Petri2 wrote: Tasoeroille ei vain voi mitään. Halukkailla on mahdollista oppia lisää kärkipäänveneiltä ja tietoa on jaossa, jos sitä haluaa saada.
Tervehdys
Tasoero oli selvästi radalla näkyvissä. Kuten Olli totesikin, niin pitäähän sen näkyä. Kommentti ei ole moite vaan havainto. On selvää, kun luokka elää kovaa kasvua on uusia veneitä, kippareita ja miehistönjäseniä radalla ja jossain sen harjoittelun hedelmät pitää näkyä.
Petri2 wrote:First 31.7 luokka on mielestäni erittäin avoin rikitrimmitietojen, purjeidentrimmien ja ylipäätänsä kaiken sen tiedon jakamisen suhteen, millä veneiden vauhtia voidaan parantaa. Luokassa tiedetään erittäin tarkkaan, millä rikitrimmeillä viikonlopun kisat käytiin. Yksi asia ei vielä tee mestaria, vaan kaikkien asioiden pitää loksahtaa kohdalleen - eikä siitä pienestä tuuristakaan haittaa ole.
Avoimmuus on avain luokan kasvuun. Vanhanaikaisella mestari - kisälli asenteella ei nykymaailmassa saada mitää hyvää aikaan. Haaste on saada innostus pysymään yllä motivaatio kisaamiseen kasvamaan. Treeniin käytettyjen tuntien ja purjehdittujen merimailien mukana kyllä ne erotkin luokan sisällä siitä pienenevät.
Petri2 wrote: Uusien venekuntien haaliminenkaan ei ole kovin suuri haaste.
Suurin haaste on löytää motivoituvut porukka treenaamaan yhdessä ja
tekemään töitä veneiden vauhdin parantamiseksi. Master Class antaa hyvät eväät jatkaa ja kokeilla opittua. Jos Master Classin kustannuksia ajattelee venekunnan näkökulmasta, millä tahansa vähänkään kisaavalla porukalla on mahdollisuus moiseen ryhmä-couchaukseen.
Maailmanmestari veneessä, joka ei halu purjehtia on aika hyödytön. Halu ja into oppia on tie eteenpäin ja ainoastaa sen päälle voi rakentaa.
Petri2 wrote: Viikonlopun lähdöt osoittivat armottomasti sen,jos veneessä oli vähemmän kuin 550 kg miehistöä (eli 7 henkeä) niin antoi jo runsaasti tasoitusta... ...Tälläisen miehistömäärän löytäminen, treeni- ja kilpailuaikataulujen sovittaminen ei ole ihan helppoa - vain lahjattomat treenaa.
Sama painoetu näkyi myös expresseissä. Vaikka kaikilla oli 4 henkeä veneessä oli painavasta miehistöstä etua kryssillä. Kalenterin sovittelu on tyypillinen ongelma. Se vain korostuu pääluvun kasvaessa.
Petri2 wrote: Tasoeroa tai ei, hienoa oli kuitenkin seilata kolmentoista muun First 31.7 venekunnan kanssa aurinkoisessa ja hyvä tuulisessa kelissä. Ja tämän päälle istahtaa saunanlauteille ja kerrata porukalla päivän startit, ylä- ja alamerkkitilanteet.
Tuohon ei voi kuin yhtyä ja lisätä, että hyvänolontunnetta kasvattaa ratakisa formaatti, joka on mielestäni saaristo kurvailua paljon opettavaisempi, haasteellisempi ja viihdyttävämpi. Risto K lanseerasi tuosta saunapurjehduksesta termin "karatepurjehdus", joka kuvaa hyvin keskusteluun osallistijien käsien liikkeitä.