WHC 4/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 4/2011

Post by harald »

Jaha, taas tuulee keskiviikkona, jos windguruun on luottamista. Kertaakaan en ole nähnyt ykkösgenoaa charlottassa tällä kaudella, kai sitä saa sitten hartaasti tuijotella hangossa?

Keulagastia olemme näköjään vailla, ja katsotaan mikä on oma tilanne, kestääkö selkä vai ei.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=137

Olipa erittäin hauska kisa, Merelli taktisella etäisyydellä melkein koko kisan ajan. Hyvä startti meiltä, jonka turvin pystyimme pitämään Merellin takana.

Enemmän juttua myöhemmin, nyt on pakko levätä selkää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sain lopulta shangaiattua Platukuvioista tutun Jorin kolmanneksi pyöräksi ja siten päästiin kisaankin (tämän gastien haalimisen foorumin torin kautta voinee todeta turhaksi kun yhtään yhteydenottoa ei kuulunut kahteen päivään, sen siitä saa kun on liian huono eikä vene ole seksikäs). Lähtötaktiikaksi valittiin keskeltä ja vapaissa tapahtuva lähtö, koska linja oli siten vino että poiju oli kauempana merkistä mutta ylempänä tuulessa, toisaalta taas rannan puolelta lähtemällä olisi nopeasti kivillä ja pakkovendaa tekemässä. Toki olisi voinut tehdä kuin T-mini ja lähteä paaralla fleetin edestä, mutta se olisi vaatinut vähän turhan läheistä kontaktia rannan kanssa joten eipä sitä harkittu kummemmin.

Lähtö ok, mutta sitten alkoi menemään pieleen, ensin huono venda rannan tullessa vastaan, sitten 50-50 tilanne Merellin kanssa. Ehkä olisimme menneet ohi, ehkä emme, joka tapauksessa olisi pitänyt heittää lee-bow-venda Merellin eteen. Edit: Ja nyt kun katsoo trackia, on selvää että koko tilanne johtui vain siitä että laskin vendan jälkeen liian alas ja sen takia tilanteen hahmotuskin meni pieleen, hyvin oltaisiin ehditty Merellin edestä ja kisa olisi saanut ihan toisen alun. Nyt sitten laskin alta ja jäimme Charlottan paskoihin, josta sitten jouduimme heittämään pois ja kasvain, rannan tuntumassa olikin tuullut hyvin ja sekä huonommin startannut Anneli ja Merelli olivatkin 5-10 veneenmittaa edellä.

Pari huonoa vendaa (ajoin liian alas vauhtia hakemaan ja nosto kryssikurssiin kesti liian kauan, jotenkin vain tuo välikeli kolmosgenualla ei oikein toiminut itselläni ja kryssikurssille nostaminen kesti luvattoman pitkään) ja sitten vielä hieman huono venda Bitsin alle (Jori taisi unohtaa tilannetta arvioidessa ettei Fene kiihdy kuin platu ja vedimme venda ihan liian lähelle) ja vielä päälle väärän laidan valinta (ennen starttia tuntui että vasen puoli olisi vetänyt paremmin mutta tilanne muuttuikin jossain vaiheessa) johti turhan pitkään takamatkaan muihin Feneisiin nähden. Kun noita vendoja katsoo trackista niin eipä noissa oikein voi selitellä mitään, aivan liian alas tuli ajettua kymmeniä metrejä ja eihän se kolmosgenualla edes oikein kannata vauhdin hakemisen kannalta. Itse ajaminen meni ok, mutta nuo vendat tuhosivat kaiken, ei tuollaisessa sinänsä aika tiukalla kujalla menevässä kisassa mitenkään voi ottaa kiinni sitä jos ensin tyrii satojen metrien etumatkan kilpakumppaneille.

Loppumatka menikin sitten jonoajelussa lähinnä Bitsin ja Sans Rivalin kanssa kilvoitellessa, Fene-nelikko katosi jo kauas horisonttiin vaikka ehkä lenssillä vähän ainakin Lisbethiä otimmekin kiinni.

Sijoitus n. 7. T-mini ja Tyyne eivät jääneet tarpeeksi kauas (jäivät kyllä muitten feneitten taakse, eli oletan neloisvoittoa feneille). Eli huono kisa joka oikeastaan ratkesi pariin virheeseen alussa, ehkä hiljalleen alkaa näkymään väsymys 6:sta vesilläolopäivästä 8 päivän aikana. Mutta kun seuraavaan Olgan viralliseen kisastarttiin (sillä varauksella ettei FE-sprintistä saada kisaa) taitaa olla about 2 kuukautta (seuraavat 3 WHC:ta jäävät siis väliin) niin ei voi lopettaa keväkautta hyvillä mielin, gastikuvioitten täydellinen hajoaminen vei oikeastaan mahdollisuuden yrittää hakea "uudesta" isosta tehoja irti ja muutenkin meno on vähän hajanaista. En tiedä vaikuttiko tänään miten paljon se että satamaan tultaessa sitä pyöräili 40min kohtalaisen kovaa vauhtia ja energiat olivat ehkä vähän vähissä, mutta yhtäkaikki jotenkin täysin turhauttava fiilis oli kisata.
Last edited by Petri on Wed Jun 08, 2011 23:09 pm, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulokset


http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=205

Jos noissa on virheitä, syyttäkää mua, käytin trial&error-metodologiikkaa tulosten laskemisessa ja ehkä ne menivät oikein :)

Ja Wanking:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=199

Hiemanko sylettää että tällaisessa perushuonolla purjehduksella sai enemmän pisteitä rankingiin kuin WHC2:n hyvällä purjehduksella kovassa kelissä. Mutta minkäs teet, pärjätä pitäisi silloin kun on tarve, ei silloin kun sattuu käymään tuuri.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Bajanin kolmas WHC takana. Vieläkään ei oltu viimeisiä :D Gasteina oli taas tuoretta porukkaa. Yksi oli ensimmäistä kertaa purjeveneessä ;) Tästä lähtökohdasta johtuen päätettiin ottaa rauhallisesti lähdön kanssa. Toinen rivi saisi kelvata vallan mainiosti. Keulassa oli G1 sillä olettamuksella, että tuuli saattaa moinata. Tämä saattoikin olla oikea valinta?

Ensimmäiselle merkille tultiin letkan viimeisenä FE:nä monen veneenmitan päässä seuraavasta? Vähän matkaa ekalta vihreältä kerran broutsattin, mutta muuten kryssiminen Melkille meni hyvin. Melkin pohjoiskärjelle saavuttaessa oltiin ohitettu TripTease sekä toinen FE (Helmi? En ole ihan varma tilanteesta koska focus oli jossain muualla kuin muissa Feneissä.). Melkin pohjoiskärjen viimeisen vihreän ja punaisen jääpoijun välillä tehtiin (ensimmäinen) taktinen virhe. Jäätiin toisen veneen paskoihin ja hetken siinä oltuamme totesin, että nyt pitää päästä paskoista pois. Venda, vähän ylös tuuleen ja toinen venda. TripTease pääsi sisäkautta ohi. Parempi olisi varmaan ollut olla paskoissa ne muutamat sadat metrit jotka olivat jäljellä poijulle?

Toisella punaisella jääpoijulla ruvettiin virittelemään spinnua paaran halssilla. Onneksi hiffattiin, että tässä kandee tehdä ensin jiippi ja sitten nostaa spinnu. TripTease jatkoi paaralla kohti Tallinnaa. Spinnu saatiin ylös pitkän säädön jälkeen. Onneksi TripTeasella kesti vieläkin pidempää ja paaran halssin vuoksi olivat ajautuneet pitkälle etelään. Tässä saatiin hyvä kaula joka kesti maaliin asti.

Lenssi meni nyt jotenkuten. Spinnun plokit eivät oikein luistaneet kun veneen omistaja oli laiskotellut varusteiden virittelyssä/korjaamisessa. Tämä haittasi trimmaamista. Helmi(?) saavutti lenssillä meni lopulta ohi puna/vihreän portin ja toiseksi viimeisen vihreän merkin välillä. Loppumatka menikin sitten rennosti ilman sen kummempaa.

Opittua:
- Paskoissa ehkä kandee ajaa lyhyen matkaa?
- Spinnun plokeille pitää tehdä jotain. Nyt eivät luista kunnolla => trimmaaminen hankalaa, gastit valittaa, jäädän muille, kiukuttaa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tänään ensimmäistä kertaa radalla. Mukana Jani, Juha ja Harri. Jani ajoi ja minä hoisin keulaa.

Ajatuksena oli tulla veneelle suht ajoissa, että keritään virittää uudet spinnunskuutit jne kohdalleen ja vetää spinnu ylös jiippi ala sekä testata G3 trimmiä. No Kehätien ruuhkat muutti suunnitelmaa ja Juha saapuikin suoraan Melsteeniin, josta poimimme hänet kyytiin.

Pikkuisen meni tiukille ajoituksen kanssa ja kisaan lähdettiin vähän "kylmänä" ilman verryttelyjä.

Tänään suurin moka tehtiin lähdössä ja jäätiin Merellin taakse, kun ei oltu riittävän perillä tilanteesta ja hereillä. Ensimmäinen legin vihreälle osoitti, että tänään kulkee ja että erot venevauhdeissa on hyvin pienet. Vihreällä Harald vetää joukko ja Antti seuraa sitten me ja Lisbeth. Ådholmin vihreältä kohti Melkin selkää otettiin tarkoituksella hieman eri reitti kuin edellä ajaneet, ettei missään tilanteessa jäädä paskoihin perässä ajaessa.

Käärmeluotojen eteläpuoleisen portin jälkeet Charlotta ja Merelli jatkoivat kohti Pihlaistoa, mutta me vedettiin vasemmalle ja pyrittiin hakemaan vapaata ja kovempaa tuulta kuin mitä oli tarjolla Melkin varjossa. Pettymys oli pieni, kun vihdoin Melkin pohjoispäässä oltiin taas jonossa kuin köyhän talon porsaat. Ilmeiseti tuulet oli varsin tasaiset, eikä kumpikaan laita vetänyt paremmin kuin toinen.

Melkkin itäpuolella tuli Tall Hinkki vastaan ja heilutteli meitä hetken tappaen vauhtia. Charlotta taisi kärsiä kärjessä vähiten, kun oli jo kääntämässä myötäisille. Spinnu ylös ja huru kyytiä takaisin. Pihlaiston pohjoispuolella otettiin G3 pois ja vaihdettiin G1:seen, jos Ådholmilta jouduttaisiin vetämään spinnulla liian tiukkaa seuraavalle vihreälle. Tällöin G1 toimisi paremmin kuin G3. Hyvä ajatus, vaan ei toiminut. Spinnu veti hienosti, joten G1:stä ei sitten käytetty ja toisaalta kun keulaan menee mies vaihtamaan purjetta on painoa väärässä päässä venettä ja vauhti kärsii. Merelli tästä kiitti ja veti hieman etumatkaa.

Loppu olikin sitten kruisailua spinnulla kohti maalia. Juuri ennen linjaa Dice sai meidät kiinni ja ylitti linjan puoli veneen mittaa ennen meitä. Viidensinä maalissa ei voi kuin tietää tuloksissa hyvää? Lopulta oltiin kolmas.

Feneet vetivät tänään Feneelle suotuisissa tuulissa kivasti tasoitusten neljä ensimmäistä sijaa. Hauskaa oli, venekulki ja uudet releet toimivat niin kuin piti. Ensiviikolla sitten taas...? Kauden voisi muuten aloittaa huonomminkin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

max wrote: Opittua:
- Paskoissa ehkä kandee ajaa lyhyen matkaa?
- Spinnun plokeille pitää tehdä jotain. Nyt eivät luista kunnolla => trimmaaminen hankalaa, gastit valittaa, jäädän muille, kiukuttaa.
Jos ajattelee siten että paskoissa purjehtiminen ehkä tiputtaa kryssivauhtia pari kymmenystä ja kulmaa muutaman asteen, niin kannattaa tosiaan laskea mielessä miten paljon häviää ylimääräisissä vendoissa jos matka on lyhyt. Ts. paha mitään yhtälöä on alkaa vääntämään kasaan, mutta kyllä nyrkkisääntönä on se että jos kurssi merkille ei ole juuri ja juuri ajettavissa (jolloin paskoissa ajaminen voi hyvin tarkoittaa ettei pääsekään merkin yli) niin mieluummin sitä ajaa paskoissa kuin tekee vendaparin. Paskoissa ajamalla ei kuitenkaan tipu kuin rajallisen matkan edempänä ajavan taakse, tekemällä vendan sitten tippuu varmasti vendoihin kuluvan ajan+ toisella halssilla vietetyn matkan. Esim. monesti ylämerkin lähestymiset ovat tällaisia ja vain jos tilanne on rajatapaus jo ilman paskattavia veneitä, kannattaa alkaa vendailemaan jo hyvissä ajoin vapaisiin. Sitten jos rajoittavia reunaehtoja ei ole, paskoista pitää lähteä pois asap. Jos se puoli missä olet on kuitenkin mielestäsi suotuisa, silloin pitää tehdä vain nopea vendapari ja jatkaa samalla puolella, ei sitä edellä olevaa venettä saa silloinkaan kiinni mutta eipähän tule vaihdettua puolta huonommallekaan puolelle noin puolihuolimattomasti.

Plokiasiaan voisin todeta että olen kohtapuoliin lähdössä reissulle jenkkilään ja venevarustekauppa on kohdelistalla, eli jos Harkenin carbo-plokit kutakuinkin hinta dollareissa=hinta euroissa Suomessa-suhteella kiinnostavat ja asialla ei ole valtava kiire niin ostoslistaa voi esittää. Jos aikoo vaihtaa enemmänkin plokeja, niin tuolla tavoin säästää selvää rahaa jonka voi sitten laittaa plokeihin :)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meillä tänään veneessä vakiporukasta vain Mikko. Lisäksi gastikoululaiset Lauri ja Jankka, joiden kanssa käytiin eilen treenaamassa HSK:n edustalla.

Siirtymä Hoskilta Jedaan ajettiin spinnulla melko pirteässä tuulessa. Siinä vielä jiipissä hieman hiomista, mutta onneksi hoidettiin manööverikämmit alta pois ennen kisaa, ja kisassa sitten sujuikin jo ilman ylimääräistä jännitystä. Moinannut tuulikin tosin auttoi asiaa.

Ratavalinta oli hyvä, ja erityisesti hyvää oli gastikoululaisten kannalta se, että spinnuajoa tuli paljon, ja eri kulmilla. Homma sujui loppua kohti koko ajan paremmin.
max wrote:- Spinnun plokeille pitää tehdä jotain. Nyt eivät luista kunnolla => trimmaaminen hankalaa, gastit valittaa, jäädän muille, kiukuttaa.
Muillakin näköjään ongelmia plokien kanssa... Meillä räjähtivät tänään molemmat:

Image

Melko lujaa noista lentää osia, kun räjähtää...

mode edit(hh): plokeista kehkeytynyt keskustelu siirretty omaan ketjuunsa.
Olli Niemi
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Tänään ensimmäistä kertaa vesillä. Koskaan aikaisemmin ei kauden aloitus ole mennyt näin myöhään.

Fredrikin kanssa lähdettiin Kivenlahdesta, jossa tuuli tuntui navakalta. Keulalle laitettiin siis ST-fokka, silti broutsailtiin pariin otteeseen siirtopurjehdukselle lähdettyämme.

Spinnuskuutit asensin paikalleen vasta matkalla. Ylägaija oli merkillisesti juuttunut maston sisään eikä sitä saatu millään reuhdottua liikkeelle.

Gastiksi poimittiin Jussi Haukilahdesta. Laiturilla seisoi rivissä muitakin innokkaan ja tutun oloisia gasteja (sorry etten heti tuntenut), mutta heillä oli jo muut veneet kiikarissa joten kolmisin oli lähteminen radalle.

Lähdössä tottumattomuus kostautui, veneitä pyöri paljon ahtaan tuntuisella alueella lähtöviivan ja rantakivien välissä ja enemmän piti keskittyä törmäysten välttämiseen kuin hyvän lähtöpaikan saamiseen. Tämä sitten johti siihen, että lähdön jälkeen oltiin fleetin hännillä ja sen pakkituulissa.

Pahimman ryysiksen helpotettua venevauhti ja varsinkin nousu tuntui varsin hyvältä muihin näköetäisyydellä oleviin Feneisiin verrattuna. Gastitkin tykkäsivät, kun vendat ST-fokalla ovat helppoja. Mutta lähetyttäessä Melkkiä tuuli alkoi hiljenemään ja genoaveneiden karkaaminen alkoi.

Melkin jälkeen jiippi styyralle ja spinnu ylös ilman ylägaijaa. Fredrik meni keulaan kannattelemaan puomia. Siinä Fredikin kädet väsyivät nopeasti ja touhu alkoi mennä maisemien katsomiseksi. Sitten keksittiin kannatella puomia fokan nostimella ja tällä virityksellä tultiin maaliin asti.

Ilta jäi mieleen erinomaisen miellyttävä kauden avauksena.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Petri wrote:tämän gastien haalimisen foorumin torin kautta voinee todeta turhaksi kun yhtään yhteydenottoa ei kuulunut kahteen päivään, sen siitä saa kun on liian huono eikä vene ole seksikäs
Oliko sulla oikea puhelinnumero ilmoituksessa? Bajanissa oli tiistai-illalla vain yksi gasti joten ajattelin, että nyt pitää jättää oma vene rantaan ja koittaa päästä johonkin toiseen veneeseen gastiksi jotta pääsee vesille. Tänä heikkona hetkenä päätin soittaa sulle (ilmoituksen numeroon). Onneksi et vastannut tai soittanut takaisin. Sain keskiviikko aamulla veneeseen kaksi gastia ja Bajan lähti vesille. :D
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Numero on oikea mutta olin tuolloin tiistiksissä ja samana aikana oli tullut 5 puhelua ja 2 tekstaria, joten taisin vain katsoa huolimattomasti tuntemattomat numerot läpi alkaessani purkaa sumaa :)

Mutta parempi näin, onhan se ihan reteetä kun yksittäisessä viikkokisassa on 8 Fenettä kehissä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Puikoissa minä, Pone ja Peik. Koska satamassa oli kaksinumeroisia tuulinopeuksia (solmuina) otettiin suosiolla kolmonen keulaan taas. Valinta on varmaan oikea, tai ei ainakaan kovin väärä. Etenkin kun oltiin kolmistaan liikkeellä.

Lähdössä pyrimme siihen, että me olisimme lähdön jälkeen sellaisessa paikassa että pääsisimme ensimmäisten joukossa vendaamaan paaralle. Hommaa helpottii se, että ulkopoijun luota ei kovinkaan moni edes yrittänyt lähteä. Sopivasti tuli sitten Merelli mukaan sparraamaan lähtöä ja tiputettiin Merellin alle/eteen ja jarruteltiin samalla varoen päästämistä leen puolelle. Leen puolella oli monta veneenmittaa, ja sitten Olga ajoi tiukkaan vastaiseen joten tilaa kiihdyttelyyn oli sopivasti.

Lähdön tapahtuessa emme olleet kovin kaukana linjasta, ja Merelli jäi peilituuliin huonommalla vauhdilla ja Olga jäi allemme. Edestä veti T-mini paaralla fleetin ohitse.

Pääsimmekin vendaamaan ensimmäisten joukoissa paaralle, ja taktiikka oli pitää vene vauhdissa ilman turhia vendoja. Tuntui siltä että tuo kiihdytys kestäisi ehkä kauemmin kuin Merellillä, joka oli siis ykkösgenoalla radalla.

Kovaa Merelli kulkikin, ja joka kerta kun kohtasimme piti oikein tähystää että kumpi menee edestä. Me taisimme ohittaa edestä saman verran mitä saimme Merelliin nähden kaulaa lähdössä. Kun ekan vihreän jälkeen ajoimme sitä (turhaa) avoinaisempaa halssia ei ero silloinkaan kasvanut hirveästi.

Tokalla kryssillä vartioimme Merelliä niin, että pitäisimme vapauden tehdä venda koska haluiaisimme. Vähän välilä näyttä siltä että Merelli ajoi korkeammalle, mutta tämä taisi olla piinaamista liiallisten purjeitten takia? Ero ei muuttunut, joten oletan että Merelli ajoi vain hiukan hitaampia targetteja, itse pyrin pitämään 5,5 kn mittarissa kryssillä.

Tuli sitten samalla todistettua se, että 12 kn TWS on se risteämiskohta ainakin sileällä vedellä milloin on yksi ja sama ajaako kolmosella vai ykkösellä. Tämä siis ainakin kolmella hengellä, tuo raja lykkääntynee parikin knotsia korkeammalle jos ollaan nelistään tai on aallokkoa. Joitain 14-15 kn puuskia oli, mutta aika kilttejä loppujen lopuksi. Todella upea purjehdussää.

Hienon sään ansiosta radalla oli hirveän monta venettä. On ehkä ihan hyvä että laskettiin nämä vasta melkin lähestyessä, muuten olisi voinut vaikka hermostua lähdössä :) Kivaa etenkin että radalla oli jopa kahdeksan (!) FEnettä!

Melkin takana tuli sitten hiukan tuuleton hetki vihreän tallinkin kohdattuamme. Melkin kierron jälkeen tarkasti kohti viittoja (tarkin linja trackeista katsottuna ainakin) ja melko tapahtumaköyhä lenssi ja tiukka slööri maaliin. Itse lepuutin rikkinäistä selkää jonkin verran lenssin aikana, joten tästä ei ole kovin paljon huomioita.

Maalisuoralla pääsi sitten Blue Café pari sataa metriä ennen maalia kuittaamaan ohi. Tästä joku kommentti http://sybluecafe.blogspot.com sivustolla.

Todella tärkeät pisteet kotiin tällä kertaa. Loistavaa että FEneet aktivoituvat näihin kisoihin. Näistä saa ehkä jopa enemmän irti kuin FE-sprintistä sittenkin, etenkin kun näitä saa ajaa joka viikko eikä nämä vaadi kohtuuttomasti kotipoissaoloja.

Kiitokset Ponelle ja Peikille!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Kun noita vendoja katsoo trackista niin eipä noissa oikein voi selitellä mitään, aivan liian alas tuli ajettua kymmeniä metrejä ja eihän se kolmosgenualla edes oikein kannata vauhdin hakemisen kannalta.
Me ajamme vendat fokalla niin, että kerrasta suoraan normikryssikurssille (eli molemmat langat suoriksi) ja päästetään levanki alas sitloodan leen reunaan. Jos on vähänkin kovempi keli päästetään myös sisäskuutti täysin auki vendan jälkeen.

Ilman levangin päästämistä leehen menee kyllä ikuisuus ennen kuin vene saavuttaa taas tavoitenopeutensa tai vähintään 90% siitä. Kun se 90% tavoitteesta on saavutettu (esim. 5,0 jos tavoite on 5,5 kn) voi vasta pikkuhiljaa miettiä levankiin koskemista.

Tästä menee sellainen 20-30 s ennenkuin voi alkaa hinailemaan levankia ja sisäskuuttia sisääpäin.

Tuo sisäskuutti on muuten sitten aika vaarallinen, sitä tulee herkästi vedettyä liikaa jolloin vene pysähtyy. Sama koskee fokan skuuttia, se fokka ei vain saa olla liian kireänä. Ennemmin ajaa sitten niin, että spriidarin kohdalla on fokan takaliikki enemmän auki ja ajokulma on sellainen että luun tellarit nousee koko ajan. Tällä setillä on parempi mahdollisuus saada jatkuva nopeus pidettyä siedettävänä ja ajamisestakin tulee helpompaa kun tellari elää hiukan enemmän.

Koita ajaa hiukan löysemmällä skuuttauksella tuolla fokalla, se ehkä auttaa? Höjdi tulee nopeudesta, ei tiukasta skuuttauksesta!

Laminaattifokissa on se huono puoli että ne näyttävät aivan täydellisiltä oli sitten trimmi mikä vaan. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

max wrote:Melkin pohjoiskärjen viimeisen vihreän ja punaisen jääpoijun välillä tehtiin (ensimmäinen) taktinen virhe. Jäätiin toisen veneen paskoihin ja hetken siinä oltuamme totesin, että nyt pitää päästä paskoista pois. Venda, vähän ylös tuuleen ja toinen venda. TripTease pääsi sisäkautta ohi. Parempi olisi varmaan ollut olla paskoissa ne muutamat sadat metrit jotka olivat jäljellä poijulle?
Kannattaa aina miettiä mikä on nopein tie seuraavalle merkille (ja/tai maaliin). Tämä on melkein poikkeuksetta se lyhin tie.

Paskoissa ajaminen ei sinänsä haittaa hirveästi, jos höjdi muuten riittää että pääsee merkistä ohi. Nopeus tietenkin kärsii hiukan, ja edessä oleva kasvattaa hiukan etumatkaa. Tähän ei auta se kuin että itse on se edessä oleva seuraavalla kerralla!

Ainoa kohta missä kannattaa ottaa venda irti paskoista on kun lähestyy vastatuulimerkkiä, ja paskojen takia ei yksinkertaisesti pääse merkille. Tämä siitä syystä että tässä tilanteessa kun vendaa toiselle halssille VMC eli nopeus kohti merkkiä lähestyy nollaa, tai voi jopa mennä negatiiviselle puolelle.

Tämä päätös heittää toiselle halssille (yleensä paapurille) kannattaa otta hyvissä ajoin, kun vielä voi purjehtia kolmion sisällä paapurilla. Mitä lähemmäs ylämerkkiä lykätään tätä päätöstä, sitä pienempi on purjehdusalueen kolmion kärki ja styyran halssin veneitten jono leikkarille vain tihenee. Jos tarpeeksi kauan miettii ilman päätöstä voi olla että kolmiosta ei pääse ollenkaan pois. Olen ollut sellaisessakin tilanteessa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

max wrote: Toisella punaisella jääpoijulla ruvettiin virittelemään spinnua paaran halssilla. Onneksi hiffattiin, että tässä kandee tehdä ensin jiippi ja sitten nostaa spinnu.
Tervehdys

Kyllä ainakin kolme ensimmäistä venettä veti spinnun ylös paaralla ja sitten jiippasi styyralle, kun sen aika tuli.
max wrote: Lenssi meni nyt jotenkuten. Spinnun plokit eivät oikein luistaneet kun veneen omistaja oli laiskotellut varusteiden virittelyssä/korjaamisessa.
En tiedä johtuuko se teidän "luistamis" ongelma plokeista vai skuuteista. Jos on plokit vanhat niin on nuo skuutitkin aivan liian tukevaa tavaraa ja siten painavaa. Saattaisi olla syytä panna molemmat vaihtoon, jos kukkaro kestää.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply