsi vendailuun. Minkäs teet muuta kun jatkat parhaasi mukaan.

Vedettiin siinä oikeassa laidassa, kunnes Mary pääsi nopeampana kiipeämään yläpuolelle tuulia plokkaamaan. Vedettiin venda ja johan Marykin vedasi ja saatiin toisen kerran sitä itseään. Vedettiin tarkasti vapaita haistellen ja päädyttiin peräpäässä vihreälle.

Strekkinä toiselle vihreälle, josta nosto kohti Charlotan kiveä (ei ihan niin pitkälle ylös) ettei taas joku tulisi peittelemään. Seuraava venda vedettiin Novan mentyä keulan editse Käärmesaaren rannan läheisyydessä. Päästiin tällä halssilla vetämään portista läpi ja aina Pihlaiston länsi ja etelä puolitse Melkin kärkeen josta ulos edelleen Novan kanssa kisaten. Tässä vaiheessa takana olivat mm. Bajan ja Merelli. Poijulla venda itään ja kohti punaista. Lissu vendasi eteen ja jonossa jatkettiin. Kohti vihreää lateraalia vedettäessä Melkin itäpuolella totesin Janille, että tämä reuna on sitten matalikkoa ja pohjan on vaarallisen lähellä. Kartassakin luki 1.1 syvyys ihan vieressä. Ei tullut pohjakosketuksia ja vedettiin spinnu ylös sekä vauhdilla spinnun kanssa arpovan Novan yläpuolelta ohi Bajanin hengittäessä vanavedessä 5 veneen mitan päässä.

Jiippailtiin Melkin portista läpi ja haettiin oikeaan laitaan vapaita Bajanin seuratessa. Eroa alkoi syntymään ja jossain vaiheessa Max otti jiipin vasemmalle. Meillä oli ajatus vetää aivan oikeaa laitaa Käärmeluotojen eteläpuolitse pun/vihr. portille jiipaten ja leikaten. Jossain vaiheessa kuulin tööttäyksiä. Mitäh :shock: ???? Siten tajusin, että kisa lyhennetetään punaiselle merkille. Tiukka strekkin kauhealla leikkauksella kohti "maalia" ja lopulta Bajan veti juuri meidän editse maaliin. Se oli siis se hinta jonka jouduimme "maksamaan", kun leikattiin ja vedettiin pidempää reittiä. Primitiivinen ensireaktio oli, että tämä ei ole oikein :B-flag:, Eihän tuohon voi rataa lyhentää :shock:. , kun se ei ole edes radan merkki [-X .

Oltaisiihan toki voitu jatkaa vasemmassa laidassa ja todeta lyhennyksen olevan väärän ja ajaa maaliin Haukilahteen. Ei oikein hotsittanut tuokaan vaan varmistettiin, että saatiin edes tulos :perse: kun ei ole noita poisheittojakaan tullut ajettua #-o .

Jälkipelit on varmaan hilpeät. Tuloslistaa pitää tulkita HUUMORILLA sen edustaen onnea ja sattumaan sekä väärinymmärryksiä. Mitä lautakunta tulosten kanssa lopulta tekee "TaiTai" ollakin jo vaikeampi tehtävä. No race taitaa olla lopullinen "tulos" jos tiukaksi vedetään. Kaikkia tyydyttävään ratkaisuun ei voi päästä. Jos kisa hylätään, niin lasketaanko ranking edelleen 9 kisan perusteella vai onko oikein vaatia 8:n parhaan tulokset? Mehän oltiin ajamassa melkein kauden parasta sijaa ja meillä ei ole poisheittoja varalla.

Sitten ne tärkeimmät, eli fiilarit. Vene kulki hyvin. Otettiin hyvällä reitinvalinnalla ja venevauhdilla kiinni se mitä lähdön jälkeisissä menetettiin. Veneessä oli tekemisen maku ja meillä oli HAUSKAA :D . Tästä olisi hyvä jatkaa, mutta taitaa mennä ensi vuoteen :( . Kiitoksia kaikille kanssa veneilijöille ja niille jotka lautakuntana ovat toimineet. Me teimme siitä toisillemme mahdollisen. Tehkäämme niin myös ensi vuonna.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Thu Sep 12, 2013 05:51 am

harald wrote:Osuiko oikeasti? Anteeksi, tuliko vahinkoja? Fredan mukaan oli tosi lähellä, noin 10 cm. Itse en havainnut osumaa ollenkaan. Ensi kerralla pitää ottaa vähän lisää väliä.
Ei käynyt mitään. Teidän keula kevyesti otti Bajanin mantookeihin kiinni.

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Sep 12, 2013 08:41 am

harald wrote:Ei sitä noin vain voi hylätä kun Charlotta purjehti maaliin oikein.
32
SHORTENING OR ABANDONING AFTER THE START


32.1
After the starting signal, the race committee may shorten the course (display flag S with two sounds) or abandon the race (display flag N, N over H, or N over A, with three sounds), as appropriate
...
...
However, after one boat has sailed the course and finished within the time limit, if any, the race committee shall not abandon the race without considering the consequences for all boats in the race or
series.
On helposti nähtävissä että useat veneet taas kärsisivät jos sitten näitä epämääräisi ohitusaikoja alettaisiin käyttämään tuloslaskennassa, samantien lähtisi aika monelta veneeltä hyvityspyyntöjä vetämään ylimääräisistä jiipeistä tai jopa "ketunlenkeistä" joita joutuivat tekemään päästäkseen maaliin, tämä tekisi tuloslaskennasta täyden arpakoneen joten yksinkertaisesti juuri seuraamuksia pohtimalla ainoa kaikille tasapuolinen ratkaisu on kisan mitätöinti. Luonnollisesti en itse voi olla tätä päätöstä tekemässä joten ei pidä huolestua eturistiriidoista.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Sep 12, 2013 09:22 am

max wrote:
harald wrote:Osuiko oikeasti? Anteeksi, tuliko vahinkoja? Fredan mukaan oli tosi lähellä, noin 10 cm. Itse en havainnut osumaa ollenkaan. Ensi kerralla pitää ottaa vähän lisää väliä.
Ei käynyt mitään. Teidän keula kevyesti otti Bajanin mantookeihin kiinni.
sorry tosiaan. Tuo teidän laskemisenne noin rajusti yllätti hiukan. Se, että osui vaijereihin selittää miksi en tuntenut tai huomannut asian.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Sep 12, 2013 09:28 am

Petri wrote:
harald wrote:Ei sitä noin vain voi hylätä kun Charlotta purjehti maaliin oikein.
32
SHORTENING OR ABANDONING AFTER THE START


32.1
After the starting signal, the race committee may shorten the course (display flag S with two sounds) or abandon the race (display flag N, N over H, or N over A, with three sounds), as appropriate
...
...
However, after one boat has sailed the course and finished within the time limit, if any, the race committee shall not abandon the race without considering the consequences for all boats in the race or
series.
On helposti nähtävissä että useat veneet taas kärsisivät jos sitten näitä epämääräisi ohitusaikoja alettaisiin käyttämään tuloslaskennassa, samantien lähtisi aika monelta veneeltä hyvityspyyntöjä vetämään ylimääräisistä jiipeistä tai jopa "ketunlenkeistä" joita joutuivat tekemään päästäkseen maaliin, tämä tekisi tuloslaskennasta täyden arpakoneen joten yksinkertaisesti juuri seuraamuksia pohtimalla ainoa kaikille tasapuolinen ratkaisu on kisan mitätöinti. Luonnollisesti en itse voi olla tätä päätöstä tekemässä joten ei pidä huolestua eturistiriidoista.
Pitäisi myös miettiä urheilullista aspektia. Esim. Lilié kamppaili rankingin kakkos-sijasta ja kisan mitätöinti on tässä valossa huono ratkaisu.

Kuulin että Mary oli saanut tuloksen, vaikkei kuulemma purjehtinut maalin läpi?

Tuo kohta ordereissa muuten sanoo että "Maalilinja on kilpailulautakunnan veneen ja lähinnä olevan kiinteän merimerkin välissä. ". Meidän tapauksessa lähin merimerkki oli käärmeluotojen itäpuolella oleva länsiviitta. Oletettavasti maali oli silloin tämän ja lautakunnan välissä meidän tapauksessa kun se oli lähin merimerkki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Thu Sep 12, 2013 09:54 am

Eli kisaa ei pitäisi mitätöidä koska joku vene kamppailee sijoituksista?
Ja mitenkä sitten Lilielle annetaan se maaliaika, arvotaan jotain trackista? Entä jos se maaliaika onkin "sekuntin" väärässä tuon kakkossijakamppailun kannalta, tai entä jos rankingin kakkossija ratkeaa sen takia että Lilielle arvotaan joku maaliaika joka ei välttämättä vastaakaan todellisuutta.

Ei, en mitenkään näe järkevänä enkä urheilullisena ratkaisua jossa maaliaikoja aletaan arvioimaan jos niitä ei ole kukaan varsinaisesti ottanut talteen.

Ja miten ajattelit kompensoida esim. Maryn maaliajan, Mary siis meni "maalin" ohi ja koukkasi sitten ilmeisesti takaisin päin huomattuaan että lyhennyksiä tehtiin taaempana.
Ei tehdä näistä arvauskilpailuita :)

edit: Näemmä Mary ei mennytkään maalin läpi, ilmeisesti lautakunta katsonut väärää venettä tjsp., se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että moni vene joutui tekemään rajuja kurssimuutoksia huomattuaan lyhennetyn maalin. Kiertolenkin tehnyt vene onkin Tyyne+, korjaan tulokset kohtapuoliin, pakko tehdä hieman töitäkin välillä.
Last edited by Petri on Thu Sep 12, 2013 10:44 am, edited 2 times in total.

Post Reply