WHC 7/2011

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 7/2011

Post by Petri »

Ja taas mennään, pienenä kuriositeettina ja kannustimena Haraldille lienee se että uuden FF:n toimituksen viipyessä Palle on ilmoittautunut WHC:hen Starillaan :)

Olgan spinnupuomikin lienee korjattu, joten eiköhän sitä saa sitten spinnun revittyä tai jotain.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika ihmeellisiä arvauksia tuulesta windgurulla, eilen oli 2 m/s lounaasta ja tunti myöhemmin pohjoisesta. Tänään sitten 2m/s etelälounaasta, puuskissa 5 m/s.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, Charlottassa on ainakin toimiva loki taas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:No, Charlottassa on ainakin toimiva loki taas.
Korjasitteko vai ostitteko uuden?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ostettiin uusi varaosa. Vanhan korjaus näytti niin epävarmalta ja halusin joka tapauksessa nopeasti varmasti toimivan. Lähetin vähän kuvia Nexukselle, katotaan mitä vastaavat.

http://penti.org/~harald/nexus/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, Harmajalla kutosen lounaistuulta mutta ennuste on moinaamisen suuntainen. Liekö sitten kolmosta tiedossa, ykköselle ehkä turhan hasardi jos tuuli loppuu ja nelonen ei tuolla tuulensuunnalla oikein toimi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Raportti sisältää kolme kertaa sanan PERKELE.

Spinnupuomin hela meni rikki lomapurjehduksilla, mutta Panulta saatiin ostettua identtinen Seldenin hela ja puomi korjattua. Kisapurjeetkin tulivat mukanani satamaan ja pääsimme lopulta kisa-alueelle. Kokeilimme purjehdusta ykkösellä ja hyvin kulki, parin spinnumanööverin jälkeen sitten päädyimme lähtöalueelle jossa Harald viestitti että lähtöpoiju on siirtynyt ja niinhän se olikin. Pienen lautakuntatoimenpiteen jälkeen linja saatiin vähän turvallisemmaksi ja alettiin ihmettelemään itse kisaa.

Kolmosrata, lounainen tuuli ja linja taas tuttuun tapaan tuuleen nähden vino. Rannan puoli oli hivenen lähempänä ekaa merkkiä, mutta poiju ylempänä tuulessa ja tuuli avautui nopeasti saaren takaata. Päätin että lähdetään keskeltä ajamaan styyralla poijua päin ja lasketaan yli sopivalla hetkellä. Lähtö menikin ihan kelvollisesti, spinnu nousi hivenen hitaasti mutta riittävän nopeasti silti ja hetken päästä huomasimme olevamme fleetissä kolmosina Artun Bícen johtaessa klungaa ja Pallen riisutun FF36:n ollessa päällämme.
Ylämerkin kierto meni ongelmitta, Merelli pääsi vähän puikkaamaan sisemmäksi mutta alkoi sitten nostatella takaata tullutta Charlottaa ja näin ollen pääsimme vapaasti vendaamaan vapaisiin tuuliin. Muut taisivat lähteä vasempaan laitaan, me päädyimme sitten Charlotan kanssa oikealle ja kun sitten heitimme vendan Charlotan päälle niin sinnehän jopa Charlottakin jäi :)
No, ihan paskoissa Charlotta ei tainnut olla mutta hämmästyttävää kyllä Harald sitten heitti vendan juuri nostavassa shiftissä minkä me sitten ajoimme loppuun asti ja otimme jopa kaulaa Charlottaan kun taas keulat kohtasivat ylämerkillä. Leikkarin vedin vähän pitkäksi, kun alle ajaminen olisi ollut kohtalokasta. Lenssittely sitten menikin kissa-hiiri-leikiksi mutta eipä Charlotta päässyt ohi ja taisi vähän alistua kohtaloonsakin kun ei edes yrittänyt nostaa peittämään (no ei se olisi kyllä kannattanutkaan).
PERKELE. Panun sekundahelan (noei, Seldenillä on näemmä kahta mallia ja tämä on se huonompi, onneksi vanhan helan tappi on yhä jossain tallessa) tappi sitten olikin vähän lyhyt ja spinnupuomi irtosi yhtäkkiä mastolta juuri ennen merkinkiertoa ja sählinki sitten maksoi sen ettemme päässeet jiippaamaan merkillä ja Charlotta pääsi puikkaamaan sisäradalle. Lenssitellessä puomi irtosi sitten vielä kertaalleen ennen merkinkiertoa mutta muuten lenssi meni hyvin, mitä nyt rannan lähellä ajaminen vähän jännitti mutta luotin että Charlotta kyllä tietää kivien paikat rautaisella kokemuksella :twisted:

PERKELE. Merkinkierrossa sitten ison skuuttiblokin leikarin akseli murtui ja iso valahti löysäksi. Siinä sitten käsin skuutatessa ja jotain sopivanvahvuista narua etsiessä Merelli pääsi puikkaamaan ohi ja Charlotta karkasi teilleen. Paremmalla organisoinnilla (nyt yksi gasti piti ison skuuttia tiukkana, toinen etsi narua sisältä ja kolmas hengasi ja pussitti spinnua...no ei tuossa kovin paljoa vaihtoehtoja ollut) emme olisi ehkä hävinneet niin paljoa, mutta vaikea sitä on saada hyviä kryssikulmia kun isoa ei saa tiukaksi. Kun jonkinlainen nirinaru sitten löytyi saatiin iso taas jotenkin vetoon, joskin trimmaus oli hieman hankalaa.
Kryssi menikin sitten aika mielenkiinnottomasti, Merelli ei juurikaan karannut meiltä vaikka paikoin tuntui että nousimme paremmin ja joskus taas huonommin. Käärmesaaren rannasta sai bongattua aika hyvän nostavan tuulen, mikä näytti trackin valossa ihan järjettömän hyvältä :)

Lenssillä takaa-ajo tuotti ehkä hieman tulosta, mutta ei tarpeeksi ja loppu olikin sitten tylsää jonoajelua maaliin, mutta nähdäkseni T-minikin jäi aika kauas taakse ja muu fleetti oli joko nopeampia tai saman nopeuksisi veneitä joten kaitpa kolmossija on realismia.

PERKELE. Poijussa sitten onnistuin tiputtamaan taas kerran yhden GoPro-osan mereen...onneksi tosin yksi agentti on menossa kohtapuoliin jenkkeihin, joten pitänee varmaan vain tilata sieltä yksi kappale kiinnityspalasia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tänään veneessä minä, Pone, Sussi ja Freda.

Satamassa ennen lähtöä teippasin BOW:illa siipeensä saanutta spinnun alaliikkiä, se teippi kesti ekaan nostoon asti. Varmaan hu
huonontunut veneessä.

Harjoiteltiin pariin otteeseen lähtöä, mutta tästä huolimatta meni lähtö reisille. Valittiin rannan pää, sillä aikaisemmin kun poiju oli lähempänä rantaa se vaikutti kuolleelta. Vaikka itse pyysin Petriä siirtämään sitä, en hoksannut että kuinka nopeasti sieltä tultaessa puuskat lähtevät. Ylimääräinen venda/jiippi -25s kohdalla teki terää myös :(

Onneksi koko muu klunga oli kerääntynyt poijupäähän, joten saatiin aika vapaasti ajaa koko lähtösuora. Edessä Bice, sitten St.Olga sekä Merelli. Pikku reikä muodostui tuulen puolelle ennen seuraavia ja Lisbeth hönki vahvasti niskaan.

Vihreän kiertosuunta sama, mutta Merelli halusi näköjään pitää omaa puoltaan ja pikku skuuttipistehärdellin ja osin harjoittelemattomuutta kokoonpanon osalta vauhti seis ja siitä venda paaralle. Olga, Bice, Pale Starallaan yksin sekä Merelli jatkoivat styyralla. Olga melko nopeasti mukaan paaralle ja tästä päästiinkin aika mukavasti "ylämerkille".

Ylämerkin kiersi ekana Bice, sitten Olga, me, Star sekä Merelli. Olgan peräaaltoon juuttuneina päätimme ajaa rauhallisesti perässä ja keskusteltiin matkalla peräaalloissa ajamisen hienouksista.

Punaisella Pete teki sitten taktisen mokan (ei ajatellut seuraavaa legiä ajoissa?) ja jätti ns. oven auki. Pääsimme tuulen puolelle ja Bice valahti vielä enemmän alaspäin varmaan vajaamiehityksestä johtuen. Star pysyi kannoilla.

Kun Käärmeluotojen P-puolen poiju lähestyi pystyimme reiissä vetämään pikku kaulan St.Olgaan. Kun seuraava legi on kryssi kapeassa rännissä oli tämä erinomaisen tärkeää. Tästä olisi tullut todella kiva legi jos A) Olga olisi pitänyt meidät takanamme edellisellä legillä ja B) Merelli olisi vielä päässyt tähän klungaan mukaan hääräämään.

Loppukryssi meni Olgaa ja Merelliä erittäin löysästi vartioiden, ja säkällä osuimme aivan nappiin leikkarille aivan kaisa kulmasta.

Slööri vihreälle ja kryssihalssi välillä hiukan löysin skuutein maaliin. Ajan pitäisi riittää voittoon, mikäli laskimme oikein. BOW:issakin harrastettiin laskemista, ja sitäkin saatiin varmistettua vasta kun niskakarvat olivat olleet pystyssä jonkun aikaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onnittelut muuten Olgalle, purjehditte oikein hyvin tänään. Ainakin kun nyt kuulen mitä kaikkea on materiaalin osalta tapahtunut. Voitto ei ole enää mahdoton.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oli muuten ihanaa ajaa kun oli loki käytössä taas. Nyt tuntuu oikeasti siltä että jäi jotain pientä hampaankoloon tuosta BOW:ista, tässä valossa ei sen olisi pitänyt olla edes tiukkaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hieno track Olgalta, jotain on ilmiselvästä parannettu.

Meidänkin olisi varmaan pitänyt ajaa vielä lähemmäs tuota Käärmesaarta. Me ei saatu tuota odotettua nostoa niemestä. Tai hetkinen, siftihän siinä oli!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Punaisella Pete teki sitten taktisen mokan (ei ajatellut seuraavaa legiä ajoissa?) ja jätti ns. oven auki. Pääsimme tuulen puolelle ja Bice valahti vielä enemmän alaspäin varmaan vajaamiehityksestä johtuen. Star pysyi kannoilla.
Joo, ei niinkään taktinen moka vaan on hauska katsoa videolta kun 10s ennen merkkiä yhtäkkiä spinnupuomi irtoaakin itseasiassa skuuttikulmasta, myöhemmillä kerroilla sitten se sama hela irtoaa mastolta. Keulagasti meni siinä vähän sekaisin ja alkoi laittamaan puomia takaisin, kun taas tarkoitus oli kovasti jiipata mutta kun puomi heiluu vapaana niin ei siinä oikein väkisinkään viitsi jiipata jos tahtoo pitää purjeet ehjänä :)

Tuossahan se "taktinen moka"
http://youtu.be/q2ZHhUm932A?hd=1
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai tuosta videosta olisi kiva nähdä meidän kierto, miltä se näyttää. Kovasta yrityksestä huolimatta emme ole vieläkään saaneet filmattua meidän kiertoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja tässä toinen.
http://youtu.be/Wi4iqBDg0C8?hd=1

Parannettavaa olisi siinä että keskittyisi vain ajamiseen mutta toisaalta melkein pakosti tarvitsee kaksi tyyppiä tuon skuutin kiinnittämiseen ja nyt ensimmäinen nartsa oli sellaista lippunarua ettei siihen ollut paljoakaan luottoa, joten dyneeman etsintä jatkui (yritin itsekin katsoa olisiko sitä ollut istumalaatikon alla).
Post Reply