WHC 5/2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 5/2013

Post by Petri »

Virheitä täynnä oleva kisa joka päättyi sitten juuri ja juuri kelvollisesti. Vakioporukka kasassa joten ehkä mentiin turhankin löysin rantein, taktiikkana oli lähteä vauhdilla keskellä linjaa kun lähtölinjalla tuulietu poijulla ei tuntunut merkittävältä (noh, sitä se oli sitten vihreällä...) ja tahdoimme päästä vapaisiin täysillä vauhdeilla ja teknisesti se onnistui mutta...

Keulagasti katsoi että oltiin yli, pientä hakua tosin tuossa vielä päällä mutta kun suomen lippukin nousi niin takaisinhan sitä mentiin. Manööverit paluussa menivät pieleen kun piano vähän jäätyi genuaskuutin kanssa, lopulta paljastui että Charlotta oli se joka meni yli. Joten aika hyvällä takamatkalla fleetin perään.

Alempana kun oltiin niin nenille tuleva tuuli sitten kostautui ja piti tehdä parikin vendaa merkille tultaessa kun gastit arpoivat leikkareita vähän miten sattuu :) Mutta tekemällä oppii.

Kryssillä punaiselle kepille sitten taas tuli tehtyä pari todella huonoa vendaa, purjetrimmi oli aika hakusessa ja valuimme Bajanin rinnalle (juuri pariin otteeseen olimme crossanneet sen edestä) ja lopulta lee-bow-polttoon. Ei siis oikein kulkenut, noh, ehkä FE-sprinttiä varten virhekiintiö alkaa olla täynnä.

Lenssivaiheessa sitten spinnu ylös sekunteissa eli manööverit kyllä toimivat porukalla jolla on kuitenkin 100+ ratalähtöä takana. Mutta vauhtia ei vain ollut, eikö me enää osata trimmata vai onko tuo vm 2009 spinnu sitten vain jo liikaa elämää nähnyt näihin uudenkarheisiin verrattuna. Vihreällä kepillä sitten päätimme että ajamme Varsasaaren rantaan hakemaan shiftiä mantereen puolen sadepilvistä päin.
No kääntyihän se tuuli ja ajoimme melkoista banaania suoraan maaliin mutta eipä se auttanut kun vasemmalla laidalla taas tuuli näemmä yltyi ja veneet sitten vetivät kovilla leikkauksilla maaliin ainakin solmua kovempaa.

Sijoitus siis viides, Lilie tuntuu olevan nyt erittäin kovassa tikissä ja yhtään virhettä ei voi tehdä jos tahtoo ko veneen voittaa. Merelli otti ylivoimaisen voiton, Charlotta varmaan nousee ylös viikonloppuna ja Harald hinkkaa pohjaa 24/7 Fe-sprinttiä varten :)

Tracki, näytti menevän nimitagi jotenkin pieleen mutta nimetön vene on sitten Olga :)
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=209

Tosiaan ensi viikolla työreissulla Ruotsissa joten osaltani WHC jää väliin, en tiedä onko venekään sitten liikkumassa jos muukin porukka on töissä kiinni yms.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuolla on näköjään tuloslistauksessa nyt WHC 5/2013 isi-luokka, olen varmaan väärässä luokassa :)

Taas 100° sifti kisan aikana, ja taas väärin. Myöhemmin lisää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Image

Sateenkaari oli ihan kiva.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Olipa taas kisa. Tilanteita riitti.

Ennen kisan alkua haettiin trimmejä pariinkin otteeseen, kun tuuli muuttui. Ensin tuuli hiljaa ja sitten tuuli lujempaa, jonka vuoksi skuuttipisteen kanssa iteroitiin. Ehkä pitää tehdä skuuttipisteistä ajossa säädettävät...?

Poijun pää tuntui (=mutu) lähdössä selkeästi paremmalta. Lähtötaktiikka vain oli hakusessa, joten mentiin muiden mukana. Ei kuultu lähdössä äänimerkkejä. Ilmeisesti niitä ei annettu? Lähtöajastin kuitenkin päälle 4 minuutin kohdalla. Lähtö ihan perus, Merelli ja Charlotta edessä. Charlotta varasti ja Charlotan ollessa meidän edessä hieman alla päästettiin Charlotta kohteliaasti hakemaan maaliviiva uudestaan.

Matkalle vihreälle vauhtia ei oikein tuntunut löytyvän. Alussa oltiin Merellin paskoissa, mutta niiden olisi pitänyt jossain vaiheessa hävitä... Jokin oli pielessä ja mutta en tiedä mikä. Vauhtia ei vain löytynyt. Charlotta (ja muut) saavutti kovaa kyytiä ja ennen kivikkoa oli jo meidän ohi. Lilié nosti kurssia meidän yli ja rupesi nostattamaan Charlottaa. Vihreälle tultaessa Anneli oli saanut meihin peiton ja sisempänä veneen annettiin Annelille merkkitilaa. Vihreältä jatkettiin styyralla kunnes Anneli heitti vendan. Matkalla ekalle punaiselle poijulla Olga ja Anneli ohitti meidät. Päästiin onneksi kuittaaman melko pian Olga kuin myös Anneli. Anneli ajoi selkeästi liian tiukilla skuuteilla ja meillä oli venevauhti isompi. Vähän mietein, että meneekö vauhdilla tuulen alapuolelta veneen mitan päästä ohi ja niin se meni. Kääntömerkille tultaessa Anneli ja Olga taas Bajanin takana.

Kääntömerkiltä spinnu ylös rintsikoille. Otettiin spinnu alas, selviteltiin ja uudestaan ylös. Tässä välissä Anneli ja Olga menivät ohi ](*,)

Spinnuttelun aikana saatiin välimatkaa kurottua umpeen ja lopulta tultiin peräkanaa maaliin Charlotta, Anneli, Olga ja Bajan. Hyvä kisa, ja tilanteita riitti.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Lähtö osui pienen säätämisen jälkeen nappiin, Bajanin takaa kohti linjaa täydellä vauhdilla. Charlotta lasketteli linjaa pitkin alas hieman liian aikaisin ja joutui ajamaan linjasta yli väistäessään meitä. Hieman jännitin olimmeko mekin varastaneet, mutta kun lippu putosi alas, hommaa jatkettiin. Lähdön ajoitus osui siis kohdilleen ja kellokin toimi loistavasti äänimerkkien kuuluessa loistavasti. (kiitokset Sampsalle).

Alun jälkeen ajoimme vihreälle ylimpänä veneenä vapaissa tuulissa eikä sen suurempia ongelmia tuntunut olevan. Vihreä kierrettiin toisena Mary FF31:stä seuraillen. Ajatuksena oli vendata heti paaralle, mutta Mary teki sen ensin. Jatkoimme styyralla siis sen verran, että emme jäisi Maryn sotkemiin tuuliin. Teimme vendan kuitenkin hieman liian aikaisin koska Mary piinasi kryssillä ja saimme sitä kiinni samalla valuen sen peittoon.

Teimme korjaavan vendan ja sitten takaisin paaralle.
Paaralle vaihtaessa skuuttaaja sai nykäistyä vinssille kunnon engelsmannin joka ei ilman toista vinssiä auennut ja hukkasimme tässä kohtaa melkoisesti aikaa.

Poiju muistettiin kiertää ;) ja punaiset viitat kierrettiin ilman sen suurempia ongelmia.
Lenssillä tuntui puuttuvan vauhtia ainakin Charlottaan nähden ja kun saavuimme vihreälle oli Charlotta perälaudassa kiinni. Olin ajatellut ajaa viittaportin läpi kivikon eteläpuolitse ja kun Haraldkin näytti tekevän niin jatkoimme suunnitellulla strategialla. No Charlotta jiippasi pois ja lähti kohti rantaa. Tuulta tuntui olevan hyvín keskellä, joten jatkoimme kohti maalia samalla halssilla. Teimme jiipin viitoilla ja kun tuuli kääntyi sopivasti, saimme hyvän leikkauskulman maalia kohti. Mary näytti aluksi ehtivän peittämään meitä mutta saimme nostettua heidän edestä yläpuolelle.

Muutamia virheitä lukuun ottamatta hieno kisa. vielä jos aurinko olisi paistanut niin ilta olisi ollut täydellinen.

Kiitokset miehistölle hienosti sujuneesta kisasta. =D>
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Eilen veneessä Harri ja Jani

Purjehdusilta alkoi kivasti, kun tultiin veneelle huomattiin Windex ottaneen hatkat. En tajua miten, mutta Windexistä ei ollut kuin tikku pystyssä ja loput teillä tietymättömillä. Samalla alkoi sataa. Ajeltiin koneella lähtöalueelle ja pidättäydyttiin viimeiseen asti purjeiden nostosta. Tarkoituksena oli pitää edes tellarit mahdollisimman pitkään kuivina, kun ei Windexistäkään olisi apua.

Viime hetken purjeiden valmistelu ja trimmin haku johti kauheaan kiireeseen lähtölinjalle. Harri sai 4 min merkin kiinni nähdessään lipun lautakunnassa, tosin luuli sitä 5 min merkiksi. Pyörittiin lähtöviivan alapuolella päämäärättömästi, kunnes 30s ennen paukkua venda ja pusku linjalle. Nähtiin Charlota varastus ja linjan uudelleen haku. Oltiin niin pahassa paikassa toisten paskoissa, että lähes kaikki vetivät yläpuolelta kokka kohisten ohi. Taisi meillä olla trimmikin hieman hakusessa, kun emme oikein tietäneet mistä tuuli. Nosto ylöspäin vapaisiin, trimmari hereille ja lähtihän se venekin liikkeelle. Vihreälle tultaessa saatiin Bajankin kiinni ja peitto sisäpaikan kera käätömerkille.

Käännettiin kokka kohti Ådholmin kärkeä. Moni heti lähti oikealle. Me otettiin hieman höjdiä ja sen jälkeen venda. Ajatuksena oli päästä seuraavalle merkille vendaamatta. Ei päästy. Poijulla venda, korkeutta, uusi venda ja jonossa muiden perässä. Max saavutti yritti ylä kautta, en päästänyt. Meni sitten alapuolelta ohi, kun meillä trimmaaminen oli täääysin hukassa, kun ei ollut tuntumaa tuulen suunnasta.

Punainen kierrettiin Bajan, me ja Olga varsin nipussa. Bajanissa oli ylimääräistä jumppaa spinnun nostossa. Olga yritteli ujuttaa meitä heidän varjoon, mutta oltiin hereillä. Näin mentiin aina vihreälle saakka, jossa me jiipattiin ja Olga ja Bajan jatkoivat vehkasaaren suuntaan. Uusi jiippi otettiin niin että ajettiin jättäen karikkot vasemmalle kaikua tarkkaillen. Päästiin vetämään nousevassa paremmalla kulmalla, kuin oikealla olleet. Tiukasti taas 4 fenettä nipussa maalissa.

Kivaa meillä oli, mutta tuon turhakkeen Windexin puuten tuntui häiritsevän ainakin henkisesti. Hauskaa on, että tämä OD tuottaa tiukkoja kisoja missä jokaisesta nukahduksesta taikka virheestä rankaistaa sija tai kaiksi. OD rules Ok.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Moi
Eilen Valpurissa Suski ja Ville.

Lähtö oli huono, kuulin vain yhden paukun, ennenkuin tuli lähtölaukaus. Ei kisa kyllä siihen kaatunut. Ensinnäkin vihreällä kepillä katsoin leikkarin väärin ja yritin kiusata veneen väkisin merkin ohitse sillä tuloksella, että sain vauhdin pysähtymään oliko Se Olgan eteen :(

Kryssiosuudella Jennin liian lyhyet skuutit lähti kahdessa vendassa karkuun ja siinä kohtaa oli kilpailu meidän osalta ohi.

Ehkä sitten ensikerralla... Voisihan noita vendoja harjoitellakin, mutta kun gastit on niin lahjakkaita ;)

-Jankka-
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Phew, kotiaskareet suoritettu.

Charlottan track lisätty. Siirsin sitä ensitestin jälkeen -1490 sekuntia, näyttää suht oikealta. Tuo SeaClear2 ei sittenkään siirrä PC:n kelloa GPS-kellon mukaan ja TrekBuddy ei ollut tallettanut trackia jostain syystä (painoinko ehkä No käynnistettäessä sitä?).

Veneessä allekirjoittaneen lisäksi Peik ja Pone. Rannasta lähtiessä oli hiukan vetistä joten piti pukeutua.

Lähtöalueella oli sillai semi-kevyttä tuulta, joten asennoiduin siihen että linjalle pitää mennä ajoissa. Sivuvastainen-lähtö styyran halssilla tarkoittaa että linjalla pitää olla vauhdissa ja yläpuolella. Lähestyttiin poijua paaralla, mutta jostain syystä olin tällä kertaa Peikin arvioinnista huolimatta liian aikainen ja jäin jarruttelemaan sekä laskettelin -20 s kohdalla alaspäin ja jouduimme väistämään täydellä höyryllä tulevaa Merelliä ja jouduimme linjan yli.

Tällä kertaa näimme liput rannassa, ja käännyimme takaisin uusintalähtöön.

Kun uusintalähtö oli suoritettu olimme odotetusti melko viimeisiä. Venen kulki tällä hiukan avonaisella kurssilla aika hyvin, ja klunga joka oli leessä oli vielä selvästi hitaampi. Ohitimme kareikon kohdalla Bajanin täpärästi, ja saavutimme Liliétä saavuttaen peiton tuulen puolella. Mary taisi kiertää vihreän viitan ekana, Merelli toisena ja NF kolmantena.

Lilié ajoi taktisesti todella hyvin merkin lähestymisen ja pystyi murtamaan peiton. Näin olimme selvästi perässä. Onneksi seuraavalle merkille ei ollut suoraa kryssiä, vaan pystyimme jatkamaan styyralla jonkin matkaa, NF:n takaa ja Lilié vendasi heti.

Kohta olimmekin sekä NF:stä ohi, ja Liliéstäkin täpärästi.

Näytti siltä että poijulle, ja etenkin punaiselle ei päästä yhdellä halssilla. Etenkin kun purjehdimme "porukassa". NF:n kanssa tuli pieni tilanne kun vendasivat päälle, mutta onneksi heidän ST-fokkansa ei jaksanut kiihdyttää venettään niin pääsimme leen kautta puhki. Venda vielä toiseen kertaan ja punaisen lähestyessä Liliékin joutui tekemään hiljasessa vauhdissa tuplavendan merkin lähellä. Jäivät aika hyvin tässä. Anneli lähestyi nokka kohisten, mutta en tiedä saavuttivatko ikinä Lilién.

Alkoi Merellin metsästys™.

Merelliä saavutettiin ehkä muutama veneenmitta pätkällä punaiselta viitalta punaiselle joten kaikki toivo ei kannattanut heittää kankkulan kaivoon. Merkin kohdalla spinnu vetoon nopeammin kuin Merellissä ja tyyntyvässä kelissä lähestyttiin vanhalla lattealla spinnulla kohtalaisesti.

Vihreän lähestyessä keli tyyntyi vielä lisää, ja tuli pikku puuskia vasemmalla kääntyen. Ajoimme melko kuumia kulmia saavuttaaksemme Merelliä syvyys-suunnassa ja Merelli ajoi takisesti kypsästi alas ja hitaasti pitäen itsensä meidän ja seuraavan merkin välillä.

Vihreän kohdalla Merellin etumatka ei ollut ollenkaan saavuttamattomissa, ja jatkoimme nostaen kohti miessaaren selän kareikon eteläpuolta.

Hetken mielijohteesta tuntui siltä että nostatteli ja jiippasimme pois. Varsasaaren lähestyessä tuntui todella hyvältä, sai lasketella alas koko ajan kun tuuli kääntyi enemmän vasemmalle koko ajan. Tunne oli väärä. Tuuli jatkoi kääntymistä vielä enemmän ja kääntyikin loppujen lopuksi sen 100 astetta kauimmaisen punaisen kierron jälkeen.

Kun lenssillä ollaan oikealla, ja tuuli kääntyy vasemmalle ei siitä hyvä seuraa.

Ja nyt tulee se kohta josta olen oikeasti iloinen, jos me valitaan väärä laita niin sieltä tulee seuraava vene ohi! Ensin Merelli sai tämän uuden tuulen ja lähti noin 1,5 knotsia kovempaa slööräämään kohti maalia kun me jouduimme lenssaamaan 3 kn nopeudella uuden tuulen mukana. Ja tässä tämän FEne-fleetin hienoutta, Lilié tulleen vasemmalta myös ohitti tässä reippaasti ja takaa tulevat Olga, Anneli ja Bajan lähestyivät uhkaavasti. Lopussa etumatka riitti näihin edellämainittuihin ja kuten tavallista ei muista venetyypeistä tarvinnut välittää.

Hieno kisa kaiken kaikkiaan, ja nyt alkaa oikeasti näyttämään siltä mitä odotin jo muutama vuosi sitten. Jos tekee virheen niin oikealta ja vasemmalta ohitetaan. Loistavaa!

Toivottavasti Lilié miettii vakavasti Hankoon tulemista, sen verran on tuulen lukutaitoa ja taktista silmää veneessä että suosittelen ja odotan innolla että he osallistuvat.

Kiitos, ensi keskiviikkona uutta matoa koukkuun mutta ennen sitä FE-sprint maanantaina. Muistakaa myös että viimeinen ilmoittautumispäivä siihen FE-sprintiin on sunnuntaina!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Kun lenssillä ollaan oikealla, ja tuuli kääntyy vasemmalle ei siitä hyvä seuraa.
Tämä nyt jäi itselle vähän epäselväksi, tuulihan kääntyi siis käytännössä vastaan päin eli pystyimme/jouduimme ajamaan alemmaksi ja tätä myöten suoraan kohti maalia. Jos kääntymä olisi pysynyt, vasemmalla olleet veneet olisivat joutuneet kryssimään maaliin ja oikealla laidalla (lenssillä katsoen siis) olevat olisivat taas jatkaneet yhä lenssiä/slööranneet maaliin.

Toki nyt kun kääntymä oli juuri sopivan mittainen pääsivät vasemman laidan veneet kokka kohisten maaliin ja me taas jouduimme ajamaan normaaleja hyviä lenssikulmia, 30 astetta lisää kääntymää tai 30 astetta vähemmän ja tuo laita olisi ollut hyvä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ajattele sitä niin, että lähdet ylämerkillä ja tuuli kääntyy myötäpäivään. Tämä tarkoittaa slööriä jibe-setin jälkeen. Radan vasemmalla puolella olevat / oikealla lenssisuunnasta katsottuna saavat tiukemman kulman.

Tässä tapauksessa oikealla-termi tarkoitti lenssisuuntaan katsottuna oikealla. Jos olet lenssisuuntaan nähden oikealla puolella, ja tuuli kääntyy vastapäivään tarkoittaa se jiipin jälkeen lenssiä eikä slööriä, häviät siis.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Meidän kohdallahan tuuli kääntyi siis vastapäivään ts. mantereelle päin, tätä kai siis tarkoitit alla?

Tietenkin VMG:n kannalta vasen laita, olettaen että siis matka maaliin pysyy kutakuinkin samanlaisena kuin oikealla laidalla (yhä lenssisuuntaan katsottuna), lienee sitten edullisempi, tuota jiippipuolta en nyt hahmota koska eihän tuossa vastapäivään käännössä välttämättä tarvitse juuri jiipata yhtään jos tuuli kääntyy jatkuvasti vastaan päin ja näin ollen siis voi ajaa kokoajan alaspäin kunnes kohta keula onkin kohta maalia. Jiippihän veisi vain pois maalilta päin.

Sehän on selvä että vasemmalla puolella ko. tilanteessa jiippaaminen sitten tekisi kulmasta maaliin tiukempaa lenssiä ja niinhän tuossa tapahtuikin, mutta eikö toisaalta vain pienempi kääntymä olisi poistanut tuon edun ja toisaalta suurempi kääntymä taas pakottanut vasemman laidan veneet "kryssimään".

Ts. hieman hämää se että toisaalta paljonhan tuossa riippuu myös siitä miten paljon tuuli kääntyy. Isompi käännös tarkoittaisi sitä että kohta taas oikealla laidalla olevat saisivat tuuliedun kun vasemmalta ei välttämättä pääsisi enää spinnulla jne. Missä sitten se raja menee? No, ilman mittareita lienee turha arpoa noita mutta noin periaatteessa kai jossain menee se milloin kääntymä on edullisempi oikealla laidalla ollessa.
Liekö raja jossain siinä polarikäyrän maksimin kohdalla ts. jos TWA laskee alle 120:n tienoilla?
Eli jos ajatellaan että tuossa n. 10 knotsin lenssillä TWA-targetti on joku 160 (vai olikohan tuo gallerian targetti laskettu AWA:lla, ei jaksa tarkistaa) niin alle 40 asteen kääntymä vastapäivään on edullisempi vasemmalle laidalle, sitten etu alkaa kääntyä oikein laidan eduksi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tilannetta vaikeuttaa kyllä että tuossa oli 6 knotsia, jolloin VMG-kulma on jotain 144° TWA. Tässä tapauksessa siis Merelli ajoi ensin hyvällä kulmalla paaran halssia, ja sitten kun tuuli kääntyi tuli tuosta styyran slööristä vielä tiukempi. Paras vauhti saadaan kuitenkin melkoisen tiukilla TWA-kulmilla kevyessä tuulessa, nopeusero voi hyvinkin olla yli solmun. Ja kun samaan aikaan me jouduimme ajamaan tosi alas niin sehän oli siinä. Väärin arvottu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joo no siis kyllähän se mitä tapahtui oli aika selvä indikaatio siitä mikä oli paras vaihtoehto (koska siis pitkään olimme selvästi Annelia edellä ja Liliekin oli käytännössä kauempana maalista kuin me, kunnes siis sitten tuuli jatkoi kääntymistään). Kysymys vain onkin että miten tuollaista tilannetta pitäisi käsitellä vastaisuudessa kun tosiaan sikäli tuo tuuli taas noin ratapurjehdusmielessä päästi hyvin alaspäin jatkuvasti eli oikea ratkaisu olisi kai ollut shiftin jatkuessa jiipata, ajaa jonnekin keskustaan ja uuden jiipin jälkeen toivoa parasta.

Antin kanssa spekuloimme että tuo Käärmesaarten sola saattaisi itäisillä tuulilla kanavoida ilmaa sinne Miessaarenselän keskelle ts. karikoitten eteläpuoli olisi tyypillisesti parempi veto ja aika hyvin se on tänä vuonna toiminutkin. Ei niin kyllä että esim. meidän kohdallamme perään meneminen olisi auttanut mitään, olisi vaan pitänyt varmaan heittää nopeammin pois "väärältä" laidalta ensimmäisten selvien kääntymien jälkeen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Antin kanssa spekuloimme että tuo Käärmesaarten sola saattaisi itäisillä tuulilla.....
Hei, tuo että spekuloidaan off-line on FEneilyn hengen vastaista. Tämä foorumi perustettiin juuri sen takia että opetellessani kilpapurjehdusta joskus niin kukaan ei halunnut kertoa.

Silloin minä päätin että kerron kaiken kaikille. Se on mielestäni ainoa tapa kehittyä itsekin.

Nyt vain ripittäytymään. Odotan myös Villen juttuja Lilién kisoista.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo kääntymäien suuruus on on mahdoton arvioida. Tai ainakaan minä en ole osannut odottaa 100° siftejä kaksi keskiviikkoa peräkkäin. Joskus se 10 tai 20° on todella hieno sifti, mutta jos siftaakin sen 60° tai enemmän niin se on taas huono homma.

Itse toivon kyllä vähän vakaampia tuulia, siftejä kiitos kyllä. Mutta näitä 100° siftikelejä ei hermot kestä kohta enää. Tai sitten pitää ruveta ennakoimaan niitä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply