WHC 11/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei tuo kulman irtoaminen niin katastrofaalista ole. Toisesta olemme vetäneet sen kolme-neljä kertaa irti. Jos ei vedä ainakin kerran, ei ole yrittänyt tarpeeksi :)

Asenteella Merellissä kyllä näköjän ajetaan, propsit sille. Kai tuo on sellainen kehitysaskel joka pitää ottaa.

Enemmän olen huolissani selästä, sitä ei webakaan parsi.

Rata oli ainoa järkevä vaihtoehto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Oliko isolla luokalla eri rata, kun koko pikkuluokalla parempi tasoitettu aika kuin ison voittajalla?

Aika reipasta oli keli. Me pääsimme kryssimään Kytön selällä kahteen otteeseen yhteensä 4 M melkolailla suoraa kryssiä ja saman verran melko suoraa lenssiä. Kukaan mukana olleista 17 veneestä ei nostanut spinnua, tuulta parhaissa puuskissa 14 m/s ja 10 kn pääsi yhdellä reivillä ja fokallakin.

Tarkoitus oli kokeilla uutta spinnua, mutta ei oikein innostanut tuossa kelissä kokeilla 92 m2 spinnua, kun veneessä oli 3, joista yksi ensikertalainen.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meillä oli tänään veneessä Heikki, Jankka ja Lauri.

Ihan liian vähän on tullut tänä kesänä purjehdittua, ei suju mikään rutiinilla. Lähdössä tuli sähellettyä kunnolla, kun vendasin vahingossa Ellidan eteen, sori siitä.

Kryssillä vihreiden keppien välillä saatiin vielä niukasti Bajan pysymään takana, mutta menivät sitten menojaan strekillä Melkille. Vaikea oli saada venettä pysymään lapasessa, alkuun ajettiin keulapurje liian kireällä, lapa oli koko ajan poikittain, vaikka iso ei juuri ollut vedossa.

Spinnumanööverit otettiin vähän liioitellun varovasti, mutta pieni palkeenkieli saatiin silti aikaan.

Maalin jälkeen joku ison luokan vene tuli vastaan kevlar-stuura kahdessa kappaleessa, osanotot siitä, ei varmaan ihan edullinen uusia.

Hoskille on sen verran matkaa, että saatiin nauttia sateesta ja pimeästä ihan kunnolla. Melko märkää oli miehistö ja kalusto perillä.
Olli Niemi
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Bajanin kauden viimeinen kisa aloitettiin arpomalla miehistön paikat. Jokainen miehistön jäsen pääsi kokeilemaan jotain uutta paikkaa. Tarkoituksena oli oppia katsomaan asioita vähän toiselta kantilta. Homma tuntui toimivan.

Lähtö oli perus huono. Jouduttiin Ellidan paskoihin josta ei oikein päästy muutoin kuin vendaamalla. Vihreälle tultiin viimeisenä FE:nä. Toisella vihreälle tultiin myös viimeisenä, mutta Lisbethiä oli saavutettu kivasti. Bajanin vauhti oli hyvä (=suhteellinen käsite) ja päästiin Lisbethin ohi ennen Melkin pohjoiskärkeä. Meno oli sen verran kovaa, että jatkopinna jäi käteen Lisbethiä ohitellessa. Nyt on hyvä syy ostaa uusi ;-)

Melkin eteläkärjessä spinnu ylös ja parhaimmilaan mentiin 10,7 solmua, joka on Bajanin uusi nopeusennätys. Saavutimme Annelia ja Merelliä jotka ajoivat ilman spinnua. Yksi lähes kunnon broutsi otettiin spinnulla Melkin eteläpuolla. Miehistö oli kuitenkin hereillä ja homma saatiin hanskaan heti. Ottaessamme spinnua alas vanha spinnu päätti revetä alareunasta noin metrin matkalta. :( Spinnua emme sitten enään nostaneet tämän jälkeen. Loppumatka meni ilman ihmeempiä. Annelin ja Merellin mutkittelua tosin oli kiva katsoa. :D

Track lisätty.
klabbe
alokas
Posts: 10
Joined: Wed May 05, 2004 20:51 pm

Post by klabbe »

Petri wrote: Rannassa käytiin tiukkaa taistelua aikaa vastaan jotta tulokset saataisiin syötettyä järjestelmään in-situ ja ennen sadetta, mutta kutakuinkin se onnistuikin, saas vaan nähdä mitä näppäilyvirheitä on tullut tehtyä tällä kertaa :)
Saatan olla väärässä, mutta pikkuluokan purjehdituista ajoista puuttuu 10 minuuttia?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hyvä huomio, tuo järjestelmän bugi iski taas vasten naamaa, kun lähtökuvatarkastelun perusteella varmistimme sen ettei Sans Rival todellakaan startannut ja muutimme tuloksen DNF:stä pois. Samalla siis lähtökello näppärästi nollaa lähtöajan klo 18:ksi ja kun tässä tapauksessa järjestys pysyi samana niin eipä tuota huomannut pikavilkaisulla...

Tuo hajonnut iso saattoi kyllä olla ihan Merinnan teipattu isopurje, mekin ensin vähän katsoimme että WTF mutta sen topin varsin rauhallinen käyttäytyminen sitten kyllä paljasti että kyse onkin vain vanhojen vaurioitten (viimevuotisen VSSR:n?) tarmokkaasta paikkailusta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tässä on ollut ihan kunnolla carnagea. Tuo revennyt iso oli Merinnan viimekautinen D4 aramid, eli samanlainen kuin Charlottassa ja Merellissä. Olisi kyllä kiva kuulla miten se on mennyt, ainoastaan snörppinaru piti purjeen kasassa. Pone totesi että hän oli katsonut että se oli mennyt spriidarien väliseltä matkalta, joten osumasta spriidariin jiipissä se ei todennäköisesti ole haljennut.

Kolmanneksi purjehtivat siitä huolimatta että isopurje oli keskeltä poikki!

edit: Ai se olit mennyt jo viimevuonna? Millä tavalla toppi oli rauhallinen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Tuo hajonnut iso saattoi kyllä olla ihan Merinnan teipattu isopurje, mekin ensin vähän katsoimme että WTF mutta sen topin varsin rauhallinen käyttäytyminen sitten kyllä paljasti että kyse onkin vain vanhojen vaurioitten (viimevuotisen VSSR:n?) tarmokkaasta paikkailusta.
Tämä ei oikein auennut minulle. Selitä please.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Siis rannalta kun katsoi niin alkuun se juuri näyttikin ihan palasina olevalta, mutta sitten lähemmin kun ihmetteli niin mielestäni (kiikarit olivat spotterilla joten ei tullut itse katsottua kiikareilla) se valkoinen alue mikä näytti "reiältä" olikin vain tasainen teippialue millä ilmeisesti aiemmat isommat vauriot oli paikattu. Voi olla että se tosiaan oli rikki ja juuri snörppinaru piti purjeen kasassa mutta imo tuossa tuulessa luulisi että se "irtioleva" toppi heiluisi ihan holtittomasti ja nythän toppi oli ihan rauhallinen. VSSR oli lähinnä veikkaus, kun siellä aika moni vene otti osumaa isopurjeisiinsa.

Mutta nyt kun katsoo esim. tätä kuvaa
http://www.flickr.com/photos/atassberg/ ... 6971469376

Niin ehkä se purje sitten olikin todenteolla rikki, koska ei tuo niin vanha kuva ole...
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Ei tuo kulman irtoaminen niin katastrofaalista ole. Toisesta olemme vetäneet sen kolme-neljä kertaa irti. Jos ei vedä ainakin kerran, ei ole yrittänyt tarpeeksi :)
Ei tule mieleen mitään muuta venetyyppiä, jossa spinnusta irtoisi kulmat. Onko spinnu erityisen heikkokulmainen vai kantaako vene vain spinnunsa järjettömän hyvin? Oletteko aina selvinneet tuosta pelkällä kulman korjauksella? Siis spinnu ei ole mennyt riekaleiksi?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kantaahan se, mutta nuo irtoamiset on kyllä ainakin meillä ollut enemmän tai vähemmän "käsittelyvirheitä". Eli pikku broutsi, ja sitten kun se täyttyy irtoaa kulma. Onko se sitten oikeasti käsittelyvirhe, vaiko normaalia käyttöä en osaa sanoa.

Vanhasta spinnusta irtosi kulma ihan suorassa leikkauksessa tallinnan lahdella juuri ennen maaliintuloa hel-tal kisassa. Mutta tuo taisi johtua siitä että sitä oli paikkailtu niin paljon. Taisi olla kolmas kerta, en enää edes muista.

Uudemmissa spinnuissa on isommat vahvikkeet, mutta tästä huolimatta sai Merelli kulman irti. Olisi kiva kuulla tosiaan miten se irtosi.

Venehän sen spinnu kuormittaa, eikä mikään muu. Hämmästelin autotalon spinnuja joissa oli pienemmät vahvikkeet ja ohuemmat kankaat kuin meidän spinnuissa eikä niitä ollut mennyt rikki. Autotalo on siis kuitenkin 42-jalkainen vene. Se vene vain taitaa liukua puuskan alta pois, eikä se kaiva itselleen kuoppaa kuten meidän. .6 ozin kankaita ne taisi olla melkein kaikki ja meidän ohuimmat on vissiin .75. Tuo meidän nykyinen on .9 ozia, ja sen huomaa kyllä keveämmissä keleissä.

Mutta onhan se selvä että jos vene kulkee kuin juna 10 m/s tosituulessa ja 110 TWA niin kuormaa on kyllä.

WB on kyllä aina saanut kulman takaisin kiinni, mitään räjähtämisiä emme ole vielä kokeneet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Se vene vain taitaa liukua puuskan alta pois, eikä se kaiva itselleen kuoppaa kuten meidän. .6 ozin kankaita ne taisi olla melkein kaikki ja meidän ohuimmat on vissiin .75. Tuo meidän nykyinen on .9 ozia, ja sen huomaa kyllä keveämmissä keleissä.

Mutta onhan se selvä että jos vene kulkee kuin juna 10 m/s tosituulessa ja 110 TWA niin kuormaa on kyllä.
Ko. veneessä suurin osa spinnuista 0,5 oz osa 0,6 oz muistaakseeni.

Erittäin harva vene pystyy mitenkään ajamaan 10 m/s 110 TWA spinnulla. Useimmille 8 m/s 120 TWA on jo aivan ääriraja ja onnistuu vain tasaisessa tuulessa ja vedessä ilman jatkuvaa broatsaamista.

Spinnukankaan kuormitus riippunee lähinnä apparenttituulesta (tai paremminkin sen neliöstä), joka on FE:lä 20 kn 110 TWA:lla reilut 16 kn ja Autotalolla 16 kn 120 TWA:lla vain 13 kn.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä AWA:llakin on varmaan merkitystä. Nimittäin 30 kn TWS suoralla lenssillä ei kyllä tapa spinnuja. Silloin ei tosin broutsaillakaan. Mutta jos tuulee 20 knotsia, ja broutsin johdosta awa onkin 70-80 asteen paikkeilla kun se täyttyy niin rykäys on varmaan aika kova.

Tiedän ainakin kaksi muuta venettä jotka voivat ajaa tuollaisia kulmilla, Tarantella ja eräs Comfortina 32:nen olivat ainoita jotka ajoivat pätkän uusmadalalta porkkalaan offshore weekillä M:llä joskus muutama vuosi sitten. Luulisi että Tarantellassa tai comfortinassa olisi koettu irtoavia skuuttikulmia mutta comfortinassa taisi olla joku 1.5ozin spinnu noita kulmia varten?

Tuo 10m/s ja 110° TWA on sellainen jossa FEne on täysin ilman pinnapainetta jos spinnu on vain suunnattu oikeaan suuntaan. Meillä oli joku video moisesta ajosta viime- tai toissakauden whc:stä.

olisiko ollut tuo; <no ei ollut, poistettu>
Tuo: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _113MB_002
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys


Tänään veneessä itseni lisäksi Jani, Juha, Joosas (ensikertalainen purjehtijana) sekä Karri, eli kaikkea muuta kuin vakioporukkaa. Mulla on polvi vielä niin kipeänä, että meinasi jättää koko kisan väliin. No hyvä, että lähdettiin. Näin siis saatii historiallinen Feneiden viitois voitto. Hurraa sille.

Tänään siis mitä parhain FE keli. Tuuli niin raikkaasti, että kevyen kelin leijat jäivät suosiolla kotiin. Kokemus on osoittanut, että kun tuulee niin Anneli kulkee. Painava miehistö + painava vene vaatii tuulta taakseen ennen kuin liike on sujuvaa ja vauhdikasta.

Tänään Jani halusi ajaa, joten minä jouduin hanttihommiin. Keulalle en tällä polvella suostunut menemää, sorry Juha jouduit syyttäsi roiskeiden armoille.

Jostain kummallisesta syystä olimme kaikki tänään ajoissa, jopa etuajassa veneellä. Lähdettiin kohti kisapaikkoja ja matkalla vedettiin purjeet ja haettiin sellainen perustrimmi, jolla pitäisi kulkea. Spinnu jäi nostamatta. Ehkä olisi pitänyt sitäkin harjoitella.

Jani toteutti upean startin. Poijupäästä tuulenpuolelta täydellä vauhdilla alle 3s paukusta linjan yli. Jyräsimme vauhdilla klungan yläpuolelta piikkipaikalle. Charlotta paskotettiin alussa matkalla vihreälle. Näin pakotettiin Harald vetämään yläbanaania ja pidempää reittiä :evil:.

Vihreä kierrettiin peräkkäin ja nostimme kurssia niin ylös, ettei Charotalla ollut muuta tehtävissä, kuin vendata pois alta. Näin saimme rauhassa vetää oikeaa reunaa minimi vendoilla kohti merkkiä. Seuraavalle vihreälle tultiin selkeästi styyralla ennen Charlottaa, joka kiltisti väisti takaa.

Vedettiin "jonossa perässä mars" kohti Melkin pohjoiskärkeä. Tuuli shiftaili ja puuskat teki ajamisesta hankalaa. Otin ison skuutin käteen ja Jani ajoi kuten parhaaksi katsoi ja minä himmasin painetta pois heti tarpeen niin vaatiessa. Saa nähdä miten on haba huomenna hapoilla.

Melkin pohjoiskärjessä tuuli hieman himmasi ja Harald pääsi ihan perälautaan kiinni. Viimeisellä vihreällä Charlotta oli fiksumpi ja haki korkeutta "syöksymällä" merkin kierron jälkeen saaden pihtiotteen yläpuolisena veneenä. Vendaamaan emme päässeet styyran veneen eteen. Selviö oli, että Harald vetää leikkarin pitkäksi ja saa meidät tällä taakseen. No kiusattiin mestaria koko rahan edestä puolet matkasta.

Spinnu nostettiin eteläviitan jälkeen ja saatiin se jotenkin vetämään, mutta puomi jäi kovin eteen. Yritin vinssillä kiristää gaijaa, niin räks piks poks selkäni takaa lensi jarruplokin palasia kauniissa kaaressa. RWO antoi myöden kovassa piinassa painautuen vasten varvaslistaa. Tämän jälkeen oli spinnun trimmaaminen hieman "hankalaa". Pienen puuskan avustuksella olimme hetkessä poikittain ja spinnu kovasti halusi päästä kurkistamaan naistenpuvuston puolelle. Ei rintsikat auennut muutoin, kuin ottamalla purje alas ja ottamalla se uudelleen ylös. Tällä välin oli Antti jo rikkonut oman spinnunsa (olen pahoillani :cry:). Uusi yritys spinnulla ja tällä kertaa saatiin se vilisti kiuppumaan keulaharuksen ympäri. Kaksi kaveria keulassa selvittämässä ja emmekä pääse nostamaan genoaa :?. Lopulta sotkut saatiin selvitettyä ja genua vetämään. Merelli oli kevyempänä hieman nopeampi kuin me ja saavutti meitä vääjäämättä.

Loppu ajettiin genualla miten parhaiten taidettiin. Vihreältä vihreälle vedettiin "väärää halssia" virsarilla. Kun tuulta on takana runsaasti ei vahinkojiippiäkään tarvitse juuri pelätä. Kevyenä veneenä Merelli sai jokaisesta aallosta hieman kovemman surffin, kuin me ja meinas oikein tulla iholle ja saavutti saavuttamistaan. Pian oli keula meidän perän tasalla ja etupuolellakin. Välillä Antti halusi nostattaa, mutta yleensä päästiin surffilla karkuun. Tiukasti tähystettiin linjan poijua, ettei ajettaisi liian ylös. No tämä vääntö jäin meidän voitoksi, tällä kertaa.

Kyllä se vain on niin, että näillä vehkeillä on selvästi parasta ennen merkintä. G1 on ollut koko kauden hieman "hengetön" ja sen kanssa on saanut tosissaan tehdä töitä, mutta pakasta vedetty "budjetti" G3 on tehnyt tuhoisaa jälkeä. Kahdesti sillä kisailtu ja tuloksissa 3 ja 2. Jos ensi viikolla on kovaa tuulta pitäisi meidän siis olla voittajia. Vai miten se nyt menee.. :roll:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Kovaa se Anneli kulki kyllä tänään, viiden hengen etu vaiko uusi fokka vaiko molemmat? Hmm..
Tervehdys

Kyllä se oli molempi parempi. Painoa laidalla tuo momenttia ja muotojäykkä purje keulalla tuo voimaa. Kun tähän lisätään evo peräsin alkaa olla soppa valmis. Ei tääs meinaa sitten millään lähteä lapasesta, jos vakioon vertaa. Toisaalta kevyessä varmasti jarruttaa. Suo siellä vetelä täällä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply