Väistämisestä

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Väistämisestä

Post by Erkka »

Osuin tänään Melkin ja Miessaaren välillä Kopun tiistisfleetin sekaan. Muuan automerkkiä edustava vene oli ohittamassa meitä spinnu ylhäällä oikealta puolelta, molemmat siis kulkemassa samaan suuntaan eli kohti Melkkiä. Yhtäkkiä automerkkiä edustavasta veneestä ilmoitettiin, että "vähennä purjeita, me tullaan siihen suuntaan". No vähennä purjeita nyt oli paskin neuvo aikoihin, joten vetäisin 360 kun olivat vakavissaan tulossa kyljestä sisään. En siis ollut kisassa mukana, joten suosiolla väistin. En jaksanut kaivaa virallista säännöstöä esille, enkä oikeastaan tiedäkään, mutta olisiko mulla ollut muuta kuin kiva-Erkan moraalinen velvollisuus em toimenpiteeseen? Te aktiiviset kisailijat osaatte kaivaa jonkun säännön varmasti selkäytimestä nopsasti, jos sellainen mua olisi velvoittanut tässä tilanteessa. Automerkkiä edustava paatti ei siis aivan varma voinut olla, olenko kisassa mukana vai en. Näkynee kyllä päälle etten ollut.
EDIT: jäi mainitsematta, että tuuli oli lounaasta, ts. molemmille tuossa kohtaa aikalailla sivutuuli oikealta.
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ohittava vene väistää kunnes väistö on valmis. Ohitettava pitää suuntansa ja nopeutensa.

Huomatkaa että tämä pätee myös pimeässä kun kisataan jos ordereissa on sellainen maininta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meriteiden sääntöjen mukaan mennään, jos toinen osapuoli ei ole kisassa.

Toki KoPun tiistikset ovat sen verran tärkeä kisa, että moni on varmasti valmis kolhimaan omaa ja muuta kalustoa saadakseen muutaman pisteen pitkässä sarjassa. Voittajahan voi saada kauden päätteeksi vaikka taskulampun tai kiikarit. Varsin järkevää siis väistää, harmittaa se telakkarumba, vaikka maksaja olisi vastapuoli.

Itse pyrin huvipurjehduksilla väistelemään kisaveneitä, mutta en kyllä kehtaisi alkaa kisaveneestä huutelemaan muille...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:...Itse pyrin huvipurjehduksilla väistelemään kisaveneitä, mutta en kyllä kehtaisi alkaa kisaveneestä huutelemaan muille...
Tervehdys

Noinhan se menee. Toisille vain ei elinikä riitä hyvän maun kehittymiseen :( .
On se vaan niin jännä juttu, miten isompi / kalliimpi kulkuneuvo luulee niin usein olevansa oikeassa. Tuntuu pätevän niin vesillä kuin kuivalla maalla.. :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Ei välttämättä racing-puolella, mutta muistan 25 v takaisesta laivurikurssista, että jos törmäyksen jälkiselvittely menee käräjille, tuomitaan myös väistämissääntöjen mukaan "oikeassa ollut" esim. 10% verran syylliseksi. Kaikkien tehtävä on ennen kaikkea ehkäistä törmäyksiä, joten törmäystilanteessa (ainakaan kuvatunlaisessa kahden suhteellisen verkkaisesti etenevän veneen) ei ole syyttömiä. Voisihan vastapuoli vedota esim. vikaan veneessä joka yllättäen esti väistämisen. Kannattaa siis väistää aina juuri sen verran että törmäyksen riski pienenee, myös koneveneitä ja koneella kulkevia purjeveneitä.

Voi olla että pirtuveneen nopeudella purkkarin päälle ajavalla konealuksella syyllisyys olisi 100%, mutta toivon ettei tarvitse tutustua tilanteeseen.

nimim. "kauhun hetkiä kokenut, kun spinnutellessa vastaan tullut koneella ajanut **varisti ajoi yhtä läheltä kuin olisi ollut autotiellä"
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Tää on kyllä niin kummallinen stoori, että vaikea on uskoa todeksi. Mahtaakohan kyseessä olla joku vilpitön väärinkäsitys tai jotain. Ehkä kaverit vaan heittivät huonoa sarkastista läppää tai jotain?

Oliko tilanne lähellä Käärmesaaren punaista viittaa? Kyse saattoi olla siitä, että automerkkivene vain kertoi kohta kääntyvänsä jyrkästi vasempaan, eli "varoitti" aikoivansa ajaa härskisti Erkan keulan editse, kun kerran maali oli sielläpäin. Sinänsä jos Erkka oli "tiellä" kääntömerkillä, kyseessä oli paha taktinen moka kilpailevalta veneeltä.

Ja tosiaan ohittava vene väistää siinä ei ole mitään epäselvää. Väistövelvollisuus olisi ollut ihan sama, vaikka Erkka olisi ollut kisassa, tosin hieman eri sääntöjen nojalla. Ihan takuuvarmasti automerkkivene on tiennyt olevansa väistämisvelvollinen.

V.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Enhän mä takuuseen voi läpänheitosta tai väärin kuullusta huudosta mennä, mutta siinä vaiheessa kun heillä on vauhtia se n. 8 solmua ja meillä 6, ja keula kääntyy meidän kylkeä kohti, en jäänyt selvittämään lopullisia aikeita. Tämä tapahtui juurikin Käärmesaaren punaisella, eipä meilläkään tavattoman paljon enää tilaa ollut väistää. Keulan tai perän ohi eivät olisi menneet, reitti oli valittu meidän salongin kautta. No, eihän tässä vahinkoa sattunut mutta jäi snadisti kismittämään.
-Erkka / Awasome
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Eli tilanne about niin kuin arvelin. Kun nyt varmaa totuutta ei tunnetusti tämmöisissä tilanteissa ole, niin vaihtoehdoiksi jää, että a) kilpaileva vene ajoi todella törkeästi tai b) Erkka turhaan hätäili ja kisaava vene olisi oikeasti väistänyt, mutta paljon pienemmällä marginaalilla kuin mikä menee jo yli normipurjehtijan turvallisuusrajoista.

Aluksi pidin vaihtoehtoa a aika mahdottomana, mutta nyt huomaan että kyseessä onkin eri autotalo kuin Lehden porukka, joka ei tuollaista mokaa/törkeyttä tekisi.

Ville

PS. Periaatteessa kilpaileva vene voi saada hylsyn tuollaisesta, jos joku protestoi. Kilpailun ulkopuolinen vene voi myös osoittaa valituksensa kilpailun järjestäjälle, joka voi periaatteessa ryhtyä kilpailusääntöjen mukaisten proseduurien kautta toimiin kilpailevaa venettä vastaan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Noi tilanteet on tosiaan varmasti aika nihkeitä kun osapuolet eivät tavallaan pelaa samalla pelikentällä, se mikä kilpapurjehtijalle on "ihan selvästi" tilaa on matkapurjehtijalle jo slaagin paikka (jos siis mitenkään voi päätellä vanhempieni suhtautumisesta joihinkin munkin purjehdusvideoihin). Toisaalta sitten taas tuollainen huutelu on vähän syvältä, on selvää että kilpailija mielellään näkisi huviveneilijän antavan tilaa kilpailijalle mutta kyllä tuo pitäisi tehdä edes kysymysmuodossa ja hyvissä ajoin.

Tosiaan autotalo!=automerkin väreissä oleva vene.

Periaatteellinen kyssäri on kai se että mitä asialle pitäisi tehdä, en tiedä muuttaisiko yksittäinen kilpapurjehtija toimintatapojaan mitenkään muuten kuin protestin kautta. Tosin sitten kyse on taas tiistaikisasta, eli koko homma on helppo vain kuitata pikkukisana ja ottaa se hylsy edes miettimättä asiaa.
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

kait tuo autotalo on nähnyt että toisella on perälippu eli ei ole kisassa mukana. Itse tuossa tilanteessa olen muutaman kerran ollut ja tehnyt siten kuin koen että on oikein, eli huuto hyvissä ajoin: " Olemme kisaamassa, saammeko mennä edestä, kääntyä eteen tai mitä milloinkin". Aina on tähän mennessä tullut hyväksyvä kuittaus/nyökkäys ja siisti väistö toiselta hyvissä ajoin. Mutta pitää huomioida että mikä on reilu väli kisaajalle ei ole sitä hupipurjehtijoille. Eikä edes eri tason kisaajille.
Post Reply