WHC 3/2012

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Merkin kierron jälkeen jäi sellainen pois-peitosta moodi päälle, kun näin jälkeenpäin olisi ehkä ollut parempi pysyä klimpissä mukana. Ehkä siinä ei olisi voittanut mitään, vaikea sanoa.
Me harkittiin hetki jiippiä tossa, mutta sitten vilkaistiin kuinka te ajoitte jiipin jälkeen käytännössä poikkisuunnassa... Joka tapauksessa tulitte sieltä sitten aika paljon lujempaa kuin me ja Merelli.

Eniten koko kisassa jäi vaivaamaan tuo viimeinen pätkä maaliin. Jäätiin kuin tikku p*skaan ja Merelli meni menojaan, enkä vieläkään tiedä mitä tehtiin väärin.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Teimme väärin siinä että olimme strekki-osuudella Merellin takana. Mitä ikinä teetkin olet joko paskoissa tai joudut ajamaan hiljempaa tai huomattavasti pidemmän matkan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Teimme väärin siinä että olimme strekki-osuudella Merellin takana. Mitä ikinä teetkin olet joko paskoissa tai joudut ajamaan hiljempaa tai huomattavasti pidemmän matkan.
Niin, mä en niinkään tarkoittanut me-sanalla meidän ja teidän venettä, vaan pelkästään meidän venettä... Kun lähtökohtaisesti me kierrettiin se vihreä keppi nätisti niin, että oltiin Merellin vasemmassa takakulmassa, ja jatkettiin siitä vähän ylempää kurssia vapaissa tuulissa, eikä kovin paljon pidempää matkaa tehty, mutta hiton paljon hitaammin. Tehän tulitte sieltä alhaalta hienosti, ja me jäätiin ihan heittopussiksi. Vasta sitten lähellä maaliviivaa saatiin vähän kiinni, kun ilmeisesti siellä kärjessä tyyntyi ensin.

Edit: tarkemmin katsottuna en käyttänyt me-sanaa, vaan kieliopillisesti väärin passiivia kuvaamaan monikon ensimmäisen persoonan tekemisiä...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: Eniten koko kisassa jäi vaivaamaan tuo viimeinen pätkä maaliin. Jäätiin kuin tikku p*skaan ja Merelli meni menojaan, enkä vieläkään tiedä mitä tehtiin väärin.
Joo toi näyttää todella oudolta toi teidän hyytyminen, tai pitäisikö sanoa Merellin irtiotto. Tuulirajat olivat tosiaan tiukkoja mutta en usko että ihan noin selvärajaisia. Mutta en tiedä onko siinä paljoa muutakaan mahdollista selitystä olemassa?

Olennaista kai olisi analysoida että hyytyikö teidän vauhti vai saiko Merelli jostain lisävauhtia.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Viimeistään tuossa tilanteessa olisi minun mielestä erinomaisen tärkeää merkata skuutti niin että ainakin summittainen skuutin kireys saadaan toistettua vendalta toiselle.

Sen merkkaamisen voi tehdä joko skuuttiin teipin pätkällä vinssin etupuolelle, mieluiten jonkinlaisella karkealla skaalalla teipattuna sitloodan selkänojaan. Tai sitten teipataan esim. 10 cm välein vaakaviiva purjeeseen ylävantin kohdalla ja sitten määritellään vain monesko viivan kohdalla alhaalta laskettuna pitää genoan koskettaa ylävanttia.

Molempien skaalat näkyy hyvin pinnamiehen paikalle.

Nuo valinnat kuinka kireällä (ts. millä "vaihteella") ajetaan on päivä- ja olosuhdekohtainen. Valinta tehdään lämmittelyn aikana ennen lähtöä.
Fallin teippimerkkiä ei myöskään saane tuossa kohtaa unohtaa jos siis haluaa, että purjeen tiukkuus on sama kuin testissä ennen starttia (siis jos falliin on koskettu).
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote: Edit: tarkemmin katsottuna en käyttänyt me-sanaa, vaan kieliopillisesti väärin passiivia kuvaamaan monikon ensimmäisen persoonan tekemisiä...
En minäkään käyttänyt me-sanaa. Tarkoitinkin että me charlottassa teimme virheen kun emme olleet Merellin edessä, teistä nyt mitään väliä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote: Fallin teippimerkkiä ei myöskään saane tuossa kohtaa unohtaa jos siis haluaa, että purjeen tiukkuus on sama kuin testissä ennen starttia (siis jos falliin on koskettu).
Pysyykö teillä teippimerkit paikallaan falleissa? Ainakaan meillä ne eivät oikein pysyneet kiltisti paikoillaan joten jo pari vuotta sitten siirryttiin tussimerkkeihin. Nyt ongelmana tosin on että kun falleja on jouduttu lyhentämään yms. niin falli on täynnä merkkejä :)
Voisiko dyneema-falleja putsata etanolilla niin saisi vanhat merkit pois vai miten dyneema tykkää liuottimista?
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Joo, on nuo teipit vielä pysyneet hyvin. Tussia en ole saanut näkymään riittävän hyvin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:En minäkään käyttänyt me-sanaa. Tarkoitinkin että me charlottassa teimme virheen kun emme olleet Merellin edessä, teistä nyt mitään väliä :)
Tuo virhehän on tapahtunut jo aikaisemmin, eikä sitä kuulu murehtia enää siinä matkalla vihreältä merkiltä maaliin. Te kuitenkin ajoitte sen vikan pätkän hyvin, toisin kuin me.

Meillä oli kyllä trimmi tossa hakusessa, montaa asiaa kokeiltiin, mutta varsinaiseen syyhyn ei ilmeisesti kajottu, kun mikään ei auttanut.
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Moro,

neulalla muutama ristipisto purjelankaa fallin ympäri merkiksi, niin ei merkki häviä.
Saa kätevästi poiskin jos tarvii merkkiä muuttaa.

Jussi
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

max wrote:...Pian Charlotassa nostettiin spinnu, jonka yhteydessä vauhti laski ja päästiin päälle. Arvottiin nostetaanko spinnu vai ei, kun nähtiin muiden Feneiden tulevan kovaa vauhtia takaa. Päätettiin kuitenkin olla nostamatta spinnua. Vanha spinnu ei toimi ihan yhtä hyvin sivutuulessa kuin uudet.
WTF? Ihmisen muisti on ihmellinen. Olin aika varma, että ei nostettu spinnua kun tuota kirjoitin. Videolla näkyy hyvin, että nostettiin spinnu kuitenkin ylös.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä yrititte nostaa ainakin :)

Video? Missä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

harald wrote:Kyllä yrititte nostaa ainakin :)

Video? Missä?
Laitan jossain vaiheessa jakoon, kunhan olen saanut vähän leikeltyä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllähän siellä takakaiteessa GoPro näytti kykkivän Maxilla :)
Mä taas ajattelin että kun veneessä oli yksi liikuntarajoitteinen niin ei viitsi kuvailla meidän veneen tekemisiä ja jäi kamera asentamatta, sääli sinänsä koska olisi tosiaan ihan hyvääkin matskua voinut tarttua filmille.

btw. offtopiccina maxille, gopro on vihdoin julkaissut ns. dive-kotelon tasaisella linssillä, pistin jo itselleni tilaukseen ;)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

max wrote: Laitan jossain vaiheessa jakoon, kunhan olen saanut vähän leikeltyä.
Tottakai sitä pitää leikellä, jotta sitä voi jakaa. Muuten joku ottaisi koko videon itselleen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply