WHC 9/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 9/2011

Post by harald »

Taitaa mennä lillutteluksi taas huomenna. Helpottaa kun on asennoitunut siihen, eikä mihinkään luvattuun 6m/s tuuleen.

Tämän kisan jälkeen taitaa olla poisheittoja meidän osalta. Muut kirivät siis taulukossa vielä kiinni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Olisi sitten tänään ensimmäinen käynti kelluvan veneen kannella tälle kaudelle. Nähtäväksi jää, päästäänkö purjehtimaankin. :roll:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikäs nyt on pitänyt sua tuolla tavalla veneilemästä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Pitäkää kivaa. Meillä jää tänään väliin :x . Säästän polvea, jotta se toipuisi jotenkin viikonlopuksi, saapas nähdä miten äijän käy :( .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa track; http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=151

Kiva nähdä mistä kohtaa muut kiersivät.

Lähdimme minä, Pone ja Freda upeaan iltabriisiin purjehtimaan. Luvatun eteläisen 2-3 m/s sijaan oli rata-alueella aika vakaa 7-8 knotsia lounaasta. Ilmeisesti mantereen päällä kasvavat pilvet ennakoivat jonkinlaista merituulta. Lämmintäkin oli.

Rata-alueella kivasti veneitä, pitkään aikaan ei mm. Sans Rivalia olla nähty. Tervetuloa takaisin! Lautakunta arpoi viitos-radan, joka tiesi tuolla tuulenkulmalla aika päätöntä purjehdusta mutta ymmärrän hyvin ennusteet huomioiden. Pitäisi varmaan luoda uusi rata joka on viitosrata toisinpäin, se voisi olla aika hyvä tällaiselle kelille?

Ristokin oli hypännyt olgan puikkoihin, tervetuloa sinnekin!

Lähdössä olin sitten taas liian höveli, ja jätin ovet auki ja huikan myöhässä lähestyttiin viivaa. Onneksi Olga ei ollut sen terävempi tällä kertaa, ja Teemin auttoi nostattelemalla edessä luun puolella olevat Merellin ja Bicen. Leen puolella tulokasvene Bajan otti aivan loistavan startin, onnittelut!

Reitti kohti pohjoista, mutta takaa hyökkäävälle Sans Rivalille piti antaa hiukan rohkaisua yrittää leen puolelta ohi. Edessä T-mini pysyi kuin tatti. Nostimme vaivihkaa ylös vapaisiin, ja kohtapuolin leen puolella nousivat Olga sekä Merelli kiinni T-miniin ja saimme sisäpaikan.

Pohjoisviitalla Bice, Bajan (ulkokurvissa T-ministä ohi), T-mini, me, Merelli ja ulompana Olga. Olga sitten taisi pystyä nostamaan Merellin eteen.

Alkoi vastainen osuus, jossa pystyimme nostamaan itsemme T-minin päälle ja vihdoinkin ohi. Jokaisessa veneessä nousi päitä, ja gasteja seisomaan sillä oletetussa paikassa ei ollutkaan poijua ollenkaan.

Lähempänä käärmesaarta olevia poijuja oli lauma Megluja kiertämässä, joten oletimme että niitten kohdalla oleva poiju ei ollut meidän. Kun sitten koko fleetti ajeli ympäri ämpäri eikä kukaan oikein tiennyt mitä tehdä haastoimme Bajanin omaan kisaan. Lähdimme kiertämään seuraavaa punaista viittaa matkalla kohti Rönnkobbenia. Toivottavasti siitä saatiin jotain irti, ainakin tuli muutama mehukas taktinen juttu ilmi. Bajanille että heidän olisi pitänyt odottaa styyralla vendaamista vaikka reilusti leikkarin yli sillä me emme voineet teidän alta vendata kohti merkkiä.

No, soitto lautakunnalle että keskeytämme, ja teimme samalla hyvityspyynnön. Katsotaan nyt meneekö läpi vaiko ei, mielestäni merkkiä ei ollut ja jos oli niin se oli reilusti eri paikassa kuin aikaisemmin.

Lautakunta voivotteli että he kävivät *eilen* laittamassa merkin kohdalleen, heitä ei voi tässä syytellä siis.

No, kävi miten kävi niin kivaa purjehdustahan tuo oli ja sää oli upea. Ensi viikolla ei sittenkään ole meillä ensimmäinen poisheitto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Tervehdys

Pitäkää kivaa. Meillä jää tänään väliin :x . Säästän polvea, jotta se toipuisi jotenkin viikonlopuksi, saapas nähdä miten äijän käy :( .
Voi voi, tsemppiä. Oletko ollut urheilemassa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Mielenkiintoinen kisa tänään. Meille DNF. Mitenköhän muille? DSQ?

Tänään jatkettiin lähdön suhteen samalla taktiikalla kuin edellisellä kerralla. Varaslähtöä ei saa pelätä. Ennen lähtöä (noin -1,5min) ajettiin Olgan perässä. Oltiin kellotettu mitä kestää linjalle ja todettiin tässä on vielä aikaa. Päätin laskea kurssia ja ottaa paikan joka olisi alin paikka muihin poijun päässä oleviin veneisiin. Näin voitaisiin tarvittaessa nostatella koko fleettiä jos tuntuu, että aikaa on liikaa. En tiedä olisiko nostattelu oikeasti onnistunut kuten oppikirjassa, mutta oli ainakin joku ajatus lähdöstä. :lol:

Lopulta saatiin todella hyvä lähtö. Veneen vauhti oli kiihdytetty hyvin paukun tullessa. Mielestäni onnistuttiin loppukiihdyttämisessä paremmin mitä muut ja sen turvin päästiin vapaisiin tuulin. Paikka alimpana veneenä tarjosi myös mahdollisuuden nostattamiseen jos sellainen tarve syntyisi.

Pohjoisviitalle tultaessa mielestäni T-minillä oli meihin peitto kolme veneenmittaa ennen joten annoin T-minille kohteliaasti tilaa ilman pyytämistä. Tässä vaiheessa rupesimme ihmettelemään missä punainen poiju on. Oletimme, että se on Bicen takana joten suuntasimme kohti Biceä. Pian kävi ilmi, että poiju on lähtenyt jonnekkin ties minne. Hetken huudeltuamme Charlottaan (joka oli tässä vaiheessa meidän takana :D) Harald heitti haasteen johon tartuimme. Haasteesta tuli opettavainen, mikä oli erittäin hienoa. Mielestäni opein kaksi asiaa (kerro Harald jos olisi pitänyt oppia enemmän).

1. Pidä itsesi aina merkin ja kilpailijan välissä.
2. Yksi venda vähemmän, on yksi venda vähemmän.

Toivotaan, että viikonloppuna on mahdollisuus hyödyntää tuota oppia... :wink:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä nuo on klassisia teesejä. Tarkoitin tuolla styyralla ajamisella että vaikkakin te olitte väistämisvelvollinen, niin me emme olisi voineet heittää vendaa teidän eteen joten te olittekin se joka määrää kuinka pitkälle tuossa mennään.

Siinä tilanteessa teidän olisi kannattanut jatkaa reilusti leikkarin yli, ja sitten vaikka slöörata meidän edessä merkille paaralla.

Mutta nämä on vissiin näitä match-juttuja... :)

Meillä on lautakunnan kanssa keskustelu käynnissä, odottelen innolla että joku nyt laittaa trackin mistä ilmenee missä kohtaa se poiju joka oli melgesien merkkinä (?) oli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote: Kiva nähdä mistä kohtaa muut kiersivät.
Niin minustakin, ja miten se suhtautuu lautakunnan käsitykseen oikeasta paikasta.
harald wrote: Ristokin oli hypännyt olgan puikkoihin, tervetuloa sinnekin!

Lähdössä olin sitten taas liian höveli, ja jätin ovet auki ja huikan myöhässä lähestyttiin viivaa. Onneksi Olga ei ollut sen terävempi tällä kertaa, ja
Kiitoskiitos. Oli kivaa olla taas pitkästä aikaa vesillä. Huomasi kyllä hyvin, että vuoteen en ole veneen kannella käynyt ja edellisestä startista on vielä enemmän aikaa. Ei kuitenkaan oltu kauhean kaukana linjasta paukun tullessa
harald wrote: Pohjoisviitalla Bice, Bajan (ulkokurvissa T-ministä ohi), T-mini, me, Merelli ja ulompana Olga. Olga sitten taisi pystyä nostamaan Merellin eteen.
Jotain tällaista siinä tapahtui, eipä sen enempää ole raportoitavaa.

Ajettiin jonkin aikaa teidän perässä poijua etsien. Lopulta sitten todettiin, että mennään muiden perässä ja nautitaan iltapurjehduksesta. Tässä vaiheessa keskittyminen vaihtui jutusteluun ja vene kulki vähän mihin sattui, enimmäkseen seuraavaa merkkiä kohti kuitenkin.

Maalisuoralla olikin sitten käydä hyvin, kun Ellida taisi antaa Sans Rivalille ja Merellille pakkituulia ja me oltiin päästä alabanaanilla ohi. Eipä kuitenkaan päästy, vaikka hetkeksi tekeminen alkoi taas muistuttaa purjehtimista.

Olipa mukava olla vesillä, tulokset näkee sitten joskus.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eikö Olgassa ollut trackeria?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arttu

Post by Arttu »

Ei se poiju nyt sitten loppujen lopuksi ihan hirvittävän kaukana oikeasta paikastaan ollut. Oiskohan ollut satakunta metriä?

Mulla kun on joka kerta vaikea löytää sitä katseella ja mentiin plotterin avustamana merkille ja yhtälailla ihmetteltiin miksei sitä löydy vai oisko se nyt sama kuin mitä Meglut kiertää. Kun ei oltu ihan varmoja, päätettiin ajaa oikean paikan kautta ja sitten kiertämään Meglujen kanssa saman poijua. Kyllä muuten vähän hirvitti, kun seuraavat veneet lähti ajelemaan jonnekin ihan muualle kun olin mielestäni niin satavarma radasta... Plärättiin orderitkin läpi, että onko tässä nyt jotain mitä me ei tiedetä. Niin ja näissä tilanteissa vähän unohtuu se purjehtiminen ja mentiin hetki vähän minne sattuu. Muuten kiva vetää fliittiä, mutta silloin pitäisi tietää mihin on menossa?

Ei keksitty mitään syytä tehdä mitään toisin ja sitten todettiin muidenkin tekevän samoin. Se helpotti vähän, mutta takoi takaraivossa koko ekan kierroksen ajan. Sitten vaan ajeltiin radan ympäri mukavassa kelissä.

Toissaviikkoisesta doublehanded sekoilusta oli selkeästi opittu jotain, ja tänään saatiin kaksistaan manot pelittämään kivasti ja venekin kulki. Eipä tainnut kuitenkaan riittää Teeminin voittamiseen?
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Arttu wrote:Ei se poiju nyt sitten loppujen lopuksi ihan hirvittävän kaukana oikeasta paikastaan ollut. Oiskohan ollut satakunta metriä?
Itse arvioisin, että Melgesien käyttämä poiju oli about 0,3NM oikeasta paikasta. Trackistähän tuon näkisi...
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:Eikö Olgassa ollut trackeria?
Tekniikan tohtori on reissussa. Me mentiin luomuna. :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo 0,3 mailia oli munkin arvio. No, katsotaan nyt. Toivottavasti Merellissä tai Blue Caféssa oli trackeri päällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arttu

Post by Arttu »

max wrote:
Arttu wrote:Ei se poiju nyt sitten loppujen lopuksi ihan hirvittävän kaukana oikeasta paikastaan ollut. Oiskohan ollut satakunta metriä?
Itse arvioisin, että Melgesien käyttämä poiju oli about 0,3NM oikeasta paikasta. Trackistähän tuon näkisi...
Ehkä. Oli siinä vähän tilannetta ja ihmeteltävää, mutta yllättävän lähellä kuitenkin. Ne Meglut vähän hämäsivät. No, mulla kyllä plotteri piirsi träkkiä. Täytyypä seuraavan kerran veneellä käydessä muistaa tarkistaa.

Me sitten tokalla kierroksella tulkittiin sen olevan orderien mukaisesti "noin paikassa" ja ajeltiin suoraan poijulle.

Laiturihuhut muuten EPS:illä tiesi kertoa, että se oli tuossa, tai noilla main, jo sunnuntaina. Voi toki olla että se on eilen siirretty paikalleen. Mene ja tiedä.
Post Reply