WHC 4/2012
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
WHC 4/2012
Aikamoista tuulipyöritystä lupailee windguru keskiviikoksi;
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: WHC 4/2012
Nythän tuo näyttää jo paljon paremmalta kuin eilen.harald wrote:Aikamoista tuulipyöritystä lupailee windguru keskiviikoksi;
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Olikin ihan mielenkiintoinen kisa, tarkempaa rapparia myöhemmin kun pitää vähän juosta.
Tracki
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=180
Tracki
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=180
Ja tulokset
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=231
Tuuli näytti kuolleen aika rajusti ison luokan kohdalla koska siellä monella maineikkaalla veneellä purjehditut ajat ovat Feneitä suuremmat
Joku ison luokan stalkkeri voi antaa mulle paremman tuuliarvion niin voi päivittää sen tulos-sivulle, 5(7) m/s ei varmastikaan ole oikea arvo kuvaamaan ison luokan kisaa-
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=231
Tuuli näytti kuolleen aika rajusti ison luokan kohdalla koska siellä monella maineikkaalla veneellä purjehditut ajat ovat Feneitä suuremmat
Joku ison luokan stalkkeri voi antaa mulle paremman tuuliarvion niin voi päivittää sen tulos-sivulle, 5(7) m/s ei varmastikaan ole oikea arvo kuvaamaan ison luokan kisaa-
Jooh, kyllähän se pidempi rata lisää matkaa jonkin verran, tuntui vain satamaan päästessä että tuuli olisi moinannut pahastikin mutta jos ei niin sitten ei, hyvä niin päin.klabbe wrote:Kyllä tuo 5(7) pitää melko hyvin paikkansa, loppua kohden keveni vain hieman. Iso luokka purjehtii kakkosradan pidempänä versiona, mikä selittää pidemmät ajat.
edit: Isossa luokassa Blue Cafe on vielä vanhalla mittaluvulla, ja ainakin Ariel puuttuu tuloksista.
Äh, Kimmo olikin ilmoittautunut tuplana ja laskin tulokset ekalle BC:lle mikä tuli listassa vastaan (poistin nyt tuplan sieltä). Nyt tuloksien pitäisi olla kunnossa ison luokan osalta
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=232
Jooh, eli kakkosrataa tarjoiltiin tänään ja alkuun keli olikin yllättävän railakasta, mietimme jopa kolmosgenoan käyttöä kun testaillessa oli yllättävän paljon vaikeuksia ykkösen kanssa.
Startissa poijun pää oli ylempänä tuulessa joten sieltä piti lähtemän, vähän liian ajoissa linjalla joten piti himmailla ja aika niukille meni että mahtui linjan yli. Sikäli siis startti kuitenkin kelvollinen ja slöörailu vihreälle meni jotenkin muita feneitä pidätellessä, lopulta Charlotta sitten kuitenkin meni menojaan kun ei inspannut alkaa kokeilemaan este-tilan rajoja nostattelulla matalikkoa ennen.
Kryssi Ådholmenin punaiselle kepille meni kelvollisesti, strategiana oli ajaa vapaissa tuulissa ja ylittää selkä kutakuinkin keskustasta missä tuuli olisi varmimmiten vähiten huono. Kun tuuli tuli about etelälounaasta niin laskeskelin että saaret kanavoivat tuulta siten että styyran halssi nostaisi lopulta Ådholmenia lähestyttäessä ja niin taisi käydäkin. Bajan kryssi erittäin hyvin ja Charlottaa lukuunottamatta koko muu FE-fleetti oli jatkuvasti alle 10 veneenmitan päässä toisistaan. Jossain kohtaa Lisbeth vetäisi meistä ohi, pitänee ihmetellä trackeja asian selvittämiseksi ja Bajankin kävi edellä mutta otti pari huonoa vendaa ja yhtäkkiä olikin takana ja sitten taas kohta edellä.
Kääntö-punaisella sitten tuli pientä tilannetta kun Olli laski leikkarin väärin ja joutui vetämään pikkupaniikit merkin luona, kai siinä piti vähän väistelläkin Ollia ja puuskan sattuessa vielä sopivasti siihen kohtaan niin vene hieman broachasi, kädet loppuivat kesken ja Merelli pääsi puikkaamaan meidän ja merkin väliin ennenkuin saimme spinnua ylös.
No, se ei kokonaisuudessaan ollut aivan huonokaan juttu koska pääsimme sitten spinnuttelemaan muitten yläpuolella ja kohtapuoliin ohitimmekin Lisbethin ja Merellin sekä Bajanin.
Punaisen kepin luona Lisbeth kuikkasi yläkautta ohi ja annoimme sen mennä kun tahdoimme pitää sisäpaikan merkille. Bajan ja Merelli jiippasivat aika nopeasti merkin jälkeen kohti vihreää mutta päätin jatkaa vähäsen matkaa eteenpäin vapaisiin pääsemiseksi ja jiippasimme vasta hetken päästä. Tämä reitinvalinta ei osoittautunut niin hyväksi kuin olisi toivonut noin Merellin ja Bajanin kannalta, mutta Lisbeth pysyi kauempana oikealla hyvin takana.
Loppuslööri maaliin kauhistutti etukäteen kun slööri on meillä huonoin osa-alue ja matka on pitkä, mutta lopulta siinä sitten kävikin ihan hyvin ja pysyimme aika hyvin Merellin imussa pitäen Lisbethin takana. Bajan päätti lähteä kryssimään ja vaikka rohkea reitinvalinta kenties olisi voinut tuoda tulosta, tällä kertaa käteen jäi musta pekka ja Lisbeth pääsi myös suoralla reitinvalinnalla maaliin ennen heitä.
Startissa poijun pää oli ylempänä tuulessa joten sieltä piti lähtemän, vähän liian ajoissa linjalla joten piti himmailla ja aika niukille meni että mahtui linjan yli. Sikäli siis startti kuitenkin kelvollinen ja slöörailu vihreälle meni jotenkin muita feneitä pidätellessä, lopulta Charlotta sitten kuitenkin meni menojaan kun ei inspannut alkaa kokeilemaan este-tilan rajoja nostattelulla matalikkoa ennen.
Kryssi Ådholmenin punaiselle kepille meni kelvollisesti, strategiana oli ajaa vapaissa tuulissa ja ylittää selkä kutakuinkin keskustasta missä tuuli olisi varmimmiten vähiten huono. Kun tuuli tuli about etelälounaasta niin laskeskelin että saaret kanavoivat tuulta siten että styyran halssi nostaisi lopulta Ådholmenia lähestyttäessä ja niin taisi käydäkin. Bajan kryssi erittäin hyvin ja Charlottaa lukuunottamatta koko muu FE-fleetti oli jatkuvasti alle 10 veneenmitan päässä toisistaan. Jossain kohtaa Lisbeth vetäisi meistä ohi, pitänee ihmetellä trackeja asian selvittämiseksi ja Bajankin kävi edellä mutta otti pari huonoa vendaa ja yhtäkkiä olikin takana ja sitten taas kohta edellä.
Kääntö-punaisella sitten tuli pientä tilannetta kun Olli laski leikkarin väärin ja joutui vetämään pikkupaniikit merkin luona, kai siinä piti vähän väistelläkin Ollia ja puuskan sattuessa vielä sopivasti siihen kohtaan niin vene hieman broachasi, kädet loppuivat kesken ja Merelli pääsi puikkaamaan meidän ja merkin väliin ennenkuin saimme spinnua ylös.
No, se ei kokonaisuudessaan ollut aivan huonokaan juttu koska pääsimme sitten spinnuttelemaan muitten yläpuolella ja kohtapuoliin ohitimmekin Lisbethin ja Merellin sekä Bajanin.
Punaisen kepin luona Lisbeth kuikkasi yläkautta ohi ja annoimme sen mennä kun tahdoimme pitää sisäpaikan merkille. Bajan ja Merelli jiippasivat aika nopeasti merkin jälkeen kohti vihreää mutta päätin jatkaa vähäsen matkaa eteenpäin vapaisiin pääsemiseksi ja jiippasimme vasta hetken päästä. Tämä reitinvalinta ei osoittautunut niin hyväksi kuin olisi toivonut noin Merellin ja Bajanin kannalta, mutta Lisbeth pysyi kauempana oikealla hyvin takana.
Loppuslööri maaliin kauhistutti etukäteen kun slööri on meillä huonoin osa-alue ja matka on pitkä, mutta lopulta siinä sitten kävikin ihan hyvin ja pysyimme aika hyvin Merellin imussa pitäen Lisbethin takana. Bajan päätti lähteä kryssimään ja vaikka rohkea reitinvalinta kenties olisi voinut tuoda tulosta, tällä kertaa käteen jäi musta pekka ja Lisbeth pääsi myös suoralla reitinvalinnalla maaliin ennen heitä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olipa hauska kisa!
Veneessä minä, Pone, Cage ja Freda. Eli hangon regatan porukka näillä näkymin. Jos edes jotkut lähdöt hangossa ovat tällaisia niin sitten tulee varmaan paras regatta ikinä.
Lähdössä oli tietenkin sama vanha ongelma eli tuuli himmaa yhtäkkiä kun edessä on monta venettä. Miksi se aina tekee noin? Bice nostatteli hiukan allamme, ja edessä siis Olga. Merelli lähti onneksi pakkaamaan porukkaa poijun luona kun taas T-mini lähti rannan puolelta. Mary otti paremman startin ja oli myös edessä.
Olgaa oli vähän vaikea ohitella, ja ylhäältä painoi Merellikin aivan samaa vauhtia ellei jopa kovempaakin. Onneksi Bice pyrki tuulen puolelta ohi, ja sain sýsättyä Bicen Merellin tuulen puolelle heidän hoidettavakseen. Me laskimme takaisin alas ennen matalikkoa kohti Olgaa. Pyysin sitten vähän tilaa siinä ja oikeasti hirvitti kauheasti että koskakohan rusahtaa kunnolla tuossa vauhdissa. Onneksi ei rusahtanut, suuret kiitokset Petrille ja anteeksi. Tarkoitus ei ollut käyttää tuota hyväksemme mutta kun vedessä oli vaaleampaa ja tummempaa vihreää ei oikein voinut muutakaan.
Merelli valitsi matalikon eteläpuolen ja jäi tässä hiukan. Bajan vuorostaan oli aivan Olgan perässä kiinni, T-mini jatkoi hyvin yksikseen pohjoisempana.
Vihreälllä Bice, Mary, me ja Olga sekä Bajan vuorostaan aivan perässä kiinni. Otimme leveästi sisään-kapeasti ulos kierron ja pääsimme omalle linjalle niin että Olga ei ainakaan kovin paljon korkeammalle päässyt. Vendavapaus ja päätimme käyttää tätä, sillä noilla venemäärillä ei olisi kiva olla takana. Olga seurasi mutta myös vapaissa.
Melko nopeasti venda takaisin styyralle, ja tämä olikin sitten aika pitkä halssi vapaassa tuulessa kun vasenta laitaa pitkin menneet Bice, Merelli, Lisbeth ja Mary olivatkin yhtäkkiä kaikki perässä kun tultiin lähemmäs punaista viittaa.
Punaisesta viitasta leikkarit hiukan turvallisen puolella pitkällä paaran halssilla hyvällä nopeudella kohti rönnkobbenin punaista. Päätimme ottaa varman päälle ja korjasimme hiukan parilla tikillä viimeisen leikkarin mahdollisimman lyhyeksi jottei jouduttaisi reippaasti leikkarin yli.
Merkillä melkein spinnu ylös, falli oli pulpitin aukossa jumissa. Pitää muistaa laittaa se naru takaisin joka on pulpitin aukossa estämässä fallin putoamista siihen. Seurasi yksi styyran lenssihalssi, punaisella viitalla jiippi paaralle ja vihreältä viitalta genoalla maaliin. Koko muu fleetti selvästi takana.
Olipa kerrassaan upea purjehdusilta, yksi parhaimpia todella pitkään aikaan. Etenkin kun kaikki veneet t-minä lukuunottamatta ajoivat käytännössä scratchia keskenään. Kadehtien katsoin taas kakkosradan kauimman merkin FE-sumppua, siellä oli varmaan kivaa.
Valitan trackin huonoutta, kännykkä oli sisällä ja trekbuddy ei oikein saanut aikaiseksi hyvää jälkeä. Pitäisi pitää känny farkun taskussa kuten tähän asti, olen näköjään läpinäkyvä gpsän aallonpituudella.
Kiitos kaikille! Ensi viikolla sitten kevätkauden viimeinen, toivotaan samanlaista keliä!
Pizza ja tuopponen vaati hetken elvyttelyä ennen kuin pystyi tätä kirjoittamaan. Melkoisen ilmat pihalle fiilis tuon jälkeen, kisaaminen olikin sitten hauskaa vaikkei keväällä venettä hioessa siltä aina tuntunutkaan
"Remember, sailing is fun" tuli hoettua muutaman kerran tuossa veneen alla keväällä nimittäin.
Veneessä minä, Pone, Cage ja Freda. Eli hangon regatan porukka näillä näkymin. Jos edes jotkut lähdöt hangossa ovat tällaisia niin sitten tulee varmaan paras regatta ikinä.
Lähdössä oli tietenkin sama vanha ongelma eli tuuli himmaa yhtäkkiä kun edessä on monta venettä. Miksi se aina tekee noin? Bice nostatteli hiukan allamme, ja edessä siis Olga. Merelli lähti onneksi pakkaamaan porukkaa poijun luona kun taas T-mini lähti rannan puolelta. Mary otti paremman startin ja oli myös edessä.
Olgaa oli vähän vaikea ohitella, ja ylhäältä painoi Merellikin aivan samaa vauhtia ellei jopa kovempaakin. Onneksi Bice pyrki tuulen puolelta ohi, ja sain sýsättyä Bicen Merellin tuulen puolelle heidän hoidettavakseen. Me laskimme takaisin alas ennen matalikkoa kohti Olgaa. Pyysin sitten vähän tilaa siinä ja oikeasti hirvitti kauheasti että koskakohan rusahtaa kunnolla tuossa vauhdissa. Onneksi ei rusahtanut, suuret kiitokset Petrille ja anteeksi. Tarkoitus ei ollut käyttää tuota hyväksemme mutta kun vedessä oli vaaleampaa ja tummempaa vihreää ei oikein voinut muutakaan.
Merelli valitsi matalikon eteläpuolen ja jäi tässä hiukan. Bajan vuorostaan oli aivan Olgan perässä kiinni, T-mini jatkoi hyvin yksikseen pohjoisempana.
Vihreälllä Bice, Mary, me ja Olga sekä Bajan vuorostaan aivan perässä kiinni. Otimme leveästi sisään-kapeasti ulos kierron ja pääsimme omalle linjalle niin että Olga ei ainakaan kovin paljon korkeammalle päässyt. Vendavapaus ja päätimme käyttää tätä, sillä noilla venemäärillä ei olisi kiva olla takana. Olga seurasi mutta myös vapaissa.
Melko nopeasti venda takaisin styyralle, ja tämä olikin sitten aika pitkä halssi vapaassa tuulessa kun vasenta laitaa pitkin menneet Bice, Merelli, Lisbeth ja Mary olivatkin yhtäkkiä kaikki perässä kun tultiin lähemmäs punaista viittaa.
Punaisesta viitasta leikkarit hiukan turvallisen puolella pitkällä paaran halssilla hyvällä nopeudella kohti rönnkobbenin punaista. Päätimme ottaa varman päälle ja korjasimme hiukan parilla tikillä viimeisen leikkarin mahdollisimman lyhyeksi jottei jouduttaisi reippaasti leikkarin yli.
Merkillä melkein spinnu ylös, falli oli pulpitin aukossa jumissa. Pitää muistaa laittaa se naru takaisin joka on pulpitin aukossa estämässä fallin putoamista siihen. Seurasi yksi styyran lenssihalssi, punaisella viitalla jiippi paaralle ja vihreältä viitalta genoalla maaliin. Koko muu fleetti selvästi takana.
Olipa kerrassaan upea purjehdusilta, yksi parhaimpia todella pitkään aikaan. Etenkin kun kaikki veneet t-minä lukuunottamatta ajoivat käytännössä scratchia keskenään. Kadehtien katsoin taas kakkosradan kauimman merkin FE-sumppua, siellä oli varmaan kivaa.
Valitan trackin huonoutta, kännykkä oli sisällä ja trekbuddy ei oikein saanut aikaiseksi hyvää jälkeä. Pitäisi pitää känny farkun taskussa kuten tähän asti, olen näköjään läpinäkyvä gpsän aallonpituudella.
Kiitos kaikille! Ensi viikolla sitten kevätkauden viimeinen, toivotaan samanlaista keliä!
Pizza ja tuopponen vaati hetken elvyttelyä ennen kuin pystyi tätä kirjoittamaan. Melkoisen ilmat pihalle fiilis tuon jälkeen, kisaaminen olikin sitten hauskaa vaikkei keväällä venettä hioessa siltä aina tuntunutkaan
"Remember, sailing is fun" tuli hoettua muutaman kerran tuossa veneen alla keväällä nimittäin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Siitä voi kyllä vetää yllättävän läheltä, se "riutta" vain sitten jatkuu silleen ovelasti vähän matkaa itään päin mutta nythän sen oikeastaan jopa näkikin. Pitää ottaa seuraavan kerran projektiksi käydä vähän luotaamassa tuota kun on poijuveneellä liikenteessä.harald wrote: Me laskimme takaisin alas ennen matalikkoa kohti Olgaa. Pyysin sitten vähän tilaa siinä ja oikeasti hirvitti kauheasti että koskakohan rusahtaa kunnolla tuossa vauhdissa. Onneksi ei rusahtanut, suuret kiitokset Petrille ja anteeksi. Tarkoitus ei ollut käyttää tuota hyväksemme mutta kun vedessä oli vaaleampaa ja tummempaa vihreää ei oikein voinut muutakaan.
Hanki parempi kännykkä, GPS-siruissa ja antennitoteutuksissa on erojaValitan trackin huonoutta, kännykkä oli sisällä ja trekbuddy ei oikein saanut aikaiseksi hyvää jälkeä. Pitäisi pitää känny farkun taskussa kuten tähän asti, olen näköjään läpinäkyvä gpsän aallonpituudella.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Parempaa ei markkinoilla edelleen ole. Meillä tuo erikoislaminaatti ruffikatossa vaimentaa melkein kaikki GPS:ät juuri tuolla tavalla. Väliaine lienee kryptoniittia tjms.Petri wrote: Hanki parempi kännykkä, GPS-siruissa ja antennitoteutuksissa on eroja
Kuvassa pitäisi vielä olla Bajan, piilossa jossain?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020