First 31.7 luokkamestaruus 2013

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote: FE ja AE ovat vain nykyään armottomasti alivarusteltuja ja pieniä, jos ei kipparille itselleen niin sitten kipparin puolisolle. Tämä sitten johtaa siihen että veneestä kasvetaan ulos kun taas 317 teoriassa varmaan tarjoaa sellaisen pidemmän, ellei jopa monelle ihan lopullisen, pysähdyspaikan.
Tervehdys

Tämä elintason nousun myötä tapahtunut vaatimusten kasvu on selviö ja kiistämätön seikka. Kuka meistä suostuisi ajamaan 80-luvun pikkuisella perheautolla esim. Fian 127 tai Ford Fiesta, jos on nykyaikainen kulkupeli valittavissa. Jollain VW kuplalla ja Minillä on "kulttimaine", mitä ei oikein AE tai FE veneisiin voi liittää.

Petri wrote: Ei liene todellakaan ihan utopiaa että 2015/6 Firsteillä voisi olla SM-status kasassa jos vain vanhat venekunnat pysyvät ruodussa ja kasvu jatkuu nykyisenkaltaisena. Kai ainoa mitä voi toivoa on karmiva lama jotta veneitargetit tippuisivat taas FE-kokoluokkaan ;)
Firstien SM status olisi hieno saavutus. Ehkei kuitenkaan tuon lamasta haaveileminenkaan ihan hyvä asia ole. Meitä on moneksi ja meillä on erilaisia tarpeita. Itse en tähän tilanteeseen edes harkitsisi Firstiä, koska suurimman osan aikaa joutilaana makaava iso investoiti ei ole mielekäs. Toisaalta jos ei olisi rahasta kiinni, niin mikä ettei.
Petri wrote: Mutta tuo Petrin toteamus 7 hengen miehistöstä on kyllä aika karmaisevaa noin miehistönhankintamielessä.
Pitää olla aika hyvät välit sukulaisiin ja työkavereihin yms... Huh huh... Yhtään ei käy kateeksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri2 wrote: Viikonlopun lähdöt osoittivat armottomasti sen,jos veneessä oli vähemmän kuin 550 kg miehistöä (eli 7 henkeä) niin antoi jo runsaasti tasoitusta, kun veneitä yritään ajaa 7-9 m/s keissä G1:t ylhäällä.
Mutta eikös sunnuntaina parhaiten pärjännyt venekunta ajanut 5 hengen miehistöllä ja fokalla?

Kun kaikki tietävät, että kilpapurjehduksen suurin haaste nykyään on gastien löytäminen, eikö olisi mielekästä tiputtaa reilusti 31.7:n miehistöpainoa OD:ssä? Venehän on varsin simppeli, joten 4-5 hengellä sillä kilpailisi täysipainoisesti kelissä kuin kelissä. Loput 3 ovat vain painona oikeasti tarpeen. 400 kg riittäisi mainiosti!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri2 wrote: Viikonlopun lähdöt osoittivat armottomasti sen,jos veneessä oli vähemmän kuin 550 kg miehistöä (eli 7 henkeä) niin antoi jo runsaasti tasoitusta, kun veneitä yritään ajaa 7-9 m/s keissä G1:t ylhäällä.
Mutta eikös sunnuntaina parhaiten pärjännyt venekunta ajanut 5 hengen miehistöllä ja fokalla?

Kun kaikki tietävät, että kilpapurjehduksen suurin haaste nykyään on gastien löytäminen, eikö olisi mielekästä tiputtaa reilusti 31.7:n miehistöpainoa OD:ssä? Venehän on varsin simppeli, joten 4-5 hengellä sillä kilpailisi täysipainoisesti kelissä kuin kelissä. Loput 3 ovat vain painona oikeasti tarpeen. 400 kg riittäisi mainiosti!
Ainakin oman kokemukseni mukaan ison skuuttia on metrimäärällisesti sen verran että ison trimmaajalle on tarve, eli 5 hlöä olisi se minimimäärä veneelle, kovemmassa kelissä sitten mastomies voisi olla tarpeen mutta pianistikin kyllä pystyy stunttaamaan siinä hommassa, ei se vene niin pitkä kuitenkaan ole. Tuli sitä viimekaudella vedettyä yksi torstaikisa kolmistaankin ja emme olleet läheskään viimeisiä vaikka vähän tietoisesti haimmekin pientä spinnusählinkiä tiukalle strekille :)

Noin paperilla siis miehistömäärän tiputus olisi kätevää, mutta entä käytännössä ja entä jos keliä onkin se 12 m/s, alkaisi jo nopeasti olemaan iso reivikynnyksellä jos etupurjeita ei ole vaihdettavaksi pienemmiksi.
Sitten toisaalta taas jossain Suursaaressa lisämiehistö voisi olla tarpeen, joten pitäisikö painoraja vaihdella kisatyypin mukaaan.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Firstin isopurje ja spinnu eivät juuri Tempon purjeista eroa. Koskaan en kaivannut 5:ttä veneeseen ja ratakisassa pärjäsimme joskus hyvin kolmellakin.

Olen kiertänyt Suursaaren Firstillä ~12 m/s kelissä neljällä hengellä. Ei pienintäkään ongelmaa. Taisi olla mukana silloin kaksi muuta Firstiä, jotka olivat muutaman tunnin hitaampia.

Nykyistä venettä ajamme viidellä. Yksi "ylimääräinen" vaaditaan lähinnä spinnupuomin käsittelyyn. Yhdelle henkilölle puomin käsittely menee hyvn vaikeaksi jo 5 m/s tuulessa. Spinnu ja iso ovat yli 50% suurempia kuin Firstissä.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Olen täysin samaa mieltä Joakimin kanssa, että 550 kilon miehistöpaino on firstille aivan ylimitoitettu. Kaikki viidennen miehistönjäsenen päälle tulevat ovat käytännössä vain siirreltävää painolastia, mikä ei ole kovin motivoivaa heille eikä myöskään muille, kun veneessä ei mahdu kunnolla liikkumaan ja työskentelmään. Jos minä olisin puuhamiehenä luokkaliitossa, lähtisin ilman muuta valmistelemaan muutosta luokkasääntöön siten, että miehistöpainon maksimi olisi esim. 450 kg.

Firstien menestys on mun mielestä ihan odotettua, koska se on ainoa "nykymittapuulla" varteenotettava cruiser/racer, jolla voi ajaa OD kisoja. Firsti on nykypäivän Express. X-99 meinasi tuossa välissä ottaa tämän paikan, mutta barduunoineen ja vähemmän sisustettuna se taitaa olla liian vanhanaikainen, vaikka muuten hintansa ja kokonsa puolesta sopisi lokeroon.

Se mikä tässä on isoin ongelma on, että kun Express maksaa 10 k¤ ja Fe 15 k¤ niin Firstit taitavat keikkua jossain 60-70 k¤ luokassa, eli kustannusloikka on valtava. Itsellänikin olisi varmaan firsti jos olisi paksumpi lompakko.

Valitettavasti mukaavuusvaatimusten nousun myötä tämän harrastuksen kustannustaso on karannut taivaisiin (varustamon näkökulmasta). Tämä vaikuttaa myös siten, että kun harrastajat valikoituvat yhä enemmän lompakon ja yhä vähemmän purjehdusinnostuksen mukaan, niin kisaamisesta kiinnostuneiden venekuntien osuus on väistämättä pienempi.

Lykkyä tykö vaan Firsteille. Uskoisin että SM-status muutamien vuosien sisällä on ihan realistinen tavoite. Sitä statusta kannattaakin tavoitella, koska se tuottaa yllättävän ison hyppäyksen kisaamisen tasoon. Ainakin Expresseillä heti SM-statuksen myötä ilmestyi joka kisaan 2-4 "ylimääräistä" rokkistaraa muista luokista ja omankin porukan treenausinto kasvoi silmissä. Eiköhän eräätkin nimeltämainitsemattomat vanhat Express-jäärät ilmestyttäisi paikalle Kumitursaalla jos se SM status tulee...

T.

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kai noita Firstejä saa 40-50 tonnilla, ainakin Keski-Euroopasta. Pahempi ongelma kuin ostohinta on ehkä purjeet. Tuohan on kuitenkin hyvä perhevene, joten sitä kaipaavalle rahat eivät mene hukkaan. Kilpapurjesetin hinta on sitten jo varsin kova, enemmän kuin Express kilpapurjeineen.

Onhan 14 venee LM osoitus siitä, että SM on mahdollinen. Kuinka monta Firstiä on Suomessa? Aika hyvä osuus noista taisi olla mukana. Expressejä lienee Suomessa paljon enemmän, vaikka kisoissa noita on aika niukasti?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Onhan 14 venee LM osoitus siitä, että SM on mahdollinen. Kuinka monta Firstiä on Suomessa? Aika hyvä osuus noista taisi olla mukana. Expressejä lienee Suomessa paljon enemmän, vaikka kisoissa noita on aika niukasti?
Tosiaan Firstien kisakattavuus on varmaan ei-kisaveneistä aivan omaa luokkaansa (olkoonkin että tällä hetkellä varmaan aika moni Melges24:kin lojuu telakka-alueilla eikä kisaa), itse laskeskelin että 2 Firstiä olisi heti saatavissa (Kumitursas ja Sen) radalle tuon 14:sta jatkoksi. Miten monta 317:aa Suomessa sitten on, lienee hankalampi kyssäri, löytyisiköhän juorukirjasta infoa, entä netistä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kun purjehdin sunnuntaina emäsalosta kotiin tuli santahaminan eteläpuolella suomenlippuinen, mustapurjeinen ja SWE-purjenumeroinen F31.7 vastaan. Tämä siis samaan aikaan kun muut kisasivat melkin kohdalla. Kääntyivät ilmeisesti hevossalmeen. Eli kyllä niitä veneitä on vielä, jotka eivät kisaa.

Tuo ostohinta ei ole ainoa kustannus. Purjeet on toinen. Jos aramid-iso FEneeseen alkaa kakkosella, alkaa varmaan F31.7 veneen isopurje nelosella? Siistiä että tuon verran on tuon kokoisia veneitä radalla, jatkakaa samaan malliin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kaptah
alokas
Posts: 19
Joined: Tue Jun 05, 2007 13:21 pm

Post by Kaptah »

SPS:llä on ainakin yksi 31.7, joka ei kisaa. Silver Girl on veneen nimi...
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Hoskilla on vielä yksi aikaisemmin kilpaillut mastoton First laiturissa.

Tuliko 20 jo täyteen?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Onkohan tuo entinen Nea Nora (tai mikä nyt se Tukioitten vanha 317 olikaan) jo tullut esille noissa luvuissa, onhan sekin kisoissa käynyt mutta liekö nimi vaihtunut sittemmin?

Eli kyllähän noita löytyy, toki pari kriittistä askelta vielä on jäljellä SM-statukseen
1. Saada tosiaan kaikki houkuteltua radalle silloin kun LM:iä on
2. Saada vielä muutama purjehtija muuttumaan omistajaksi eli pientä overheadia venemäärissä olisi hyvä olla kohdan 1 epävarmuuksien takia
3. Pitää kaikki olemassaolevat veneet kyydissä, tämä on ehdottomasti se vaikein vaihe ja missä esim. FE-fleetti on menettänyt paljon veneitä vuosien varrella. Pääasiassa hävikki on ollut suurinta fleetin keskitason alapuolella ja on selvää, nyt ihan pientä paholaisenasianajajaa peliin, että jos nyt nähdyt ihan aikuisten oikeat ammattiavut alkavat yleistyä niin häntäpään fleetti saattaa alkaa äänestää jaloillaan ns. luokkakisoissa.
Tosin tiedä sitten eroaako maksettu ammattilainen kummoisesti siitä jos Harald repii joskus mukaan gastiksi Robaa yms. ;)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Onkohan tuo entinen Nea Nora (tai mikä nyt se Tukioitten vanha 317 olikaan) jo tullut esille noissa luvuissa, onhan sekin kisoissa käynyt mutta liekö nimi vaihtunut sittemmin?
Nora niminen 31.7 ajeli edellämme pläkässä koneella Hangosta Helsinkiä viikko sitten. Jäi Tammisaaren kansallispuistoon. Aika hyvä ehdokas ex. Nea Noraksi!

KoPun yksinpurjehduksessa kävi muutamana vuonna Tuulia-niminen 31.7, HTR:ssä näyttää olevan Bella ja Irene 31.7:t. Aiemmin kisoissa pyöri FRA-tunnuksilla joku vene jne.

Tuollaisessa ei-puhtaassa-kisaveneessä on pakko olla maassa paljon enemmän veneitä kuin yhteen kisaan olisi realistista saada. Ehkä 40 veneellä saa 20 kasaan? Onko jo yli 30 venettä maassa? Tuotantohan on lopetettu jo muutama vuosi sitten, joten ehkä noita ei hirveästi enää tule tänne.
Petri2
alokas
Posts: 12
Joined: Tue May 18, 2010 08:47 am

Post by Petri2 »

First 31.7 luokkaliiton ylläpitämiltä sivuilta löytynee 90% Suomessa olevista First 31.7 veneistä eli niitä löytyy 25 kpl. Tässä viestiketjussa nimetyt veneet löytyvät tältä listalta. 2 kpl näistä on HR rikisiä (Irene ja Tuulia), kaikki loput 23 kpl ovat LR rikisiä. Eli 56% Suomessa olevista First 31.7 oli menossa mukana.

http://www.first317.fi/blog/toiminta/venekunnat/
Petri2
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Expressejä oli joskus kun aloiteltiin muistaakseni jotain about 40 Suomessa. Kisakäyttöön tuotiin Ruotsista useita "uusia" yksilöitä, joten veikkaisin että kokonaismäärä nousi jonnekin 5-6 kymmeneen. Parhaimpina vuosina kisoissa kävi about 20-30 venettä (isoin sm muistaakseni 28 venettä kerralla), eli semmonen 50 % fleetistä on aika hyvä nyrkkisääntö. Mikä tahansa yli tuon rupee olemaan jo sitten puhdas kisavene.

Mun kokemusten mukaan yksittäisten veneiden houkuttelu "väkisin" mukaan on toimiva konsepti ihan fliitin alkuvaiheessa, mutta tästä eteenpäin uudet venekunnat ovat todennäköisemmin sellaisia, jotka hankkivat firstin ajatuksenaan myös kilpailla sillä. Jos joku firstin omistaja olisi vähänkään kiinnostunut kisaamisesta, kyllä se tuommoseen yli 10 veneen fliittiin olisi jo mukaan mennyt kokeilemaan...

V.
Petri2
alokas
Posts: 12
Joined: Tue May 18, 2010 08:47 am

Post by Petri2 »

Tällä hetkellä olisi yksi First 31.7 myynnissä, jos jotakin houkutta saada oma First 31.7 perhepurjehduksiin ja tulla mukaan jakamaan ikimuistoisia hetkiä radalla muiden First 31.7 purjehtijoiden kanssa. Kannattaa ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen.

T:Petri / petri.mustonen@first317.fi
Petri2
Post Reply