Ranking 4/2011 Hangon Regatta (LM)

Moderators: Petri, harald

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Petri wrote:Kisoista on aikaa jo useita tunteja mutta raportteja ei näy!

Rantapurjehtijat odottavat kertomuksia innolla.
Taitaa kaikki kipparit olla vielä heikkojen nettiyhteyksien päässä tai kädet krampissa pinnan vääntämisestä tms...?

Lyhyesti homma meni about seuraavasti: Charlotta voitti jokaisen lähdön, muista sijoista käytiin kilpailua. Perjantaina ja lauantaina tuuli ihan mukavasti, sunnuntaina harrastettiin kuviokelluntaa. Aurinko paistoi ja oli lämmintä. Ratakisaminen oli kivaa silloin kun tuuli :D Tilanteita riitti laiturille asti. Lauantaina laiturissa oli (kuulemma, nukuin yöt kotona) hyvät bileet strobojen, savun ja lujan musiikin voimin.

Bajan lähtee ensivuonna mukaan jos vain suinkin aikataulut sallii ja gasteja löytyy. Ratakisaamisen hauskuus on ihan eri potenssissa mitä WHC:n ajaminen vielä puhumattakaan LYS kisoista (jokainen edellä mainittu on kivaa).

Regatan kokonaisijoitukset:
1. Charlotta
2. Merelli
3. Katariina
4. Alma
5. Anneli
6. Daniela

Tarkemmat tulokset: http://www.hangoregattan.fi/?q=node/401

Kuvia kisasta: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album487
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Hangon regatta on sitten tältä vuodelta purjehdittu, hikoiltu ja juhlittu aivan antaumuksella (tarpeeton yliviivataan :wink: ).

Puitteet vanhaan regattaformaattiin verrattuna olivat mitä mainioimmat. Kaksi rata-aluetta köliveneille ja vieläpä kaksi starttia joka kilpailupäivä tekivät todella hyvää. Nyt on kyseessä oikea kilpailu, johon liittyy myös sosiaalinen seurustelu laiturilla yms. paikoissa.

Radalla vanha komento säilyi edelleen, mitä nyt Merelli hieman hätyytti Charlotan hegemoniaa. Kuningasta ei saatu tänä vuonna syrjäytettyä palliltaan, vielä. Ehkä ensi vuonna Antti varmasti yrittää uudelleen ja vielä tiukemmin ja päättäväisempänä.

Verrattuna edellisiin kapinointeihin oli huomattava:
- Mukana ei ollut yhtään ns. heittopussia, jonka olisi voinut laskea heti pois laskuista.
- Veneiden välillä oli hyvin pienet vauhtierot, jolloin ryhmä pysyy hyvin tiivissä kasassa kääntömerkeillä ja kilpailu sijoista on tiukkaa loppuun asti.
- Vihdoin voidaan todeta, että taso on kohonnut, niin ettei enää raskaast5i varustetulla keventämättömällä veneellä voi pärjätä keskikastia korkeammalle. Caravan-luokan henki on siis pysyvästi katoamassa. Tavallaan sääli toisaalta hyvin ymmärrettävää ja luonnollista.

Perjantaina ja lauantaina purjehdus oli nautittavaa ja reippasta. Sunnuntaina tunnelma oli odottava. Tuulta odotettiin, muttei se koskaa oikeastaan sitten puhaltanutkaan. Vanha termi suunnaltaan vaihteleva pläkä lienee edelleenkin se oikea analyysi tuulesta tai sen puutteesta. Onneksi saatiin edes yksi startti ajettua.

Uintireissun tuloksena voidaan todeta, että veneiden pohjat olivat pääsääntöisesti kohtuullisessa kunnossa (Charlotta ainoana sileä ja puhdas), mitä nyt limanmuodostusta oli jo havaittavissa. Nykyisillä maaleilla ei tunnu olevan muuta virkaa, kuin toimia "irtoavana tartuntapintana kasvustolle".

Lauantaina kävimme luovuttamassa ennen palkintojenjakoa HUS:n edustajalle kiitostaulumme viimevuotisesta luokkamestaruuskilpailuistamme HUS:lla. Kovin tuntui eleemme lämmittävän HUS:n edustajan mieltä. Hyvä niin. Niin se oli tarkoitettukin. Artsile kuuluukin suuri kiitos taulun totetuksesta ja taiteellisesta aselmasta :) .

Kiitokset kaikille paikalle tuleille. Ensi vuonna uudelleen runsaammalla joukolla. Jookos?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Panu wrote: Radalla vanha komento säilyi edelleen, mitä nyt Merelli hieman hätyytti Charlotan hegemoniaa. Kuningasta ei saatu tänä vuonna syrjäytettyä palliltaan, vielä. Ehkä ensi vuonna Antti varmasti yrittää uudelleen ja vielä tiukemmin ja päättäväisempänä.
Merelli antoin hieman tasoitusta purjehtiessaan kolmella hengellä. Olisi mielenkiintoista tietää miten neljäs miehistön jäsen olisi tasoittanut tilannetta. Joku varmaan osaa sanoa mikä on käytännön merkitys? Mulle tulee mieleen ainakin seuraavat. Kolmella miehellä manooverit piti aloittaa hieman liian aikaisin jotta merkeillä ei olisi kädet loppunut kesken. Kryssillä ylimäärinen paino laidalla ei olisi haitannut ja olisi jopa varmaan vaikuttanut purjevalintoihin. Kaikessa kiireessä ei ehditty ihan tarpeeksi seurata toisia veneitä ja tuulta radalla, joten muutama strateginen moka tuli tehtyä jonka neljäs silmäpari olisi ehkä voinut estää?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuo kolmella purjehtimisen "tasoitus" vähän riippuu kelistä ja miehistöstä. Hyvällä miehistöllä ero manöövereissä on marginaalinen, mutta puntin merkitys kasvaa kelin noustessa. Etenkin siinä kohtaa kun alkaa olla se raja missä ei kolmella enää voi ajaa ykkösgenualla, mutta neljän hengen miehistöllä voi. Ja sitten jos keli keventyy, kolmosella ollaankin pulassa ja vaihtokin voi kestää normaalia enemmän (mutta on huomioitavaa että me ollaan tehty 3 hengen miehistöllä purjeenvaihto 4-1min välillä ennen starttia ihan onnistuneesti). Tuo virheitten välttäminen, parempi havainnointi jne. ovat ihan valideja juttuja, mutta toisaalta taas kerran riippuu lähinnä siitä millainen miehistö on käytössä, kolme tasavahvaa purjehtijaa on silti parempi kuin 2 purjehtijaa ja 2 statistia.

Eli itse ainakin sanoisin että laatu ennen määrää, paitsi puntin osalta.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Merellissä oli perjantaina juuri tilanne jossa mietittiin voidaanko vetää ykkösellä vai kolmosella. Laitettiin alussa kolmonen paikalle ja tuulen hieman tyyntyessä toisen lähdön viimeisellä lenssiosuudella vaihdettiin ykkönen paikalle. Vaihto oli mielessä jo ekalla kierroksella, mutta silloin vaihto jäi tekemättä mikä pikkasen harmittaa. Vaihdon jälkeen Charlotan perä rupesi lähentymään, mutta ei saatu kiinni ennen maalia. :(
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Matkan rasitukset ovat sen verran laantuneet, että voi yrittää kirjoitella jotain kommenttia. :lol:
Monien vastoinkäymisten summana olimme mukana Erjan kanssa kahdestaan. Lauantaiksi saatiin (säälistä) mukaan Peik Charlotasta, josta todella suuri kiitos!

Perjantai: Aivan h-vetisti liikaa tuulta kahden hengen miehistölle, varsinkin kun ei ollut kolmosta käytössä. Tosin vene joten kuten pysyi kryssillä hallussa, mutta vauhtia ei tietenkään ollut ja vendat olivat vaikeita. Ensimmäisen lähdön ensimmäisellä ylämerkillä olimme tietysti jo viimeisiä, mutta ei kuitenkaan aivan toivottoman kaukana. Spinnuosuus olikin sitten täysin toivotonta puuhastelua ja välimatka muihin kasvoi niin suureksi, että toisella kierroksella ei edes viitsitty nostaa spinnua.
Toinen lähtö meni hieman paremmin, mutta kyllä viimeinen sija varmistui viimeistään ekalla alamerkillä.

Lauantai: Kevyttä tuulta ja Peik mukana kolmantena! Nyt näytti huomattavasti paremmalta. Tuulta tosin oli liian vähän pari neliötä alikokoiselle Furlex-ykköselle (Charlotan ja Merellin vanha Pentex), mutta nyt roikuttiin kuitenkin jo muun fleetin (Ei Charlotta!) vauhdissa mukana. Kipparin huonot alamerkin kierrot tuottivat kuitenkin tälläkin kertaa viimeisen sijan.
Kakkoslähtöön tuuli nousi pari metriä, joka alkoi sopia meidänkin kalustolle. Edelleen merkin kierrot menivät huonosti, mutta spinnuajo hyvin ja pysyttiin keskikastissa. Kiitos Peikin taktikkotaitojen, noustiin viimeisellä ylämerkillä kakkoseksi, joka sitten pidettiin loppuun asti! Tuli todistettua vanha suomalainen sananlasku oikeaksi: "Yksikin suomenruotsalainen vastaa kymmentä ryssijää"
:madlaugh:

Sunnuntai: Erjan kanssa kahdestaan ja kaikki retkikamat jo veneessä, koska oli tarkoitus lähteä kotiin suoraan radalta. "Normipäivä" Hangossa. Odottelua ja paahtavaa hellettä. Lautakunta ampui aloituksen puoliväkisin lähes tyyneen keliin. Parhaimmillaan taisi olla neljän eri luokan veneistä suurin osa vielä linjan takana lähtöpaukkujen jälkeen. Rullaykkönen ei toimi lainkaan ja jo linjan yli oli vaikeuksia päästä ajautumatta jonkun päälle. Lopulta, kun tuulta tuli se about 1.5 m/s, huomattiin, että nousukulma ja vauhti oli todella huono muihin verrattuna. Ajettiin siis huomattavasti muiden alle, että saataisiin riittävästi vauhtia. Toisella alamerkillä oltiin vielä Alman edellä, mutta jouduimme heittämään pakkituulten takia. Kippari oli spinnun laskussa unohtanut skuutin puomiin, joten venda meni täydellisesti pieleen ja Alma ajoi edestä ohi. Huumori loppui tietysti siihen ja viimeinen sija oli taas tosiasia, kuten sitten kokonaispisteissäkin :(

Kokonaisuutena kuitenkin hyvät kisat ja paria moottoriveneseuruetta lukuunottamatta myös rantaelämä oli siedettävää :D Regattaan tietysti kuuluu muutakin, kuin merkin kiertoa, mutta kyllä ainakin yksi yö välillä kotona saattaisi parantaa keskittymistä radalla.

Ainoana negatiivisena seikkana voisi pitää liian pientä osallistujamäärää. Ehkä ensi vuonna on enemmän FEneitä mukana?!
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa upeat kisat. Muita veneitä vastaan sai kyllä purjehtia ihan taktisesti melkein joka lähdössä, mikä ei välttämättä kyllä tuloksissa näy.

Nyt ollaan hiittisissä, joten hirveästi ei pysty kirjoittelemaan. Sen verran vain että kyllä tuo meidän sarja nauloista olisi taas hyvinkin voinut olla hiukan erilainen. Ja jos yksikin vene alkaa peippailemaan meitä kakkospallille on muut aivan iholla jo. Pienestä nämäkin oli kiinni.

Yhteislähtöt viitosten ja folkkareiden kanssa olivat kivoja. Kovin kovaa siellä ei ajettu ainakaan lähdöt vaan eturivi oli järjestään FEneitä täynnä.

Vikan päivän ainoassa lähdössä nykäisimme veneen liikkelle spinnun avulla kun tuuli hetkellisesti siftasi vasemmalle. Sitten genoan skuuttipisten kiskon takapäähän ja hekki pohjassa ajettiin vain vauhtia. Rakoa tuli sitten loppujen lopuksi sen verran hyvin että olimme yhtä kevytvene viklaa lukuunottamatta radan nopein vene!

Todella upeat kisat, saa katsoa haluamme ajaa vielä HUS:in luona ensi vuonna vai ajetaanko sittenkin hangon regatta. Joku vähän rauhallisempi laituri, tai kuten Artsi sanoi yksi rauhallinen yö tekisi kyllä poikaa.

Jatkoa seuraa tuonnempana. Kiitoksia kaikille!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:...Pienestä nämäkin oli kiinni....

...Yhteislähtöt viitosten ja folkkareiden kanssa olivat kivoja. Kovin kovaa siellä ei ajettu ainakaan lähdöt vaan eturivi oli järjestään FEneitä täynnä...
Tervehdys

Olet oikeassa, että pienestä se on kiinni. Ensin 200kg tavaraa gaijalle, kevlaria vetoakseliin ja pari trimmi ja taktiikka taitoista kannelle, niin kyllä se siitä alkaa sujua :wink: . Oikeasti eivät erot venevauhdissa kovin suuret olleet. Hyvin pysyi fliitti kasassa jokaisessa merkinkierrossa.

Ihmeellistä oli joidenkin puuveneiden lähtötouhut, huonoja startteja noin ylipäänsä ottivat. Toisaalta jotkut tuntuivat ottavan tiukemmin merkinkierrot. Tilaa huudettiin, vaikka siihen ei olisi ollut mitään oikeutta :? . Tungettiin pökäsijoilla sijoituksista taistelevien veneiden väliin sekoittamaan pakkaa, kun kerran sääntö sen sallii :x (mitäköhän haittaa on olla alle 15s myöhemmin viimeisenä maalissa? [-X ). Lopulta eivät kuitenkaan kunnioittaneet väistämissääntöjä, ei elettätään väistämisestä :shock:, eivät osanneet alamerkillä ajaa "oikeaan suuntaan" tilaa vaatineena jne... Huutaa kuitenkin osasivat ](*,) .
Ystävällisin veneily terveisin PR
jaoksman
alokas
Posts: 39
Joined: Sun Jun 04, 2006 16:52 pm
Location: Turku

Post by jaoksman »

Tervehdys ja kiitokset kanssafeneilijöille hienosta kisatapahtumasta!

Meillä Katariinassa kisat sujuivat nousujohteisesti ensimmäisen lähdön nelossijasta viimeisen lähdön kakkossijaan yltäen, ykkössijan mennessä koko ajan kaukana edellä.
Harmittavasti startit sujuivat meiltä aika kehnosti, joissa olimme aina enemmän tai vähemmän myöhässä. Kertaakaan ei kait kolmen joukossa heti lähdön jälkeen.
Vapaissa tuulissa vauhdilla ajaen oli meidän kisataktiikkana toisesta lähdöstä alkaen, joka toimi kohtuullisesti.
Ensimmäisessä lähdössä oppia antoi Merelli, jonka pihdeistä ei ollut karkaamista.
Fleetti oli kyllä pääasiassa erittäin tasaväkinen niin manööverien ja venevauhdin osalta.
Karkemman virheen jäljiltä löysi itsensä armotta viimeiseltä sijalta seuraavalla merkillä.
Parannettavaa löytyy kyllä omasta toiminnasta vielä melkoisesti, mutta siihen tällaiset kisat ovat hyvää treeniä ja havainnon paikka missä puutteita löytyy.
Lähtöjen lisäksi alamerkin kierrot olivat meillä usein vaikeita.
Valuimme jatkuvasti alemmas kuin muut kierron jälkeen.
Merkeillä merkillepantavaa oli myös juuri puuveneilijöiden kova röyhkeys ja äänenkäyttö.
Ilmeisesti kun keihäskärkisellä veneellä tunkee merkille niin tilaa järjestyy :)

Terveisin Jari
FIN-2782 Katariina
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

Uudenkaupungin pojat kiittävät kilpailijoita ja järjestäjiä hyvistä kemuista. Oli ilahduttavaa seilata tasaisessa ja jännittävässä ryhmässä. Sitä ei ole aina ollut.. Ja tällä järjestelyllä saunassa oli tilaa ja olimme siellä ensimmäisinä!

Vähän oltaisiin tarvittu veneen ja varusteitten koettelua ennen näitä kinkereitä ,venettä virittää.Nyt tiivissä tilanteissa spinnuskuutit aukeilivat, fokkaskuutit jumittuivat, fallit aukeilivat..
Kun kotoisissa lähdöissä on paljon aikaa ,niin tämmöisiä ongelmia ei tule esiin.

Panun kommentit samalla radalla pyörineistä muista luokista olivat ihan paikallaan. Yhdessä lähdössä kehotimme yhtä folkkaria pyörimään rangaistuskierrokset ihan kohteliaisuudesta, vaikka emme protestoneetkaan. Tunkivat meidän ja lähtöaluksen väliin ilman oikeutta. Lähtoaluksen joukkoa hymyilytti...
Tai sen vikla joka huutaa "tehkää väistönne ajoissa" tullessaan paaran halssilla kryssillä, me väistämme styyran halssilla spinnulla ajaessamme, ettemme heitä upottaisi...
Perussäännöt pitäisi olla opiskeltuna radalle lähtiessä.

Viimeisenä päivänä olimme epäuskoisia loppuun asti lähtöpaukkujen tullessa, että ammutaanko todella kaikki nyt "liikkeelle".
Kaikki yhteen nippuun linjalle! Näköjään ammuttiin,emme olleet samalla aaltopituudella. Niinpä jäimme kapinoista.

Hienoa oli! jälleennäkemisen toivossa..
antti
s/y Alma,FIN-2754
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko kukaan löytänyt veneestään ylimääräisen n. 12 tai 14 mm ja 25-30 metriä pitkän vaaleahkon kiinnitysköyden? Meiltä uupuu regatan jälkeen moinen, arvelen että joku gasti on kantanut köyden väärään autoon ja siitä väärään veneeseen takaisin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply