WHC 10/2013

Moderators: Petri, harald

villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

harald wrote: No kiitos itsellenne. Mutta ei se teidän vauhtinne oikein riitä vielä siihen että voittaisitte lenssillä tasoitusten jälkeen?
Kuule kyllä sellainen ihme on nyt tapahtunut, että sillä pitkällä lenssillä kohti melkkiä voitimme tasoitusten jälkeen sua 10 sekuntia. OMG, olen mykistynyt ja krapulassa eilisten kuohuviinikittajaisten jäljiltä :)

On track, laitan sen tonne kunhan vielä muistan miten sen resoluutiota sai pienemmäksi tota webbiapplettia varten. :)

ville
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

I was few seconds late to start my timer, then I made a bad start, then all of the boats just sailed away and finally somebody turned off the wind so we reached the finish line at magnificent 1,5 knots. However, it was a good race, we all liked it. :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Niinpä, vaihdoitte siis meidän saavuttamisen paikan varmistamiseen Merelliin nähden. Tämä tuntuu hienolta :)
Sanoisin että pragmaattiselta enemmänkin, Antti oli saanut meidät kiinni trimmiongelmien takia ja sulla oli etumatkaa parisataa metriä. Perässä ajamalla ei sitä matkaa olisi ikinä saanut kiinni joten parasta oli suojella selustaa. Pitäisi kyllä jaksaa jotenkin virittää myös styyran puolelle joku kompassinäyttö kun nyt ei styyran halssilla näe ollenkaan suuntia joten arvailut suunnanmuutoksista ovat vähän sinnepäin.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too. :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote: Yllätti minuakin että se oli noin, kun muistikuva siitä että väliin ei kannata mennä oli niin vahva.
Muistikuvaa lienee jostain tilanteesta jossa väli on aika kapea, ja säännöissä on vaatimus sille että kun saavuttaa peiton pitää ensin antaa toiselle tilaa väistää.

Case 29 uusimmassa casebookissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

alex wrote:
Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too. :)
Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:
asalovuo wrote: Ajoimme jokaisen vendan pidemmälle pysytellen mahdollisimman kaukana Olgan pakeista ja Miessaarenselälle tultaessa kohtasimme ensimmäistä kertaa. Olga vendasi eteen kuten arvelinkin ja kun olimme valmiina siihen, vendasimme samaan aikaan pois.
Näin jälkikäteen katsottuna teiltä jäi aikamoinen sifti saamatta tuon takia. Ei sinänsä haittaa, sillä Olgakin tyri sen vendaamalla myös pois. Kun katsoo meidän trackia käärmesaaren jälkeen ymmärtää miksi.

En väitä että me olisimme huomanneet tuon radalla, kuin vasta jälkeenpäin kun sekä NF että Herska oli jäänyt reilusti.
Olin varsin hyvin tietoinen siitä että vasen laita oli se missä piti olla sinne halusin mutten päässyt...ja ekalla kerralla en ollut vielä keksinyt miten tilanteesta pääsee ulos.
Paaralla ajellessa oli kuitenkin aikaa miettiä ja kun kohtasimme toisella kertaa ajoin ns. liian alas , jotta saisimme Olgan tekemään vendan hieman liian aikaisin. Lopputulos oli juuri se mitä ajattelin eli samaan aikaan kun Olga lähti vendaamaan me vedimme purjeet taas kryssi asentoon ja saimme ajettua vanhan vauhdin turvin ylemmäs ja Olgan rinnalle siten, että etäisyyttä veneiden välille jäi riittävästi. :wink:

Vinsseille täytyy keksiä jotakin kun ne tuppaavat olemaan solmussa kokoajan ja jokainen venda on hankala. Itse en saa engelsmannia noihin mutta luulen, että vedän köyttä eri kulmassa joka estää solmuun menemisen. Uskoisin, että ensiviikolla vinssien alle on laitettu kallistus palikat katsotaan sitten auttoiko. Tämä on varmasti niin skuuttaustekniikkaan että skuuttaajan pituuteen liittyvä asia.

Tuo tuulen kääntyminen on muuten hyvä käydä tarkistelemassa ennen kisaa. Olin eilen ajoissa alueella ja nuo shiftit oli havaittavissa jo silloin. Eilen mittaristoon oli kytketty myös kompassi (joskin hidas) ja sain ennen kisaa tarkisteltua TWA:ta alueella. Kisassa en sitten kuitenkaan päässyt ajamaan sinne mihin halusin...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you :)
One stupid question, is the boat in question a boat racing, I do not see any Delphia's on the score sheet.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

harald wrote:
alex wrote:
Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too. :)
Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you :)
I'd say it is. The Delphia is not racing - RRS don't apply to her. I can pass between Estelle and Delphia - there is enough room. Estelle starts to lift me up with RRS and I am not allowed to lift the Delphia with COLREGs - it creates an impossible situation for me. That's why Estelle couldn't lift me. Delphia is an obstruction because she is not under RRS.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

BTW, what does "vendata" exactly mean? To tack? Vocabularies are quite unaware of the term...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yes, but under colregs you're supposed to pass at a safe distance from the boat being passed.

Interesting this, when there are multiple sets of rules on top of eachother. All to be decided within seconds when the situation arises.

You're right that you're not allowed to lift the Delphia. But what if Estella in this case would have protested you. In other cases the windward boat gets protested out, if it doesn't protest the next boat to windward. In that case the windwardmost boat gets disqualified.

But now you can't protest the windward boat, since it isn't under RRS.

Maybe the proper way would be to hail the Delphi get the fsck out of here :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

alex wrote:BTW, what does "vendata" exactly mean? To tack? Vocabularies are quite unaware of the term...
To tack, correct. I guess dictionaries are quite useless for all these Swennish-terms originating from Swedish but then transferred to Finnish form.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

alex wrote:BTW, what does "vendata" exactly mean? To tack? Vocabularies are quite unaware of the term...
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Venda
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote: Paaralla ajellessa oli kuitenkin aikaa miettiä ja kun kohtasimme toisella kertaa ajoin ns. liian alas , jotta saisimme Olgan tekemään vendan hieman liian aikaisin. Lopputulos oli juuri se mitä ajattelin eli samaan aikaan kun Olga lähti vendaamaan me vedimme purjeet taas kryssi asentoon ja saimme ajettua vanhan vauhdin turvin ylemmäs ja Olgan rinnalle siten, että etäisyyttä veneiden välille jäi riittävästi. :wink:
Ei tuollaista ilkeilyä saa tehdä kun joku yrittää kiltisti vetäistä leebowta eteen :)
Toisaalta ei se silti ihan täysin onnistunut koska ette pystyneet pitämään meitä lukossa vaan pääsin sitten vendaamaan pois vapaisiin lähempänä leikkaria. Olisi ehkä kannattanut ajaa vielä vähän enemmän meidän päälle jos olisit huomanut että meillähän venda meni pieleen kun purje jäi kiinni kaidetolppaan. Nyt pääsimme siis purjehtimaan käytännössä vapaissa ja sivuttaiseroa oli vielä sen verran että pääsimme vendaamaankin pois vapaasti.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote: Olisi ehkä kannattanut ajaa vielä vähän enemmän meidän päälle...
...ensi kerralla sitten toisella tavalla ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply