WHC 8/2011

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

max wrote:
Hhmm.. Miksiköhän Bajan puuttuu tuolta?
Hmm, se puuttuu myös mulle tulleista raakatuloksista, pistin kyselyä eteenpäin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Pahinta tuossa on se, että niitä karttoja ei kannata lukea vaan sitä tekstiä. Moni nuorukainen tänä päivänä ei osaa lukea ellei se tuoda flash-animaationa naamalle :)
Se riippuu miten ne kartat on piirretty :)
Mun kartoissa nääs on MERKIT merkattu erikseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Bajan hyppää kohta tuloksiin mukaan, jos ymmärsin oikein Timoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nyt on Bajanin tuloksetkin saatu mukaan, Timon nopea vastaus selittyikin ilmeisesti sillä että Harald oli häiriköinyt häntä ennen mun meiliäni :)
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Helmissä tutut ukot kannella minä, Fredrik, Jussi. Pohjaa ei ole ehditty pesemään, mutta Kivenlahdesta moottoroitaessa sentään tyhjensin vesitankin. Elokuu puolessa ja vasta kauden toinen kisastartti, huoh. Toivottavasti tämä ei ole enne tulevasta.

Ennen lähtöä ajateltiin pyöriä lähtöalueella ja nostaa hyvissä ajoin spinnu jotta saataisiin kerättyä vauhtia. Mutta viimeinen pyörähdys oli liikaa: kun olisi saanut lähteä, seisottiin reiässä ilman vauhtia ja vasta 4 min kuluttua oltiin viivalla. No eipä ainakaan varastettu!

Muutkaan eivät kovaa menneet ja kivikon vieressä tuuli tuntui vetävän kohtalaisesti, vihreälle päästiin kait 4. feneenä Charlottan vanavedessä. Jiipin jälkeen tuuli moinasi lopullisen tuntuisesti. Spinnu ei jaksanut lentää, paksut skuutitkin olivat kastuneet. Lilluskelun ratoksi aloimme vaihtamaan kevyen tuulen skuutteihin. Näistä paaran puoleinen saatiin sotkuun ja sitä selvitellessä ei ajoissa huomattu tuulen kääntyneen ja muiden jo kryssivän. Tässä mokassa menetettiin aikaa, mahdollisesti sijoituskin. Vaikka toisaalta Anneli ja Charlotta taisivat lopussa löytää paremmat tuulet Miessaaren viereltä.

Maaliintulon jälkeen Bajanissa ystävällisesti otettiin Jussi kyytiin Haukilahteen (mistä kiitos), me pääsimme heti kotimatkalle ja säästettiin näin liki tunti. Menessämme nyt toisen kerran tuomariveneen ohi saimme taas töötin, vaikka yritin viittilöidä, että emme enää ole kisassa. Olisiko Bajanille merkitty aika tämä meidän toinen tuomariveneen ohituksemme, mielestäni he tulivat maaliin vain pari minuttia meidän jälkeen.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

KaleviHarkonen wrote:Olisiko Bajanille merkitty aika tämä meidän toinen tuomariveneen ohituksemme, mielestäni he tulivat maaliin vain pari minuttia meidän jälkeen.
Mulla oli vähän sama mielikuva, että ei me nyt noin kaukana voitu olla, mutta tarkistin GPS trackista ja kyllä tuo aika taitaa olla ihan oikea.

Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
heikki
alokas
Posts: 46
Joined: Thu Jan 12, 2006 13:16 pm
Location: Espoo

Post by heikki »

max wrote: Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
Ei ollut H, se oli RJ85 Tyyne. Nyt komeasti kolmas, vanhalla lyssillään pari vuotta sitten oli aina se vene, joka oli skabassa jossain kaukana takana ja tuloksissa tempaisi sitten kärkikahinoihin.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Nyt kun on nukkunut yön yli niin tarkemmin ajatellen kisa sujui eilen ihan hyvin. :)
Starttilinjalle tultiin kohtuullisen hyvin, joskin Peten ohjastaman Olgan takana. Vihreälle ajeltiin välillä Olgaa saavuttaen ja välillä jääden. Ennen vihreätä eli toivossa että olisin saanut sisäpaikan mutta emme saaneet Petriä kiinni. Vihreältä lähdettäessä ajoimme juuri niin ylös, että spinnu jaksoi pysyä vedossa toisin sanoen aina kun purje alkoi sakata nostimme kurssia ja heti kun se taas lensi kunnolla kurssia pystyi laskea.

Peten jiipatessa mietin pitäisikö tehdä sama temppu mutta en halunnut lähteä enää nostelu kisoihin :) Jatkoimme siis kohti punaista viittaa (ei siis poijua :wink: ).
Heti kun näimme Miessaaren takaa tulevat veneet tiesin, että tuuli tulisi kääntymään vastaiseksi ja G1 siirrettiin valmiiksi toiselle puolelle ja saimme sen heti ylös kun spinnu ei enää lentänyt. Pete oli tässä vaiheessa kaukana alapuolella ja vene tuntui liikkuvan varsin hyvin.

Ajoimme poijun ohi kiertämättä sitä ja kun kuulin protesti huutoja Charlotasta oli vene heitettävä ympäri. Spinnu nousi nopeasti ylös, kiitos hereillä olleen miehistön ja Charlotan pitäminen takana ei ollut kaukana. Vauhdin kerääminen kesti poijulta kuitenkin aivan liian kauan ja jäimme Haraldin peittoon ja siitä taakse. Eikä muuten ollut kaukana että Panukin olisi päässyt ohitse.

Hyvän alun jälkeen kisa päättyi "hienoiseen" pettymykseen... Toivottavasti viimeisissä kisoissa tuulee enemmän.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

heikki wrote:
max wrote: Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
Ei ollut H, se oli RJ85 Tyyne. Nyt komeasti kolmas, vanhalla lyssillään pari vuotta sitten oli aina se vene, joka oli skabassa jossain kaukana takana ja tuloksissa tempaisi sitten kärkikahinoihin.
Joo, varmaan oli Tyyne. Rupesin uudestaan ihmettelemään miten ihmeessä Tyyne sai meihin 10 minuutin kaulan vihreän ja punaisen puolivälistä.

Katsoin uudestaan GPS trakkejä ja vaikuttaisi siltä, että maaliintuloajoissa on jotain hämärää. Bajan ylitti maaliviivan noin 19:31 joten purjehditun ajan pitäisi olla 1h 21min luokkaa eli ei me sittenkään jääty yli 10 minuuttia muista. Viimeisiä toki yhä ollaan, mutta ei aivan älyttömästi. :D
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

max wrote: Katsoin uudestaan GPS trakkejä ja vaikuttaisi siltä, että maaliintuloajoissa on jotain hämärää. Bajan ylitti maaliviivan noin 19:31 joten purjehditun ajan pitäisi olla 1h 21min luokkaa eli ei me sittenkään jääty yli 10 minuuttia muista. Viimeisiä toki yhä ollaan, mutta ei aivan älyttömästi. :D
Moi

Maaliaika on tosiaan ihan oikein, mutta kun lisäsin sinua tuloksiin järjestelmä muutti lähtöajaksi 1800:n 1810:n sijaan, joten sen takia tuo purjehdusaikakin muuttui kummalliseksi. Nyt kuitenkin tulokset on korjattu, rankingiin tuolla ei ole onneksi vaikutusta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja todettakoon että isossa luokassa tapahtui sama juttu, kun yksi vene ilmoittamatta sitten tänä viikolla purjehtikin spinnun kanssa kun taas viime viikolla se ilmoittautui kilpailusarjaan ilman spinnua. Tämä johti sitten siihen että tulokset piti laskea uusiksi ja sama lähtöajan nollaantuminen tapahtui siinäkin, mutta poliisivaltio ei elä isossa luokassa yhtä tehokkaana kuin pienessä joten huomasin asian vasta itse juuri äsken :)
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Petri wrote:
harald wrote:Pahinta tuossa on se, että niitä karttoja ei kannata lukea vaan sitä tekstiä. Moni nuorukainen tänä päivänä ei osaa lukea ellei se tuoda flash-animaationa naamalle :)
Se riippuu miten ne kartat on piirretty :)
Mun kartoissa nääs on MERKIT merkattu erikseen.
Josko tässä uskaltaisi tuoda gastin näkökulman asiaan - Eikö pianistille ole nakitettu ainakin osittain navigointi? Minä ainakin selvittelin Bajanin mahdollisena pianistina (kuten sitten olinkin) kilparadat sekä tekstien että kuvien perusteella. Katselin myös Haraldin merisäästä, että minkä suuntaista tuulta olisi luvassa...

-Jankka-
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jankka wrote:
Josko tässä uskaltaisi tuoda gastin näkökulman asiaan - Eikö pianistille ole nakitettu ainakin osittain navigointi? Minä ainakin selvittelin Bajanin mahdollisena pianistina (kuten sitten olinkin) kilparadat sekä tekstien että kuvien perusteella. Katselin myös Haraldin merisäästä, että minkä suuntaista tuulta olisi luvassa...

-Jankka-
Tuohan on juuri se oikea tapa, eikä siis sikäli tuollaisten perusjuttujen pitäisi rajoittua ainoastaan yhdelle gastille vaan hyvä on jos jokainen gasti on perehtynyt rataan edes jotenkin kun ei se kuitenkaan ole mikään Amerikan juttu lukea 5 minuuttia kisan webbisivuja läpi ennen rantaan tuloa.

BOW:ssa kun navigointi oli vastuullani piirsin sellaisen peitepiirros-tyylisen ratakartan puhtaalle paperille (no oikeastaan ratamerkkipaperin kääntöpuolelle ts. samasta paperista löytyi sitten tarvittaessa merkkien tarkat koordinaatit jos joku GPS-laitteista olisi hajonnut) jossa oli merkit, suunnat ja etäisyydet merkeille ja radan yleisprofiili. Ennen vesillelähtöä käytiin se läpi ja sitten se oli jatkuvasti näkyvillä pelastusliivien läpinäkyvässä taskussa josta sitten aina vähän väliä joku sitä vilkaisikin.

Itse taas yleensä käyn radan läpi miehistön kanssa kun ratavalinta on selvä. Tyyliin "ensin spinnulla vihreälle, josta merkinkierto jiipin kautta punaiselle poijulle jne.".
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Toisaalta eilen olisi ollut parempi että ei olisi vilkaissutkaan sääennusteeseen. Mm. jäi spinnuskuutit vaihtamatta etukäteen kun luotin luvattuun 6-7 m/s tuuleen.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

KaleviHarkonen wrote:Toisaalta eilen olisi ollut parempi että ei olisi vilkaissutkaan sääennusteeseen. Mm. jäi spinnuskuutit vaihtamatta etukäteen kun luotin luvattuun 6-7 m/s tuuleen.
Tuohon kyllä paras ratkaisu on Roblinen 8->5mm skuutit :)
Ei tarvitse vaihtaa koskaan, Panukin voinee suositella.
Post Reply