Ei EspooGP:tä elikäs Sprinttikisaa sen sijasta

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 609
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo » Sun Aug 25, 2013 20:53 pm

Keli oli mitä mainioin vaikka tuuli aiheuttikin pientä harmia radan pystyttämisen suhteen.
Ehdittiin näköjään ajamaan viisi lähtöä (sekosin laskuissa toisen jälkeen) mikä oli varsin hyvin noin lyhyessä ajassa.
Veneessä puolikas Rea (sormi tikattuna) ja BC:n miehistöstä lainaan saatu Henri.
Yksikään lähtö ei tänään mennyt hyvin, ei ajoituksen eikä paikan valinnan suhteen. Toisessa lähdössä selkisi, että vasen laita oli paljon parempi, joten sinne yritettiin. Tuntui varsin mukavalta tulla ylä merkille paaralla ja saimme kuin saimmekin spinnun varsin nopeasti vetoon eikä styyralla tulleet päässeet kuittaamaan ohitse.

Mokista suurin sattui viimeisen lähdön alamerkin kierrossa ja Estelle pääsi ajovirheeni seurauksena puikkaamaan yläpuolelle ja ohi... tällästä en ole kyllä moneen vuoteen onnistunut tekemään. Tilanne harmitti sinänsä koska olimme ajaneet ohi lenssillä, saaneet järjestettyä sisäpaikan ja sitten mokaan merkin kierron :oops: .

Kivat kisat oli joka tapauksessa. Suurkiitokset kaikille kisajärjestäjille!

Tilinro tullee kaiketi tähän thrediin tai sitten meiliin...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Sun Aug 25, 2013 22:24 pm

Tuuppasin omat trackini tuonne
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=223

No, tuollaisessa 350m kryssissä on paha sanoa paljonko mikäkin merkkaa mutta se on selvää että äärilaidoissa kyllä oli eroa. Käytännössä kaisakulma ja tiukka merkinkierto olisi kai ollut patenttiratkaisu tuohon keliin, ehkä vähän turhaankin sitä yritti välillä hakea konservatiivista ratkaisua ja ottaa venda siihen 100m leikkarista ts. normaalisti ihan hyvälle paikalle. Mutta jos kryssi on 350m niin 100m "väärää laitaa" on jo prosentuaalisesti paljon.

Sikäli harmi koska tuntui että fleetti hajosi liikaa noin kevyessä kelissä, keväisen Sprintin tapaista tiukkaa vääntöä ei ollut juurikaan ja lenssit olivat turhankin leppoisia. Yhä tosin harmittaa tuo yhden lenssin virhe neloslähdössä missä hävisimme miltei 2 sijaa huonolla jiipillä ja vieressä ollut Charlotta otti 3 veneenmittaa kaulaa. Okei, ehkä ei olisi pitänyt vetää jiippiä spinnun lentäessä vain osittain kun skuuttien päässä ei ollut ihan normaalia trimmituntimäärää mutta en oikein tiedä olisiko oikein Charlottan allekaan kannattanut jäädä jolloin Estelle olisi varmasti saanut kiinni. Toki tuo vasemman laidan etu ehkä vaikutti tuossa hieman, kanavoituikohan merituuli hieman voimakkaampana siellä Stora Ådholmenin kapeikoissa ja siksi vasemmalla oli painetta enemmän vai tuuli eri suunnnasta? Mittarimiehet ehkä pystyvät valaisemaan asiaa hieman enemmän.

mrian
alokas
Posts: 2
Joined: Mon Aug 26, 2013 11:03 am

Post by mrian » Mon Aug 26, 2013 11:57 am

Hauska kisa, yllättävän suuria eroja saatiin aikaiseksi noinkin lyhyellä radalla. Harvoin on pidemmälläkään radalla expressien ykkösen ja kakkosen ero yli 10 min.

Voisiko joku valaista tuota pistelaskua? En löydä orderista mainintaa poisheitosta, mutta tuloksissa on huonoin jätetty pois. Lopputulokseen sillä ei ole vaikutusta, kunhan ihmettelen.

Kiitokset Charlotan ja Priscan porukalle järjestelyistä. Toivottavasti tästä saadaan perinne myös expressien kisakalenteriin.

-mrian

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Aug 26, 2013 12:02 pm

Sääntöjen mukaan on aina yksi poisheitto, oli sitten vain kaksi osakilpailua. Tyhmää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Mon Aug 26, 2013 12:05 pm

Moi

Eli pistelaskuhan on normaali ISAF:n laskentaperuste, jonka speksit löytyvät esim. tuosta
http://game.finckh.net/reg_gbr/rrs_ap_a.htm

Ts. kun mitään muuta ei sanota, huonoin tulos jätetään pois nettotuloksesta. Tyypillisestihän vaaditaan esim. 5 lähtöä että on yksi poisheitto mutta tämä määritellään kilpailukohtaisesti, nyt asiaa ei oltu määritelty joten huonoin lentää pois riippumatta lähtöjen määrästä. Jotenkin tuota 5 lähdön minimiä on alkanut ajattelemaan itsekin määritelmänä mutta tosiaan joskus asia avautui että ei se ihan niinkään ole.

Toki harmittaa Expressien puolesta että merituuli alkoi niin myöhään (no, ennakoitavaakin kai) koska meillä kisa oli ihan kivaa kisaa kun taas teillä ei ehkä ihan niin sprinttiä. Olen samaa mieltä että tällaiset kisat riittävän suurilla lähtömäärillä ovat aivan ykkösiä sekä kisa- että treenimielessä ja en mitenkään vastusta jos samaa konseptia tahdotaan kokeilla vastaisuudessakin luokkien välillä.

mrian
alokas
Posts: 2
Joined: Mon Aug 26, 2013 11:03 am

Post by mrian » Mon Aug 26, 2013 13:33 pm

Ok, pistelasku selkisi. Aina oppii jotain uutta.

Henk. koht. ei olisi haitannut, vaikka olisi aloitettu vasta klo 13, mutta järjestäjälle tämä aikataulu sopi paremmin. Tuuli nyt oli mitä oli, mutta muuten ei olisi voinut olla paljoakaan parempi sää.

-mrian

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2204
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Mon Aug 26, 2013 15:09 pm

Tervehdys

Kylläpä oli kivat kisat. Tämä sprint-formaatti on mitä viihdyttävintä purjehdusta. Ei tule hengetöntä tilannetta, missä istuttaisiin rennosti laidalla ja ihailtaisiin maisemia. Ei todellakaan. Koko ajan saa painaa täysillä ja manooverit seuraavat toinen toistaan ilman, että syke ja hengitys ehtii tasaantumaan. Tämähän maistuu ihan urheilulta.

Meillä tehtiin "demokraattinen" tehtävien jako. Odotettavassa kevyessä kelissä varasin itselleni keulamiehen osan ihan veneen painotussyistä. Trimmarin ja pinnamiehen paikat jakoivat Jani ja Max sopuisasti. Max trimmas, Jani ohjasi ja homma toimi kuin junan vessa. Jokainen hoisi tonttinsa erinomaisesti \:D/ .

Ekassa startissa emme kuulleet yhtää merkkiä, joten sokkona mentiin muiden imussa, joten myöhässä oltiin ja vedettiin toisten perässä maaliin asti. Myöhemmissä lähdöissä oltiin hieman tarkempia ja tuloksetkin paranivat. Nelos startti otettiin aivan nappiin. Napattiin paalupaikka Charlotan edestä lautakunnan vierestä ja täydessä vauhdissa linjalla oikeaan aikaan. Varmalla purjehduksella ensimmäisenä maalissa. Jee täähän toimii... :D.

Ainoa kysymys, joka jäi eilisestä kaivamaan mieltä oli MILLOIN TÄTÄ HERKKUA SAA LISÄÄ 8) .

Päivän paras lohkaisu oli kommentti Gagelle Estellen ritsikka spinnunostattelusta, missä Estelle yritti turhaan pidätellä meitä takanaan. Homman nimihän on selvästi "push up" :rollsmile: .
Ystävällisin veneily terveisin PR

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2204
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Mon Aug 26, 2013 15:18 pm

mrian wrote:Hauska kisa, yllättävän suuria eroja saatiin aikaiseksi noinkin lyhyellä radalla. Harvoin on pidemmälläkään radalla expressien ykkösen ja kakkosen ero yli 10 min....

...Kiitokset Charlotan ja Priscan porukalle järjestelyistä. Toivottavasti tästä saadaan perinne myös expressien kisakalenteriin.

-mrian
Tervehdys

Tähän ei voi kuin yhtyä. Suuri hatunnosto ja kumarrus kaikille niille, jotka saivat tämän aikaan ja samalla hienoinen pyllistys Espoon GP:n peruuntumisen johdosta.

Näkisin hyvin mielelläni tämän kilpailun jatkossakin ja toivoisin siitä jopa perinnettä. Niin onnistunut tuo formaatti on, että ihmetellä ihan täytyy. Expresseillä oli valitettavasti eilen meitä huonompi tuuri tuulien kanssa, mutta sehän on purjehdusta. Toisella kertaa voi mennä ihan eritavalla ja toivottavasti se toinen kerta vielä tulee. Sen olen jo oppinut, että oli keli mikä tahansa, niin yleensä sama kärkiveneiden porukka löytyy sieltä tuloslistan yläpäästä. Onnihan tunnetusti suosii ammattitaitoa #-o .
Ystävällisin veneily terveisin PR

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Mon Aug 26, 2013 15:22 pm

Panu wrote: Nelos startti otettiin aivan nappiin. Napattiin paalupaikka Charlotan edestä lautakunnan vierestä ja täydessä vauhdissa linjalla oikeaan aikaan. Varmalla purjehduksella ensimmäisenä maalissa. Jee täähän toimii... :D.
Tossa teillä kävi sikäli hyvä tuuri siinä että Charlotta oli teidän takananne, olisin ehkä voinut sulkea teidät veneeltä mutta pelkäsin että jos lähden nostattelemaan överisti, takaatuleva Charlotta sitten ajaa meidän molempien alle ja kumpikaan meistä ei pääse lähtemään. Joten päätin sitten että annan teidän mennä ja Charlotta ei pääse pois takaata. Meidän kannaltahan sitten kävi siinä määrin huonosti että vaikka ajoimme about teidän perässä kölilinjalla niin virtaukset tuntuivat siinä määrin häiriöisiltä että heitin vendan pois ja tuolla rata-alueella missä vasen oli vahva se tietenkin oli aikalailla lopullinen tuomio menestykselle ko. lähdössä.

Sikäli hauskaa että Annelin lähtövoiton jälkeen olen laskevinani että tämän kesän FE-ranking/WHC-kisoissa FE-fleetin lähtövoiton on napannut jo viisi venettä eli aika merkittävä parannus aiempiin vuosiin vaikka lopputulokset ovatkin samaa kekkos-linjaa ;)
Charlotta
Merelli
Lisbeth
Olga
Anneli

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Mon Aug 26, 2013 22:23 pm

Kivaa oli ja kiitokset järjestäjille. Vaikka Bajan ei ollut liikkeellä, pääsin gastaamaan Anneliin. Oli vaihteeksi kiva olla muualla kuin pinnassa.

Tässä vähän videota ylämerkin kierrosta.
http://www.youtube.com/watch?v=SIATQjLzd0U

mhm
alokas
Posts: 12
Joined: Fri Aug 16, 2013 12:57 pm

Post by mhm » Mon Aug 26, 2013 23:13 pm

Kiitoksia kaikille sprinttikisaan osallistuneille Expresseille ja Feneille ajelehtivan lautakunnankin puolesta. Säätiedotuksista huolimatta iltapäiväksi sukeutui mitä mainioin purjehdussää (ennusteiden pohjalta ei pidä ikinä tehdä päätöksiä) ja Feneiden kisailua oli ilo seurata lautakunnasta. Samoin jälkipeli videoineen, trackeineen ja sotakoiran muistelmineen täällä foorumilla on hieno osoitus Feneiden aktiiivisuudesta!

Ehdotankin kolminkertaista hurraa-huutoa kuningas Haraldille luokkarajat ylittävän aktiivisuuden ja innostuksen ylläpitämisestä, joka tämänkin sprinttikisan teki mahdolliseksi.

Hurraa! Hurraa! Hurraa!

Manne

Cage
Hallitus
Posts: 637
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage » Tue Aug 27, 2013 06:34 am

Kiitos kaikille järjestäjille myös omasta puolestani! Oli aivan mahtava kisa ja loistavaa treeniä. Lisää tätä!

Petri, saadaanko lähdöt 3-5 myös juutuubiin? Etenkin lähtö 4 kiinnostaa. :)
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

Petri
FE-junkie
Posts: 3849
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Tue Aug 27, 2013 08:36 am

Cage wrote:Kiitos kaikille järjestäjille myös omasta puolestani! Oli aivan mahtava kisa ja loistavaa treeniä. Lisää tätä!

Petri, saadaanko lähdöt 3-5 myös juutuubiin? Etenkin lähtö 4 kiinnostaa. :)
Joo, pistin juuri valumaan (143 min...), placeholderina http://youtu.be/x-aOlRdrXKY

Kyllä se neloslähdön alamerkki on vielä vähän siinä ja siinä, nostin ehkä joku 5 astetta yli kryssikurssin siinä kierrossa mikä menee nyt vielä sellaiseen normaaliin kiertotoleranssiin :)

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Aug 27, 2013 12:19 pm

mhm wrote: Ehdotankin kolminkertaista hurraa-huutoa kuningas Haraldille luokkarajat ylittävän aktiivisuuden ja innostuksen ylläpitämisestä, joka tämänkin sprinttikisan teki mahdolliseksi.

Hurraa! Hurraa! Hurraa!

Manne
Ollaanpa sitä runollisia, kiitos :oops:

Hurraa sinulle itsellesi, taisi adrenaliini olla kovilla kun tuuppari ei lähtenyt nykäisyllä? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

mhm
alokas
Posts: 12
Joined: Fri Aug 16, 2013 12:57 pm

Post by mhm » Tue Aug 27, 2013 13:25 pm

Tämä vuodenaika kun kesä alkaa taittua syksyyn (ja purjehduskausi on enimmäkseen takanapäin) saa minut aina runolliseksi, mutta siitäkin huolimatta olet kiitoksesi ansainnut. Jos useammilla luokilla olisi yhtä tulisieluinen ja katu-uskottava mentori, niin fliitit olisivat isompia tai ainakin elinvoimaisempia.

Sitä paitsi netissä vellovan vihapuheen aikakautena jonkun pitää ylläpitää tasapainoa :D

No, munkin on aivan pakko päästellä vähän vihapuhetta: vihaan perämoottoreita ja vältän niiden käyttöä aina kun mahdollista - kyseessä oli tuliterä ja kesyttämätön Honda.

Manne

Post Reply