WHC 5/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 5/2011

Post by harald »

Hmm, windguru ounastelee 7(9)m/s länsilounaasta, tai 5(6-7)m/s riippuen säämallista.

Nyt puhaltelee kuitenkin 4(5)m/s idästä harmajalla.

Ei tuulta ollenkaan illalla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Track:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=140

Olipa vähän liian tapahtumarikas päivä. Ensin aamulla naarmu autoon, ja sitten tämä.

Koivusaaresta lähdettiin allekirjoittaneen, Ponen ja Bothon (6v) voimin. Kerrankin sai vetää ykkösen salkoon, tämä oli ensimmäinen genoapurjehdus minulla tällä kaudella. Gäddasta poimittiin vielä Freda kyytiin ja ultranopean nosto-jiippi-laskun jälkeen olimme valmiit lähtemään.

Päivän ennusteet ja havainnot menivät melkoisen ristiin, joten pikkuisen yllätti lautakunnan valinta ykkösrata. Ykkönenhän kiertää Melkin, Rysäkarin ja Rönnkobbenin kautta joten pituutta radalla oli olosuhteisiin nähden.

Lähtösuunnitelma oli toissijainen, radalla oli kuitenkin vain kuusi venettä (mihin ne viimeviikkoiset hävisivät?) ja kisasta tulisi pitkä. Tästä huolimatta otimme -40s kohdalla vendan styyralle ja ylitimmekin viivan nopeimpana veneenä.

Kohti vihreää pikkuisen vastaan kääntyvässä tuulessa, leen puolella X-79 Kikka ajeli alemmas pitkin Varsasaaren rantaa mutta me pystyimme pitämään suunnan kohti vihreää.

Vihreältä kryssi kohti seuraavaa vihreää, joka meni mielestäni oikein hyvin. Mitä nyt käytiin ehkä turhaan kokeilemassa oikean puolen huonoa vetoa. Johdossa kuitenkin.

Sitten tuli emämoka, muistikuvassa oli että vihreän jälkeisten kivien eteläpuolelta voi mennä. Kun rupesi kuulumaan epävarmoja soraääniä komennettiin nuorin turkkilevyille istumaan ja Pone huuteli syvyyslukemia. 2,2 - 2,4 - 2,4 - 1,9 ja pum. Ilmeisesti pintakivestä kaakkoon suuntautuva kallionkieleke olikin sitten liian pitkä ja vesikin hiukan matalalla. Siinä sitten killuttiin ja pyrittiin omin voimin purjein ja kallistamalla pois, samaan aikaan kun koko muu fleetti ohitteli hihittäen partaansa.

Pääsimmekin hiukan vekslaamalla vendan kautta takaisinpäin. Kiersimme pintakivet ja skuuttasimme sisään ja pum uudestaan kallioon kiinni. Tästä oli hyvä lähteä ajojahtiin.

Merelli oli Guyn kanssa karannut alas vauhdilla kohti Melkin keskiosaa, ja edessä oli Anneli jota lähdimme jahtaamaan. Annelin perässä totesimme sitten että plotteri oli saanut tärinästä ähkyn, joten sokkona mentiin ja tiedossa oli että seuraava pinnanalainen kivi on lähempänä Melkkiä. Siinä sitten ei uskallettu ajaa höjdillä vapaisiin, vaan oli pakko ajaa Annelin perässä. Yllättäen samaa vauhtia prikulleen, toisen perästä on näköjään aika vaikea lähteä ohittelemaan!

Kun plotteri saatiin muutaman buuttauksen ja kirosanan jälkeen taas pelikuntoon, lähdimme ajamaan höjdiä kohti Melkin jääpoijua. Allamme ja edessä Guy ja Merelli, edessämme vielä T-mini sekä johtavana veneenä Bajan! Onnittelun Bajaninen porukalle, jotain tehdään ilmeisesti oikein siinä veneessä. Perässämme oli Kikka, ja kovaa takaa saavutti Blue Café.

Kun poiju lähestyi, tuli sitten Merelli paaralla vastaan selvästi edessä. Merelli vendasi edessä olevan T-minin eteen ja alle ja aloitti siitä kiipeämisen heidän eteen. Samassa rytäkässä tuli Blue Café ohi juuri ennen merkkiä.

Merkinkierrossa jatkoimme vähän matkaa styyralla, ja vendasimme kohti Rysäkaria. Tällä kryssillä ei näköjään meillä ainakaan ollut oikein siftit hallussa, sen verran kiersi tuulet edes takaisin. Oikeallahan pitäisi olla, kun kerran oikealle kääntyvää tuulta luvattiin. Siispä olimme vasemmalla. Tästä huolimatta emme saanet Bajania kiinni, vaan rysäkarin viitan kiersimme järjestyksessä Kikka, Merelli, Bajan, Charlotta jne.

Tuli sitten taas todettua että slöörillä ei sitten ohiteta. Bajan pysyi kuin tatti meidän allamme/edessämme ja urheileminen spinnullakaan ei auttanut.

Onneksi tuli merkinkierto, jonka yhteydessä pääsimme Bajanin päälle ja pikkuhiljaa ohikin. Edessä Merelli oli jonkun ison luokan veneen kanssa hiukan kiipelissä, mutta se ei valittettavasti vaikuttanut vauhtiin paljoakaan.

Vihreältä paaran pitkä halssi maaliin, jonka aikana olisi pitänyt päästä Merellistä ohi päästämättä Bajania osingolle. Yritimmekin monta kertaa, mutta Merellissä oltiin hereillä ja he pysyivät samassa vaiheessa meidän kanssa joten aika toivotonta oli tässä vaiheessa enää päästä ohi.

Niitä ohituspaikkoja oli kuitenkin 3-4 melkin ja rysäkarin välillä mutta emme pystyneet niistä yhtään hyödyntämään.

Maaliin, todetaksemme että perässä tulevilla on tosi kiire ehtiä ennen 21:15 maaliin, jolloin se menee kiinni. Taisi tulla oikein hyvä sijoitus kaikesta kivillikäymisistä huolimatta.

Kotimatkalla piti sitten vielä käydä koputtelemassa kölillä jotain kiveä Varsasaaren rannassa. Olin jo hiukan masentunut tässä kohtaa. Kolmas tai neljäs kerta parin tunnin sisällä, ei -tana!

Lämpimät onnittelut sekä Bajanin että Merellin porukoille!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Toi kannatais tarkistuttaa, siis toi kippari ja vene :lol:

Meillä kun oli kopauteltu kivelle vain muutaman kerran (tietääkseni) eikä mitenkään kovaa, oli tuho aika suuri kun se syksyllä korjattiin.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pitää tarkastaa. Tosin tämä on jo vahvistettu malli.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=207

Miten T-mini, Eliida ja Anneli saivat ajan ja tuloksen? Maalihan meni kiinni 21:15.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Olipa vaiherikas kisa. Veneessä oli tällä kertaa ns. vakiomiehistö. Samat jampat joiden kanssa purjehdittiin Emäsalon lenkki. Parhaat edellytykset onnistuneelle purjehdukselle oli siis olemassa. Alku ei kuitenkaan ollut lupaava...

Lähtö ei oikein onnistunut. Ei ehditty miettimään kummasta päästä pitäisi lähteä. Poijulle rupesi jengiä kasaantumaan joten päätettiin ottaa lähtö rannan puoleisesta päästä. Lisäksi tuli liikaa jarruteltua vauhtia, jotta ei tulisi varaslähtöä. Tämä tarkoitti sitä, että oltiin viimeisenä Feneenä ekalla vihreällä ja kaukana muiden perässä. Muiden tehdessä merkiltä tai jonkin matkaa merkin jälkeen venda, päätimme jatkaa styyralla kunnes oltaisiin seuraavan vihreän leikkarilla. Tämä olikin onnistunut strategia sillä ohitimme Annelin ja saavutimme Charlottaa sekä Merelliä huomattavasti saavuttuamme vihreälle (Stora Ådholmenin pohjoispuolella). Heti vihreän jälkeen katseltiin, kun Charlotta ja Merelli jatkoivat kurssilla joka näytti menevän suoraan karikon läpi. Meillä nousi veneessä kova keskustelu aiheesta voiko karikon läpi purjehtia. Ilmoitin, että ei voi. Lauseen loputtua kuului kolinaa ja näimme Merellin kääntävän tiukasti kurssia. Charlotta oli löytänyt oman kiven. :(

Merelli jatkoi matkaansa kohti Käärmesaaren eteläpuolista lateraaliporttia (mahtoiko veneessä olla vanhat kartat radoista? Rata 1 muuttui tälle vuodelle.). Valitsimme toisen reitin joka meni portin eteläpuolelta. Tämä osoittautui hyväksi sillä pystyimme ohittamaan Merellin ennen saapumista Melkin eteläpuolelle. Tässä vaiheessa Bajan johti fleettiä :D Meillä on kuvia sekä videota tästä kummallisesta tapahtumasta :D

Rysäkarin etelämerkille päästyämme Merelli oli kuitenkin ehtinyt ohi. Charlotta yhä takana. Etelämerkin jälkeen keskusteltiin spinnun nostamisesta. Tuuli tuli siten, että spinnulla olisi melkein joutunut kryssimään. Jatkoimme genualla kunnes huomasimme, että takana tulevassa Charlotassa ruvettiin virittelemään spinnua. Totesimme, että noin varmaan pitää tehdä joten rupesimme myös virittämään spinnua. Pystyimme pitämään Charlotan takana Rönnkobbenille asti. Vähän jälkeen Rönnkobbenin Charlotta meni ohi.

Loppumatka menikin ilman mitään ihmeellisempää. Hyvä kisa ja hyvä mieli. :)
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

harald wrote: Allamme ja edessä Guy ja Merelli, edessämme vielä T-mini sekä johtavana veneenä Bajan! Onnittelun Bajaninen porukalle, jotain tehdään ilmeisesti oikein siinä veneessä.
Kiitokset rohkaisevista sanoista ja onnitteluista. Näin sitä käy, kun riittävästi iteroi ja napsahtaa kohille. :) Bajanin taktiikka/strategia/trimmaaminen/ajaminen kiteytyy sanoihin, joita kuulee veneessä usein: "Hei, toi vene menee meitä lujempaa. Harri, tee jotain _satunnaisia_ säätöjä jotta päästään niitä lujempaa."

No, on meillä paljon opittavaa. Laitetaan tämä kisa ainakin osittain tuurin piikkiin.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

harald wrote: Miten T-mini, Eliida ja Anneli saivat ajan ja tuloksen? Maalihan meni kiinni 21:15.

Code: Select all

16.Enimmäisaika

Veneet jotka eivät ole ylittäneet maalilinjaa klo 21.15 mennessä katsotaan keskeyttäneiksi (DNF). Kilpailu päättyy klo 21.15 jolloin lähettäjä sulkee maalilinjan ampumalla kaksi laukausta ja laskemalla keltaisen lipun.
Niin todellakin ihmettelen tuota samaa. Ordereissa kohdassa 16. (Enimmäisaika) aika selvästi sanotaan että kilpailu päättyy klo 21:15. Mietä tuohan ei hirveästi koske, mutta esim Bajan olisi ollut 3. sijalla jos maali todella olisi sulkeutunut kello 21:15.

Botho poika (6v) oli innoissaan kun voitettiin kultaa karilleajokisassa. "Ajatelkaa että kukaan muu ei ajanut karille, ja me moneen otteeseen!!" Hoki sitä vielä kotona juuri ennen nukkumaanmenoa. Harald ei tainnut olla yhtä innoissaan ;-) Mutta toinen sija kisassa oli todella hieno saavutus ottaen huomioon että olimme viimeisiä kun päästiin kivikoista eroon.
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merellin tracki ladattu...tekstiä sitten huomenna :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

pone wrote:
harald wrote: Miten T-mini, Eliida ja Anneli saivat ajan ja tuloksen? Maalihan meni kiinni 21:15.

Code: Select all

16.Enimmäisaika

Veneet jotka eivät ole ylittäneet maalilinjaa klo 21.15 mennessä katsotaan keskeyttäneiksi (DNF). Kilpailu päättyy klo 21.15 jolloin lähettäjä sulkee maalilinjan ampumalla kaksi laukausta ja laskemalla keltaisen lipun.
Niin todellakin ihmettelen tuota samaa. Ordereissa kohdassa 16. (Enimmäisaika) aika selvästi sanotaan että kilpailu päättyy klo 21:15. Mietä tuohan ei hirveästi koske, mutta esim Bajan olisi ollut 3. sijalla jos maali todella olisi sulkeutunut kello 21:15.
Hhmm. Meidän rankinglistan pisteet ilmeisesti tuplaantuisivat...? No, Bajanin tavoite tälle vuodelle on ollut vain osallistua kisoihin. Sijoituksilla ei ole väliä (vaikka parempi sija wankinglistalla tietysti hivelisi egoa).
P1

Post by P1 »

Tulihan sieltä virallinen selitys:

Code: Select all

>> WHC toimikunta on yksimielisesti päättänyt poikkeuksellisesti pidentää WHC 5 (15.6.) kilpailun päättymisaikaa. Päättymisaika oli 21.30. Näin saimme 9 veneen sijasta 13 maaliin.
--
Pone
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Ehdin napata muutaman kuvankin vaiherikkaasta kisasta. Tänään tuli ajettuakin kisassa ekaa kertaa - muutakin kuin spinnua :)
Latailen kuvat forumin albumiin todnäk huomenna, kunhan saan taas vaan muistelluksi pitkän talven jälkeen, miten se homma tapahtuikaan... Nyt öitä.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Lähtöpaikan etsiminen oli taasen vaikeaa, eikä aikaakaan ollut liikaa. Muut veneen asettautuiva jotakuinkin keskelle linjaa ja meidän ollessa valmiiksi poijupäässä totesin, että täältä lähdetään. Lähtölinjalle saavuttiin 5 sekuntia myöhässä mutta tämä ei ollut suurin ongelma. Emme saaneet riittävästi vauhtia ja takana ollut Guy pääsi ajelemaan meidän yläpuolelle häiritsemään.
Vihreälle tultaessa Charlotta oli edellä kuten aina, muut takana turvallisen matkan päässä. Kiristimme purjeet ja lähdimme seuraamaan Charlottaa styyra halsilla ja kun Charlotta vendasi kohti Stora Ådholmenin vihreää aloin epäilemään rata numeroa jonka olin ranalla nähnyt. Olimme lähtöalueella varmistaneet radaksi numeron yksi mutta kartat, jotka veneestä löytyi eivät stemmanneet siihen (kartat siis viime vuonna printatut) mihin Charlotta ajeli. Seuraavaksi kanteen liimattiin nelos radan kartta joka tuntui sillä hetkellä olevan se mitä Charlotta ajoi... :?
Kryssi vauhti seuraavalle merkille tuntui olevan kohdillaan emmekä mielestämme jääneet Charlotalle. Kierron jälkeen lähdimme ajamaan Charlotan perässä mutta karttaa samalla seuratessa selvisi, että he tulisivat ajamaan Ådholmenin koillispuolella olevien kivien eteläpuolitse. Hetken perässä ajettuamme minulta loppui usko reittivalintaan. Kivien välissä oleva rako näytti kartalla katsottuna sen verran kapealta ja pudotimme kurssia. Saman aikaisesti Charlotta kolautti kittaukset meren pohjaan ja yhtäkkiä olimme ensimmäisenä.
Ajoimme turhaan Käärmesaaren eteläkärkeen vanhoja karttoja tulkaten ja muiden oikaistessa viittaportin Käärmesaaren eteläpuolella, epäilys karttojen oikeellisuudesta alkoi selvitä. Rea hyppäsi pinnaan ja alkoi ajaa mahdollisimman ylös kohti Melkkiä, jonne muutkin suuntasivat. Minä avasin läppariä, jossa tiesin orderien olevan ja kun saimme lopullisen varmistuksen radasta oli Bajan ajanut meistä reilusti ohi. Ajoimme mahdollisimman lähelle Melkin eteläkärkeä jossa vaihdoimme paaralle. Teemin oli tässä vaiheessa ottanut etumatkaamme kiinni ja selvää oli, että joutuisimme väistämään heitä. Teimme vendan hieman ennen teeminiä tietäen, että pystyisimme ajamaan ylemmäs kuin he ja näin saavuimme Melkin pohjoispoijulle Bajanin perässä pikkuluokan kakkosena (Blue Cafe oli hetkeä aikaisemmin ajanut meistä ohi). Charlotta roikkui taas aivan perälaudassa ja epäilys siitä, että pystyisimme pitämään heidät takana tuntui epärealistiselta mutta yrittää pitää.
Kryssi kohti Rysäkaria oli hyvä. Saimme pidäteltyä Charlottaa sen verran etteivä he he päässeet kuittaamaan meistä ohi ja vielä kun saimme Rysäkarin lähellä kunnon shiftin saimme venytettyä etumatkaa hieman ja pääsimme myös Bajanista ohi.
Spinnu valmisteltiin Rysäkarinkierron jälkeen vain sitä varten, että joku takana olevista nostaisi spinnun ja kun Charlotta veti purjeen ylös oli meidänkin tehtävä samoin. Tällä slööri osuudella X-79 "kikkaili" edessämme yrittäen pitää meidät takana nostelemalla koko ajan mutta kun saimme spinnun ylös, lopetti vene meidän kiusaamisen ja laski kurssin kohti Rönnkobbenia. Kurssin laskiessa alkoivat isonluokan veneet saavuttaa ja pelkona oli, että kaikki niistä ajaisivat meidän yläpuolelta. Onneksi kurssi laski Rönnkobbenilta reilusti eikä isot veneet aiheuttaneet enää meille ongelmia.
Loppu matka ajeltiinkin sitten tarkkaillen Charlottaa, pysyen tiukasti maalin ja Charlotan välissä.

Lopputulos oli erinomainen, ykkösenä maaliin! Tästä suuret kiitokset osaavalle miehistölle Realle ja Ollille.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sinisilmä wrote:Toi kannatais tarkistuttaa, siis toi kippari ja vene :lol:

Meillä kun oli kopauteltu kivelle vain muutaman kerran (tietääkseni) eikä mitenkään kovaa, oli tuho aika suuri kun se syksyllä korjattiin.
Kyllä tuossa kaikki näytti olevan OK, paitsi tuota viimeistä niin nuo kopautuksethan oli melko hiljaisessa vauhdissa. Poikkipalkit soi kun patarauta joka kohdasta, eikä hiukshalkeamia ollut missään.

Tätä meidän pohjaa on tosin laminoitu uusiksi muutama vuosi sitten, ehkä se on sen verran jämäkämpi nyt sitten?

Vielä pitää pohjapesun yhteydessä varata hiukan pakkelia mukaan, must tuntuu..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onnittelut Merellille voiton johdosta, kyllä te sen eteen työtä olette tehneetkin!

Syksyllä sitten uudestaan!?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: Syksyllä sitten uudestaan!?
Kaksi kisaa on jo ajamatta ja käsittääkseni WHC rankingissa kolme huonointa tulosta pudotetaan pois eli sanoisin, että kaikki loput on ajettava jos rankingista haluaa "tuloksen"...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply