First 31.7 luokkamestaruus 2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Petri »

Handy wrote: Ensi viikonloppuna on Firstien luokkikset ja sitten HTR.
Pisti ihan silmään että radalla näyttäisi olevan 14 venettä, nopeasti ovat saaneet kyllä luokkaa kasvatettua ja kasvulle ei tunnu olevan rajoja kun näyttää luokkaan siirtyvän jatkuvasti uutta verta muista veneluokista. Vieläköhän momentumi riittäisi niinkin pitkälle että saisivat SM-statuksen kasaan, reservissä kun on ainakin vielä 2 kisaavaa venettä 14:sta päälle.

mode edit(hh): pilkottu GPS-dataloggeri aiheesta
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Petri wrote:
Handy wrote: Ensi viikonloppuna on Firstien luokkikset ja sitten HTR.
Pisti ihan silmään että radalla näyttäisi olevan 14 venettä, nopeasti ovat saaneet kyllä luokkaa kasvatettua ja kasvulle ei tunnu olevan rajoja kun näyttää luokkaan siirtyvän jatkuvasti uutta verta muista veneluokista. Vieläköhän momentumi riittäisi niinkin pitkälle että saisivat SM-statuksen kasaan, reservissä kun on ainakin vielä 2 kisaavaa venettä 14:sta päälle.
Ilmeisesti SM-status on pudonnut pois vähäisen osallistujamäärän takia. Sinänsä vähän harmillista kun lähtöjen sijat 1,1,5 ja 1,(7),2 riittivät lopputuloksissa 1. sijalle. :)

Nyt pitäisi viikonlopun 49852 jälkipistettä (9.8MB .gpx) siivota johonkin käsiteltävään määrään. 500 pistettä per lähtö?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Handy wrote:Ilmeisesti SM-status on pudonnut pois vähäisen osallistujamäärän takia. Sinänsä vähän harmillista kun lähtöjen sijat 1,1,5 ja 1,(7),2 riittivät lopputuloksissa 1. sijalle. :)
Onnittelut kuitenkin luokkamestaruudesta! Taisi veneeseen värvätty ammattiapu pistää teidät aika koville?
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Handy wrote:
Petri wrote:
Handy wrote: Ensi viikonloppuna on Firstien luokkikset ja sitten HTR.
Pisti ihan silmään että radalla näyttäisi olevan 14 venettä, nopeasti ovat saaneet kyllä luokkaa kasvatettua ja kasvulle ei tunnu olevan rajoja kun näyttää luokkaan siirtyvän jatkuvasti uutta verta muista veneluokista. Vieläköhän momentumi riittäisi niinkin pitkälle että saisivat SM-statuksen kasaan, reservissä kun on ainakin vielä 2 kisaavaa venettä 14:sta päälle.
Ilmeisesti SM-status on pudonnut pois vähäisen osallistujamäärän takia. Sinänsä vähän harmillista kun lähtöjen sijat 1,1,5 ja 1,(7),2 riittivät lopputuloksissa 1. sijalle. :)

Nyt pitäisi viikonlopun 49852 jälkipistettä (9.8MB .gpx) siivota johonkin käsiteltävään määrään. 500 pistettä per lähtö?
Ehkä tämän asian voisi siivota hieman sivummalle mutta eihän toki firsteillä SM-statusta ole ylipäätänsä ollutkaan, sen saamiseksi pitäisi edellisen vuoden LM:issä olla 20 venettä näin normaaleilla köliveneluokilla. Mutta varmasti hieman joustavaa tuokin on sitten loppupeleissä, kuitenkin siis teoriassa Firsteillä olisi mahiksia saada se 20 venettä LM:iin ja sitä myöten SM-status.

Mutta onnittelut toki silti täältäkin päin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Panu »

Petri wrote: Pisti ihan silmään että radalla näyttäisi olevan 14 venettä, nopeasti ovat saaneet kyllä luokkaa kasvatettua ja kasvulle ei tunnu olevan rajoja kun näyttää luokkaan siirtyvän jatkuvasti uutta verta muista veneluokista. Vieläköhän momentumi riittäisi niinkin pitkälle että saisivat SM-statuksen kasaan, reservissä kun on ainakin vielä 2 kisaavaa venettä 14:sta päälle.

mode edit(hh): pilkottu GPS-dataloggeri aiheesta
Tervehdys

Jotain on Firstien luokassa tehty oikein, kun suksee on tuollainen. Taitaa olla kalusto hankittu pääsääntöisesti nousevan talouden aikoina. Toisaalta oli veneissä panostettu varusteisiinkin, kun vain parissa veneessä oli iso dacronia ja muissa laminaattia. Keuloita ei löytynyt kuin laminaattia keltaista ja mustaa.

Luokan sisällä on valtava tasoero. Ensimmäisen ja viimeisen ero on mantereen mittainen. Monella manoveerit tapahtuivat kuin hidastetussa filmissä. Ainoastaan huuto kuului normaali nopeudella. Siinä missä x99 ja albinit vetivä klungassa firstit vetivät jonossa. Kyllä se siitä harjoituksen mukaan tasottuu, kun kokemus ja taidot kehittyvät.

Ehkä hurjin tilanne oli ylämerkillä, kun first tuli paaralla zonelle ja suoraan styyran albinin kylkeen. Kolahdus oli kova ja sen jälkeinen hiljaisuus merkittävä.

Minä seurasin kisoja livenä albinin kannella. Kovaa ja hauskaa oli vääntö.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Joakim »

Panu wrote: Siinä missä x99 ja albinit vetivä klungassa firstit vetivät jonossa.
En ollut nyt paikalla, mutta oliko ero luokkien välillä tosiaan tuollainen? 14-veneen klunga on tietysti pidempi kuin 4:n tai 7:n. Viimeksi kun olen noissa kisoissa ollut, oli myös X-99 ja Express -klungat varsin pitkiä. Lähdimme silloin yhtäaikaa X-99:ien kanssa Firstillä ja tulimme yleensä maaliin ennen hitaimpia X-99:jä, vaikka tuuli oli sopivan kevyttä 99:lle. Paria vikaa Expressiä sai taas odottaa pitkään seuraavaa lähtöä odotellessa, kun taas luokan kärki purjehti hitaimmat Firstit kiinni ja ohi.

Tuloslistat, varsinkin X-99:t, ovat erikoista luettavaa. Järjestys on kaikissa 6:ssa lähdössä identtinen poislukien yhden veneen sijoitus kahdessa viimeisessä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Panu »

Joakim wrote:
Panu wrote: Siinä missä x99 ja albinit vetivä klungassa firstit vetivät jonossa.
En ollut nyt paikalla, mutta oliko ero luokkien välillä tosiaan tuollainen? 14-veneen klunga on tietysti pidempi kuin 4:n tai 7:n.
Tervehdys

Ei tuo luonnehdinta ihan kaukana totuudesta ole. Kyllä tasoero oli huikea. Peräpään firstit eivät oikein pysyneet expressin vauhdissa ei kryssillä eikä lenssillä. Kyllä noin paljon isompi ja nopeampi vene pitäisi mennä ohi niin että heilahtaa. Kärjessä oli ilmeisen tiukkaa. En tarkemmin sitä seurannut, kun keskittyminen oli omassa suorituksessa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Joakim »

Panu wrote: Kyllä tasoero oli huikea. Peräpään firstit eivät oikein pysyneet expressin vauhdissa ei kryssillä eikä lenssillä.
Tuota en lainkaan epäile, mutta eikö tasoero ole yhtä huikea myös noissa kahdessa muussa (tai missä vaan suomessa purjehdittavassa) luokassa?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: First 31.7 luokkamestaruus 2013

Post by Panu »

Joakim wrote:
Panu wrote: Kyllä tasoero oli huikea. Peräpään firstit eivät oikein pysyneet expressin vauhdissa ei kryssillä eikä lenssillä.
Tuota en lainkaan epäile, mutta eikö tasoero ole yhtä huikea myös noissa kahdessa muussa (tai missä vaan suomessa purjehdittavassa) luokassa?
Tervehdys

Vastaukseni on kyllä ja ei. "Vanhat" luokat, joissa samat veneet ovat ajaneet vuosia erot eivät ole niin suuria kuin "uusissa" luokissa. Haaste luokalla on saada aloittelijat nostamaan tasoaan niin, että motivaatio säilyy ja veneet pysyvät radalla.

Meillä tämä on tarkoittanut selkeää avoimmuutta trimmeistä ja manoovereista. Olen kädestä pitäen käynyt aika monessa veneessa katsomassa rikin ja purjeiden trimmit sekä treenaamassa erikoistilanteet. Oppi on mennyt kiitettävästi perille ja olen useamman kerran saanut turpaanikin radalla näiltä opastetuilta. Gastikoulumme on myös tukenut uusia veneitä saamaan miehistöasiat kuntoon.

Tämähän on suomalaisen yhdistystoiminnan keskeisimpiä tehtäviä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kun miettii niitä mittavia rahallisia ja ajallisia panostuksia mitä kuuden kärki on Firsteissä tehnyt, niin eron muihin kuuluukin näkyä. Jätkät ovat vetäneet tiukkaa treeniä ammattilaisten valmennuksessa ja ilman, purjeita on uusittu tiuhaan, pohjat kiiltää, veneet on siivottu tyhjiksi jne. Kyllä se harmittaisi, jos se ei missään näkyisi...

Lisäksi First-luokassa on ihan samanlainen tahto saada uusia venekuntia mukaan kisoihin kuin meilläkin, ja kyllä se vaan meilläkin klunga jakautuu, kun mukana on tuoreempia naamoja.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep, kyllä tuo Master Class-touhu on varsin asennehommaa ja ehdottomasti nopein tapa nostaa tasoa, fenepuuhissa ollaan ehkä pidetty turhankin matalaa profiilia ja yritetty pärjätä omin neuvoin. Toisaalta tässä sitten helposti juuri hävitään se PR-peli ja shitbox vaikuttaa entistä enemmänkin shitboxilta missä ei purjehdita tosissaan. No, eipä meillä kukaan aidosti treenaakaan mutta tämä on paljolti valittu tie, seuraamus toki sitten on se ettei luokalla ole ehkä ihan samanlaista vetovoimaa ja huolimatta siitä että feneitä on merkittävästi enemmän vesillä, osanottajamäärät kisoissa ovat mitä ovat.

Kyllähän mekin tuota konseptia taisimme yrittää mutta Weba feidasi homman sillä kertaa, kai olisi pitänyt tarjota rahaa vastineeksi kun kymmenien purjeitten tilaus on vain kärpästen surinaa :)
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Olli wrote:Taisi veneeseen värvätty ammattiapu pistää teidät aika koville?
Jep. Kuri oli kova ja virheistä sai kuulla, mutta toisaalta opittiin paljon uutta lyhyessä ajassa. Kun kova työ näkyy myös tuloksissa niin se kannustaa yrittämään.
Petri2
alokas
Posts: 12
Joined: Tue May 18, 2010 08:47 am

Post by Petri2 »

Olen Joakimin kanssa samaa mieltä, että kansallisella tasolla luokka kuin luokka jakautuu eri kokoisiin klungiin. Tasoeroille ei vain voi mitään. Halukkailla on mahdollista oppia lisää kärkipäänveneiltä ja tietoa on jaossa, jos sitä haluaa saada.

First 31.7 luokka on mielestäni erittäin avoin rikitrimmitietojen, purjeidentrimmien ja ylipäätänsä kaiken sen tiedon jakamisen suhteen, millä veneiden vauhtia voidaan parantaa. Luokassa tiedetään erittäin tarkkaan, millä rikitrimmeillä viikonlopun kisat käytiin. Yksi asia ei vielä tee mestaria, vaan kaikkien asioiden pitää loksahtaa kohdalleen - eikä siitä pienestä tuuristakaan haittaa ole.

Uusien venekuntien haaliminenkaan ei ole kovin suuri haaste.
Suurin haaste on löytää motivoituvut porukka treenaamaan yhdessä ja
tekemään töitä veneiden vauhdin parantamiseksi. Master Class antaa hyvät eväät jatkaa ja kokeilla opittua. Jos Master Classin kustannuksia ajattelee venekunnan näkökulmasta, millä tahansa vähänkään kisaavalla porukalla on mahdollisuus moiseen ryhmä-couchaukseen.

Viikonlopun lähdöt osoittivat armottomasti sen,jos veneessä oli vähemmän kuin 550 kg miehistöä (eli 7 henkeä) niin antoi jo runsaasti tasoitusta, kun veneitä yritään ajaa 7-9 m/s keissä G1:t ylhäällä. Eli yksi First 31.7 imaiseen lähes kahden FE83: miehistöt, kun halutaan ajaa kirkkaimista mitalleista. Tälläisen miehistömäärän löytäminen, treeni- ja kilpailuaikataulujen sovittaminen ei ole ihan helppoa - vain lahjattomat treenaa.

Tasoeroa tai ei, hienoa oli kuitenkin seilata kolmentoista muun First 31.7 venekunnan kanssa aurinkoisessa ja hyvä tuulisessa kelissä. Ja tämän päälle istahtaa saunanlauteille ja kerrata porukalla päivän startit, ylä- ja alamerkkitilanteet.
Petri2
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Erityisesti tuossa alkaa massa jo vaikuttamaan siinä määrin että ns. modernia retkivenettä etsivä entinen tai nykyinen kilpapurjehtija näkyy Firstin varsin loogisena ratkaisuna yhdistää mökkeilyä ja puolivakavissaan kisailua. Jos tarjolla alkaa olla isommissa kisoissa lähes 20 veneen fleettiä niin kyllä siinä jo kehtaa kisata, etenkin jos sopivia vastuksia löytyy ylhäältä, alhaalta ja keskeltä. Karu tosiasia on ettei mitään vaihtoehtoja ole kun esim. FE ja AE ovat vain nykyään armottomasti alivarusteltuja ja pieniä, jos ei kipparille itselleen niin sitten kipparin puolisolle. Tämä sitten johtaa siihen että veneestä kasvetaan ulos kun taas 317 teoriassa varmaan tarjoaa sellaisen pidemmän, ellei jopa monelle ihan lopullisen, pysähdyspaikan.

Ei liene todellakaan ihan utopiaa että 2015/6 Firsteillä voisi olla SM-status kasassa jos vain vanhat venekunnat pysyvät ruodussa ja kasvu jatkuu nykyisenkaltaisena. Kai ainoa mitä voi toivoa on karmiva lama jotta veneitargetit tippuisivat taas FE-kokoluokkaan ;)

Mutta tuo Petrin toteamus 7 hengen miehistöstä on kyllä aika karmaisevaa noin miehistönhankintamielessä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri2 wrote: Tasoeroille ei vain voi mitään. Halukkailla on mahdollista oppia lisää kärkipäänveneiltä ja tietoa on jaossa, jos sitä haluaa saada.
Tervehdys

Tasoero oli selvästi radalla näkyvissä. Kuten Olli totesikin, niin pitäähän sen näkyä. Kommentti ei ole moite vaan havainto. On selvää, kun luokka elää kovaa kasvua on uusia veneitä, kippareita ja miehistönjäseniä radalla ja jossain sen harjoittelun hedelmät pitää näkyä.
Petri2 wrote:First 31.7 luokka on mielestäni erittäin avoin rikitrimmitietojen, purjeidentrimmien ja ylipäätänsä kaiken sen tiedon jakamisen suhteen, millä veneiden vauhtia voidaan parantaa. Luokassa tiedetään erittäin tarkkaan, millä rikitrimmeillä viikonlopun kisat käytiin. Yksi asia ei vielä tee mestaria, vaan kaikkien asioiden pitää loksahtaa kohdalleen - eikä siitä pienestä tuuristakaan haittaa ole.
Avoimmuus on avain luokan kasvuun. Vanhanaikaisella mestari - kisälli asenteella ei nykymaailmassa saada mitää hyvää aikaan. Haaste on saada innostus pysymään yllä motivaatio kisaamiseen kasvamaan. Treeniin käytettyjen tuntien ja purjehdittujen merimailien mukana kyllä ne erotkin luokan sisällä siitä pienenevät.
Petri2 wrote: Uusien venekuntien haaliminenkaan ei ole kovin suuri haaste.
Suurin haaste on löytää motivoituvut porukka treenaamaan yhdessä ja
tekemään töitä veneiden vauhdin parantamiseksi. Master Class antaa hyvät eväät jatkaa ja kokeilla opittua. Jos Master Classin kustannuksia ajattelee venekunnan näkökulmasta, millä tahansa vähänkään kisaavalla porukalla on mahdollisuus moiseen ryhmä-couchaukseen.
Maailmanmestari veneessä, joka ei halu purjehtia on aika hyödytön. Halu ja into oppia on tie eteenpäin ja ainoastaa sen päälle voi rakentaa.
Petri2 wrote: Viikonlopun lähdöt osoittivat armottomasti sen,jos veneessä oli vähemmän kuin 550 kg miehistöä (eli 7 henkeä) niin antoi jo runsaasti tasoitusta... ...Tälläisen miehistömäärän löytäminen, treeni- ja kilpailuaikataulujen sovittaminen ei ole ihan helppoa - vain lahjattomat treenaa.
Sama painoetu näkyi myös expresseissä. Vaikka kaikilla oli 4 henkeä veneessä oli painavasta miehistöstä etua kryssillä. Kalenterin sovittelu on tyypillinen ongelma. Se vain korostuu pääluvun kasvaessa.
Petri2 wrote: Tasoeroa tai ei, hienoa oli kuitenkin seilata kolmentoista muun First 31.7 venekunnan kanssa aurinkoisessa ja hyvä tuulisessa kelissä. Ja tämän päälle istahtaa saunanlauteille ja kerrata porukalla päivän startit, ylä- ja alamerkkitilanteet.
Tuohon ei voi kuin yhtyä ja lisätä, että hyvänolontunnetta kasvattaa ratakisa formaatti, joka on mielestäni saaristo kurvailua paljon opettavaisempi, haasteellisempi ja viihdyttävämpi. Risto K lanseerasi tuosta saunapurjehduksesta termin "karatepurjehdus", joka kuvaa hyvin keskusteluun osallistijien käsien liikkeitä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply