WHC 11/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 11/2011

Post by harald »

Virvelirumpu pärisee jo, finaalit lähestyvät. Päästiin hoskin evakosta pois, ja nyt ei ainakaan ensi keskiviikon vauhdin pitäisi olla pohjan kunnosta kiinni. Hiukan limainen se oli, mutta ei näkkejä. Putsattiin nyt vielä santapaprulla hiukan, joissain kohdissa oli hiukan aknea päässyt syntymään.

YR.no lupaa illaksi 8m/s SSE;
http://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dr ... arsel.html

windguru (WFR) lupaa 7(11)m/s SSE;
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=67553

fmi.fi lupailee 7 m/s etelästä;
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/Helsinki

Kerrankin ovat ainakin ennusteet samaa mieltä, ovatko sitten kaikki väärässä jää nähtäväksi. Windgurun mukaan pitäisi puhaltaa keskiviikosta viikonlopun yli, joka hiukan nostaa ehkä ennusteen luotettavuutta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mielenkiintoista tosin että yr.no sanoo 1m/s pohjoisesta viikonloppuna, mutta windguru kymmentä metriä SW. Pe-illalla jopa 16(21)m/s!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä haluaisin että tuuli kääntyisi hieman lisää lounaaseen, etelätuuli tekee ratavaihtoehdoista vähän mälsiä ja toisaalta vastatuulilähdön ylämerkiltä ei oikein saa spinnunostoa mitenkään.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No tässä tilanteessa minulle sopii kyllä sivutuulikisakin, jos tuulee vain riittävästi :)

Ennusteet ovat kaikki em. kolme koventuneet vielä hiukan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:No tässä tilanteessa minulle sopii kyllä sivutuulikisakin, jos tuulee vain riittävästi :)
Näin juuri. Ihan sama mistä tuulee, kunhan tuulee kovempaa kuin viime viikkoina.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

On vissiin niin, että SSE-tuulilla on kakkosrata ainoa järkevä vaihtoehto? Tuleehan siitä kuitenkin melko turvallinen startti ja aika tasapuolinen lähtösuora. Lyhyt kryssintapainen ja mikä parasta, tiukka spinnuslööri takaisin kovassa tuulessa sopii meille :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Starttihan on kyllä keskiviikkona vastatuuleen, mutta SSE:lläkin sentään saisi ehkä sopivalla poijun sijoittelulla pakotettua jengiä nostamaan spinnuja merkillä :)

Tosin jos taas tuuli nousee kovastikin, voi rannalla sluibailu sittenkin viedä voiton vesillä rehkimisestä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aj, ajattelit heittää sellaisen. Nyt vasta ymmärsin tuon pointin vastatuulimerkistä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmmhmmm, aika kovia kelejä ennustelee, Harald kiittää ranking-voitosta jo etukäteen ;)

Mutta voi olla että tuossa kelissä ei kyllä kannata lähteä virittelemään vastatuulistarttia, on haastavaa saada poijuja pysymään paikallaan pikkuankkureilla. Saas nähdä miltä keli näyttää Miessaarenselällä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tein htrackit-palveluun skaban valmiiksi;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=164

trackeja tuolla ei ole vielä, sattuneista syistä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tracki upittu, hetken päästä lisää juttua.

Tulimmepa juuri ajoissa pois. Aikamoinen myräkkä pyyhkäisi sataman yli juuri kun olin menossa autolle.

No, alkuun. Veneessä minä, Pone, Freda ja also starring Jan seurakaverina. Suuret kiitokset Janille, hänen panostaan tarvittiin kyllä tänään!

Kuten aikaisemmin kävi ilmi oli tuulta luvattu, ja sitähän oli. Lähdimme kolmosella liikkelle, ja sekin tuntui välillä vähän liialta. Jotenkin tuntuu siltä että liikatuunaaminen keskikeliä varten kostautuu hiukan kovemmassa. Anneli oli doupannut itsensä viidellä hengellä.

Lähdössä pyyhkäistiin 6+ knotsia suuntaan ja toiseen ja tulimme lopulta paaralla pitkin viivaa -10 s kohdalla vendaten, joka oli hiukan myöhässä. Eteläisimpänä lähtenyt Anneli oli sitten kohta päällä ja tätä jatkui sitten melkein koko nelosradan alkupuoliskon verran.

Jotenkin tuntui siltä että muut veneetä arastivat vähän liikaa. Sans Rival kävi nostamassa reivin ja ykkösen ja lähti siitä kotiin, T-mini veti pari vendaa ja taisi lähteä sekin kotiin. Muut lähtivät sitten todella varovaisesti viivan takaa ja jäivät heti kättelyssä Annelin taakse, kuten me.

Ajettiin sitten peräkanaa vihreälle, jossa oli vähällä ettei saatu peittoa mutta kun se tuntui epävarmalta pudotin reilusti Annelin alle toivoen parempaa höjdiä merkistä lähtiessä. Annelin viiden porukalla kulki kuitenkin kovempaa, ja oli pakko heittää paaralle. Paaralla ei kestänyt kauaa kun Anneli slööräsi päällemme eikä vauhti oikein riittänyt nostamaankaan. Siinä sitten uusi tiputus leehen jarruttaen ja venda takaisin styyralle. Vähän ennen leikkaria venda ja kohti seuraavaa vihreää, jossa kuitenkin Anneli edelleen edessä. Merelli paransi asemiaan takanamme, ja nousi tässä vaiheessa kolmanneksi.

Avonainen vastatuulipätkä oli tempoilevan veneen kanssa raskas, meinasi tulla jopa hiki kun piti koko ajan säätää jotain narua. Ja niitä narujakin kun on niin monta vielä vierekkän, huoh.

Melkin aukossa kun hetkellisesti keveni pääsimme paremmin Annelin pakaroihin kiinni, ja portin jälkeisen vihreän kohdalla ajoimme hiukan leveästi ja ylös merkin kohdalla jotta saatiin oma ajoura. Tämä tepsi melko hyvin, sillä Anneli oli kyllä nopeampi mutta ei saanut enempää höjdiä ja pystyimme elämään tässä ja pitämään Annelin styyralla. Ajoimme taktisesti leikkarin hiukan pitkäksi (tai jotain) jotta olisimme varmoja siitä että pääsisimme seuraavalle merkille ekana.

Näin kävikin, ja melkin e-viitan kohdalla laskimme alas ja nostimme spinnun. Keli oli sen verran reipas että alagaijakin piti virittää. Kun alagaija oli paikallaan rauhoittui meno paljon, ja vene tasapainoili hienosti spinnun alla. Pihlaiston p-puolella tuli sitten muutama todella hieno surffi, paras oli vähän runsaat 10 knotsia ja monta monen sekunnin jatkuvia 9 knotsin surffia kasvattivat kaulaa kun samaan aikaan Anneli kutsui rättitansseihin kietoen ilmeisesti nylonit förstaagin ympäri. Merellistä taisi karata joku skuutti tjms?

Käärmesaaren portin luona meinasi käydä köpelösti kun siro keulagastimme nousi laidalta pois spinnunlaskua varten ja saatiin mekin aikaan pienenmuotoinen broutsi. Spinnu alas, ja fokkaslööriä stora ådholmenin vihreälle jossa nostimme paaralla (väärä, mutta kaulaa oli jo) spinnun ylös ja jiippasimme kohti varsasaaren vihreää (noita vihreitä tuli kyllä tänään kierrettyä!) jossa jiippasime kohti maalia. Sellaista 8 knotsin jatkuvaa nopeutta kohti maalia ja selvänä ykkösenä veskassa. Blue Cafékaan ei ehtinyt ohi, ei edes lähelle!

Maalisuoralla oli sitten kova kamppailu meneillään kakkos-sijasta, jonka Anneli taisi sittenkin viedä alle veneenmitan turvin Merellin edestä.

Todella kiva päästä repimään oikein kunnolla välillä. Ja rankingin kannalta erittäin tärkeä voitto kotiin.

Taisi tulla FEneille viitosvoitto;

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=219
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kovaa se Anneli kulki kyllä tänään, viiden hengen etu vaiko uusi fokka vaiko molemmat? Hmm..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: Merellistä taisi karata joku skuutti tjms?
Näin minäkin luulin kunnes totesin, että kulma on edelleen puomissa kiinni ja purje lepattaa sivulla... Huomenna Lauttasaaren neulomoon anelemaan, että kursisivat purjeen kasaan ennen ensi viikkoa ja Turkisregattaa. Tosin nähtäväksi jää pääsenkö huomenna sängystä ylös kun selkä paukahti tuossa lopun taistelussa ja tällä hetkellä pystyn hädin tuskin kävelemään.

Trackia ja tekstiä joutuu odottelemaan huomiseen.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Auts! Otan osaa, tiedän tasan tarkkaan nuo selkähommat ja miten pahoja ne voi olla. Jaksamista, kylmää päälle. Kaiken maailman nappeja on minulla sitten ylimääräisenä jos tarvetta.

Kyllä ne weballa parsii, ovat harjoitelleet monta kertaa jo.

Aivan kaikkea meidän tekemisiä ei ehkä kannata kopioida.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Urgh, kun on nähnyt yhden spinnun kuolevan vanhuuttaan niin en tiedä tahtoisinko nähdä kisaspinnun tekevän samaa.

Miten ratavaihtoehto onnistui, kakkonen oli pitkään harkinnassa mutta sitten todettiin että se olisi turhan paljon vain sivutuulta ja varsin lyhyt pätkä kaiken lisäksi. Kun tuulikin oli siinä määrin kaakkoa, niin vastatuulipoijun raahaaminen tuulen vietäväksi tuntui vähän turhalta joten valitettavasti tänä vuonna taidetaan jäädä yhteen vastatuulilähtöön kauden aikana.

Rannassa käytiin tiukkaa taistelua aikaa vastaan jotta tulokset saataisiin syötettyä järjestelmään in-situ ja ennen sadetta, mutta kutakuinkin se onnistuikin, saas vaan nähdä mitä näppäilyvirheitä on tullut tehtyä tällä kertaa :)
Post Reply