WHC 8/2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote: ja järkkään vastatuulilähdön yksin.
Loistavaaa!!!!

Muistutamme sitten ensi viikolla tästä! :)
How hard can it be, Tomikin on tuota tehnyt.

koputtaa puuta ja toivoo sopivaa kaakkoisitä-tuulta ;)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei se niin vaikeaa ole. Valmistelee vain kaiken rauhassa, ja vaikka kuivaharjoittelee.

Laita lippu housuntakamuksista sisään, niin sinusta tulee lipun pää. Näin sinun on helpompi katsoa varastavat samaan aikaan kun teet jotain muuta.

Antille niin kyllähän me viime viikolla vedettiin kaksistaan Ponen kanssa. Nautittiin oikein siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

[quote="harald"][quote="Lilie"]Luovivauhti oli meillä tod. huono ja välillä tuntui että muutkin tulee takaa ohi. Ehkäpä ajoin vieläkin liian ylös ja vauhti pysähteli aaltoihin? [/quote]
Ehkä, tai sitten purjeet tekee sen että noin on ajettava. Paljonko sinulla oli lokissa vauhtia kryssillä?

Näytti siltä että saatte hyvin höjdiä (ts. keulanne osoittaa ylös).[/quote]

No joo, tuolla G1:llä joutui ajamaan aika ylös ettei kaatuisi puuskissa. Silti oli vaikeuksia välillä vaikka iso melkein auki. G3:een ei ehditty vaihtamaan kun heräsin vaihtoon vadta kun näin teidän vaihtavan (ja meillä G3 vm. 83 joten tuskin vauhti olis parantunu). Ehkäpä ois pitäny laskea pari napsua g:n skuuttiin löysää kuitenkin..

Lokiin en muista koko kisassa katsoneeni. Takapuoli kertoo miten mennään.

Nousuja tulee tuolla isolka mukavasti. Tosin kun ajoitte ohi niin iso joutui olemaan lähes löysä ja ajoin g:n langat pystyssä (sikäli kun tuolla kelillä ne lensi). Teillä oletan että g3 oli sisempänä eikä tartennu ajaa lankoja pystyssä?
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

harald wrote: Missä oli muuten muut FEneet?
Bajan vielä kesälaitumella. Ensiviikolla toivottavasti radalle.
Last edited by max on Wed Aug 14, 2013 23:10 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuolla kolmosella ajettiin kyllä tellarit melko suorina, vasta puuskissa ajoin niin että sisemmät rupesi nousemaan. Tuossa on sisäskuuteilla tosin se pieni ero ykköseen että sen skuuttikulma on aika paljon tiukempi kuin ykkösellä. Tämä tarkoittaa sitä että samalla kulmalla ykkönen pakkaa jo, kun kolmosella on vasta sisempi nousemassa.

Olin kyllä aika luottavainen kun tuo ykkönen oli meidän miehistönpainolle vähän liikaa välillä ja te olitte kolmistaan. Peik taisi sitten huomata punaisen viitan lähestyessä että teillä on vielä ne verkot mantookeissa, ettekä edes pysty hengaamaan. Silti oli kyllä yllätys mitä vauhtia tuolla kolmosella pystyi ajamaan, ja apparentti oli vielä alle 30°. Nopeus oli luokkaa 5,5-5,7 knotsia. Aika samoja nopeuksia ajettiin sitten loppujen lopuksi ykköselläkin, mutta sillä on apparentin saaminen alle 30° aika tarkkaa puuhaa.

Skuuttipiste kannattaa päästää pari naksua taakse tuossa kelissä ykkösellä, ja päästää vaikka genoan skuutista pari-kolme senttiä niin että isonkin voi twistata. Mutta jatkaa ajamista ylös tietenkin, tuossahan ei ollut vielä aallokkoa niin sai tasapainotella aivan veitsen terällä kaikki kryssipätkät. Minulla oli ainakin vaikeuksia poltella ylimääräistä speediä välillä, höjdinä. Olisikohan kaverit pulskistuneet sitten viime ORC-mittakirjan, ja olisi syytä tehdä uusi kovemmilla kryssinopeuksilla? Minähän en ole pulskistunut.. kröhöm

Hyvin ajatte kyllä, etenkin jos pelkällä takapuolella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Pitääkö joka vuosi joka keski-viikko ilta tähän aikaan elokuusta muistuttaa siitä että saat tuoda veneesi meidän satamaan, josta on vielä lyhyempi matka WHC-hen?
Vastaan nyt taas tänäkin vuonna, että meidän satamamestari saa teidän satamamestarilta tietyn määrän paikkoja, jotka sitten jaetaan niitä tarvitseville. Vastavuoroisesti teidän seura saa meiltä paikkoja, kun teidän satamassa on venetori. Uivan alta täytyy siirtää useampi sata venettä jonnekin, eikä ne kaikki mahdu naapuriseuroilta saataville paikoille. Jos menen pyytämään meidän satamamestarilta paikkaa, niin se voi olla teidän satamassa, tai meidän satamassa jossain viiden veneen kylkiparkissa sisimpänä, tai sitten jossain muualla. En kuitenkaan voi lähteä tuomaan venettä systeemin ohi teidän satamaan, kun sitten kukaan ei pysy kärryillä mitkä paikat teidän satamasta on käytetty...

Meidän satamamestarin hermot ovat sitä vähemmän kireällä mitä useampi hoitaa itse veneensä jonnekin muualle, kun se on muutenkin ylityöllistetty näin uivan aikaan. Kaiken lisäksi purjeveneellä ajaminen edestakaisin on oikeastaan ihan mukavaa, joten ei se nyt niin kamalasti haittaa jos vene on Porkkalassa.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No ei se Porkkala tosiaan mikään huono paikka sekään ole. Ja purkkarilla on tullut nyt "ajeltua" kaikki viikonloput loman jälkeen :)

Kaipasin vain teitä niin kovasti.

Olisin ehkä voinut sinulle jonkun paikan katsoa, meilläpäin ei ole stressiä kun teillä on se tori. Mutta arvailen hyvin miten nuo järjestelmät toimivat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Laitoin trackin sisään mutta timestamp on taas pielessä, hiton Trekbuddy näköjään vaatii sisäisen kellon olevan kunnossa että se toimii kunnolla.

Kuitenkin pikavilkaisulla ihan ok kryssi, lenssillä tosiaan se virhe että jäimme jibesetin jälkeen sinne vasemmalle kun tuuli kerta vielä jatkoi kääntymistä, sivutuulipätkillä taas ei sitten oikein pääse tekemään eroa joten eipä tuossa ollut mahiksia ottaa ketään kiinni.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oliko sinulla taas SIM-mitön känny?

Ja mikäs OK kryssi, jos jäätte 200 m 2700 m kryssillä? :)

Jos lähtö olisi ollut 18:10 niin Olgan track olisi aika hyvin paikallaan. Mutta kun se lähtö oli vasta 18:11.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, ei tosa plotteriluurissa ole SIM:iä, ei oikein tavallaan tartte mutta tässä asiassa kyllä sitten hieman kypsyttää Trekbuddyn logiikka.

Ja ei sitä kryssiä Charlotan kryssiin kannatakaan verrata :) Ei Olgaa kyllä näillä taidoilla ikinä saa kulkemaan samaa tahtia Charlotan kanssa ellei vedenalaisia osia ja rikiä pistä kuntoon.

Vertaan sitä lähinnä muihin lähelläolleisiin veneisiin, Anneli jäi kryssillä paljon ja Estrella (tätä assosioaatiota ei voi välttää, you've been tagged) vieläkin enemmän. Ja toisaalta pääasiassa kyllä ihan omaan itseeni, maileja pinnassa ei tosiaan ole tullut kesäkuun puolivälin jälkeen kauheasti ja etenkin vendat olivat ihan karmeita. Sikäli ihan hyvä ettei EspooGP:tä olekaan kun ei pahemmin ole aikaa käydä hakemassa tuntumaa.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Noniin, nyt ovat asiat universumissa jälleen järjestyksessä ja sijoitus juuri se, mikä sen kuuluukin olla kun kyseessä oman veneen toinen kisa. Positiivisena puolena kuitenkin se, että jälleen oppi jotain. Tällä kertaa se oli mittareiden huomioiminen, viime kerralla kun se jäi kokonaan pois. Paljoa ei ole viime kerrain puutteita ehditty korjaamaan, eli vene aika samanlainen kuin viime viikolla. Yllättävän hyvin mielestäni kuitenkin pysyttiin mukana vauhdissa, silloin kuin ajoimme muiden kanssa samaan suuntaan. Suurimmat puutteet tänään tulivatkin lähinnä taktiikan (tai siis mikä taktiikka?) ja boat handlingin merkeissä. Uutuutena oli myös ongelmat keulapurjeen skuutin kanssa, joka sotkeutui vinssillä lähes joka vendassa. Tälle pitää kyllä jotain tehdä.

Mukana veneessä allekirjoittaneen lisäksi tänään oli Emil, Uffe ja Martsu. Hyvä, että edes ehdimme mukaan starttiin. Ajanotto meni pieleen kuin tulkitsin lautakunnan punaisen lipun 5 min lippuna ja kellot käynnistettiin tämän mukaan. Eikä lähtöstrategiaa ehditty hiomaan, muuta kuin kääntämään vene sopivaan aikaan väärin laskevista kelloista. Olimme hieman aikaisia, joten ajoimme linjaa pitkin lähtömerkkiin saakka. Tämän jälkeen pudotus viivan yli ja spinnu ylös. Tämä olikin hyvä hetki varmistaa Olgan miehistöltä radan numero. Tämän jälkeen saimme kivaa kisailua vihreelle, jonka jälkeen käännös poijulle päin Olgan ja Annelin välissä. Poijulta eteenpäin olimme lähdössä kiertämään rataa toiseen suuntaan ja ihmettelimme miksi kaikki vetää rantaan päin. Siinä vaiheessa tulikin mieleen, että tosiaan, lautakuntahan nosti punaisen lipun. Ajoimme spinnulla ilman mitään suurempaa strategiaa, koitimme hieman leikata, kun näytti siltä, että muuten mentäis plattiksella koko spinnuosuus. Tuloksena viimeinen sija.

Seuraava jännittävä osio olikin sitten viimeinen kryssi vihreältä maaliin. Päätin olla piinaamatta tuuleen ja ihan suosiolla vetää matalampaa kurssia kuin Olga ja Anneli. Heti jos nostin samalle kurssille, niin vauhti hävisi. Yritin sen sijaan pitää venettä vauhdissa. Hetkellisesti näyttikin siltä, että suunnitelma toimii. Lopussa kuitenkin Olga ja Anneli molemmat selkeästi edessä.

Tästä sitten miettimään, että miten saadaan lisää vauhtia ja korkeutta. Genua olisi kyllä virtauslankojen puolesta jaksanut korkeammalle, mutta silloin hävisi vauhti. Aikaisemmista viesteistä päätellen olisi ilmeisesti kannattanut antaa hiukkasen löysää genuassa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ainakin se kannattaa huomioida että keli heikkeni aika paljonkin siinä kryssin aikana ja puuskatkin mielestäni tasoittuivat, meillä trimmaus muuttui ihan täysin siinä Käärmesaarten punvih-portin tienoilla juuri sen kompensoimiseksi.

Noissa nousukulmissa en usko että veneessäsi on mitään rakenteellista estettä ajaa edes meidän kulmia joten kyse on joko a) ajamisesta b) purjeista. Äkkiseltään helposti voi käydä niin että kun yrität nostaa venettä, teet sen liian rajusti ja et pääse keräämään apparenttia jolloin vauhtikaan ei sitten ole häävi liian nopean noston tuloksena.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä se trimmien hakeminen vain kestää, se on niin. Voin tulla mukaan kun menette Estelle-llä harjoittelemaan niin katsotaan joku perus lähtökohta.

Ja Petrin kommentti rauhallisista liikkeistä on erittäin validi. Pehmein käsin saa ajaa.

Trimmin tarve muuttui tosiaan reilusti kun aallokko väheni. Lopussa sai ajaa tiukin purjein skuuttipiste takana niin ylös kuin pystyi, aikaisemmin sai ajaa vähän pyöreämmillä purjeilla hitusen alas välillä. Kuinka paljon tai vähän niin vinkiksi että erittäin vähän eroa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Trimmin tarve muuttui tosiaan reilusti kun aallokko väheni. Lopussa sai ajaa tiukin purjein skuuttipiste takana niin ylös kuin pystyi, aikaisemmin sai ajaa vähän pyöreämmillä purjeilla hitusen alas välillä. Kuinka paljon tai vähän niin vinkiksi että erittäin vähän eroa :)
No me tiputettiin yksi napsu skuuttipistettä taaksepäin siinä maalikryssillä. Olisi pitänyt ottaa jo aiemmin, mutta yhä vähän hämää se että tota uutta purjetta voi ajaa normisetissä sen 2 napsua edempänä kuin vanhaa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:No me tiputettiin yksi napsu skuuttipistettä taaksepäin siinä maalikryssillä. Olisi pitänyt ottaa jo aiemmin, mutta yhä vähän hämää se että tota uutta purjetta voi ajaa normisetissä sen 2 napsua edempänä kuin vanhaa.
Tuliko rakea lisää samalla kun purje vaihtui?
Olli Niemi
Post Reply