WHC 10/2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 10/2012

Post by harald »

Windguru povailee 1m/s etelästä keskiviikko-illalla. Eikö Lisbeth ole tulossa?

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Starttina on näillä näkymin vastatuulilähtö ja VHF:n kanava 72 kannattaa pitää auki.
Olga ei siis ole tulossa kisaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko Olga alueella ao. lipuin ja äänenantovälinein varustettua? Ankkurikin ehkä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Onko Olga alueella ao. lipuin ja äänenantovälinein varustettua? Ankkurikin ehkä?
Ei välttämättä, kyllä tarkoitus oli ihan olla liikkeellä n. kymmenkertaisen hevosvoimamäärän turvin :)

Edit. Kuulostaisiko ykkösrata hyvältä :twisted:
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Jaa, että ykkös rata. Voiko olettaa, että radan lyhennys tehdään sitten Melkille ;)
Keli ei toisaan ainakaan nyt lupaile kovinkaan vauhdikasta kisaa. Toisaalta, mulle tuo kevyen kelin harjoitus tulee ihan tarpeeseen.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:Jaa, että ykkös rata. Voiko olettaa, että radan lyhennys tehdään sitten Melkille ;)
Keli ei toisaan ainakaan nyt lupaile kovinkaan vauhdikasta kisaa. Toisaalta, mulle tuo kevyen kelin harjoitus tulee ihan tarpeeseen.
Tervehdys

Luuletko, että Melkki olisi hyvä paikka lyhennykselle...? Hmmm... Miten olisi Ådholmin punainen poiju, jos nyt sinnekään päästään?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Keliennusteitten valossa Varsasaaren vihreäkin voi olla liian kaukana :)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Panu wrote:
asalovuo wrote:Jaa, että ykkös rata. Voiko olettaa, että radan lyhennys tehdään sitten Melkille ;)
Keli ei toisaan ainakaan nyt lupaile kovinkaan vauhdikasta kisaa. Toisaalta, mulle tuo kevyen kelin harjoitus tulee ihan tarpeeseen.
Tervehdys

Luuletko, että Melkki olisi hyvä paikka lyhennykselle...? Hmmm... Miten olisi Ådholmin punainen poiju, jos nyt sinnekään päästään?
Jep, saattaa olla ettei ehditä kuin poijulle. Toisaalta Lisbeth ei ole vielä vahvistanut tuoko tuulta vai ei...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ajattelin kyllä tulla, joten laittavat varmaan kohtapuolin ennusteet uusiksi. Kaavailin sellaista 7 m/s, windguru saa itse päättää suunnan.
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tulokset...?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Viimeinen vene tuli maaliin 20.24, joten sen takia tässä meni näinkin pitkään:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=243

Ja tracki ml. lautakunnan sijainti.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=195

Lähtölinja kohtis vielä pienelle luokalle, kiitos Haraldin avun, mutta ison luokan lähtöön mennessä ilmeisesti poiju rekasi ja yhdellä veneellä ei korjaus oikein onnistunut ja lautakunnan ankkuriköysikin oli niin löysällä kuin kehtasi vetää joten ei voitu veneenkään sijainnilla korjata sitä, pahoittelut tuosta. Ylämerkkihän oli sitten heti alkuun pielessä kun tuuli shiftasi ~20 astetta sen jälkeen kun saimme linjan paikoilleen. Toisaalta tuuli sitten oskilloi sen 20 astetta ja ison luokan kohdalla merkkikin oli taas kohtalaisen hyvin tuulessa.

Iso luokkakin
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=244
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja pienen luokan lähtö kiinteällä kameralla kuvattuna, pahoittelut kuvanlaadusta mutta linssi on näemmä ottanut vähän osumaa (MM-kisoissa todnäk) ja sen takia kuva on sumea, mulla on jossain varalinssi mutta en muista missä.

http://youtu.be/G3qY7sIt0Rc?hd=1

Ison luokan kohdalla se poijun rekaus vähän haittasi linjan näkymistä tossa videossa joten eipä se video oikein ole ehkä julkaisun arvoinen.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Viimeinen vene tuli maaliin 20.24, joten sen takia tässä meni näinkin pitkään
Nopeesti ne tuli ... :) Vähän jäi vain jännittämään ehdittiinkö ennen Teeminiä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Tänään meni kaikki reisille...

- Kisassa tungin merkillä paikkaan jonne ei olisi pitänyt tunkea. Anteeksi Panu. Kuvittelin tietäväni mitä tein, mutta ei se nyt ihan niin mennyt.
- Spinnu rintsikoille
- Genuan skuutti niin jumiin vinssille, että ei auennut kuin genuaa laskemalla.
- GoPro jäi laittamatta päälle joten ei ole videota kisasta.

Jotenkin tuntuu, että tuossa ei ollut kaikki.
Last edited by max on Mon Jun 12, 2017 08:51 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan track lisätty.

Veneessä Cage, minä ja Freda. Ennen lähtöä päätimme jättää Peikin rantaan kun olisi mennyt liian tiukille. Jouduimme vielä vaihtamaan takaisin M/H spinnuun, olin säätietojen perusteella laittanut light-spinnun boksiin.

Autoimme hiukan lautakuntaa, viiva oli jatkuvasti niin että styyralla näytti tuulimittari 110° TWA. Pariinkiin otteeseen sai hinata poijua. Olisipa aina näin että radan saa korjata mieleisekseen :)

Ennen lähtöä totesin että tuuli jatkoi kääntymistä, ja tuolla lyhyellä radalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa nappistartti lautakunnan vierestä. Pre-startissa huomasin että Mary oli kauimpana oikealla, ja otin vähän heidät tarkkailuun sillä heillä oli positio sekä potentiaali tuhota meidän eka kryssimme. Lautakunnan lähestyessä Merelli pudotti keulan edestä ja Maryn saimme pitoon niin että lautakunnan viereen heille ei ollut asiaa. Ei ainakaan radan puolella.

T-mini oli selvästi takana allamme, eivätkä he pystyneet uhkaamaan joten ainoaksi jäi Merelli. Merelli oli onneksi vähän liian aikainen ja joutui pudottamaan pitkin linjaa pari veneenmittaa. Näin pääsimme vain 2-3 s myöhässä täydessä vauhdissa lautakunnan vierestä lähtemään. Ehkä minä opin lähtemään pikkuhiljaa, toivotaan niin. Ehkä kauden paras startti?

Sanotaan nyt vielä kerran (Ollille) että radalla näkyi kuka oli Espoo GP:ssä harjoittelemassa ja ketkä ei :)

Kryssi vastatuulimerkille oli meidän hallinnassa, olimme korkein vene styyralla ja ei tarvinnut kuin ajaa lähemmäs merkkiä, paaralle ja takaisin lyhyelle styyran leikkarille. Merelli toinen ylämerkillä, mutta meidän leestä lähteneenä noin muutaman kymmenen metriä perässä.

Hetken vekslailun jälkeen spinnu vetoon ja pysyihän se lennossa.

P-viitalla spinnu alas, ja genoalla ylös kohti poijua. Poijun luona ensin jiippi genoalla, ja sitten puomiton nosto. Tämä olisi mennyt vähän paremmin ellei kippari olisi näyttänyt gasteille kuinka löysälle lukot voi jättää ja ne vielä (mukamas) pitävät. Spinnu lensi toki koko ajan. Toisen kerran kun saimme spinnun nostettua huomasin että aivan kuten Johnny@wb on sanonut tulee spinnupuomi pussistaan ihan vain vetämällä ylägaijasta. Sopivasti Fredan ulottuville. Tässä vaiheessa oli johto jo aika mukava, ja muu klunga tappeli keskenänsä sijoituksista.

Paaran slööri vihreälle, ja sitten pitkä parin asteen avonainen paaran halssi takaisin maaliviivaa kohti. Tuuli kääntyi koko ajan hitaasti oikealle, joten maaliviivaa pitkin lyhyt styyran halssi merkille. Spinnu vetoon ja toisinto ekasta kierroksesta sillä erotuksella että tuulen kääntyminen teki maalisuorasta pikkuhiljaa selvemmin ja selvemmin kryssin. Koska tuuli jatkoi kääntymistä oikealle, pysyimme paaralla ja jatkoimme oikealle vaikka se kääntyikin vastaan.

Maaliin reilusti ennen kakkosvenettä, Vindungen ei taaskaan päässyt meistä ohi :)

Kiitos lautakunnalle, VHF-toiminta oli todella hyvä homma.
Last edited by harald on Wed Aug 29, 2012 22:07 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply