harald wrote:
No kiitos itsellenne. Mutta ei se teidän vauhtinne oikein riitä vielä siihen että voittaisitte lenssillä tasoitusten jälkeen?
Kuule kyllä sellainen ihme on nyt tapahtunut, että sillä pitkällä lenssillä kohti melkkiä voitimme tasoitusten jälkeen sua 10 sekuntia. OMG, olen mykistynyt ja krapulassa eilisten kuohuviinikittajaisten jäljiltä
On track, laitan sen tonne kunhan vielä muistan miten sen resoluutiota sai pienemmäksi tota webbiapplettia varten.
I was few seconds late to start my timer, then I made a bad start, then all of the boats just sailed away and finally somebody turned off the wind so we reached the finish line at magnificent 1,5 knots. However, it was a good race, we all liked it.
harald wrote:
Niinpä, vaihdoitte siis meidän saavuttamisen paikan varmistamiseen Merelliin nähden. Tämä tuntuu hienolta
Sanoisin että pragmaattiselta enemmänkin, Antti oli saanut meidät kiinni trimmiongelmien takia ja sulla oli etumatkaa parisataa metriä. Perässä ajamalla ei sitä matkaa olisi ikinä saanut kiinni joten parasta oli suojella selustaa. Pitäisi kyllä jaksaa jotenkin virittää myös styyran puolelle joku kompassinäyttö kun nyt ei styyran halssilla näe ollenkaan suuntia joten arvailut suunnanmuutoksista ovat vähän sinnepäin.
Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too.
harald wrote:
Yllätti minuakin että se oli noin, kun muistikuva siitä että väliin ei kannata mennä oli niin vahva.
Muistikuvaa lienee jostain tilanteesta jossa väli on aika kapea, ja säännöissä on vaatimus sille että kun saavuttaa peiton pitää ensin antaa toiselle tilaa väistää.
Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too.
Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you
asalovuo wrote: Ajoimme jokaisen vendan pidemmälle pysytellen mahdollisimman kaukana Olgan pakeista ja Miessaarenselälle tultaessa kohtasimme ensimmäistä kertaa. Olga vendasi eteen kuten arvelinkin ja kun olimme valmiina siihen, vendasimme samaan aikaan pois.
Näin jälkikäteen katsottuna teiltä jäi aikamoinen sifti saamatta tuon takia. Ei sinänsä haittaa, sillä Olgakin tyri sen vendaamalla myös pois. Kun katsoo meidän trackia käärmesaaren jälkeen ymmärtää miksi.
En väitä että me olisimme huomanneet tuon radalla, kuin vasta jälkeenpäin kun sekä NF että Herska oli jäänyt reilusti.
Olin varsin hyvin tietoinen siitä että vasen laita oli se missä piti olla sinne halusin mutten päässyt...ja ekalla kerralla en ollut vielä keksinyt miten tilanteesta pääsee ulos.
Paaralla ajellessa oli kuitenkin aikaa miettiä ja kun kohtasimme toisella kertaa ajoin ns. liian alas , jotta saisimme Olgan tekemään vendan hieman liian aikaisin. Lopputulos oli juuri se mitä ajattelin eli samaan aikaan kun Olga lähti vendaamaan me vedimme purjeet taas kryssi asentoon ja saimme ajettua vanhan vauhdin turvin ylemmäs ja Olgan rinnalle siten, että etäisyyttä veneiden välille jäi riittävästi.
Vinsseille täytyy keksiä jotakin kun ne tuppaavat olemaan solmussa kokoajan ja jokainen venda on hankala. Itse en saa engelsmannia noihin mutta luulen, että vedän köyttä eri kulmassa joka estää solmuun menemisen. Uskoisin, että ensiviikolla vinssien alle on laitettu kallistus palikat katsotaan sitten auttoiko. Tämä on varmasti niin skuuttaustekniikkaan että skuuttaajan pituuteen liittyvä asia.
Tuo tuulen kääntyminen on muuten hyvä käydä tarkistelemassa ennen kisaa. Olin eilen ajoissa alueella ja nuo shiftit oli havaittavissa jo silloin. Eilen mittaristoon oli kytketty myös kompassi (joskin hidas) ja sain ennen kisaa tarkisteltua TWA:ta alueella. Kisassa en sitten kuitenkaan päässyt ajamaan sinne mihin halusin...
harald wrote:
Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you
One stupid question, is the boat in question a boat racing, I do not see any Delphia's on the score sheet.
Cage wrote: Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta?
You could not lift me in that case since the Delphia was an obstruction and you cannot drive me to obstruction. However you kept clear immediately after I shouted and the incident was minor. I would have protested you if you hadn't corrected your course. The poor Delphia got pretty much scared and turned away, too.
Is it an obstruction? You where the passing boat, but that doesn't take away the obligation of the Delphia to keep clear from you. You're supposed to keep your course while passing the Delphia, but the Delphia can't protest you
I'd say it is. The Delphia is not racing - RRS don't apply to her. I can pass between Estelle and Delphia - there is enough room. Estelle starts to lift me up with RRS and I am not allowed to lift the Delphia with COLREGs - it creates an impossible situation for me. That's why Estelle couldn't lift me. Delphia is an obstruction because she is not under RRS.
Yes, but under colregs you're supposed to pass at a safe distance from the boat being passed.
Interesting this, when there are multiple sets of rules on top of eachother. All to be decided within seconds when the situation arises.
You're right that you're not allowed to lift the Delphia. But what if Estella in this case would have protested you. In other cases the windward boat gets protested out, if it doesn't protest the next boat to windward. In that case the windwardmost boat gets disqualified.
But now you can't protest the windward boat, since it isn't under RRS.
Maybe the proper way would be to hail the Delphi get the fsck out of here
asalovuo wrote:
Paaralla ajellessa oli kuitenkin aikaa miettiä ja kun kohtasimme toisella kertaa ajoin ns. liian alas , jotta saisimme Olgan tekemään vendan hieman liian aikaisin. Lopputulos oli juuri se mitä ajattelin eli samaan aikaan kun Olga lähti vendaamaan me vedimme purjeet taas kryssi asentoon ja saimme ajettua vanhan vauhdin turvin ylemmäs ja Olgan rinnalle siten, että etäisyyttä veneiden välille jäi riittävästi.
Ei tuollaista ilkeilyä saa tehdä kun joku yrittää kiltisti vetäistä leebowta eteen
Toisaalta ei se silti ihan täysin onnistunut koska ette pystyneet pitämään meitä lukossa vaan pääsin sitten vendaamaan pois vapaisiin lähempänä leikkaria. Olisi ehkä kannattanut ajaa vielä vähän enemmän meidän päälle jos olisit huomanut että meillähän venda meni pieleen kun purje jäi kiinni kaidetolppaan. Nyt pääsimme siis purjehtimaan käytännössä vapaissa ja sivuttaiseroa oli vielä sen verran että pääsimme vendaamaankin pois vapaasti.