WHC 11/2011

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

max wrote:...Meno oli sen verran kovaa, että jatkopinna jäi käteen Lisbethiä ohitellessa. Nyt on hyvä syy ostaa uusi ;-)

Melkin eteläkärjessä spinnu ylös ja parhaimmilaan mentiin 10,7 solmua, joka on Bajanin uusi nopeusennätys. ...
Ottaessamme spinnua alas vanha spinnu päätti revetä alareunasta noin metrin matkalta. :( Spinnua emme sitten enään nostaneet tämän jälkeen.
Tervehdys

Niinhän se on, että heti kun tuulee raikkaasti alkaa kalusteita hajoamaan. Tänään taisi olla Feneiden "demolition derby"päivä. Taisi vain Charlotta selvitä ilman kalustetappioita...?

Sen vanhan uskollisen, kun kuivaa, teippaa ja vielä ompeleen teippaukset kiinni, niin kyllä sillä vielä varmaan ajelee :? . Aika hyvin on tuo purje aikanaan tehty 1982, kun se 29 vuoden iässä vasta hajosi tuulessa, eikä väärinkäsittelystä :shock: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Tiedän ainakin kaksi muuta venettä jotka voivat ajaa tuollaisia kulmilla, Tarantella ja eräs Comfortina 32:nen olivat ainoita jotka ajoivat pätkän uusmadalalta porkkalaan offshore weekillä M:llä joskus muutama vuosi sitten. Luulisi että Tarantellassa tai comfortinassa olisi koettu irtoavia skuuttikulmia mutta comfortinassa taisi olla joku 1.5ozin spinnu noita kulmia varten?
Ei pysty kumpikaan noista läheskään samaan kuin FE. Itse asiassa kumpikaan noista ei mitenkään ihmeellisesti kanna spinnuaan. Inferno 31:llä ja Comfortina 32:lla ei ole eroa tuossa mielessä. Useimmat veneet käyttävät 0,75oz spinnua tuollaiseen ja kuten sanoin kulmien irtoamiset ovat aikalailla tuntematon ilmiö, vaikka kuinka broatsailisi tms.

VPP:n mukaan 20 kn 110 TWA Comfortina 32 kallistuu 27 astetta reivaamisesta huolimatta, Tarantellaa se ei edes yritä laskea spinnulla, mutta FE menee täysin purjein 21,5 asteen kallistumalla. VPP:n mukaan muuten FE on selkeästi nopein noista kolmesta ko. kelissä!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Maalin jälkeen joku ison luokan vene tuli vastaan kevlar-stuura kahdessa kappaleessa, osanotot siitä, ei varmaan ihan edullinen uusia.
Tervehdys

Mikä oli se ison luokan (?) vene, jota SAR pelastusalus saattoi takaisin satamaan? En nähnyt siinä veneessä purjeita ylhäällä. Em. veneet tulivat vastaan kotiin mennessä siinä ensimmäisen vihreän merkin kohdilla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se ison luokan (?) vene näytti omegalta, mutta en ole varma. Ajoivat kulkuvalot päällä koneella eteläänpäin, mutta ei siinä nyt mitään hengenhätää näyttänyt ainakaan päältäpäin katsottuna olevan.

Toivotaan siis LYS-kisoissa tiukkoja ja kovatuulisia spinnuslöörejä :) Saatiin jonkinlainen todiste siitä että tuo 10-110 parhaana FE-kelinä ei ole vain mutu-tuntumaa. Myönnettäköön että 110 on kyllä erittäin tiukkaa, 120° on jo paljon helpompi ajaa.

Minkälaisella spinnulla Joakim on laskenut Tarantella kyvykkyyttä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:
Minkälaisella spinnulla Joakim on laskenut Tarantella kyvykkyyttä?
Täyskokoisella eli lähes 100 m2. 65 m2 nenäliinallakin näyttää vaativan reivaamista ja silti kallistuu 27 astetta.

Tuo kommentti spinnujen kantokyvystä kuitenkin perustui lähinnä havaintoihin merellä. Ko. miehistöt ovat kyllä sitkeimpiä spinnulla-ajajia, mutta ei ne veneet mitenkään superhyviä spinnujaan kantamaan ole. Toki eivät ole yhtä broutsiherkkiä kuin monet muut.

Aina ei myöskään kannata ajaa spinnulla, vaikka se onnistuukin. Kerran menin ko. Comfortinasta Tempolla fokalla helposti ohi, kun se ajoi ongelmitta spinnulla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos nyt laskin oikein niin T-mini on 9.21 pistettä meidän perässä ja poisheittona heillä on 1.00 seuraavassa. Heidän pitää siis saada seuraavassa kisassa 10.21 pistettä joka tavoitetaan ykkösellä jos radalla on vähintään 14 venettä. 1/14 toisi 10.22 pistettä.

Vastaavasti meidän seuraava poisheitto on 4.84, johon pääsee esim. 3/6 tai 4/7 tuloksella. Tai huonommalla. Eli kyllä T-minillä on vielä mahdollisuus.

Vähän kaukaiselta tuntuu vain että 14/18 venettä ilmestyisivät radalle kauden viimeisessä (koleassa, sateisessa ja tuulisessa?) kisassa. Toisaalta, jos radalla on 14 venettä, niin meidän pitää nousta vähintään kahdeksanneksi jolla saa 5.02 pistettä.

Miten muuten kun kilpailuohjeessa sanotaan että siitä saa 10,2 pistettä, mutta käytännössä tuosta on annettu 10,22. Tuossa on ilmeisesti joku kaava alla, mutta ohjeessa on pyöristetty niitä? Kumpaa pitäisi oikeasti käyttää, ohjeen mukaista pisteytystä, vaiko rankinglaskennassa käytettäviä?

Toivottavasti Olga saa muuten hyvityspisteitä lähettämistään kisoista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Toisaalta, jos radalla on 14 venettä, niin meidän pitää nousta vähintään kahdeksanneksi jolla saa 5.02 pistettä.
Jos se näyttää siltä, että radalla on 14 venettä, niin sähän pystyt vaikuttamaan siihen, ettei siellä ole kuin 13 8) Jos enempi on tulossa, niin mehän ollaan kyllä ostettavissa teidän seuraksi Casa Mareen pizzalle kisan ajaksi :roll:
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

hep, casa mareen!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas, trackeja on tullut lisää.

Maxille vinkkinä sääntö numero <yksinumeroinen>. Älä koskaa vendaa pois laylinella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

harald wrote:Kas, trackeja on tullut lisää.

Maxille vinkkinä sääntö numero <yksinumeroinen>. Älä koskaa vendaa pois laylinella.
Mitä vendaa tarkoitat? Sitä jonka tein ennen ekaa vihreää?

Ei taidettu olla vielä ihan leikarilla tuossa. Oltiin muita alempana eikä oltaisi päästy vihreälle. Toki tuo venda oli monesta muutakin syystä hölmö, mutta näitä sattuu.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

max wrote:Mitä vendaa tarkoitat? Sitä jonka tein ennen ekaa vihreää?

Ei taidettu olla vielä ihan leikarilla tuossa. Oltiin muita alempana eikä oltaisi päästy vihreälle. Toki tuo venda oli monesta muutakin syystä hölmö, mutta näitä sattuu.
Tarkoittiko Harald leikkarilla sitä törmäyskurssia meidän kanssa? Jos aikoo väistää styyran venettä vendaamalla, niin se kannattaa tehdä niin aikaisin, ettei jää p*skoihin. Useimmiten kannattaa väistää takaa, siinä ottaa yleensä vähemmän takkiin.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tarkoitin lähtösuoran vendaa. Mun mielestä joka kohdasta olisi pitänyt päästä merkille vendaamatta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jyrki S

Merinnan haljennut iso

Post by Jyrki S »

Petri wrote:Tuo hajonnut iso saattoi kyllä olla ihan Merinnan teipattu isopurje, mekin ensin vähän katsoimme että WTF mutta sen topin varsin rauhallinen käyttäytyminen sitten kyllä paljasti että kyse onkin vain vanhojen vaurioitten (viimevuotisen VSSR:n?) tarmokkaasta paikkailusta.
Ainakin Merinna tuli WHC:n maaliin keskeltä haljenneella isolla. Kivasti se pysyi käsissä silti, kun takaliikin näppärä snörppi hoiti liikin jatkumon halkeaman yli.

Iso on Weban D4 Kevlar vuosimallia 2009. Kolmas kausi siis menossa. Ennen tätä siinä ei ollut mitään näkyvää vikaa eikä sitä ole mitenkään pitänyt ennen tätä korjata. Emme olleet 2010 VSSR:ssa, vaikka olimmekin ilmoittautuneet, joten ei siinä mitään entisiä teippailuja ollut, mitä nyt saalinkien päiden kohdilla ihan tarkoituksella tehdyt. Ainoa mahdollinen syy vaurioon on, että purje on käytännössä aina viikattu tuosta kohtaa, koska se sattuu mastoluistien puoleenväliin. Avustavana tekijänä on tietysti kolmen kesän UV-paistattelu, joka tunnetusti hiljakseen hapertaa Kevlarin.

Purje on korjattu ja ihan nätiltä näyttää. Tänään ajettiin sillä Pentala Racessa (ORCi) kakkoseksi, joten ei se ainakaan pahasti huonontunut korjauksessa. Eikä hajonnut mistään uudestaan 8) Laskua en tosin vielä tiedä, muttei siinä Mikon mukaan kauaa mennyt, kun siisti halkeama liimattiin kasaan. Liiman kuivumisen ajasta Weba ei toivottavasti laskuta...

/Jyrki
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Teilläkään ei ole siis käytössä "matkastuuraa"? Meillä tämä D4 on ainoa isopurje käytössä.

Pitää katsoa vähän sillä silmällä miten tuo on viikattu meillä, ja viikkausten kohdalla kunto. Jos niistä nyt näkee mitään, huomasitko onko kalvo jotenkin erinäköinen viikkausten kohdalla?

Entä minkälainen puomipeite teillä on, ja onko se aina ollut päällä kun ei purjehdita?

Taisitte jäädä 3s kakkospallilta, siinähän on oiva tilaisuus syyttää haljennutta isopurjetta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Prkl, hämärässä ei siis voi olla varma mistään, valkea taivas purjeen läpi kun näytti erehdyttävästi Taffetalta ettei asiaan sitten enää kiinnittänyt huomiota.

Pistetaulukossa on lähinnä excel-johdannainen pyöristysvirhe (on ollut varmaan aikojen alusta lähtien) ts. vain 3 numero näytetään, kun pitäisi olla 4. Ts. tuloslaskentajärjestelmän tuottamat pisteet ovat niitä "oikeita" pisteitä. Eipä tuota ongelmaa oikein saa edes ratkaistua kätevästi muotoilun menemättä pieleen.
Post Reply