WHC 1/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 1/2011

Post by harald »

Tällainen kilpailu on taas lähtemässä ensi viikolla käyntiin. Ilmoittautumistilanne näyttää kutkuttavalta näin FEneilijän kannalta.

Windguru näyttää arvailevan 10 (kl 18) -> 11 (kl 21) m/s (20 puuskissa). Tämä ehtii onneksi vielä muuttua monta kertaa, eilen taisi arvaus olla vain 3 m/s.

Pitäisi varmaan lähetä pikkuhiljaa etäsijoittamaan näitä GPS-laitteita? Myrskyfokka voisi olla hyvä tuoda veneeseen samalla. Toisaalta, jos tuossa on 20 m/s puuskissa ja tämä on kauden eka kisa niin voidaan miettiä menemisen järkevyyttä. No, lupaukset ovat lupauksia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mikäs on bodycountti tälle illalle?
Charlotta
Olga
?

FEne-keliä näyttäisi olevan, joskin iltaa kohti voi moinata.
Spinnulähtö taannee katastrofin ainekset kauden aloitukseen :)

Mulla voi olla ylimääräinen gasti tarjolla, mutta se riippuu taas toisen gastin tilasta/toimintakunnosta maanantaisen viisaudenhammas-episodin jälkeen, joten tilanne selviää vasta rannassa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Lisbeth tulossa myös.
Olli Niemi
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Bajan on tulossa ainakin katsomaan keliä. 10m/s, kokematon/vajaa miehistö ja spinnu ei kuullossa hyvältä yhdistelmältä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

max wrote:Bajan on tulossa ainakin katsomaan keliä. 10m/s, kokematon/vajaa miehistö ja spinnu ei kuullossa hyvältä yhdistelmältä.
Kokemus on yliarvostettua, sitähän saa kun kokee asioita, ja samalla on pääsääntöisesti hauskaa. Sitten kun kaikki asiat on koettu, niin mistä se hauska enää revitään?

Kauden eka purjehdus meilläkin, pientä alkukankeutta odotettavissa varmaan vähän kaikilla...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep, virheitä tekemällä oppii :)

Eilenkin ihan yllätyin kun ei tullut ryssittyä mitään katastrofaalisesti keulassa ollessani, lähtöajoitus nyt meni ihan reisille kun lautakunta hieman sääti lippujen kanssa ja muutenkin arvioitiin aivan väärin vauhti.
Eli kauden kolmanteen purjehdukseen voisi tavoitteeksi ottaa ryssimisen välttämisen ja keskittyä pikkuvirheitten tekemiseen.

Lattatoimikunnan pitäisi laittaa iso kuosiin ennen rata-alueelle lähtöä, saa nähdä saisiko isoon yhtään enempää tolkkua tänään.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, mitäs sitä tuossa tulikaan sanottua.
Kakkosrata ja kovaa länsituulta...

Lähtökuviot menivät vähän uusiksi kun isosta oli paukahtanut yksi ratsastaja hajalle, jota sitten piti vaihtaa 10min ennen starttia...mutta vararatsastajat taitavat nyt olla loppu joten pitänee piipahtaa Larussa päin joskus.

Noh, lähdössä strategia oli selvä, läheltä rantaa spinnu ylös ja sitten merkkiä kohti mukavasti leikkaillen kun tuuli kääntyi ulompana jatkuvasti plattista kohti. Ajoituskin toimi hyvin n. minuuttiin asti kunnes tuuleen tuli reikä ja vene seisahtui siihen, noh talvikankeuden takia spinnunostossa kesti ja Charlotta pääsi alta puikkaamaan edelle mutta sitten mentiinkin fleetin kärjessä ekalle merkille tasatahtia.
Vihreälle tuuli oli jo aivan plattista, mutta riski jiippivirheelle (ks. myöh) oli niin suuri ettei viitsinyt jiipata vaan otimme genuan ylös, spinnupuomin pois ja tiputtelimme sitten spinnu ylhäällä merkille ja se menikin ihan hyvin.

Slöörillä punaiselle poijulle Charlotta otti kaulaa, mutta toisaalta Lisbeth jäi hivenen. Punaiselta poijulta kurssi tiukkeni ja kryssi varsinaiselle kääntömerkille (Ådholmenin punaisen kautta) oli aika tuskaista kun iso ei oikein istunut ja kolmosella ajaminen pitkän tauon jälkeen tökki. No, ehkä puntin puutteesta johtuen kolmella ajanut Charlotta ei juurikaan karannut kryssillä (ylläri) ja Lisbeth jopa taisi hieman jäädä joten ylioptimismi nosti rumaa päätänsä. Merkillä Charlotta jiippasi ensin ja alkoi hitaasti viritellä spinnuaan( siis todella hitaasti, Pone taisi lähinnä kaivella nenäänsä vielä 10 veneenmittaa merkin jälkeen, täysin ennenkuulumatonta!), tässä näinkin sitten meillä paikan kuitata ero kiinni ja yritimme vetää spinnun ylös heti merkillä ja jiipata sitten...no, se ei sitten mennyt ihan putkeen ja Rönnkobbenin lähistöllä piti lopulta ottaa spinnu alas ja jiipata pelkällä isolla ja kitkuttaa takaisin kohti merkkiä genualla.
Tällä välin Lisbeth sitten ottikin ensin eron kiinni ja meni ohi, vähemmän yllättäen toki, mutta jos ei yritä niin ei voi voittaa. Talven jälkeen meidän veneen vähemmän kokeneella keulagastilla meni turhankin aikaa proseduureihin ja siinähän se. Typerä ratkaisu toki edes yrittää tuollaista, mutta ks. yllä.

Loppumatka sitten menikin jonoajelussa, otimme ehkä hieman Lissua kiinni Miessaarenselällä ja maalikryssillä sitten noudatimme vanhaa takaa-ajo doktriinia, kun ei venevauhti riitä pitää soveltaa ja menimmekin sitten sinne minne Lisbeth ei. Noh, lopulta se ei sitten toiminut, mutta perässä ajamisella ei sijoja voiteta ja takanatulevista ei juurikaan ollut haastetta.

Eli sinänsä varmahko kakkossija (en usko että Lissu olisi meitä kiinni saanut tuollaisella radalla jos olisi mamoillut merkin ja spinnunoston kanssa) muuttui varmahkoksi kolmossijaksi, voisi sitä kai huonomminkin kauden aloittaa, mutta iso ei vieläkään oikein istunut mutta tähän hätään ei oikein ole kuviakaan tarjota. Fallin kireydellä tuntuu olevan suuri merkitys tuossa isossa, vanhan ison kanssa riitti vain kiskoa se tiukaksi.
Last edited by Petri on Wed May 18, 2011 21:07 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niinjoo, ettei materiaalivaurioilta vältyttäisi niin poijussa tapahtui seuraavanlainen keskustelu
"Otatko sen kameran pois takakaiteesta, mutta varo ettet tiputa ruuveja mereen"
...
"Oho, no se sitten tipahti".

Eli nyt pitäisi jostain kaivaa ylimääräinen GoPro-kameran tankokiinnityksen alaosa :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa isossa pitää olla fallin vain tiukka.

Veneessä tänään minä, Pone ja Freda. Vähän tuntui epävarmalta lähteä 10(14) m/s tuuleen ekalle purjehdukselle mutta heti kun isopurje nousi, ja spinnu heti perään tuntui taas kotoisalta. Tuttujen kanssa ei tarvitse myöskään pelätä että jokin menisi aivan päin jotain.

Ajoitimme hiukan lähdön, ja oli selvä että kannatti lähteä rannan puolelta sillä suntista tuli puuskia rantaa pitkin mutta keskemmällä viivaa ei. Olga taisi miettiä vähän samanlaista, sillä itse pyhimys oli myös lähdössä rannan tuntumasta. Meillä kädetettiin noston kanssa, kun kovatuulisessa harjoitusajossa oli näköjään falli jäänyt jumiin fokan halssikulman alle.

Heti lähdön jälkeen tuli sitten mukavia 30° asteen vinossa tulevia puuskia, jotka tietenkin olivat jiipin kannalla. Ja heti jiipin jälkeen takaisin. Hetki ajettiin siis väärällä halsilla.

No, kun saatiin spinnu ylös ajettiinkin sitten aivan rintarinnan Olgan kanssa, ja samaan aikaan T-mini veti niin railakkaat broutsit että niiltä kesti hetken kerätä kamppeitaan kasaan.

Siinä vaiheessa kun aletaan miettimään että nostetaanko fokka vai ei jo nyt taisi olgassa keskittyminen herpaantua hetkeksi, sillä tässä saimme overlapin murrettua ja sisäpaikka oli yhtäkkiä meidän. Olin odottanut vähän tiukempaa taistoa merkin kohdalla mutta näin tässä nyt kävi.

Kun kerran ekan merkin kiertää ekana, on yleensä tuloksena johdon kasvaminen. Ja kun loppurata ei ollut varsinaista kryssiä oli kisa melkein selvä tässä. St.Olga on kuitenkin parantanut vauhtia roimasti, ehkä uuden ison avulla. Yhtään ei voitu kuitenkaan hurrata vielä.

Kauimmaisen merkin kierron suunnitelimme niin, että otamme 100% varman päälle ja teemme jiipin ja aloitamme slöörailun fokalla. Kulma oli sen verran tiukka ja tuuli niin kova että vauhtia riitti niinkin. Takanamme riskin ottajat sitten näyttivät mallia miksi tämä oli hyvä valinta :)

Kun iso luokka tuli vastaan miessaaren punaisen poijun kohdalla teimme johtaneen Blue Cafén kohdattuamme broutsin missä vedet melkein tuli sitloodaan. No, pieni kompastuminen ei haittaa, vermeet kasaan ja matka jatkuu. Tuuli kuitenkin kääntyi hiukan vastaan ja maaliin jatkettiin fokalla.

Ekassa kisassa maalipaukku, tämä maistui makealle. Vielä kun Mertaranta olisi huutanut täysiä suorituksen johdosta...

Olli: onko vihreä viittä radan merkki vai ei? :)

Kisassa oli ilahduttavasti viisi FEnettä, ja ympäristöstä tuli bongattua pari lisääkin. Tästä kun vielä saadaan ne kolme ilmoittautuneetkin radalle niin on oikein kivat höntsyt luvassa joka viikko!
Last edited by harald on Wed May 18, 2011 21:21 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
max wrote:Bajan on tulossa ainakin katsomaan keliä. 10m/s, kokematon/vajaa miehistö ja spinnu ei kuullossa hyvältä yhdistelmältä.
Kokemus on yliarvostettua, sitähän saa kun kokee asioita, ja samalla on pääsääntöisesti hauskaa. Sitten kun kaikki asiat on koettu, niin mistä se hauska enää revitään?
Erittäin hyvin sanottu tuosta takarivistä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Siinä vaiheessa kun aletaan miettimään että nostetaanko fokka vai ei jo nyt taisi olgassa keskittyminen herpaantua hetkeksi, sillä tässä saimme overlapin murrettua ja sisäpaikka oli yhtäkkiä meidän. Olin odottanut vähän tiukempaa taistoa merkin kohdalla mutta näin tässä nyt kävi.
Osittain tohon kyllä saattoi vaikuttaa ihan sekin että pystyitte ajamaan vähän tiukempaa kurssia kun taas mä jouduin ajamaan vahinkojiipin rajamailla plattikseen piinaten. Siis muitten syitten ohessa.
Olli: onko vihreä viittä radan merkki vai ei? :)
Niin, hyvä kysymys
"14.1. Maalilinja on Mellstenin niemen edessä. Linjan suunnan määrää rannalla lähettäjän telineessä oleva keltainen lippu ja
Westhouse viirillä varustettu poiju. Linjan leveyden määrää rannan lähellä oleva vihreä lateraaliviitta ja Westhouse-viirillä
varustettu poiju."

Mulla ei ollut mitään muistikuvaa tuosta, mutta gastit puhuivat että Olli veti vihreän rannan puolelta?
Mutta Ollihan sitten kiersi merkin ja jatkoi takaisin linjan yli ja linjan ylityssuuntaahan ei ole taidettu määritellä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei yllätyksiä tuloksissa, T-mini jäi liikaa eli Feneitten vitosvoitto, Charlotta, Lissu, Olga, Trip, Bajan. Eli Bajan avasi kisakautensa ei-viimeisellä sijalla, se lienee kuitenkin n. sijan verran paremmin kuin mitä itse joskus Olgalla sai aikaan.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Heh. Meidän tavoitteet ylittyivät. Ei oltu viimeisiä. :D

Alussa ohitettuamme Trip Teasen eläteltiin toivoa, että ei oltaisi viimeinen FE. Tunnelma veneessä oli korkealla. No, muutaman lievän kämmin jälkeen Trip Tease meni ohi ja pysyi edessämme. Miehistön määrä (3 vs 5) saattoi myös vaikuttaa kryssinopeuteemme?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Olli: onko vihreä viittä radan merkki vai ei? :)
Voiko radalla olla merkkejä vielä maaliintulon jälkeen? Maalilinjahan oli jo ennen vihreää viittaa, eikä me siinä linjalla oltu kauempana poijusta kuin vihreä viitta. Mitatkaa vaikka trackista :roll:

Mukava oli purjehtia tänään. Veneessä oli Mikko, Heikki ja Jarmo. Keli oli loistava, vene toimi hyvin, ottaen huomioon että tänään oltiin ekaa kertaa vesillä.

Kalustovaurioitakin tuli, spinnusta jäi alaliikki keulamiehen käteen, kun laskussa tuli kova puuska. Täytynee käyttää weballa. Myös ankkuriboksin kannen jo ennestään löysät ruuvit korkkasivat. Täytynee vaihtaa läpipultteihin.
Olli Niemi
Post Reply