WHC 10/2013

Moderators: Petri, harald

Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Milloinhan sitä oppisi lähtemään? Reilusti myöhässä ja fleetin alla. Jäätiin muiden alle enkä halunut lähteä nostamaan enää lähemmäksi fleettiä. Tuntu että jouduttiin ajamaan ihan liikaa muiden peitossa. Näytti kuitenkin käärmesaaren itäpuolella että voitaisiin vielä päästä iskuetäisyydelle Olgasta & Merellistä, mutta ajoin reikään. Siinä Bjan pääsi edelle. Toiveissa oli päästä kryssimään rauhassa ja saada edessämeneviä kiinni, mutta kävi miten kävi. Kryssillä odotin ennusteen mukaista tuulen kääntymistä mutta aika vähän se taisi sillon vielä kääntyä? Saatin O&M:ää hyvin kiinni spinulla ja loppupätkällä, mutta matka loppui. Ehkä olis pitänyt jättää venda keskelle tekemättä muiden vendatessa ja toivoa nostoa rannasta...
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Startti oli taas surkea, kuten Harald tuossa aikaisemmin mainitsikin -> kaikkien takaa viidennestä rivistä jos hieman karrikoiden asiaa kuvailisi.
Joka tapauksessa meille jäi hienosti tilaa paremmin lähteneiden veneiden välissä. Pääsimme nostelemaan itsemme usean veneen ohi joista yksikään ei sen suuremmin viitsinyt lähteä nostattelukisaan vaan päästi meidät yläpuolelle?

Olga oli lähimpänä FE:nä kiikarissa, mutta Pete piinasi kryssillä ja emme päässeet ajamaan sinne mihin halusimme. Heitimme vendan paaralle ja takaisin styyralle vasta kun Herring oli riittävästi ohi.

Muut takana tulleet kärsivät vähintäänkin yhtä paljon pakeista ja tässä tullaankin siihen, että lähtö on saatava kulkemaan, jotta pääsee ajamaan vapaissa.

Poijulta punaiselle ajoimme Ariel (Maxi999) perälaudassa kiinni, pitäen huolen siitä etteivät he pääse yläpuolelle. Punaiselle saavuttaessa olimme hieman saavuttaneet Olgaa, Ariel otti sisäpaikan mutta ajoi kierron hieman pitkäksi. Jiippasimme merkin ja heidän välistä ohittaen heidät taas. Kryssille lähdettäessä olimme melkoisesti Olgan perässä ja tuota etumatkaa lähdimme ajamaan takaa. Ajoimme jokaisen vendan pidemmälle pysytellen mahdollisimman kaukana Olgan pakeista ja Miessaarenselälle tultaessa kohtasimme ensimmäistä kertaa. Olga vendasi eteen kuten arvelinkin ja kun olimme valmiina siihen, vendasimme samaan aikaan pois. Seuraavalla kerralla emme vendanneet vaan otimme vauhtia ja nostimme itsemme yläpuolelle.
Vihreän jälkeen Olga karkasi kun skuutti oli toista kertaa samassa kisassa solmussa vinssillä eikä trimmiä saanut kohdilleen. Spinnunostossa falli kiersi puomin väärältä puolelta joten nostokin kesti pitkään.

Vihreältä olisin tietysti halunnut ajaa kivikon yläpuolelta mutta sinne oli turha lähte nostattelukisaan eli ajoimme alabanaanilla. Kun lähestyimme maalia, tuuli alkoi taipua pohjoista kohti ja oli selviö, että joutuisimme vendaamaan vielä pari kertaa. Tuulta ei juuri ollut ja vendasimme takaisin ja ajoimme suoraan vihreätä kohti yrittäen saada mahdollisimman paljon vauhtia. Tämä kannatti ja pääsimme Olgasta ohi.
Maalissa siis järjettömän paljon jääneenä voittaja kolmikosta...

Kisa meni kokonaisuudessaan vapaita tuulia etsiessä.

Kiitokset taasen mie... eikun naisistolle siis Realle ja Tuulille.

Tracki ladattu... kello jätättää taas ainakin Olgaan nähden ei paljoa mutta kuitenkin ](*,)
Last edited by asalovuo on Wed Aug 28, 2013 23:44 pm, edited 1 time in total.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Hauska ilta jälleen! Veneessä mukana ensikertalaiset Otto ja Mikko, jonka lisäksi "vakiokalusto". Mikolle spinnukin oli uusi tuttavuus. Mikäs sen parempi kuin tehdä hänestä keulagasti.

Ennen kilpailua harjoittelimme spinnun nostoa tällä miehistöllä ensimmäistä kertaa. Jiippikin ehdittiin harjoittelemaan kunnolla kerran ennenkuin ranta tuli vastaan ja spinnu oli laskettava. Hieman jäit hutera olo harjoituskerrasta, mutta itse kisassa spinnumanööverit meni oikein mallikkaasti, samoin kuin koko kisa. Eipä olisi uskonut, että purjehdittiin tällä jengillä ensimmäistä kertaa. Olen myös todella tyytyväinen meidän tämän päivän kryssivauhtiin, joka näytti olevan kohdillaan. Jotain siis teimme oikein sillä saralla.

Startissa arvoin lähtöpaikkaa. Noin 3 minuuttia ennen lähtöä taisi päätös tulla siitä, että lähdetään vihreältä viitalta ja ilman spinnua, jotta ei haittaa, jos joku tulee nostattelemaan ja että itse olemme se joka pystyy nostattelemaan. Sen verran tiukalta tuulen suunta näytti spinnulle, etten halunnut asettaa meitä mahdolliseen nostokisaan spinnutonta venettä vastaan. Kääntelimme pari kierrosta pienellä etäisyydellä vihreästä viitasta ja lähdimme siitä tekemään hyökkäystä viivalle. Hiukkasen etuajassa tultiin ja jouduimme nostamaan linjaa pitkin. Anneli siinä samassa joutui viivan yli.

Lähdön jälkeen ajoimme hetken ilman spinnua. Tämä johtui oikeastaan kahdesta syystä. Hiukkasen arastelin tottumattoman miehistön kanssa spinnun nostoa tuulen ollessa tiukka spinnulle ja näytti siltä, että menemme ilmankin samaa vauhtia kuin spinnuveneet. Lisäksi en halunnut nostaa spinnua ennenkuin näimme, että lautakunta laski lipun Annelin uusintalähdön merkiksi. Kun selvisi, ettemme varastaneet niin nostimme spinnun ja minun arasteluni osoittautuivat tuhriksi. Spinnu vetoon ja menoks. Jostain syystä kuitenkin Merelli vaan vyöryi meidän yli ja vaikka hiukkasen nostattelin, niin en keksinyt mitään, millä olisimme saaneet Merellin pidettyä takanamme. Vihreällä vendatessamme Guy 27, Lisbeth ja Subbota? hengittivät niskaamme. Vendan jälkeen jäimme jonkun veneen paskoihin ja tarkoituksena oli vendata, mutta meillä ei ollut siihen tilaa. Hetken päästä olimme kuitenkin vapaissa tuulissa ja kryssimme poijulle.

Spinnuosuudella tulikin sitten seuraava mielenkiintoinen tilanne. Lisbeth hengitteli todella kovaan niskaamme. Nostatteluksihan se meni jälleen. Lopuksi Lisbeth leessä. Tässä vaiheessa tuulen puolelta mukaan tunki kisan ulkopuolelta joku Delphia. Menimme ohi leessä, mutta sitten se peittikin meidän tuulen, me pysähdyimme ja se kiihdytti jälleen hieman. Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta? :-k

Jiipille tultaessamme saimme pidettyä Subbotan, Lisbethin ja Annelin sen verran perässämme, ettei tarvinut antaa tilaa merkillä. Jiipin jälkeen perus spinnunostattelua poijulle saakka. Lisbeth kuittasi siinä vaiheessa Subbotan. Kryssille käänyttäessä olikin mielenkiintoista valita, että ketä koitamme pitää perässämme. Kuvittelin Lisbethin menevän kryssillä ohitsemme. Subbotan ja Annelin vendatessa jäimme kuitenkin vahtimaan Lisbethiä. Tässä vaiheessa loistava kryssikuntomme tänään tuli esiin. Otimme kaulaa Lissuun, Anneliin ja Subbotaan sekä saavutimme Bajania ja mielestäni myös Lilietä, tosin molemmat huomattavasti vielä edellä. Spinnuttelussa vihreälle viitalle Bajan näytti saavutettavalta. Sitten isot veneet tulivatkin siihen viemään tuultamme. Viimeiselle legille käännyttäessä Bajan oli vielä selkeästi edessämme, mutta jälleen näytti siltä, että saavutamme, mutta luultavasti emme pääsisi ohi ennen maalia. Ja sitten tapahtui se, mitä Max jo kuvailikin. Piinaamalla ja pakit genuassa liuimme maaliviivan yli. \:D/

Kiitos miehistölle, loistavasti meni!

EDIT: Milloinkohan sitä muistaisi laittaa trackin päälle...?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Olipas hauska kisa ;)

Kiitti Harald hyvästä kirityksestä! Tässä laskeskelin merkinkiertoajoista, että olemme saavuttaneet merkittävän merkkipaalun: emme enää häviä sulle keskikelin boatspeedissa tasoitusten jälkeen lenssillä! :) Sitten ohjelmassa kryssi - jossa VMGssä tulee tasoitetussa pataan vielä aika lujaa. Tämän jälkeen voidaankin siirtyä kilpapurjehduksen pyramidissa tasolle 2: reitinvalinta. Seuraavaa kuutta vuotta odotellessa ;)...

ville
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Mistäs löytyy päivitetty ranking? http://westhousecup.fi/ sivuilla viimeisin ranking-päivitys on 15.5....
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Rea wrote:Mistäs löytyy päivitetty ranking? http://westhousecup.fi/ sivuilla viimeisin ranking-päivitys on 15.5....
Tervehdys

Koita tuolta: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=251
Mielestäni siihen on päivitetty whc10:kin
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote: Ajoimme jokaisen vendan pidemmälle pysytellen mahdollisimman kaukana Olgan pakeista ja Miessaarenselälle tultaessa kohtasimme ensimmäistä kertaa. Olga vendasi eteen kuten arvelinkin ja kun olimme valmiina siihen, vendasimme samaan aikaan pois.
Näin jälkikäteen katsottuna teiltä jäi aikamoinen sifti saamatta tuon takia. Ei sinänsä haittaa, sillä Olgakin tyri sen vendaamalla myös pois. Kun katsoo meidän trackia käärmesaaren jälkeen ymmärtää miksi.

En väitä että me olisimme huomanneet tuon radalla, kuin vasta jälkeenpäin kun sekä NF että Herska oli jäänyt reilusti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

villee wrote: Kiitti Harald hyvästä kirityksestä! Tässä laskeskelin merkinkiertoajoista, että olemme saavuttaneet merkittävän merkkipaalun: emme enää häviä sulle keskikelin boatspeedissa tasoitusten jälkeen lenssillä!
No kiitos itsellenne. Mutta ei se teidän vauhtinne oikein riitä vielä siihen että voittaisitte lenssillä tasoitusten jälkeen? Suorassa ajassa kylläkin.

Onko Herskasta trackia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Cage wrote:Tässä vaiheessa tuulen puolelta mukaan tunki kisan ulkopuolelta joku Delphia. Menimme ohi leessä, mutta sitten se peittikin meidän tuulen, me pysähdyimme ja se kiihdytti jälleen hieman. Tässä vaiheessa Subbota saavutti meitä, meni meidän tuulen puolelle meidän ja Delphian väliin. Pakkohan siinä oli nostattaa. Katsoin, että siinä on jopa hieman tilaa väistyä. Hieman tiukka se väli taisi olla ja törmäyksen estääkseni en voinut nostaa muuta kuin pelästyttääkseni. Tämän tapahtuman seurauksena Delphian kippari onneksi ymmärsi, että meillä on kisa meneillään ja väistyi. Mitäköhän sääntökirja sanoo tästä tilanteesta? :-k
Kuten puhelimessakin puhuttiin niin tuo on vähintäänkin mielenkiintoinen tilanne. Saavuttavana veneenä teillä on väistövelvollisuus Delphiaan nähden siihen asti kunnes ohitus on "valmiina". Subbotaan nähden teillä ei ole mitään velvollisuuksia.

Subbotan taas on väistettävä teitä ja Delphiaa. Ja te saatte nostaa vaikka tallinnaan asti. Ette kuitenkaan saa nostattaa niin että sattuu jollekkin.

Säännöissä ei itsessään ole mitään tästä, mutta monessa casebook- ja sääntöpelitapauksessa suositellaan todella vahvasti että ei ikinä pidä purjehtia kahden lenssaavan veneen väliin. Siinä käy äkkiä niin että tapahtuu jotain, eikä oikeuksia sillä väliinmenevällä veneellä oikein ole.

Koitan tässä löytää vastaavan uk-sails pelistä kunhan kerkeän.

edit: UK-sails rule quiz on nykyään maksullinen?

Tuossa vastaava; http://game.finckh.net/situat/tit_gbr/vorw02_e.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Säännöissä ei itsessään ole mitään tästä, mutta monessa casebook- ja sääntöpelitapauksessa suositellaan todella vahvasti että ei ikinä pidä purjehtia kahden lenssaavan veneen väliin. Siinä käy äkkiä niin että tapahtuu jotain, eikä oikeuksia sillä väliinmenevällä veneellä oikein ole.

Koitan tässä löytää vastaavan uk-sails pelistä kunhan kerkeän.

edit: UK-sails rule quiz on nykyään maksullinen?

Tuossa vastaava; http://game.finckh.net/situat/tit_gbr/vorw02_e.htm
Tuossa linkissähän kaikissa tilanteissa sai mennä väliin, vaikka kahdessa tapauksessa ei mahtunut läpi ilman, että joku alkoi väistämään. Aika harvinainen tilanne oikeastaan olisi lenssillä se, ettei väliin saa mennä, jos peiton mahtuu saamaan. Selkeänä tietysti se, että on paaralla ja ainakin toinen edelläolevista on styyralla, mutta silloin voinee jiipata ennen väliinmenoa. Toinen mieleentuleva tilanne on sellainen, että muiden esteiden (veneitä, matalaa tms.) takia edelläolevat eivät kykyne tekemään tarpeeksi tilaa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote: Olga oli lähimpänä FE:nä kiikarissa, mutta Pete piinasi kryssillä ja emme päässeet ajamaan sinne mihin halusimme. Heitimme vendan paaralle ja takaisin styyralle vasta kun Herring oli riittävästi ohi.
Ennen lähtöä käytiin about seuraavanlainen keskustelu
Keula: "Tää spinnuköysien viritys menee nykyään jotenkin niin helposti, muistan että pari vuotta sitten oli aina joku naru väärässä paikassa"
Kippari: "Jooh, kaitpa se johtuu siitä että alkaa olla rutiinia jne."

Niin, ihan hyvä paitsi että spinnufalli oli pujotettu genuafallin ja etustaagin välistä ja tämä sitten aiheutti pienoista kaaosta ennen vihreää keppiä (ennen starttia tuota ongelmaan ei ilmennyt, ehkä siksi että ajoimme lenssikulmia emmekä tiukkaa slööriä) kun genua ei suostunut nousemaan yhtään ja spinnun alasrepiminen oli todella raskasta. No, senpä tuloksena sitten kryssin alku meni siiinä määrin aerodynaamisesti näppärästi että keulagasti oli purjeen ja kaiteen välissä virittelemässä falleja, yritin siinä sitten vain ajaa edessä olevan Charlottan kulmia, about ilman mitään tatsia siitä miten tuuli oikeastaan menee.
Lopputulemana ongelmakin sitten vasta ratkesi poijulla kun pudotimme genuan alas ja availimme falleja hetkeksi ennen spinnun nostoa.

Prkl, vielä säädin tuon trekbuddyn kellonkin erikseen, ei kai muu auta kuin alkaa keräämään tracki normipuhelimella ja pitää tuo vanha vain plotterina.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Rea wrote:Mistäs löytyy päivitetty ranking? http://westhousecup.fi/ sivuilla viimeisin ranking-päivitys on 15.5....
On se ranking sielläkin päivitetty, mutta jostain syystä se tahtoo laittaa tuollaisen jonkun vanhan timestampin sinne, taitaa olla siis tiedoston luontihetki, ei päivityshetki. Tuota ei vieläpä edes saa muutettua manuaalisesti joten kannattaa unohtaa se "päivitetty" ajankohta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Näin jälkikäteen katsottuna teiltä jäi aikamoinen sifti saamatta tuon takia. Ei sinänsä haittaa, sillä Olgakin tyri sen vendaamalla myös pois. Kun katsoo meidän trackia käärmesaaren jälkeen ymmärtää miksi.

En väitä että me olisimme huomanneet tuon radalla, kuin vasta jälkeenpäin kun sekä NF että Herska oli jäänyt reilusti.
Ei se ole Harald tyrimistä vaan ihan puhtaasti selustan varjelua, ei ole eka kerta kun separaatioahdistuksen tuloksena on sitten satojen metrien takamatka, sen takia päätin lähteä nopeasti Antin perään.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote: Tuossa linkissähän kaikissa tilanteissa sai mennä väliin, vaikka kahdessa tapauksessa ei mahtunut läpi ilman, että joku alkoi väistämään. Aika harvinainen tilanne oikeastaan olisi lenssillä se, ettei väliin saa mennä, jos peiton mahtuu saamaan. Selkeänä tietysti se, että on paaralla ja ainakin toinen edelläolevista on styyralla, mutta silloin voinee jiipata ennen väliinmenoa. Toinen mieleentuleva tilanne on sellainen, että muiden esteiden (veneitä, matalaa tms.) takia edelläolevat eivät kykyne tekemään tarpeeksi tilaa.
Yllätti minuakin että se oli noin, kun muistikuva siitä että väliin ei kannata mennä oli niin vahva. Tämä tilanne tosin vähän muuttuu kun tuulenpuoleisin vene onkin "siviilivene" ja sitä pitäisi väistää meriteiden sääntöjen mukaisesti. Eihän se ole varsinainen este. Väistövelvollisuus on vain vähän hullunkurinen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote: Näin jälkikäteen katsottuna teiltä jäi aikamoinen sifti saamatta tuon takia. Ei sinänsä haittaa, sillä Olgakin tyri sen vendaamalla myös pois. Kun katsoo meidän trackia käärmesaaren jälkeen ymmärtää miksi.

En väitä että me olisimme huomanneet tuon radalla, kuin vasta jälkeenpäin kun sekä NF että Herska oli jäänyt reilusti.
Ei se ole Harald tyrimistä vaan ihan puhtaasti selustan varjelua, ei ole eka kerta kun separaatioahdistuksen tuloksena on sitten satojen metrien takamatka, sen takia päätin lähteä nopeasti Antin perään.
Niinpä, vaihdoitte siis meidän saavuttamisen paikan varmistamiseen Merelliin nähden. Tämä tuntuu hienolta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply