WHC 8/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

WHC 8/2011

Post by asalovuo »

HIENO KISA...ja v****! Vaikea löytää sanoja moisen mokan kuvailuun...(Kippari voisi opetella lukemaan) :oops:
Hyvää kisassa oli startti ja miehistön suoritus lähes nollakelissä.

Kiitokset Ollille, Realle ja Jarmolle!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tjooh, tarkoitus oli avata ketju asenteella "on vaikee olla nöyrä jos on niin hiton hyvä" mutta ehkä ei pidä turhaan elvistellä. Yhtäkaikki, kyllä olisi kannattanut muittenkin feneitten osallistua kesäkuun starttitreeneihin kun aika kakkoskaartia te muut olette meihin verrattuna jos nyt syyskaudesta voi mitään päätellä :twisted: (liekö sattumaa vai ei, mutta starttitreeneihin osallistunut Uhuru otti eilen tiistiksissä ihan kelpo lähdön)

Eilen tiististen jälkeen huomasin että lähtöpoiju oli saaren rannassa, Timo Lauttia oli käynyt jo tänään klo 2 maissa siirtämässä poijun paikoilleen mutta sitten klo 4 maissa Antti soitti ja ilmoitti ettei poijua näy...eli joku moottorivene on vienyt sen mukanaan tms.

No, ei se startti loistava ollut mutta muita parempi, rannan puolelta spinnu vedossa ja vauhtia kutakuinkin se mitä oli saatavissa mutta linjalla viitisen sekuntia myöhässä, Merelli kohtalaisen lähellä alapuolella, muut FE:t jossain. Merellin kanssa tuli tiukkaa skabaa sitten matkan varrella ekalle merkille (eli kakkosradan vihreä) kun Antti yritti ajaa yläpuolelle ja peittoon. Tiukassa synkronissa trimmaajan kanssa kuitenkin nostatettiin Anttia kunnes Antti nosti hieman liian ylös, jonka jälkeen sitten yhä synkronissa rauhallisesti alas purjeet jatkuvasti vetäen...lopputulemana parin veneenmitan kaula ja merkille saikin sitten ajaa rauhaisammin.

Merkillä jiippi meni pieleen sikäli että venevauhti katosi ja Antti pääsi periaatteessa iholle ja pakotti meitä sitten leikkailemaan oikeaan laitaan. Yritin itse leikata enemmän nollatuulessa kun taas Antti ajoi spinnupuomin pää lähes kannen tasossa alemmaksi, lopputulemana Antti kulki paremmin ja separaatioahdistuksen (ja saaren profiilin) kasvaessa jiippasin sitten vasemmalle. Päätin jatkaa pidemmälle vasemmalle enkä jäädä Anttia peippaamaan koska olimme jo käytännössä hänen takanaan. Päätöstä helpotti se ,että Miessaaren päälle parkkeerannut tumma pilvi ei nyt erityisemmin tuultakaan tuntunut tuottavan. Vasemmalla laidalla jatkoimme hetken kunnes jiippasimme kohti merkkiä. Entinen pohjoistuuli sitten kuolikin ja tuuli nousi Ådholmenin kepin kapeikon suunnalta joten spinnu alas ja genualla menoksi, Antti sai myös tämän tuulen mutta ehkä hieman vaimeampana, yhtäkaikki Merelli oli satakunta metriä ylempänä tuulessa joten peli näytti vähän pelatulta.
No, Antin viestistä voi päätellä jotain joten Merelli pelasi sitten itsensä pois ja pääsimme sitten kivasti nostamaan yhdellä halssilla lyhennettyyn maaliin Ådholmenin kepille. Ensimmäistä kertaa pienen luokan "paukku", Hilja pääsi ottamaan koko kisan paukun edestämme. T-mini kuitenkin selvään voittoon ja Tyynekin oli aika lähellä.

Keskittyminen kisassa oli aika keskinkertaista, mutta riittävää, voi olla että oli taktinen virhe lähteä hakemaan omaa tuulta vasemmalta Miessaarenselällä kun tuuli sitten nousi lounaasta ja näin ollen oikealla olleet olivat ylempänä tuulessa. Mutta toisaalta taas punaisen poijun tasalla tuuli oli parempi kauempana merkistä (Miessaaren peittäessä tuulta) joten sinänsä oli sääli ettei päässyt katsomaan Merellin kanssa kumpi olisi ollut ensin maalissa.

No, EspooGP:ssä tulee sitten turpiin kun eipä ole Olgalla tullut tällä kaudella ko. starttitreenejä enempää vastatuulilähtöjä ajettua.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: WHC 8/2011

Post by harald »

asalovuo wrote:HIENO KISA...ja v****! Vaikea löytää sanoja moisen mokan kuvailuun...(Kippari voisi opetella lukemaan)
Ei, vaan laita joku muu(kin) lukemaan. Lukutaitoisia on useita, kippari ei voi tehdä kaikkea.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Purjein lähtö satamasta sprayhoodin kyllästämisen jälkeen. Eilen tuli vietettyä pari tuntia suihkussa raa'an kloriinin, harjan ja sprayhoodin kanssa.

Veneessä minä, Pone, Peik ja Freda. Lähdettiin tosi vaihtelevassa tuulessa kohti lähtöä, ja kumman kauan siinä kesti. Hyvä että ehdittiin vetäistä nylonin salkoon kerran.

Lähtöviiva aivan outo, mutta tästä huolimatta plani oli selvä. Mutta kuinkas kävikään, se haastava pumppaava ja kiemurteleva tuuli joka antoi meille yli 4 kn vauhdin -5min kohdalla kuolikin täysin ja taas oltiin liian kaukana viivasta. Onneksi oltiin sentään oikeassa kulmassa tiukkaa spinnuajoa varten.

Merelli ja Olga ottivat tosi hyvän lähdön viivan tuntumasta, ja Bajan taisi jopa ottaa liiankin hyvän. Tosin Bajan uhkaili kokeilla sitäkin :)

Ajettiin vanhalla pienellä spinnulla, ja välillä oli kyllä tosi vaikeata saada sekin lentämään. Kai se on niin että noilla spinnuillakin on jonkinlainen parasta-ennen päivämäärä. Edessä porskutti Merelli ja Olga, ja T-mini veteli kaameeta vauhtia leessä. Alta nousi slöörin lopussa vielä Anneli kiinni meihin, kuten myös Helmi. Tervetuloa Helmi muuten takaisin! Molemmille kävin vain niin että mitä lähemmäksi tulivat niin sitä hitaammin kulkivat ja näin pääsimme jiippaamaan vihreän kohdalla ekana loosereiden klungassa.

Tässä kohtaa sitten plekasi todella hyvin, ja veneet ajoivatkin hirveästi eri suuntiin. Me jatkoimme lounaaseen, pitäen vauhtia päällä hirveästi suunnasta välittämättä. Olga jiippasi pois, ja yhtäkkiä Merelli laski 90° alaspäin spinnun ollessa tiukassa vedossa. Jos me olisimme jiipanneet tässä, olisimme aivan kohta joutuneet tekemään vendan spinnulla. No, se tuuli kääntyi meillekin ja nostimme kohti poijua. Huomasimme kohta että Merellillä ei todellakaan ollut tarkoitus kiertää poijua, josta piti pitää pientä mekkalaa.

Poijun kohdalla sitten olimmekin taas Merellin ihossa kiinni, ja pääsimmekin vanhalla vauhdilla ohikin. Se 180° käännösä tuossa tuulessa jarruttaa ja kiihdyttäminen kestää minuutteja.

Lautakunta-aluas Tai-Tai tuli vähän aikaisemmin koneella ohi, ja ounastelimme hiukan että rataa lyhennetään. Niin se tehtiinkin, punaisen viitan kohdalla. Olga otti tosiaan paukun, josta olen vilpittömän iloinen ja taputan käsiä heidän puolestaan edelleen. Onnittelut! T-mini aika lähellä heitä maalissa, ja sitten me, Merelli, Anneli ja Tyyne. jne.

Casa Maren kautta kotiin, nyt on vatsa aika täynnä. Trackia voi ihastella tuosta;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=150
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: WHC 8/2011

Post by Petri »

harald wrote:
asalovuo wrote:HIENO KISA...ja v****! Vaikea löytää sanoja moisen mokan kuvailuun...(Kippari voisi opetella lukemaan)
Ei, vaan laita joku muu(kin) lukemaan. Lukutaitoisia on useita, kippari ei voi tehdä kaikkea.
Nojoo, jälkiviisaana on helppo sanoa niin mutta en usko että kyse oli nyt mitenkään pelkästä delegointikysymyksestä vaan enemmänkin vain siitä ettei "tuttuja" ratoja ole jaksettu opetella ulkoa samalla lailla kuin isompien kisojen ratoja. Olihan mukana kuitenkin yksi FE-kipparikin gastina, joka vielä kehtaisi kuittailla meidän downforce-generaattoristakin jotain ilkeämielistä :cry:

Olemmehan me kyllä gastikoulun koulutustilaisuuksissa yrittäneet korostaa (tai ainakin kun olen itse kertonut miten itse valmistaudun gastina kilpailuun) että rataohjeet yms. on hyvä lukaista itse kunkin.
Pakko tosin todeta, että ei meidänkään veneessä niitä kukaan muu taida tuntea mutta sattuneista syistä nyt WHC-radat sentään on kipparilla aika hyvin hallussa :) (muitten orderien yksityiskohtien osalta puutteita tiedoissa kyllä löytyy).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tää on jo aika vanha sivu meidän sivustolla;
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/virheet/
About mistakes that causes disaster in a race (resultwise):
Preparation
1. Failing to understand the instructions
Kyllä veneessä pitää olla A) useampi henkilö joka on orderit lukenut ja B) orderit heti saatavana luettavassa muodossa josta voi tarkastaa.

Ponen vaimo näytti todella hyvän kikan, hankitaan sellainen A4-vihkonen jossa sivut ovat läpinäkyviä taskuja, kuten myös kannet. Näihin saa sitten kätevästi sullottua kaikki rata-kartat, orderisivut erilleen ja kun vielä tutustuttaa ainakin toisen tai miksei myös kolmannenkin miehistön jäsenen tähän materiaaliin niin he tietävät ainakin mistä kohtaa voi tarkastaa.

Jälkiviisautta ehkä joo, mutta kyllä meidänkin veneessä tämän poijun kiertämistä vaiko ei tarkistettiin monta kertaa. Ja näin tehdään usein, kärjessä kun on paha seurata muita :twisted:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jännää muuten että vielä 17:40 aikohin oli harmajalla 8(10)m/s. Koko kisan aikana tuuli ei ole siellä käynyt 6m/s alla. Outoa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä meilläkin ovat kartat muoveissa, mutta ei se tarkoita että jengiä kiinnostaa lukea niitä :)

Tulokset
Pieni
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=213
Iso
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=214
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pahinta tuossa on se, että niitä karttoja ei kannata lukea vaan sitä tekstiä. Moni nuorukainen tänä päivänä ei osaa lukea ellei se tuoda flash-animaationa naamalle :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Kisa oli hieman tylsä, mutta toisaalta opittiin taas paljon. Tyyni keli on ollut Bajanille myrkkyä koska osaamista ei ole riittävästi.

Kisa aloitettiin ottamalla varaslähtö (= ainakin me niin se tulkittiin). En saanut oikein kunnolla linjaa merkittyä joten se saattoi osaksi vaikuttaa tilanteeseen. Race Starter näytti vielä etäisyyttä riittävästi... Hyvin pienestä se kuitenkin taisi olla kiinni...? Käytiin linjan takana ottamassa lisävauhtia ja lopulta ei oltu pahasti muita jäljessä. Anneli oli hyvin lähellä ja Helmi taisi olla jopa heiman takana kuten myös Charlotta? Eroa rupesi kuitenkin syntymään ja pian oltiin viimeisiä. Ehkä sitä olisi jo aika pestä pohja, kantaa kaikki ylimääräinen perhepurjehdusvarustus pois veneestä ja tyhjentää vesitankki tms? No pitäähän sitä antaa muille vähän tasoitusta :D

Perässä tultiin ja ei oikein tiedetty mitä tehdä. Kokeiltiin mitä tapahtuu jos laskee ison ja antaa spinnun lentää vapaissa (toivottavasti ei rikottu mitään sääntöä?). Spinnu lensi paremmin, mutta vauhti ei kasvanut. Tuulen kääntyessä vastaiseksi laskettiin spinnu ja ruvettiin kryssimään. Alkuun vedettiin aivan liian tiukilla skuuteilla. Heti kun tajuttiin, että nyt pitää vetää todella löysillä skuuteilla niin rupesi vauhtia löytymään ja muiden perät lähestymään (mahtoiko muillakin olla sama ongelma?).

Viimeisenä tultiin maaliin, mutta olen tyytyväinen ekasta varaslähdöstä. :D
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Missä on Bajan tuloksissa?!?! :B-flag:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Tää on jo aika vanha sivu meidän sivustolla;
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/virheet/
About mistakes that causes disaster in a race (resultwise):
Preparation
1. Failing to understand the instructions
Kyllä veneessä pitää olla A) useampi henkilö joka on orderit lukenut ja B) orderit heti saatavana luettavassa muodossa josta voi tarkastaa.

Ponen vaimo näytti todella hyvän kikan, hankitaan sellainen A4-vihkonen jossa sivut ovat läpinäkyviä taskuja, kuten myös kannet. Näihin saa sitten kätevästi sullottua kaikki rata-kartat, orderisivut erilleen ja kun vielä tutustuttaa ainakin toisen tai miksei myös kolmannenkin miehistön jäsenen tähän materiaaliin niin he tietävät ainakin mistä kohtaa voi tarkastaa.

Jälkiviisautta ehkä joo, mutta kyllä meidänkin veneessä tämän poijun kiertämistä vaiko ei tarkistettiin monta kertaa. Ja näin tehdään usein, kärjessä kun on paha seurata muita :twisted:
Orderit löytyy kyllä veneestä mutta jostain syystä asiaa ei tänään lähdetty tarkistamaan...
Ensiviikolla orderit löytyy sitloodasta samaisesta muovitaskusta kuin karttakin ja radat löytyy itse piirrettyinä myös "plotterista".

Totta on myös se, että noihin perinteisiin saaristokisoihin valmistautuu paljon tarkemmin ja radan osaa ulkoa ja orderitkin on kokoajan saatavilla.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Hhmm.. Miksiköhän Bajan puuttuu tuolta?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika hurjaa, T-minillä tasoitettu aika 1:16 ja ison luokan voittajalla 1:50. Ihan pienellä marginaalilla ei ole kiva voittaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

max wrote:Kisa oli hieman tylsä, mutta toisaalta opittiin taas paljon. Tyyni keli on ollut Bajanille myrkkyä koska osaamista ei ole riittävästi.
Älä lannistu, tuo oli meidänkin kompastuskivi alussa. Juuri kuten sanoit, turhat kamat pois ja tankit tyhjiksi auttaa. Skuutin kireys on tärkeämpää kuitenkin, tellarit takaliikeissä lentämään.

Nyt näyttää vain siltä että meillä on luokassa uusi pläkä-spesialisti, odotan innolla hänen pieksemistä. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply