Eli tuossa siis väistämättä joutuu silloin keskustaan. Kyllä absoluuttisesti paras paikka on vetää yhdellä vendalla suoraan leikkarille, hyvin se tekniikka on toiminut Tarantellalla vuosikaudet...Toki arpapeliähän se on miten hyvin venda osuu kohdalleen shiftit yms. huomioiden mutta jos minimoi vendojen määrän ja ajaa koko kryssin vapaissa niin ei sitä paljoa paremminkaan voi merkillekuluvaa aika pienentää.Joakim wrote:Ei laidanvalinnalla ja merkin lähestymisellä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Yleensä ei ole järkevää mennä kummallekaan leikkarille suoraan alamerkiltä/lähdöstä. Jos menee oikeaan laitaan, kannattaa heittää niin aikaisin, että leikkarilla edelläolevat eivät häiritse ja on sen verran paljon leikkarin alla, että pystyy hyvin tekemään sen viimeisen tikin leikkarille. Pahin mahdollinen paikka on hiukan tai vain muutaman venemitan alle leikkarin. Tilanteesta riippuen 10-20 veneenmittaa lienee sopivin, jos haluaa oikeaan laitaan mahdollisimman paljon.Petri wrote: Tuo varmaan oli ihan hyvä taktiikka, mutta toisaalta ei oikein toimi jos taas tahtoo ajaa oikeaan laitaan tai sitten sieltä saa vendailla keskustaan.
Mutta sitten muitten kohdalla tuohan riippuu paljolti tuulesta, jos paine kokoajan kasvaa oikealla niin tyhmää sieltä on pois tulla vain varmistelun takia. Tottakai siinä monesti kärsii jos on "juuri ja juuri" pääsemässä merkistä yli ja joutuu piinailemaan, mutta yhtälailla jos menee keskustaan niin sitten siellä on väistämättä nopeampien veneitten pakkituulissa jotka ovat siis menossa merkille yläpuolellasi.
Ainakin me huomasimme parilla tuollaisella lähestymisellä suuria ongelmia tuulessa, varmasti se on taidosta kiinni mutta silloin oma taktiikka pitääkin sopeuttaa omaan taitotasoon.