WHC 4/2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 4/2013

Post by Petri »

Huhu mitä äksöniä :)

Katastrofaalinen miehistöpula ratkesi YYA-sopparilla Jorin kanssa ja rekryämällä lippukunnan vanhimman jäsenen mukaan kisaan, veneessä oli siis 2 Petriä ja Jori jonka käsille lääkäri oli määrännyt nostokiellon yli 2kg painoille.

Ulkona tuuli joten oli selvää että ulos piti päästä ja lähtö poijulta onnistuikin mainiosti. Sen jälkeen sitten tulikin pientä multitasking-ongelmaa ja tuulen pakatessa eteen ja Windexin näyttäessä sivulle meni ihan liikaa aikaa päättää lähteä ulospäin. Ja sitten kun lähdettiin, mentiin vain "sopivan matkaa" eikä tarpeeksi ja näin ollen ne rohkeat jotka uskalsivat (tai myöhästyivät lähdöstä rajusti) lähteä ihan oikeaan laitaan ottivat valtaisan kaulan. No, mentiin sillä mitä oli ja vihreällä kepillä sitten kryssillä jatkettiin ulkolaidan strategiaa ja vasemmalla laidalla kulkikin kivasti ja paine oli jatkuvasti hyvä. No, oikealla laidalla näemmä tuuli paremmin joten useampikin vene pääsi sieltä kuittaamaan meistä ohi.
Mielenkiintoista analysoida träckejä oliko kyse tuulesta vai ajamisesta.

Loppukisa olikin sekalaista ohittelua ja ohitettavaksi tulemista, toisella kryssillä taas kerran valinta ottaa separaatiota Anneliin ja Bajaniin kostautui kun päätimme alkaa laskea vihreälle siten että saisimme Miessaaren matalikon väliimme. No, tuuli sitten näemmä voimistui lisää oikealla ja taas kerran olisi vain pitänyt mennä kauemmas sinne. Tosin hieman tuossa päätöksentekoa häiritsi se että paljon vasemmalla Charlotta taas veti hyvää vauhtia suoraan merkille...keskusta kai siis taas petti.

Toisella vihreän kryssillä sitten tapahtuikin kaikenlaista jännää, seuratoveri X-99 Merenhuiske tuli ohitettua slöörillä ja parikin venettä jatkoi kryssiä vaikka tuuli kääntyi sen 50 astetta. Ja voimistunut tuuli sitten teki sen että oikeaan laitaan kryssineet veneet olivat ihan pulassa vasemman laidan alas kovaa vauhtia slööraavien veneitten kanssa.

Loppuspinnuttelu meni sitten ihan mukavasti ja otimme jatkuvasti kiinni Annelia ja Bajania, sitten kun lähellä maalilinjaa tuuli shiftasi selvästi taaksepäin heitimme nopeasti jiipin, joka meni täysin nappiin ja nopeasti parin veneenmitan takamatka muuttuikin usean veneenmitan johdoksi kun porhalsimme suoraan poijulle täyttä vauhtia.

Äksöniä oli, harmittavia virheitä tuli tehtyä ja ensimmäistä kertaa (tässä) veneessä olevan kaverin sisäänajo vei hieman resursseja purjehdukselta mutta mukavaa oli silti.

Tracki on H-vene.netissä
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=208
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Ai miten niin odottavan aika on pitkä... :wink:
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulokset ulkona
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=257

MikkoE:lle sellainen huomio että lautakunnalle tulee aina ilmoittaa DNF:stä, nyt lautakunta oli kiikaroinut kentälle eikä nähnyt Electripiä missään ja todennut etteivät jää sinne tunniksi odottelemaan vain sen takia ettei mahdollisesti lopettanut vene ole ilmoittanut asiasta.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Rea wrote:JEEE!
Tulokset pieni luokka:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=257
Ihmeen hidasta seurantaa, johan mä 9 minuuttia sitten päivitin twitterinkin ;)
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Olipa hyvä kisa. Tilanteita riitti.

Lähtö poijun päästä, sillä se vaikutti paremmalta. Vähän matkaa styyralla, mutta tuuli tuntui katoava. Vindeksi pyöri ympyrää. Muut vendasivat ja lähtivät oikeaan laitaan. Siellä selkeästi tuuli paremmin, sillä joku vene, jota en tunnistanut meni siellä kokka kohisten. Oikea laita oli oikea valinta.

Punaiselle poijulle tultaessa otettiin leikari väärin. Jostain syystä arvottiin kiertosuunnan kanssa ja käännyttiin liian aikaisin. No onneksi tuossa ei otettu pahasti takkiin. Toiselle kierrokselle mentiin ilman ihmeempiä. Valittiin oikea reuna taas. Saatiin Olgaa ja Annelia kiinni. Annelin perässä vihreälle. Vihreältä styyralla vähän matkaa. Anneli hieman edessä alempana. Tuuli siftasi niin voimakkaasti, että mekin havaittiin se. Venda paaralle ja päästiin hyvää vauhti punaiselle poijulle. Oikean reunan valinneet varmaan kirosivat urakalla.

Punaisen poijun kierrossa oli jo vähän ruuhkaa ja kisan tuntua. Ison luokan ja pienen luokan veneet samassa kierrossa ja etäisyydet parhaimmillaan puolen metrin luokkaa. Punaiselta lähdettäessä etuoikealla Merelli ja takavasemmalla Anneli. Merelli pystyi heittämään paaralle ja ehti Annelin edestä pois. Meillä kävi heikommin ja Anneli piti meidät pihdeissä maaliviivalle asti, jossa jouduimme antaa Annelin mennä meidän edestä. :(

Taas tuli opittua paljon. Venevauhti rupeaa olemaan varsinkin lenssillä sellainen, että ei jäädä muista. Uusi spinnu on tuonut lisää vauhtia.
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Olipa kisa. Tuurilla yhdellä legillä hyvä reuna Bajanin perässä - muutamia veneitä jää taakse ja huonolla tuurilla tuulen kääntyessä spinnu broachi ja alareuna repeää sisään ottaessa - kaikki menee ohi. Yksi vakiogasti ja nostoväestä Pappa 82v - ehkä jonkinlainen ennätys sekin.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Loppu hyvin...
Startti oli tosi hankala eikä venettä meinannut saada kulkemaan sitten millään. Maxi nostatteli meitä minkä pystyi ja kun Olga alkoi peittää meitä heitimme paaralle yrittäen päästä sinne missä Inferno 33 viiletti hyvässä korassa. Pääsimme tuuleen ennen muita ja kun tuuli kääntyi sen verran että tuulimittari vilautti 90 astetta vedimme spinnun ylös.
Ekalle kryssille lähdettäessä Herring, Lilié ja Bajan käänsivät ennen meitä. Olimme niin lähellä Bajania, että heitimme paaralle ja valitsimme oikean laidan ekalla kerralla tämä tuntui olevan hyvä valinta mutta toisella kerralla tämä ei enää toiminut!
Tästä eteenpäin ainakin minun on mahdotonta sanoa missä jäsjestyksessä veneen kiertomerkkejä kiersivät sen verran paljon sijoitukset vaihtelivat kisan aikana.
Viimeinen poijun kierto ei onnistunut enkä ollut tarkkana takaa tulevien kanssa ja näin lähes koko FE fliitti oli ohittaa meidät.
Spinnuosuudella teimme jiippimme juuri oikeaan aikaan ja pääsimme livahtamaan Bajanin pitelystä ja Annelin edestä ajelemaan kohti maalia.
Vasen laita veti onneksi melkoisen hyvin ja saimme pelastettua hyvin alkaneen kisan aivan viimemetreillä.
Jännä kisa ja hyvää vääntöä Lilién kanssa...

Radalla on muuten vaikea erottaa mikä FE on kysessä kun sininen spinnu lähestyy ;) Tänään ainakin tuntui, että sinisiä spinnuja oli enemmän kuin kaksi?

Kiitokset Tuulille ja Realle hienosta suorituksesta. Ajoimme vajaalla ja paikkoja pyöritettiin kokoa ajan joka osaltaan sotki hieman pakkaa ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan track upittu.

Onnittelut Merellille, ja myös Lilié-lle jota luulin ensin voittajaksi. Jos Lilié olisi voittanut en olisi ollenkaan ollut harmissani, sen verran hyvin siellä luettiin tuulia että oikein ihmettytti että miten he sen tekivät. Tämä selvisi vasta satamassa, siitä jäljempänä.

Tänään veneessä minä, Pone ja Sampsa. Purjein lähdettiin laiturista, mutta vähän ennen varsasaarta oli pakko työntää koneella että ehtisi lähtöön. Sen verran kevyttä oli keli. Itse olin henkisesti valmistautunut (huonosti) kuviokelluntaleikkiin.

Lähdössä meni linjan lähestyminen vähän puihin kun Klas tuli Novallaan meidän alle ja oli pakko heittää takaisin styyralle pitkin linjaa. Taas valuttiin vähän kauas poijusta mutta meillä oli sentään jonkinlainen vauhti.

Kohta lähdön jälkeen tuntui oudolta kun windex osoitti suoraan styyrpuurin puolelle, mutta koko genoa pakkasi etureunastaan. Tästä olisi paremmin henkisesti valmistautunut tehnyt johtopäätöksen että uusi tuuli on tulossa oikealta. Mutta kun kuviokellunta-asusteet oli kerran puettu niin mitä tällaisia murehtimaan.

Niinhän siinä sitten kävikin että etelään vendanneet veneet saivat uuden tuulen melko nopeasti (huomasimme vasta kun Tai-Tai harjoitteli että siellä oikeasti tuulee), ja lähtivät valumaan vauhdilla itään. Me olimme pitkään paikallaan, ja hetken mielijohteesta emme lähteneetkään etelään uuteen tuuleen vaan istuttiin nauramassa tuulen typeryyksille. Tähän ei ole oikeastaan enää varaa, vaan kohta olimme koko fleetin viimeisiä tai ainakin toka pökiä.

Lilié taisi kiertää vihreän kaukana edessä ekana?

Ekalla kryssillä ajattelimme noudattaa Merellin ja Lilién esimerkkiä, ja kävimme hakemassa lounaasta tuulen painetta. Tämä oli ihan ok veto, sillä tässä jäi jo pari venettä taakse.

Surffailimme sitten vähän vähemmän innokkaina genoalla kohti oletettua maaliviivaa, mutta kun Blue Café tuli vastaan oletimme että mennäänkin toiselle kierrokselle. Tämä herätti hiukan, ja nostimme melko heti sen vanhan lattean spinnun ja lähdimme suorinta reittiä vihreälle. Yläbanaanille lähti taas Lilié ja Merelli joka näytti sittenkin kannattavan kun keskikareikon kohdalla oli taas reikäistä. Lilié ja Merelli eivät juuttuneetkaan höjdiinsä, vaan pääsivät tiukalla spinnulla alas merkille.

Vihreän kierron jälkeen Merelli lähti oikealle, ja Lilié vasemmalla. Me lähdimme myös oikealle, ja ihmettelimme Lilén valintaa. Ei olisi pitänyt ihmetellä, vaan melko nopeasti näin että Liliéssä kauimpana vasempana veneenä lasketaan reilusti skuutteja ulos paaran halssilla kun me taas pääsimme noin 40° merkin ali samalla. Nopea venda, jonka jälkeen rupesi kääntymään niin vahvasti vastaan että genoa pakkasi vasten rikiä. Uusi venda ja skuuttejä löysäillen kohti punaista. Tuuli voimistui muutamassa kymmenessä sekunnissa noin 6 knotsista 17 knotsiin, "kirkkaalta taivaalta".

Merkinkierrosta tuli sitten melkoinen ralli, kun meitä juuri ohittaneet Bajan ja Anneli joutuivat ulkokurviin ison luokan Zeskan ottaessa sisäpaikan. Me otimme Zeskan perälaudan lähellä vielä siitä sisemmän sisäpaikan ja sladitimme itsemme toisten tuulen puolelle. Nopsaan spinnu ylös ja olimme yhtäkkiä toinen FEne fleetissä!

Spinnulegin aikana kävi sitten mielenkiintoisesti kun Mary FF31 oli meidän alla meidän molempien jahdatessa Liliétä. Tuulen puoleisessa spoorissa em. Zeska joka kamppaili tosi pitkään spinnunsa kanssa saamatta sitä ylös. Näin Zeskasta muodostui pienoinen jarru sekä meille että Liliélle, ja Marystä tuli este jonka takia me emme voineet jiipata paaralle.

Maaliviivan lähestyessä jiippasimme kun oletimme että olimme sen verran lähellä maalia että voisimme pyytää merkkitilaa ja Lilié oli ehkä veneenmitan ennen meitä maalissa.

Ilmeisesti oli Merelli jiipannut, ja vei koko potin. Onnittelut tästä! Tuo pieni sifti lenssin lopussa oli viedä Olgankin meidän edelle tuloksissa, mutta sekunnin voitto on sekin voitto :)

Huikean mielenkiintoinen (english understatement) kisa.

Neljä ekaa venettä 15 sekunnin sisällä 1:45 purjehduksen jälkeen on melko tasaista. Kuusi ekaa sijaan FEneille, ja nekin runsaan minuutin sisällä. Tämähän lupaa hyvää!

Vasta satamaan tullessa näin sen äärettömän ison ukkospilven joka leijui kaukana lännessä. Tätäkö Lilié seurasi kisan aikana, vai miten siellä onnistuttiin näkemään ne tuulet noin hyvin?

Missä oli Lisbeth? Lissun mukanaolo olisi tarkoittanut 10 FEnettä radalla yhtäaikaa! Enttuun nousi masto tänään illemmalla, sitäkin odotellaan radalle. Electripille tervetuloa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote: Radalla on muuten vaikea erottaa mikä FE on kysessä kun sininen spinnu lähestyy ;) Tänään ainakin tuntui, että sinisiä spinnuja oli enemmän kuin kaksi?
Minunkin pitää tulostaa lista purjenumeroista, sillä en minäkään enää tunnista kaikkia FEneitä. Melkoinen buumi!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Kohta lähdön jälkeen tuntui oudolta kun windex osoitti suoraan styyrpuurin puolelle, mutta koko genoa pakkasi etureunastaan. Tästä olisi paremmin henkisesti valmistautunut tehnyt johtopäätöksen että uusi tuuli on tulossa oikealta. Mutta kun kuviokellunta-asusteet oli kerran puettu niin mitä tällaisia murehtimaan.
Mulla oli tuossa kanssa liikaa sellaista pläkäpurjehduksen "pidä vauhti, pidä vauhti"-moodia päällä ja kun samalla yritti saada genuaa jonkinlaiseen trimmiin niin tuollainen ajattelu vielä silloin johtoasemassa jäi vähän vähäisemmäksi. Kaitpa sitä olisi rohkeammin lähtenyt takaa-ajoasemassa pois siitä häiriöisestä tuulesta, mutta vaikka oltiin erikseen skoutattu että ulompana on enemmän tuulta, ei viitsinyt lähteä sinne 50m päähän tuulirajan luo. On sitä toki monesti noissa tilanteissa sitten heitetty se venda, jääty täysin seis ja... Tuossa taas huomaa tavallaan sen huonon puolen että jos yrittää yhdistää ajamista ja taktiikkaa niin jompikumpi kärsii väistämättä, pinnamiehen keskittyminen vauhdinpitoon on tavallaan hetkellisen venevauhdin kannalta se tärkein prioriteetti mutta taktisesti taas olisi pitänyt tehdä täysin toisin.

Tuo uusi tuuli olisi pitänyt jotenkin bongata, pakko toki myöntää ettei tullut katsottua ennusteita yhtään ja pikaiseen vain vilkaisin veneelle tullessa että Harmajalla oli nelisen metriä itätuulta.

Voisikohan olla että iso ukkospilvi on synnyttänyt jonkinlaisen imuvirtauksen yläilmakehään ja tämä matalapaine on sitten lähtenyt täyttymään, tuo äärimmäinen hetkellisyys ehkä vihjaisi jotain sen tyylistä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Missä oli Lisbeth? Lissun mukanaolo olisi tarkoittanut 10 FEnettä radalla yhtäaikaa!
En nyt viitsi ympäri internettiä kailottaa missä säilytän venettä sillä aikaa kun itse olen Kanadassa, mutta mainittakoon, että seuraavan kerran Lisbeth Salander nähdään viivalla aikaisintaan FE-sprintissä.
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Olli wrote:
harald wrote:Missä oli Lisbeth? Lissun mukanaolo olisi tarkoittanut 10 FEnettä radalla yhtäaikaa!
En nyt viitsi ympäri internettiä kailottaa missä säilytän venettä sillä aikaa kun itse olen Kanadassa, mutta mainittakoon, että seuraavan kerran Lisbeth Salander nähdään viivalla aikaisintaan FE-sprintissä.
Kisaa edeltävien päivien sääennusteiden valossa Lisbethin poissa-olo oli selviö... ;)

Latasin trackin. Jouduin turvautumaan eilen trekbuddyyn kun oikea loggeri oli unohtunut autoon. Pitänee säätää tiuhemmaksi tuota pisteiden tallennusväliä, jotta saa paremman trackin aikaiseksi myös tuolla.

Starttikello täytyy myös hankkia jotta kellojen kanssa ei tule ongelmia.
Olisiko jollakin ehdotuksia hyvästä ja halvasta kellosta? Muita ominaisuuksia ei tarvitse olla kun starttikello ja äänimerikit 5min,4min,1min,10-0s riittävällä voimakkuudella.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Murhaava tuo eka kryssi. Käytännössä tuuli siis kääntyi sen 20 astetta oikealle ja sen takia oikean laidan veneet siis hyödynsivät sen täysin. Eli kai olisi jotenkin jatkaa uskomista siihen että uuden tuulen tulo jatkuisi oikealta päin, sitten taas keskelle muodostui reikää joten laidan vaihto ei enää houkuttanut. Eli taas kerran tuli turpiin siitä että jatkoi siellä missä tuntui hyvältä ja paine pysyi, tosin ilman mittareita tuota tuulen kääntymistä on hieman hankala nähdä vaikka pieni nosto tuossa tosiaan olikin, ja kompassistakin sen olisi varmaan huomannut jos olis.
Samasta asiasta puhuttiin viime vuonna eikä näköjään mitään ole jäänyt päähän. Eli jos leikkari alkaa karkaamaan noston seurauksena, pitäisi vendata (no, onko mitään enää pelastettavissa, se on hyvä kysymys) mutta jos nosto vie merkille niin että merkille voi päästäkin, silloin voi jatkaa nostossa.

Charlotta otti vaivaiset 400m eroa meihin 1,2km kryssillä, Merelli tosin ei ihan niin paljoa.
Sampsa
alokas
Posts: 7
Joined: Wed May 20, 2009 08:09 am

Post by Sampsa »

asalovuo wrote:
Starttikello täytyy myös hankkia jotta kellojen kanssa ei tule ongelmia.
Olisiko jollakin ehdotuksia hyvästä ja halvasta kellosta? Muita ominaisuuksia ei tarvitse olla kun starttikello ja äänimerikit 5min,4min,1min,10-0s riittävällä voimakkuudella.
Tämä on ainakin todella hyvä starttikello ja mikä tahansa alle satasen on purjehduksessa halpaa?

http://www.aquastore.fi/index.php?page= ... &Itemid=53

https://www.marnela.com/product/690OS315
Post Reply